Gå til innhold

– Elkjøp ba meg kaste mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som nok er grunnen til at verken verksted eller butikken ønsker å reparere ett fuktskadet produkt er den store sannsynligheten for at det dukker opp feil i ettertid. Det er selvfølgelig MULIG å utbedre, men de ønsker ikke videre ansvar for produktet, og sier dermed nei.


Epledeler har en litt annen tilnærming da de benytter seg OEM/kvalitetsdeler (etter eget sigende), og de gir ingen garanti for orginalproduktet. Hvordan dette vil stå ved en reklamasjonssak blir vel noe annet, men der kjenner jeg ikke regelverket godt nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er en trend hos Elkjøp! Jeg var nylig innom dem med en Macbook Pro R15 som jeg kjøpte på Applestore. Denne ble levert med en lite responsiv trackpad. Finnes ingen mulighet for at den var fuktskadet da det kun er jeg som har brukt den og vet at den aldri har vært utsatt for noe. Opplyste Elkjøp om at dette var en reklamasjon. Ca. 1 uke etter ringte de og sa at de hadde info fra verksted: Produktet er fuktskadet og vi skal ha kr 5500.- for å foreta reparasjonen. Ba om å få maskinen i retur ureparert og måtte betale 500.- for dette. Leverte den til Humac på Strømmen isteden den 03.04.14 . Den 7 April hentet jeg maskinen igjen og den var ferdig fikset. Ny trackpad, tastatur o.l. Pris 0 kroner! Begynner dessverre å få mange dårlige erfaringer med Elkjøp nå, men dette var dråpen som gjør at jeg konsekvent vil benytte andre butikker enn Elkjøp og Lefdal!!

Endret av Ztrider
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Sevs nevnte, her er det snakk om uvitenhet. Aner ikke hvor mange ganger jeg har reparert fuktskade, og det som kommer etter det (korrosjon).

 

Men da jeg jobbet på elkjøp eller selv i følge Telenor og flere andre så er det "umulig".

 

Lite kompetanse, uvitenhet og at man ikke gidder å sjekke hva som er skadet.

 

Hvis skaden er fra ferskvann og det er kort tid siden det skjedde så er ovnen et ypperlig redskap.

 

Det ble nevnt at det kan være senskader, og det er korrekt. For om du var for sen, eller ikke fjernet fukten 100% så vil det være korrosjon. Men i motsetning til rust på biler så skaper ikke korrosjonen vesentlige ødeleggelser litt dypere.

 

Fjerner du korrosjonen, så vil det som ofest fungere igjen. Det er veldig raskt gjort med f.eks en messing-børste og en del spytt (!).

 

Etter flere fuktskadede telefoner (hadde dog forsikring som dekket det) så ville det latt seg gjøre å fikse på svært kort tid (etter bildene å dømme), for bare det å ta bildene tar lengre tid enn å fjerne kortslutning en. Selvsagt, med forbehold, men hvor giddaløse de er i bransjen er hårreisende.

 

Dog er det en ting som er drepen, og det er saltvann, og spesielt om det er veldig salt (f.eks rødehavet og middelhavet). Kraftigere kortslutning, men har ikke funnet noen effektiv måte å fjerne saltet som har stivnet fast. Men rekker du å spyle HELE innmaten godt (krever skrujern) innen kort tid, så tipper jeg det vil løse biffen også her.

 

 

Hadde et gammelt skjermkort senest i går, som sannsynligvis hadde fått litt vann under vannblokken før det ble lagt på hylla. Større klumper av korrosjon på kritiske komponenter. 10min med børsten og litt spytt, så var det godt som nytt.

 

Er ikke enig i at det er umulig å teste om mobilen er fikset skikkelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som Sevs nevnte, her er det snakk om uvitenhet. Aner ikke hvor mange ganger jeg har reparert fuktskade, og det som kommer etter det (korrosjon).

 

Men da jeg jobbet på elkjøp eller selv i følge Telenor og flere andre så er det "umulig".

 

Lite kompetanse, uvitenhet og at man ikke gidder å sjekke hva som er skadet.

 

Hvis skaden er fra ferskvann og det er kort tid siden det skjedde så er ovnen et ypperlig redskap.

 

Det ble nevnt at det kan være senskader, og det er korrekt. For om du var for sen, eller ikke fjernet fukten 100% så vil det være korrosjon. Men i motsetning til rust på biler så skaper ikke korrosjonen vesentlige ødeleggelser litt dypere.

 

Fjerner du korrosjonen, så vil det som ofest fungere igjen. Det er veldig raskt gjort med f.eks en messing-børste og en del spytt (!).

