Gå til innhold

Så lenge varer harddisken din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er levetiden til SSD kontra HDD?

 

En god del bedre gitt, du får ikke degenerering slik som du gjør på vanlige harddisker, men ssd kan også få bad sectors, men de får ikke alle de andre feilene som en skivedisk får, sånn som feil på spinning count (spin retry count) som i praksis betyr at harddisken bruker så så mange spinups før den klarer å lese..det er en veldig vanlig feil å få på harddisker..spesielt seagate sine av en eller annen grunn. Når det kommer til SSD så er det lite feil i forhold. Så SSD kan få feil, men ikke på langt nær like mange feil som en skivedisk får, så man kan nok konkludere med at SSD varer lengre, punktum. Skal også nevnes at de som har hatt SSD siden de første, måtte legge inn firmware oppdatering fordi disken ytelesesmessig degenererte, men det var en løsning som annulerte det problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er styggelig klar over konsekvensene ved harddisk-krasj.

 

Likevel har jeg i mine nesten 20 år som PC-bruker aldri opplevd at en disk har tatt kvelden. Bank-i-bordet. Så jeg håper diskene mine holder koken inntil jeg gidder å sette opp noe backup-vennlig opplegg. :)

 

En forklaringsmodell som samsvarer noe med artikkelen, kan være det at man skifter ut datamaskinen sin. Nå når maskinene ser ut til å få lengre og lengre levetid, pga. teknologien har kommet såpass langt at maskinene i dag holder i årevis før man trenger noe bedre å surfe fra. SÅ vil nok dette bli mer og mer aktuellt.

 

Men, det er snurredisk, og nå går vi over i SSD-livsstilen snarlig. Så hvor lenge har disse fakta særlig betydning lengre?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvordan er levetiden til SSD kontra HDD?

 

En god del bedre gitt, du får ikke degenerering slik som du gjør på vanlige harddisker, men ssd kan også få bad sectors, men de får ikke alle de andre feilene som en skivedisk får,....

SSD'er kan ha råtne kontrollere, akkurat som roterende disker.

 

Jeg har en OCZ Vertex 2 her, som jeg selger billig. Det er ikke noe firmware-oppdatering som kan få den til å bli bra igjen. Den levde en rolig liv i ca. 2 år før den tok kvelden. Tror ikke jeg har hatt så mange roterende disker som har levd så kort, og de har jeg hatt mange av de siste 25 årene.

Lenke til kommentar

Jeg har noen disker fra begynnelsen av 2000 tallet, de fungerer faktisk enda.

Diskene som har stått i de forskjellige laptopene jeg har hat dør som regel etter et par år. SSD fra OCZ skal jeg aldri ha igjen, 3 stykk og alle død etter 1 år.

 

Hade 2stk 120gb wd disker som satt i raid 0 år 2002 å så 2stk 200gb som ble satt i bruk noen år etter. Alle fungerer fortsatt! Har hatt ganske mange WD disker, men ikke en eneste har failet meg enda. De siste diskene har vaert av andre merker å dem har tatt natta alle sammen. Heldigvis finnes det SSD nå for tida, blir gal av å hoere harddisker arbeide.

Lenke til kommentar

OCZ SSD og RAM brikker har jeg hatt mye problemer med, så det forundrer meg ikke.

Skal nevnes at jeg glemte å si at det var INTEL sine SSD disker som måtte installeres firmware på for å fjerne treghetene man fikk. Jeg har selv flere disker fra gammelt av som fortsatt fungerer fint, men de er IDE disker og de orker jeg rett og slett ikke bruke(Maxtor). WD disker varer, men seagate har jeg dårlig erfaring med. Sitter selv med en 3,5 år gammel Intel SSD (husker ikke merke i farten), den har degenerert litt, den har 4 bad sectors, men fungerer fjell enda. Ved bruk av SSD har du ikke beveglige deler, noe som vil gjøre SSD til kongen i bærbare pcer :)

Lenke til kommentar

Finnest det ei god løysing for å halde harddisker på en gitt temperatur, eller må ein ha potmeter for å stille viftene som kjøler hdd?

 

De trenger en luftstrøm rundt seg, i iallfall om to har flere tett inntil hverandre, en disk alene i kassa klarer seg, setter du flere tett inntil hverandre vil de varme hverandre opp.

 

Du trenger imidlertid ikke mye kjøling, brukte lenge ei 80 mm vifte jeg kjørte på 5 volt., om du har vifter i kabinett som suger inn luft rundt diskene vil det trolig være nok om du kan ha en ledig hd slott mellom diskene er det nok.

