Gå til innhold

Norske Kristoffer ble Bitcoin-millionær over natten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Bitcoinene Koch har vekslet ut i kontanter har han allerede kjøpt seg en leilighet for.

 

Innrømmer jeg bare kjenner overfladisk til dette Bitcoin fenomenet, så lurer på hvordan innehaver får vekslet denne virtuelle valutaen inn i "virkelige" penger?

 

Går man til DnB og får utbetalt norske kroner, for å si det sånn? Og hvem har i så tilfelle sørget for det formelle, dvs. transaksjonen fra utlandet, til norsk bank?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går vell an å selge bitcoin også får man penger tilbake tror jeg.

 

En skulle tro det, siden det visstnok selges (og leveres) både det ene og andre varen, betalt med Bitcoin. Ingen hadde vel giddet styre med dette, hvis det ikke gikk an å få virkelige penger/valuta utbetalt på et gitt tidspunkt.

 

Men jeg begriper bare ikke hva f.eks. DnB baserer seg på, når de betaler ut i NOK ?

Lenke til kommentar

i og med at en dollar er verdt 5,7 norske kroner. Men hva med bitcoin? :p Håper jeg har forstått rett.

 

Ja, det er ett av momentene som er uklart (iallefall for oss som på det meste, har styrt med trauste monopol-penger)

 

For å si det sånn Birger, får jeg kjøpe traktoren din for 300 bitcoin? Og videre, kan du gå i den lokale sparebanken å få vekslet nett-pengene til gangbar norsk valuta? Det er fortsatt uklart for meg.

Lenke til kommentar

Åja, nå forstod jeg ;) Hvis jeg kommer til banken også har jeg 100 dollar som jeg vil veksle til kroner, så kan de vite hvor mye de skal utbetale med i og med at en dollar er verdt 5,7 norske kroner. Men hva med bitcoin? :p Håper jeg har forstått rett.

DnB er nok ikke interessert i å veksle inn dine bitcoin (BTC). Men det finnes selskap og nettsider (feks https://www.mtgox.com/) som fungerer som børser for kryptovalutta som BitCoin. Her kan du både kjøpe og selge BitCoin, LiteCoin, FeatherCoin m.m. som er ulike digitale kryptovalutta. Det likner mest på aksjesalg og kjøp. Du har en konto på nettsiden du må fylle med penger, enten "ekte" eller digitale før du kan kjøpe og selge. Kursen er styrt av tilbud og etterspørsel.

 

Ettersom det hele ikke er sentalisert vil du oppdage at kursen kan variere ganske mye fra "børs" til "børs". Feks er kursen på MtGox nå $342, mens på btc-e er den $313.

 

Desverre støtter ikke PayPal o.l. BitCoin ennå og kredittkortselskapene liker det heller ikke, så prosessen ved å betale og få betalt går som regel via bankoverføringer eller andre nettsider som tar i mot betalingen og videresender den. Her er det lett å bli svindlet, så pass på.

 

Les mer her: http://nordbits.no

Endret av paaland
Lenke til kommentar

All handel er vel i utgangspunketet en byttehandel. I gamle dager byttet man varer og tjestere. Nå byttter man varer mot penger, om pengene er fysiske (kr, dollar osv) eller digitale, slik som bitcoin betyr vel egentlig ingenting, så lenge den som leverer varer som bytte for valutaen annser verdien av varen som den samme som verdien av valutaen..

 

Slik som for alle andre valutaer, så finnes det sikkert "vekslingsbanker" for bitcoins også. Som betaler deg i "ekte" penger...i håp om at andre kunder vil kjøpe deres bitcois for enda mere "ekte" penger

 

Om ikke akkurat DNB eller andre norske banker veksler inn bitcoins. er det sikkert andre "vekslingsbanker" som gir deg dollar eller euro for dine bitcoins, disse kan igjen veksles i norske banker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Går vell an å selge bitcoin også får man penger tilbake tror jeg.

En skulle tro det, siden det visstnok selges (og leveres) både det ene og andre varen, betalt med Bitcoin. Ingen hadde vel giddet styre med dette, hvis det ikke gikk an å få virkelige penger/valuta utbetalt på et gitt tidspunkt.