 

Etter flere fuktskadede telefoner (hadde dog forsikring som dekket det) så ville det latt seg gjøre å fikse på svært kort tid (etter bildene å dømme), for bare det å ta bildene tar lengre tid enn å fjerne kortslutning en. Selvsagt, med forbehold, men hvor giddaløse de er i bransjen er hårreisende.

 

Dog er det en ting som er drepen, og det er saltvann, og spesielt om det er veldig salt (f.eks rødehavet og middelhavet). Kraftigere kortslutning, men har ikke funnet noen effektiv måte å fjerne saltet som har stivnet fast. Men rekker du å spyle HELE innmaten godt (krever skrujern) innen kort tid, så tipper jeg det vil løse biffen også her.

 

 

Hadde et gammelt skjermkort senest i går, som sannsynligvis hadde fått litt vann under vannblokken før det ble lagt på hylla. Større klumper av korrosjon på kritiske komponenter. 10min med børsten og litt spytt, så var det godt som nytt.

 

Er ikke enig i at det er umulig å teste om mobilen er fikset skikkelig.

 

Det endrer ikke det faktum at med en gang det blir fuktskade på telefonen, så bortfaller garantien, og det dekkes ei heller av reklamasjon. Slik er det bare, og det er derfor han her så "uheldig" fikk beskjed om å kaste telefonen, og du som tidligere Elkjøp ansatt burde vite.

 

Dessuten så reparerer ikke "Apple" telefonene sine, de bytter de i en Swap enhet, ergo så vil ikke senskader vært ett problem uansett.

 

Synes ikke Elkjøp har gjort noe feil i denne saken, uten om å ha en litt uheldig ansatt som kanskje solgte kunden en feil telefon og uttalte seg litt galt. (Kan hende han personlig ikke likte iPhone, da det er mange selgere som ikke er flinke til å godta at folk liker iPhone eller wp for den saks skyld.)

 

Jeg har selv mistet en iPhone i vaskebøtta, tulla den inn i ett håndkle og la den i ovnen på 50 grader, da fungerte den igjen, men etter en stund så begynte den å svikte både her å der. Hva gjorde jeg da? Jeg sendte den inn som en forsikringssak fordi jeg visste at det hadde vært masse vann i den. Fikk ny Swap tilbake uten noe problem. Men var det en garantisak? Nei!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Som Sevs nevnte, her er det snakk om uvitenhet. Aner ikke hvor mange ganger jeg har reparert fuktskade, og det som kommer etter det (korrosjon).

 

Men da jeg jobbet på elkjøp eller selv i følge Telenor og flere andre så er det "umulig".

 

Lite kompetanse, uvitenhet og at man ikke gidder å sjekke hva som er skadet.

 

Hvis skaden er fra ferskvann og det er kort tid siden det skjedde så er ovnen et ypperlig redskap.

 

Det ble nevnt at det kan være senskader, og det er korrekt. For om du var for sen, eller ikke fjernet fukten 100% så vil det være korrosjon. Men i motsetning til rust på biler så skaper ikke korrosjonen vesentlige ødeleggelser litt dypere.

 

Fjerner du korrosjonen, så vil det som ofest fungere igjen. Det er veldig raskt gjort med f.eks en messing-børste og en del spytt (!).

 

Etter flere fuktskadede telefoner (hadde dog forsikring som dekket det) så ville det latt seg gjøre å fikse på svært kort tid (etter bildene å dømme), for bare det å ta bildene tar lengre tid enn å fjerne kortslutning en. Selvsagt, med forbehold, men hvor giddaløse de er i bransjen er hårreisende.

 

Dog er det en ting som er drepen, og det er saltvann, og spesielt om det er veldig salt (f.eks rødehavet og middelhavet). Kraftigere kortslutning, men har ikke funnet noen effektiv måte å fjerne saltet som har stivnet fast. Men rekker du å spyle HELE innmaten godt (krever skrujern) innen kort tid, så tipper jeg det vil løse biffen også her.

 

 

Hadde et gammelt skjermkort senest i går, som sannsynligvis hadde fått litt vann under vannblokken før det ble lagt på hylla. Større klumper av korrosjon på kritiske komponenter. 10min med børsten og litt spytt, så var det godt som nytt.

 

Er ikke enig i at det er umulig å teste om mobilen er fikset skikkelig.

Det endrer ikke det faktum at med en gang det blir fuktskade på telefonen, så bortfaller garantien, og det dekkes ei heller av reklamasjon. Slik er det bare, og det er derfor han her så "uheldig" fikk beskjed om å kaste telefonen, og du som tidligere Elkjøp ansatt burde vite.

