Gå til innhold

Dell slipper grisebillig 4K-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med andre ord litt tidlig å hive seg på Dells 4K skjermer ennå: Enten for høy pris eller for dårlige specs.

 

Før jul kom nemlig superskjermen UP3214Q, på hele 32 tommer. Denne byr blant annet på et lekkert IGZO-panel, med en dertil drøy prislapp på over 30 000 kroner.

Prisen vist ikke fult så høy lengre. "Bare" 18 090 kr i følge prisguiden.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

30hz? WTF? Greit nok at den kan fungere til enkelte helt spesialiserte oppgaver, men den burde selges med en STOR advarsel slik at folk unngår å kjøpe katta i sekken.

 

Hvorfor? 30fps er fint til foto, film (både redigering og titting) og nettsider og kontoroppgaver. Spilling på 4K 60fps idag er tungt, veldig tungt, og du må ha et godt skjermkortoppsett for å klare å dra det på fullt. Skal du game kan du bare ta ned til 1080p uansett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjulimann: Det skyldes manglende eller dårlig skalering i programvaren du bruker. Skalert riktig skal økt pikseltetthet gi økt skarphet, ikke mindre ikoner, symboler, tekst etc.

 

Tekst, ikoner osv bør skaleres slik at de er fysisk like store ved samme betraktningsavstand. Dvs. fysisk små på en håndholdt enhet du holder nært øynene og fysisk større på f.eks en tv-skjerm flere meter unna.

 

Personlig sikter jeg meg inn på rundt 32-35 tommer 3840*2160 til PCen med den sitteavstanden jeg bruker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

32" høres greit ut ja. Jeg er veldig fornøyd med høyden på min Dell 30". Den er 16:10, så jeg tipper at en 32" 4K 16:9 skjerm ville hatt ca samme høyde, bare større i bredden.

 

Jeg forventer at det vil ta mange år før en slik skjerm med kvalitet som matcher IPS og minimum 60hz, helst 120hz, vil være tilgjengelig for en pris vi dødelige kan betale.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det tar så mange år. Prisutviklingen går jo ganske kjapt nå. Dell sin 32" IGZO (en IPS-variant) med 60 Hz har jo stupt fra 32 000 kr til 18 000 kr på noen få måneder. Den runder vel 10 000 kr allerede i år når konkurransen hardner. Om to års tid tipper jeg vi ser tilsvarende skjermer ned i 6-7 000 kr.

 

Det stemmer at 32" 16:9 vil være omtrent like høy som 30" 16:10. Hvis diagonalene er nøyaktig så vil dimmensjonene endre seg slik ved den oppgraderinga:

 

Bredden øker med 62,2 mm

Høyden minker med 5,4 mm

 

Skal du ha nøyaktig samme høyde må diagonalen på 16:9-skjermen opp i 32,43 tommer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir uansett nattefrost et visst sted før jeg kjøper dell noesomhelst igjen. Jeg har hatt ikke mindre enn 8 Dell-skjermer innaførr døren siste året (U2711 og U3014), og bare en eneste en av dem fungerer fortsatt. Jeg har blåst nærmere 35k på skjermer og fikk ikke noe som fungerte før jeg skiftet over til Lenovo.

 

Dell kan ta seg en bolle, uansett specs. Er det noe Dell har lært meg, så er det at specs ikke er alt. man må også vurdere om saken faktisk funker som den skal, og om bedri(f)ten har en kundeservice som duger.

 

</rant>

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aetius: jeg sitter med stikk motsatt erfaring. Opplevde at Dell U2711 fikk noe støy på ene siden av panelet. Ringte supporten, og dagen etter kom det et bud og leverte ny skjerm, og tok med seg den defekte. Beste servicen jeg har fått som privatperson.

 

Jeg for min del vil nok fortsette med Dell-skjermer en stund til :)

Lenke til kommentar

Det blir uansett nattefrost et visst sted før jeg kjøper dell noesomhelst igjen. Jeg har hatt ikke mindre enn 8 Dell-skjermer innaførr døren siste året (U2711 og U3014), og bare en eneste en av dem fungerer fortsatt. Jeg har blåst nærmere 35k på skjermer og fikk ikke noe som fungerte før jeg skiftet over til Lenovo.

 

Dell kan ta seg en bolle, uansett specs. Er det noe Dell har lært meg, så er det at specs ikke er alt. man må også vurdere om saken faktisk funker som den skal, og om bedri(f)ten har en kundeservice som duger.

 

 

Er selvfølgelig noe helt annet iom at jeg har erfaringer fra bedriftssegmentet, men har pløyd igjennom 600+ skjermer som brukes daglig i de siste 3 årene. (alle i P eller U serien)

Tror jeg har hatt 2 som trengte service, og den ene var pga transportskade.

Viewsonic derimot, der har vi bytta over 100 skjermer (av ca samme totalmengde)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenke meg 4K skjermer i 32"+ da jeg gjerne skulle byttet ut 24 og 27"ere med 32" 4K. Vil også ha større fysisk flate på kontorskjermen og ikke bare høyere oppløsning.

 

Viewsonic har ofte en svakhet i innebygget powersupply. Både min 24" og U2711 Dell skjerm har fungert brillefint i bruk hver eneste dag siden lansering.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir uansett nattefrost et visst sted før jeg kjøper dell noesomhelst igjen. Jeg har hatt ikke mindre enn 8 Dell-skjermer innaførr døren siste året (U2711 og U3014), og bare en eneste en av dem fungerer fortsatt. Jeg har blåst nærmere 35k på skjermer og fikk ikke noe som fungerte før jeg skiftet over til Lenovo.

 

Dell kan ta seg en bolle, uansett specs. Er det noe Dell har lært meg, så er det at specs ikke er alt. man må også vurdere om saken faktisk funker som den skal, og om bedri(f)ten har en kundeservice som duger.

 

 

Da har jeg vært heldigere. Gleder meg sort over min Dell 30-tommer (husker ikke modellnummer) med 2560x1600 som jeg har brukt uten problemer hver eneste dag i 7 hele år nå.

Lenke til kommentar

Sjulimann: Det skyldes manglende eller dårlig skalering i programvaren du bruker. Skalert riktig skal økt pikseltetthet gi økt skarphet, ikke mindre ikoner, symboler, tekst etc.

 

Tekst, ikoner osv bør skaleres slik at de er fysisk like store ved samme betraktningsavstand. Dvs. fysisk små på en håndholdt enhet du holder nært øynene og fysisk større på f.eks en tv-skjerm flere meter unna.

 

Jeg er ikke utelukkende enig. Økt oppløsning og mindre ikoner og tekst gir større tilgjengelig arbeidsflate. At ikonene og teksten skulle vært dobbelt så store på bekostning av arbeidsflaten er for meg ikke en forbedring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med andre ord litt tidlig å hive seg på Dells 4K skjermer ennå: Enten for høy pris eller for dårlige specs.

 

Før jul kom nemlig superskjermen UP3214Q, på hele 32 tommer. Denne byr blant annet på et lekkert IGZO-panel, med en dertil drøy prislapp på over 30 000 kroner.

Prisen vist ikke fult så høy lengre. "Bare" 18 090 kr i følge prisguiden.

vel det er den dyrere modellen som har 60Hz

den billige har 30Hz

sikkert en del andre forskjeller i specs, men bare det at det er kun 30Hz gjør at jeg må revurdere om det er noe å skaffe til hva jeg ønsker den til

så en må vel kanskje vente

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...