Gå til innhold

Telenor skrur opp prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med betaling for BankID på mobil gjelder vel bare for funksjonaliteten som ligger på alle(?) Telenors SIM-kort? Om man bruker bankens egen app på en smartmobil får man jo en kode som bare er gyldig for innlogging om man velger "vanlig" BankID og ikke om man velger "BankID for mobil" ved innlogging.

 

Dette punktet har ikke blitt klargjort i noen av artikklene jeg har lest om denne saken, noe som er skuffende siden det ser ut til å være to forskjellige tjenester som enkelt kan blandes sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har bodd mange steder opp gjennom årene, rundt i hele norge. De siste 10 årene har jeg bodd på samme adresse. Jeg har i denne tiden hatt telenor, chess og netcom. Telenor har alltid hatt den dårligste kvaliteten på dekningen. Der jeg bor nå har jeg hatt kjempefin dekning med chess og netcom (de to bruker samme nett), men med telenor detter dekningen ut hele tiden. Hører nesten ikke hva folk sier, og de hører ikke hva jeg sier. Generelt sett har jeg mye dårligere dårligere dekning med telenor mange andre steder jeg er også, når jeg ikke er hjemme. Telenor er også desidert dyrest. De gir dårligere fart på 4G enn konkurentene (kun 40 mbps), selv om jeg har komplett XL abbonement. Hvorfor bruke dem da? Fordi det liksom er en merkevare, som liksom skal ha den beste dekingen? Har 1 mnd igjen av bindingstiden, og har allerede bestem meg for å bytte! Håper flere gjør det samme! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med betaling for BankID på mobil gjelder vel bare for funksjonaliteten som ligger på alle(?) Telenors SIM-kort? Om man bruker bankens egen app på en smartmobil får man jo en kode som bare er gyldig for innlogging om man velger "vanlig" BankID og ikke om man velger "BankID for mobil" ved innlogging.

 

Dette punktet har ikke blitt klargjort i noen av artikklene jeg har lest om denne saken, noe som er skuffende siden det ser ut til å være to forskjellige tjenester som enkelt kan blandes sammen.

Det gjelder kun BankID på mobil. Det har noe med hva som ligger bak teknologien.

 

BankID på mobil krever et kompatibelt SIM-kort og en avtale med banken din/Nets. For å autentisere/signere brukes funksjonalitet på selve SIM-kortet, ikke en app som gir deg en kode.

 

Engangskode på mobil (SpareBank1) og lignende løsninger er vanlige app'er, og er uavhengig SIM-kort. Slike løsninger er knyttet opp mot banken din, og gir deg en kode som du kan bruke som om det var en kodebrikke som du nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bodd mange steder opp gjennom årene, rundt i hele norge. De siste 10 årene har jeg bodd på samme adresse. Jeg har i denne tiden hatt telenor, chess og netcom. Telenor har alltid hatt den dårligste kvaliteten på dekningen. Der jeg bor nå har jeg hatt kjempefin dekning med chess og netcom (de to bruker samme nett), men med telenor detter dekningen ut hele tiden. Hører nesten ikke hva folk sier, og de hører ikke hva jeg sier. Generelt sett har jeg mye dårligere dårligere dekning med telenor mange andre steder jeg er også, når jeg ikke er hjemme. Telenor er også desidert dyrest. De gir dårligere fart på 4G enn konkurentene (kun 40 mbps), selv om jeg har komplett XL abbonement. Hvorfor bruke dem da? Fordi det liksom er en merkevare, som liksom skal ha den beste dekingen? Har 1 mnd igjen av bindingstiden, og har allerede bestem meg for å bytte! Håper flere gjør det samme! :)

Og hva er poenget? Her jeg bor er Netcoms nett ubrukelig, da er det bare Telenor som gjelder. Resten av fjaset ditt, og det faktum at du bare har 1 innlegg får meg til å mistenke deg for ett troll å være. Øystein Eriksen in disguise?

 

"kun 40mbit" er mer en du klarer å utnytte på en telefon.

Endret av Rusher
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo noe jeg/vi har hatt i noen år allerede, og var vel en knapp liten oppdatering til simkortet.

 

Og nå må vi altså betale dobbelt opp for datatrafikken. Både for å få koden, og for å få den tilsendt, samt også datatrafikken for å komme inn på og bruke nettbutikken.

 

Det er slike små skjulte summer som virkelig irriterer. Og det er ikke bare telenor som bruker lignende svindlel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da fikk jeg 2400 kroner mer i mobilutgifter per år, for mitt og konas abonnement. Sannelig litt av en gave!