 

Dessuten så reparerer ikke "Apple" telefonene sine, de bytter de i en Swap enhet, ergo så vil ikke senskader vært ett problem uansett.

 

Synes ikke Elkjøp har gjort noe feil i denne saken, uten om å ha en litt uheldig ansatt som kanskje solgte kunden en feil telefon og uttalte seg litt galt. (Kan hende han personlig ikke likte iPhone, da det er mange selgere som ikke er flinke til å godta at folk liker iPhone eller wp for den saks skyld.)

 

Jeg har selv mistet en iPhone i vaskebøtta, tulla den inn i ett håndkle og la den i ovnen på 50 grader, da fungerte den igjen, men etter en stund så begynte den å svikte både her å der. Hva gjorde jeg da? Jeg sendte den inn som en forsikringssak fordi jeg visste at det hadde vært masse vann i den. Fikk ny Swap tilbake uten noe problem. Men var det en garantisak? Nei!

 

Når mobilen er ødelagt (som vanligvis er et stort problem for en del kunder, da mange fortsatt mangler backup osv..) og det ikke dekkes av garanti, så er det skikkelig dårlig kundebehandling å be kunden ødelegge telefonen, eller påstå at det ikke lett kan fikses. Når noe ikke blir dekket av garantien så var det vanlig prosedyre å forsikre kunden om at det er mulig det kan fikses, men da for kundens egen lomme.

 

Ja, har selv opplevd at kunder som har ventet i 2-3 uker på at Elkjøp og andre tilsvarende kjeder prøver å fikse minnepinner hvor viktige bilder hadde blitt borte. Også her fikk kunden besked om at det bare var å kaste den, men i løpet av 5-10 min så klarte jeg å hente ut alle bildene.

 

En ting er at de mangler kompetanse, men når de ikke klarer å fikse det, og det ikke åpenbart er noe som ikke kan fikses, så bør dette også komme klart frem. Og det er DET som var dårlig fra Elkjøp sin side.

 

At han ikke hadde krav på gratis reparasjon er dog helt klart.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse fuktindikatorene som blir røde når telefonen utsettes for fukt er en vits. Indikatoren slår om til rødt bare man puster direkte på den. (Noe jeg har testet på en knust iPhone.) Dersom man får avslag hos butikken på en reparasjon der de påstår at telefonen er utsatt for fukt og du selv vet at den ikke er det - må du ikke gi deg på det. Det er selgeren som har bevisbyrden, og når en slik fuktindikator er rød, trenger ikke det å bety at telefonen har blitt sølt på - og det kan jeg jo faktisk bevise...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elkjøp har vel ikke gjort noe direkte feil her? De er jo helt avhengig av, som en autorisert forhandler å forholde seg til autoriserte verksteder. De reparerer som oftest kun innenfor garanti og reklamasjon, de tilbyr også gjerne bytting av aktuelle deler utenfor garanti imot en kostnad fra kunden.

 

Utfordringen hva gjelder iPhone er at Apple sine retningslinjer er temmelig klare, telefoner (hvertfall ikke i Norge) blir ikke reparert, de bytter ikke deler eller lignende. Telefonen testes etter gjeldene rutiner fra Apple, finner man feil på telefonen og den er innenfor garanti eller reklamasjon så byttes den i en swapenhet. Er telefonen utenfor garanti og / eller reklamasjon eller man finner brudd på garanti og reklamasjon så kan kunde tilbys swap mot en pris som vel ligger på et sted mellom 2000-2500 kr.

 

Hva mener folk at Elkjøp egentlig skal gjøre? Henvise til uautoriserte verksteder? Eventuelt bedrive uautoriserte inngrep selv? Det sier seg vel også selv at Elkjøp ikke vil påta seg noe som helst ansvar for følgefeil og det er vel også hovedgrunnen til at de fleste autoriserte verksteder i landet har sluttet fullstendig med betalbar reparasjon ved fuktskade da sjansen for følgefeil er alt for stor og alt som heter garanti fra leverandør naturligvis bortfaller om de velger å gjennomføre reparasjon på enheten som er påvist fuktskade. Med iPhone blir du dog vanligvis tilbud swapenhet selv ved fuktskade ettersom det naturligvis ikke er noe risiko for følge feil når du likevel får en helt ny telefon og det er litt merkelig at Elkjøp ikke nevnte det med mulighet for swapenhet her og at kundebehandler prakker på kunden en Samsung Galaxy istedenfor er jo selvfølgelig ikke ideelt. Men rent bortsett fra det så har de vel strengtatt gjort ting "etter boka" vil jeg nå si?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Disse fuktindikatorene som blir røde når telefonen utsettes for fukt er en vits. Indikatoren slår om til rødt bare man puster direkte på den. (Noe jeg har testet på en knust iPhone.) Dersom man får avslag hos butikken på en reparasjon der de påstår at telefonen er utsatt for fukt og du selv vet at den ikke er det - må du ikke gi deg på det. Det er selgeren som har bevisbyrden, og når en slik fuktindikator er rød, trenger ikke det å bety at telefonen har blitt sølt på - og det kan jeg jo faktisk bevise...

