Gå til innhold

TEST: Razer Deathadder, Blackwidow og Kraken 7.1 Chroma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For tiden bruker jeg selv Roccat Ryos MK Pro - kostet svimlende 1600kr - men har aldri i mitt liv opplevd bedre tastatur - det inkluderer BlackWidow fra Razer, G19, 710+ fra Logitech og mange flere.

 

Ingen av de du lister her er å bli se på som kremen av kremen hva gjelder mekaniske tastaturer heller da? Du må nesten prøve Filco, Ducky, Das, Topre osv.. Alle de du never er så mainstream som det kan få blitt og har aldri blitt sett på som spesielt gode løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For tiden bruker jeg selv Roccat Ryos MK Pro - kostet svimlende 1600kr - men har aldri i mitt liv opplevd bedre tastatur - det inkluderer BlackWidow fra Razer, G19, 710+ fra Logitech og mange flere.

 

Ingen av de du lister her er å bli se på som kremen av kremen hva gjelder mekaniske tastaturer heller da? Du må nesten prøve Filco, Ducky, Das, Topre osv.. Alle de du never er så mainstream som det kan få blitt og har aldri blitt sett på som spesielt gode løsninger.

 

Hva har det med saken å si at det er såkalt "mainstream"? Obskure navn betyr ikke gode tastaturer - om det skulle bety noe vil det i mange tilfeller betyr mindre penger til utvikling og billige materialer.

 

Både BlackWidow og G710+, spesielt sistnenvte har fått stående kritikker og blir sett på som veldig gode tastaturer, Hw.no gav "Anbefalt" til sistnevnte.. Så at det ikke blir sett på som "spesielt gode løsninger" er bare tullball.

 

Nå skal det sies at tastaturer og mus er veldig subjektivt fra person til person - Det jeg for min del kan trekke frem som skiller Ryos MKPro ut fra de andre tastaturene er den mest solide byggekvaliteten jeg har sett siden KeyTronic KT1000B. Valgfritt mellom en rekke forskjellige MX Cherry brytere som passer deg er også et pluss i boka.

Lenke til kommentar

 

Hva har det med saken å si at det er såkalt "mainstream"? Obskure navn betyr ikke gode tastaturer - om det skulle bety noe vil det i mange tilfeller betyr mindre penger til utvikling og billige materialer.

 

 

 

Mener du virkelig at Filco, Ducky, Das, og Topre er obskure navn når en snakker om mekaniske tastatur? :hmm:

Lenke til kommentar

Nå bruker jo samtlige mekaniske tastatur de samme MX Cherry brytere (selvsagt med forskjellige typer MX Cherry brytere, men de fleste blir solgt i forskjellige versioner med de forskjellgie bryterene) med untak av razer som nå bruker noen billigere kina brytere. Så akkurat diskusjonen om hvilken mekaniske tastaturer som er best er jo allrede dødfødt før den i det heletatt er påbegynt. Selv bruker jeg Roccat Ryos MK Pro med Blå brytere og er storfornøyd med det.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg kjøper meg heller et tastatur til 500 lappen å spanderer noen kroner mer for en god mus. For min del merker ikke jeg noe enorm forskjell i spilling om det er et billig membran tastatur eller et dyrere mekanisk. Eneste fordelen jeg merker med det mekaniske er at den har anti ghosting noe som det billigere membran tastaturet ikke hadde.

Lenke til kommentar

 

 

Hva har det med saken å si at det er såkalt "mainstream"? Obskure navn betyr ikke gode tastaturer - om det skulle bety noe vil det i mange tilfeller betyr mindre penger til utvikling og billige materialer.

 

 

 

Mener du virkelig at Filco, Ducky, Das, og Topre er obskure navn når en snakker om mekaniske tastatur? :hmm:

 

 

Uansett obskuritet, så er det jo i grove trekk den samme hardwaren som ligger i bunn, så hvorfor skulle kvalitetsforskjellene være særlig store?

 

AtW

Lenke til kommentar

Razer sine "egenutviklede" mekaniske taster er laget av et lite firma i kina som selger cherry mx kopier. De er laget på samme patent som cherry mx, men siden cherry mistet rettighetene på patentene sine så begynte andre å kopiere dem til en billigere penge.

De er nøyaktig det samme som helt vanlige cherry mx blå taster. Er absolutt ingen forskjell, men kvaliteten kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For tiden bruker jeg selv Roccat Ryos MK Pro - kostet svimlende 1600kr - men har aldri i mitt liv opplevd bedre tastatur - det inkluderer BlackWidow fra Razer, G19, 710+ fra Logitech og mange flere.

Ingen av de du lister her er å bli se på som kremen av kremen hva gjelder mekaniske tastaturer heller da? Du må nesten prøve Filco, Ducky, Das, Topre osv.. Alle de du never er så mainstream som det kan få blitt og har aldri blitt sett på som spesielt gode løsninger.

Hva har det med saken å si at det er såkalt "mainstream"? Obskure navn betyr ikke gode tastaturer - om det skulle bety noe vil det i mange tilfeller betyr mindre penger til utvikling og billige materialer.

 

Både BlackWidow og G710+, spesielt sistnenvte har fått stående kritikker og blir sett på som veldig gode tastaturer, Hw.no gav "Anbefalt" til sistnevnte.. Så at det ikke blir sett på som "spesielt gode løsninger" er bare tullball.

 

Nå skal det sies at tastaturer og mus er veldig subjektivt fra person til person - Det jeg for min del kan trekke frem som skiller Ryos MKPro ut fra de andre tastaturene er den mest solide byggekvaliteten jeg har sett siden KeyTronic KT1000B. Valgfritt mellom en rekke forskjellige MX Cherry brytere som passer deg er også et pluss i boka.