Lenke til kommentar

De trenger en luftstrøm rundt seg, i iallfall om to har flere tett inntil hverandre, en disk alene i kassa klarer seg, setter du flere tett inntil hverandre vil de varme hverandre opp.

 

Du trenger imidlertid ikke mye kjøling, brukte lenge ei 80 mm vifte jeg kjørte på 5 volt., om du har vifter i kabinett som suger inn luft rundt diskene vil det trolig være nok om du kan ha en ledig hd slott mellom diskene er det nok.

Kan basic kjøling, men tenkte meir vist eg har 8 disker som har tilgang til vifte i front, men å få finpusset temperatur slik att dei ligger på OK temp under idle og load.

 

Om det finnest noko som leser av temp via smart, og stiller vifter automatisk etter det, tviler jo på att noko slikt eksisterer, men hadde vert veldig hendig å ha :)

Lenke til kommentar

Kan basic kjøling, men tenkte meir vist eg har 8 disker som har tilgang til vifte i front, men å få finpusset temperatur slik att dei ligger på OK temp under idle og load.

 

Om det finnest noko som leser av temp via smart, og stiller vifter automatisk etter det, tviler jo på att noko slikt eksisterer, men hadde vert veldig hendig å ha :)

Kjenn på dem rett og slett, er det så varme at du ikke kan holde fingeren på dem er de for varme :)

Lenke til kommentar

OCZ SSD og RAM brikker har jeg hatt mye problemer med, så det forundrer meg ikke.

Skal nevnes at jeg glemte å si at det var INTEL sine SSD disker som måtte installeres firmware på for å fjerne treghetene man fikk. Jeg har selv flere disker fra gammelt av som fortsatt fungerer fint, men de er IDE disker og de orker jeg rett og slett ikke bruke(Maxtor). WD disker varer, men seagate har jeg dårlig erfaring med. Sitter selv med en 3,5 år gammel Intel SSD (husker ikke merke i farten), den har degenerert litt, den har 4 bad sectors, men fungerer fjell enda. Ved bruk av SSD har du ikke beveglige deler, noe som vil gjøre SSD til kongen i bærbare pcer :)

Tror du skyter litt i blinde, uten og egentlig ha peiling på hva du prater om.

 

Seagate har noen av de mest driftsikre diskene, WD derimot har mer frynsete rykte.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har jo selvfølgelig peiling på mine egene erfaringer, hvorfor mener du at jeg da ikke har peiling på hva jeg prater om? Jeg har dårlig erfaring med seagate på mange måter og mindre med WD, jeg snakker ikke om kun disker jeg har hatt, men min generelle erfaring som teknikker som skifter ut disker og sjekker datamaskiner daglig over mange år og ikke etter statestikk eller fakta basert på tester.

 

Jeg hadde hatt forståelse for ditt irrasjonelle utbrudd om jeg hadde sagt noe slik som "seagate er dritt", men det gjorde jeg ikke. Tror du misforsto budskapet jeg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Aldri skjønt slike prognoser. Har hatt flere harddisker, og aldri opplevd problemer med dem selv om de har vært brukt minst 10 år hver. Kjøper selv kun gode WD disker, men selv på laptoper og butikkkjøpte stasjonære vet jeg ikke om et eneste tilfelle blandt hverken familie eller venner hvor harddisken sluttet å virke.

 

PSUer har tatt kvelden med smell og røyk, BIOS batteriet har blitt tømt, en DVD brenner tok kvelden etter at jeg rippet en ukurant picture CD, men utover det har det ALDRI vært feil hverken på HDD eller annet.

 

Det er da rart at så mange tar kvelden så raskt, og at det fremstilles som om det nesten er umulig at de varer mer enn 5 år.

 

Nå vet jeg ikke om levetiden skyldes bruksmønster, temperatur, juling osv. Om en PC dras rundt så får vel HDD mer juling, og om man kjøper tette kabinetter med lite kjøling koker vel HDD mye mer. Om man har HDD som er i bruk døgnet rundt slites den vel mer enn en som brukes 1-2 timer annenhver dag.

 

Det er vel også viktig å se på produsentens MTBF tall.
http://www.nordic-backup.no/news1.html
Her refereres det til en HDD som skal vare i 171 år ved normal bruk, det skulle være nok for de fleste.
Den ryker oftere, men det er ENORM forskjell på 3 år og 171 år, hele 57 ganger forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...