Gå til innhold

Nå vil Google gi deg enda flere advarsler når du surfer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke helt at Google skal bestemme hvordan internett fungerer. Ved første øyekast ser dette initiativet ut som en veldig positiv ting for å beskytte brukerne mot lumske tredjeparter. Når jeg ser på det igjen ser jeg derimot at Google aktivt hindrer konkurrenter fra å endre standard søkemotorer. Greit nok at det er mye kapring og hijacking av denne instillingen. Det skal dog ikke være opp til Google—en dominant aktør i dette markedet—og bestemme hva som er rett og galt på denne fronten. Det er bedre om nettleserene selv implementerer løsninger de mener er riktig for brukerene her.

 

Det er ikke nødvendigvis hva Google gjør med denne kontrollerende teknologien idag som bekymrer meg. Det er hva den gir de mulighet til å gjøre med den i morgen.

 

Jeg er ansatt i Opera Software ASA. Meningene uttrykt her—og ellers på nettet—er mine egne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg må si det at selv om jeg regner med som IT kyndig så har jeg blitt reddet fra å gå inn på malware-sider flere ganger av Chrome. Og jeg har fjernet virus, malware og spyware fra utallige PC-er der brukerne ikke har peiling selv. Om dette senker antall brukere som får skadelig programvare så er det bare bra.

 

Når jeg ser på det igjen ser jeg derimot at Google aktivt hindrer konkurrenter fra å endre standard søkemotorer.

 

Dersom jeg vil endre søkemotoren min så er dette noe jeg ønsker å gjøre selv, på mitt initiativ. Jeg vil aldri at denne skal endres av et installasjonsprogram eller nettside. At Google aktivt hindrer konkurrenter fra å endre standard søkemotor er bare greit. Jeg skulle gjerne ønsket at Internett Explorer gjorde det samme.

Alt som endres uten at det er jeg som gjør det, bevist, er uønsket.

Endret av Unlimited LTD
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg ser på det igjen ser jeg derimot at Google aktivt hindrer konkurrenter fra å endre standard søkemotorer.

 

Dersom jeg vil endre søkemotoren min så er dette noe jeg ønsker å gjøre selv, på mitt initiativ. Jeg vil aldri at denne skal endres av et installasjonsprogram eller nettside. At Google aktivt hindrer konkurrenter fra å endre standard søkemotor er bare greit. Jeg skulle gjerne ønsket at Internett Explorer gjorde det samme.

Alt som endres uten at det er jeg som gjør det, bevist, er uønsket.

 

Tja, folk laster jo ned Firefox with Bing for å få Firefox med Bing. Alle de mindre søkemotorerene har jo en knapp som kaller JavaScript API for å sette de som standard nettleser. Det er ikke direkte enkelt og endre standard søkemotor. Selv for de som vet at det er noe som heter standard søkemotor.

 

 

Jeg har ikke noe i mot om de advarer mot programmer som inkluderer “Ask.com as your search provider” som annonsør. Derimot om du laster ned “Ask.com Search Setting Changer” (fiktiv) og denne ikke kan endre for brukeren blir det noe annet.

 

Det blir interessant og se hvor mye dette vil påvirke inntektene til bundle-ware programmer. De starter vel å shippe Bitcoin minerkode istedenfor.

Endret av Aeyoun
Lenke til kommentar

Som et apropos så mener chrome at denne linken inneholder skadelig programvare, og blokkerer derfor nedlastningen når den er ferdig... Det blir jo også en slags måte for google å kontrollere hvordan internett fungerer.

Funker helt fint hos meg. Sikker på at det ikke er snakk om "false positive" i ditt foretrukne antivirus program?

Lenke til kommentar

 

 

Som et apropos så mener chrome at denne linken inneholder skadelig programvare, og blokkerer derfor nedlastningen når den er ferdig... Det blir jo også en slags måte for google å kontrollere hvordan internett fungerer.

Funker helt fint hos meg. Sikker på at det ikke er snakk om "false positive" i ditt foretrukne antivirus program?

Ikke for og høres krass eller sur ut, men er du sikker på at du bruker siste versjon av Chrome?

 

Jeg lastet ned filen Ti-guru lenket over og den kommer opp som en farlig fil hos meg og.

Lenke til kommentar

Vel og bra å få advarsler om phis/farlige filer osv, men det som er stikkordet her er vel at Google skal avgjøre hva som er hva. Er på ingen måte imot at private firmaer(eller for den del, nasjoner og offentlige institusjoner) skal få gjøre som de vil, men hvem skal holde bukken ansvarlig for hva den gjør med havresekken fremover?

Er Googles vurderinger åpne for alle, eller blir dette gjort av folk i lukkede rom, eller verre; algoritmer i serverparker?

 

Har vi noen slags instans som er til å stole på når det gjelder innholdsanalyse på internett, eller er vi prisgitt hva vi er brukere av, eller bør vi som mennesker kanskje utvikle en hjerne å tenke med selv i stedet for å ha apper til å tenke for oss?

Eller moske skal vi la Gud avgjøre det hele, sku.

Lenke til kommentar

 

Som et apropos så mener chrome at denne linken inneholder skadelig programvare, og blokkerer derfor nedlastningen når den er ferdig... Det blir jo også en slags måte for google å kontrollere hvordan internett fungerer.

Funker helt fint hos meg. Sikker på at det ikke er snakk om "false positive" i ditt foretrukne antivirus program?

 

 

Øhh. Nei. Oppgrader chrome så skal du se hva som skjer...

Lenke til kommentar

@ Aeyoun:

 

- Ja, det er jo nettopp det at vi stadig oftere blir servert fiffige/nyttige ting og takker lett ja. Dette gjelder ikke bare nettlesere. Tenk Face Recognition via Storbritannia`s CCTV-system som en parallell - fantastisk flott! - Nå kan man lettere identifisere farlige kriminelle!

 

Men medaljen har en bakside, hva skjer i morgen? I dag nyttig, i morgen urovekkende. Litt etter litt skyver vi på grensene ettersom vi oversvømmes av alskens nye løsninger, og til slutt ender vi opp et sted vi ikke ønsket å være i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...