Alle de han nevner er ikke obskure navn i de rette sirkler. De har et meget godt rykte.

Lenke til kommentar

 

 

 

For tiden bruker jeg selv Roccat Ryos MK Pro - kostet svimlende 1600kr - men har aldri i mitt liv opplevd bedre tastatur - det inkluderer BlackWidow fra Razer, G19, 710+ fra Logitech og mange flere.

Ingen av de du lister her er å bli se på som kremen av kremen hva gjelder mekaniske tastaturer heller da? Du må nesten prøve Filco, Ducky, Das, Topre osv.. Alle de du never er så mainstream som det kan få blitt og har aldri blitt sett på som spesielt gode løsninger.

Hva har det med saken å si at det er såkalt "mainstream"? Obskure navn betyr ikke gode tastaturer - om det skulle bety noe vil det i mange tilfeller betyr mindre penger til utvikling og billige materialer.

 

Både BlackWidow og G710+, spesielt sistnenvte har fått stående kritikker og blir sett på som veldig gode tastaturer, Hw.no gav "Anbefalt" til sistnevnte.. Så at det ikke blir sett på som "spesielt gode løsninger" er bare tullball.

 

Nå skal det sies at tastaturer og mus er veldig subjektivt fra person til person - Det jeg for min del kan trekke frem som skiller Ryos MKPro ut fra de andre tastaturene er den mest solide byggekvaliteten jeg har sett siden KeyTronic KT1000B. Valgfritt mellom en rekke forskjellige MX Cherry brytere som passer deg er også et pluss i boka.

Alle de han nevner er ikke obskure navn i de rette sirkler. De har et meget godt rykte.

 

Mye mulig, min kommentar om obskure navn var myntent på hans innstilling til "mainstream" produkter.

 

Når det kommer til at produktene har samme brytere så stemmer dette. Selve knappene(ikke bryteren) og byggematerialene er det som stort sett gjør forskjellen som igjen har mye å si for komfort.

Lenke til kommentar

Razer sine "egenutviklede" mekaniske taster er laget av et lite firma i kina som selger cherry mx kopier. De er laget på samme patent som cherry mx, men siden cherry mistet rettighetene på patentene sine så begynte andre å kopiere dem til en billigere penge.

De er nøyaktig det samme som helt vanlige cherry mx blå taster. Er absolutt ingen forskjell, men kvaliteten kan jeg ikke si noe om.

 

 

Om du ikke kan si noe om kvaliteten, så blir det vel noe drøyt å påstå; "Er absolutt ingen forskjell"? To kokker kan lage mat på nøyaktig samme oppskrift, resultatet blir ikke nødvendigvis det samme og det samme gjelder jo her. Razer har vel sluppet fint lite detaljinformasjon om disse switchene også etter det jeg kan lese så vi vet vel ikke så fryktelig mye mer annet enn at Razer selv påstår at de skal være tilsvarende, om ikke bedre enn Cherry MX noe de naturligvis vil og må påstå..

 

Kvalitet er da i aller høyeste grad en vesentlig del av et produkt, om de så måtte ha nøyaktig samme funksjonalitet i teorien.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva har det med saken å si at det er såkalt "mainstream"? Obskure navn betyr ikke gode tastaturer - om det skulle bety noe vil det i mange tilfeller betyr mindre penger til utvikling og billige materialer.

 

 

 

Mener du virkelig at Filco, Ducky, Das, og Topre er obskure navn når en snakker om mekaniske tastatur? :hmm:

 

 

Uansett obskuritet, så er det jo i grove trekk den samme hardwaren som ligger i bunn, så hvorfor skulle kvalitetsforskjellene være særlig store?

 

AtW

 

 

 

Det er de samme bryterne, men det kan være store variasjoner hva gjelder materialer de bruker på kabinettet, taster osv.. Så det kan være en hel del forskjeller her. Forskjellige produsenter implementerer også forskjellige varianter og grader av NKRO osv.. Noen har baklys, andre ikke, noen har egne lamper per tast, andre ikke, noen har lys i forskjellige farger, andre i bare en farge osv osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Razer sine "egenutviklede" mekaniske taster er laget av et lite firma i kina som selger cherry mx kopier. De er laget på samme patent som cherry mx, men siden cherry mistet rettighetene på patentene sine så begynte andre å kopiere dem til en billigere penge.

De er nøyaktig det samme som helt vanlige cherry mx blå taster. Er absolutt ingen forskjell, men kvaliteten kan jeg ikke si noe om.

 

Om du ikke kan si noe om kvaliteten, så blir det vel noe drøyt å påstå; "Er absolutt ingen forskjell"? To kokker kan lage mat på nøyaktig samme oppskrift, resultatet blir ikke nødvendigvis det samme og det samme gjelder jo her. Razer har vel sluppet fint lite detaljinformasjon om disse switchene også etter det jeg kan lese så vi vet vel ikke så fryktelig mye mer annet enn at Razer selv påstår at de skal være tilsvarende, om ikke bedre enn Cherry MX noe de naturligvis vil og må påstå..

 

Kvalitet er da i aller høyeste grad en vesentlig del av et produkt, om de så måtte ha nøyaktig samme funksjonalitet i teorien.

Grunnen til at jeg ikke kan si noe om kvaliteten så snakker jeg om holdbarheten til bryterne. Cherry tester alle bryterne sine til det ekstreme. Vil ikke tro et firma i kina har midlene til å teste bryterne sine på samme måte. Pluss jeg vet selv at bryterne føles og høres helt like ut som cherry mx blå switcher da jeg har brukt både dette tastaturet som er testet her og at jeg har et tidligere blackwiddow tastatur med ekte cherry mx blå brytere.

Sier ikke at det er dårligere, men jeg liker å holde meg til ekte vare fra cherry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...