 

De øker nok inntjeningen, men det spørs hvor smart det er å rævpule folk på denne måten. Jeg blir i hvert fall ikke værende lenge, og alle mine bekjente får ikke akkurat anbefalinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da fikk jeg 2400 kroner mer i mobilutgifter per år, for mitt og konas abonnement. Sannelig litt av en gave!

 

De øker nok inntjeningen, men det spørs hvor smart det er å rævpule folk på denne måten. Jeg blir i hvert fall ikke værende lenge, og alle mine bekjente får ikke akkurat anbefalinger.

Da tror jeg du lider av en lidelse, visst du må signere og betale flere tusen gang pr år.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd mange steder opp gjennom årene, rundt i hele norge. De siste 10 årene har jeg bodd på samme adresse. Jeg har i denne tiden hatt telenor, chess og netcom. Telenor har alltid hatt den dårligste kvaliteten på dekningen. Der jeg bor nå har jeg hatt kjempefin dekning med chess og netcom (de to bruker samme nett), men med telenor detter dekningen ut hele tiden. Hører nesten ikke hva folk sier, og de hører ikke hva jeg sier. Generelt sett har jeg mye dårligere dårligere dekning med telenor mange andre steder jeg er også, når jeg ikke er hjemme. Telenor er også desidert dyrest. De gir dårligere fart på 4G enn konkurentene (kun 40 mbps), selv om jeg har komplett XL abbonement. Hvorfor bruke dem da? Fordi det liksom er en merkevare, som liksom skal ha den beste dekingen? Har 1 mnd igjen av bindingstiden, og har allerede bestem meg for å bytte! Håper flere gjør det samme! :)

 

Telenor har best dekning. Punktum. 800mhz-bånd blir bygget ut fortløpende.

Telenor er ikke desidert dyrest (de ligger ca 50 kroner/mnd dyrere enn de billigste aktørene, men man har flere fordeler med Telenor. Dersom man ikke vil betale 50 kroner mer i måneden og miste fordelene kan man velge Djuice som er helt på linje med de billigste aktørene)

Ingen tilbyr høyere hastigheter enn Telenor. De reklamerer ikke med høyere hastigheter enn 40 mbps fordi det er vanskelig å levere høyere grunnet at signalene ikke er sterke nok til å garantere 40mbps. Dersom du sitter intill en basestasjon vil du med Telenor oppleve akkurat samme hastigheter som en annen opperatør som reklamerer med 80mbps på det samme nettet. Forutsatt at du har et abonnement uten fartstak som feks komplett XL. Forskjellen er altså at Telenor ikke prøver å lure lettlurte kunder (som deg) med å reklamere med 80mbps hastigheter fordi selvom man teoretisk kan levere det vil det i praksissjeldent la seg gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det med betaling for BankID på mobil gjelder vel bare for funksjonaliteten som ligger på alle(?) Telenors SIM-kort? Om man bruker bankens egen app på en smartmobil får man jo en kode som bare er gyldig for innlogging om man velger "vanlig" BankID og ikke om man velger "BankID for mobil" ved innlogging.

 

Dette punktet har ikke blitt klargjort i noen av artikklene jeg har lest om denne saken, noe som er skuffende siden det ser ut til å være to forskjellige tjenester som enkelt kan blandes sammen.

Det gjelder kun BankID på mobil. Det har noe med hva som ligger bak teknologien.

 

BankID på mobil krever et kompatibelt SIM-kort og en avtale med banken din/Nets. For å autentisere/signere brukes funksjonalitet på selve SIM-kortet, ikke en app som gir deg en kode.

 

Engangskode på mobil (SpareBank1) og lignende løsninger er vanlige app'er, og er uavhengig SIM-kort. Slike løsninger er knyttet opp mot banken din, og gir deg en kode som du kan bruke som om det var en kodebrikke som du nevner.

 

Det var slik jeg så for meg at det fungerte ja. Synes både denne artikkelen og all annen dekning av denne saken er skrevet slik at man kan misforstå og dermed tro at gebyret gjelder for begge de to tjenestene.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg 2400 kroner mer i mobilutgifter per år, for mitt og konas abonnement. Sannelig litt av en gave!

 

De øker nok inntjeningen, men det spørs hvor smart det er å rævpule folk på denne måten. Jeg blir i hvert fall ikke værende lenge, og alle mine bekjente får ikke akkurat anbefalinger.

Det betyr at viss du lever i 50år til så blir det totalt 120000kr ekstra viss ikkje du byttar til eit billigare selskap då.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...