 

Tull og tøys, de tåler langt mer enn det du her påstår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når mobilen er ødelagt (som vanligvis er et stort problem for en del kunder, da mange fortsatt mangler backup osv..) og det ikke dekkes av garanti, så er det skikkelig dårlig kundebehandling å be kunden ødelegge telefonen, eller påstå at det ikke lett kan fikses. Når noe ikke blir dekket av garantien så var det vanlig prosedyre å forsikre kunden om at det er mulig det kan fikses, men da for kundens egen lomme.

 

Ja, har selv opplevd at kunder som har ventet i 2-3 uker på at Elkjøp og andre tilsvarende kjeder prøver å fikse minnepinner hvor viktige bilder hadde blitt borte. Også her fikk kunden besked om at det bare var å kaste den, men i løpet av 5-10 min så klarte jeg å hente ut alle bildene.

 

En ting er at de mangler kompetanse, men når de ikke klarer å fikse det, og det ikke åpenbart er noe som ikke kan fikses, så bør dette også komme klart frem. Og det er DET som var dårlig fra Elkjøp sin side.

 

At han ikke hadde krav på gratis reparasjon er dog helt klart.

 

Da er vi i bunn og grunn enig, kanskje bare jeg som misforsto deg litt. :)

Ofte så vil jo ikke Mcare reparere telefoner hvor fuktsensoren er gått ut, på generell basis, pga senskader, selv i saker der kunden vil betale. Men da er det bra man har alle de uautoriserte, som driter i det, og fikser tlf. uansett. :)

 

Med iphone så er det jo litt anderledes og kunde må jo ha fått tilbud om en ny swap-enhet som koster rundt 2500? Hvis han ikke gjorde det så er det fryktelig dårlig kundebehandling, ikke at vi ikke har konkludert med at det var det allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan det gjøres med Epleprodukter, da jeg generelt styrt unna slikt elegant når jeg jobbet på Elkjøp (var nok ikke helt like populært som nå heller), og var mest datautstyr det gikk i. Mulig det er litt annerledes prosedyre, men ser ikke helt hvorfor det ikke skulle være vanlig å bare anbefale noen uautoriserte når alternativet er å kaste eller gjøre det sjæl.

 

Fikk høre fra en kunde at det var Telenor som anbefalte meg (har en bitteliten bedrift selv), selv om jeg tviler på at de noensinne har hørt om meg før. Dette var dog for dataproblemer, men ser ikke hvorfor det skulle være så mye vanskeligere med mobiler. Selv om det er Apple.

 

De fleste driter vel i om de mister garantien når de kan få hentet ut all info, og en god mulighet for å kunne bruke mobilen videre for noen usle kroner.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan det gjøres med Epleprodukter, da jeg generelt styrt unna slikt elegant når jeg jobbet på Elkjøp (var nok ikke helt like populært som nå heller), og var mest datautstyr det gikk i. Mulig det er litt annerledes prosedyre, men ser ikke helt hvorfor det ikke skulle være vanlig å bare anbefale noen uautoriserte når alternativet er å kaste eller gjøre det sjæl.

 

Fikk høre fra en kunde at det var Telenor som anbefalte meg (har en bitteliten bedrift selv), selv om jeg tviler på at de noensinne har hørt om meg før. Dette var dog for dataproblemer, men ser ikke hvorfor det skulle være så mye vanskeligere med mobiler. Selv om det er Apple.

 

De fleste driter vel i om de mister garantien når de kan få hentet ut all info, og en god mulighet for å kunne bruke mobilen videre for noen usle kroner.

 

Jobber selv i Expert, og vi har alltid en haug med visittkort liggende til nettopp kunder med dataproblemer som ville vært for dyrt å fikse med i vårt tilfelle infocare.

 

Vi kan også henvende til andre firmaer som kan hjelpe med mobil, det burde ikke være noe problem å henvende folk dit de kan få hjelp, da det i bunn og grunn bare er god kundebehandling.

 

Poenget med denne kommentaren er egentlig: Det blir gjort, men det er ingen uniform praksis rundt dette, og mange, som i denne saken, prakker heller på kunden et produkt de ikke vil bli fornøyd med.

Lenke til kommentar

Epledeler mangler peiling. Det er ingenting som tilsier at feilen er fikset bare fordi det fungerer nå.

Telefonen kan like gjerne dø om alt fra 1 uke til ett år av følgefeil. Ja det er fint at den virker litt lenger kan man si, men det er derfor verkstedene ikke vil fikse det. De kan ikke garantere at feilen er fikset uten å bytte alt av kretskort.

For det første, hva er galt med å forlenge levetiden til telefoner? Det må jo være et kjempepluss for kunder å få en mulighet til å ta backup av alt som er lagret i internminnet og fungerer den lenge etter det så er det jo bare en ren bonus. For det andre er risikoen for senskader kraftig overvurdert. Det hele bunner i kjedenes jag etter å selge nye telefoner stadig oftere. Vekst er den eneste suksessfaktoren de styrer etter. Hvordan kan telefonprodusentene vokse når hele verdens befolkning kjøper ny telefon en gang i året? Jo, de kan sørge for at telefonene dør etter et halvår og selge dem to telefoner hvert år. Slik kan de holde på og skape "vekst" til vi kunder og våre valgte styresmakter sier at nok er nok. Norge, Skandinavia og England er heldigvis lengre fremme på forbrukerrettigheter enn mange andre land.

 

Finnes det forskjellige graderinger av en kortslutning som oppstår pga fukt? :)

Hvem sier at det er en kortslutning? Det er snakk om et rødt klistremerke og det sier null og niks om skadeomfang. Mange går rundt med fult fungerende telefoner i årevis med røde klistremerker uten å vite om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det forskjellige graderinger av en kortslutning som oppstår pga fukt? :)

Hvem sier at det er en kortslutning? Det er snakk om et rødt klistremerke og det sier null og niks om skadeomfang. Mange går rundt med fult fungerende telefoner i årevis med røde klistremerker uten å vite om det.

 

Spørsmålet siktet mot Andrull sin setning om at saltvann fører til "kraftigere kortslutning".

Lenke til kommentar

Mye lik historie skjedde med moren min, det vil si elkjøp solgte henne ny telefon, og jeg klarte å fikse hennes gamle på egenhånd.

 

En ting er å være kynisk å selge unna telefoner, en annen ting er når en kunde kommer med skadet telefon som inneholder familie bilder og diverse mamma hadde lyst å ta vare på, men som hun så som "mistet".

Lenke til kommentar

Om Mcare ser at fuktindikatoren har gjort utslag, så holder ikke dette. Da går de videre inn og ser hvor skaden er. Autoriserte verksted må kunne gi 6mnd garanti på jobben som er gjort. Ved fuktskader går ikke dette, med mindre hele telefonen byttes ut. Har selv hvert borti akkurat samme sak. En kunde med en Galaxy S3, I9305, som var fuktskadet. MCare reparerte ikke telefonen pga den var fuktskadet. Kunde betalte for å få den tilbake. Han var så på ferie i Bulgaria, og fikk fikset det for 150 norske kroner. Kom tilbake til meg og var forbannet. Fortalte han hvorfor, fortsatt like sur. 1 mnd etterpå kom han ydmyk tilbake, da var problemet kommet tilbake, da fukten hadde gjort utslag andre steder på telefonen.

 

Er ikke Elkjøp, Expert eller Lefdal sin skyld. Dette er InfoCare og Mcare, og som autoriserte verksted, har de også lover å forholde seg til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Epledeler mangler peiling. Det er ingenting som tilsier at feilen er fikset bare fordi det fungerer nå.

Telefonen kan like gjerne dø om alt fra 1 uke til ett år av følgefeil. Ja det er fint at den virker litt lenger kan man si, men det er derfor verkstedene ikke vil fikse det. De kan ikke garantere at feilen er fikset uten å bytte alt av kretskort.

 

Du er meg en liten smurfetroll som jobber hos elkjøp vil jeg anta?

Det du sier spiller ingen rolle, elkjøp bør fortelle sine kunder om at dette kan fikses, og derav hvilket muligheter de så har, og hvor mye det vil koste, så bør det være opp til kunden å bestemme om de ønsker å reparere telefonen eller kjøpe nytt, i stedet for å bli løyet til!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...