 

Men jeg begriper bare ikke hva f.eks. DnB baserer seg på, når de betaler ut i NOK ?

Du må ta DNB ut av ligningen, da de ikke har noe som helst med BTC å gjøre. Det er på vekslingsnettstedene du får vekslet om BTC til forskjellige typer valuta - det vanligste er å selge BTC for enten USD eller EUR, og deretter ta det ut i form av f.eks "wire transfer" til din bankkonto - mot et gebyr selvfølgelig. Alternativt kan man handle direkte med BTC på nettsteder som støtter dette. Eksempelvis kjøpte jeg PC-deler nå nylig fra bitcoinstore.com til en verdi av 990 USD inkludert frakt Jeg betalte direkte med bitcoins selvfølgelig, men det står oppgitt på ordren hva prisen er omregnet til USD - sånn at når pakken kom til Norge var det lett å beregne hva jeg måtte betale i merverdiavgift. Betalte den på mitt lokale tollkontor, og så kom et toll-lagergebyr fra posten i tillegg på kr. 133,- som jeg betaler når jeg henter ut pakken på postkontoret.

Lenke til kommentar

 

En skulle tro det, siden det visstnok selges (og leveres) både det ene og andre varen, betalt med Bitcoin. Ingen hadde vel giddet styre med dette, hvis det ikke gikk an å få virkelige penger/valuta utbetalt på et gitt tidspunkt.

 

Men jeg begriper bare ikke hva f.eks. DnB baserer seg på, når de betaler ut i NOK ?

Ordinære banker kjøper og selger ikke bitcoins. Dersom du har 100 bitcoins så selger du dem på en børs på nettet. Du legger ut en sell-ordre, noen andre legger ut en kjøp-ordre og dere matches. Da får jeg dine 100 bitcoins, og du får mine dollar. Nå har du dollar, og dem kan du ta med til banken og veksle inn i kroner.

 

Eventuelt kan du kjøpe ting på de nettsidene som velger å ta betalt i bitcoin. Du kan f. eks. kjøpe hardware ekstra-medlemsskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe mer om skatt på bitcoins siden denne nyheten: http://e24.no/digital/norske-myndigheter-vil-skattlegge-bitcoins/21526987

 

Så ser ikke slik ut.

Det er skattbar inntekt. Problemet skattemyndighetene har er at de ikke har noen måte å få informasjon om gevinstene m.m. på, men det problemet har jo Kristoffer løst selv ved å gi alle tall til media.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Har ikke hørt noe mer om skatt på bitcoins siden denne nyheten: http://e24.no/digital/norske-myndigheter-vil-skattlegge-bitcoins/21526987

 

Så ser ikke slik ut.

Trodde ikke denne type beskatning måtte ha egne regler for hvert eneste produkt du kan kjøpe og selge? Merkelig at ikke dagens regler dekker bitcoins, det ville jeg tro det egentlig gjør.

 

AtW

Du blir vel ikke beskattet før du realiserer gevinsten?

Lenke til kommentar

 

Har ikke hørt noe mer om skatt på bitcoins siden denne nyheten: http://e24.no/digital/norske-myndigheter-vil-skattlegge-bitcoins/21526987

 

Så ser ikke slik ut.

Det er skattbar inntekt. Problemet skattemyndighetene har er at de ikke har noen måte å få informasjon om gevinstene m.m. på, men det problemet har jo Kristoffer løst selv ved å gi alle tall til media.

Hvis kristoffer plutselig bestemmer seg for å overføre kontanter, si store mengder kontanter til en bankkonto i forbindelse med boligkjøp, vil banken varsle om dette jf. valutaregisterloven, da utbetalinger fra bitcoinbørsen vil være grensekryssende. Banken vet ikke om dette er penger som kommer fra narkosalg, og det gjør strengt tatt ikke vi heller.

 

I verste fall vil kristoffer få samme behandling som en bekjent av meg som vant et par mill i nettpoker uten å føle at han trengte å involvere skattemyndighetene; politiet oppsøkte arbeidsgiveren hans og tauet ham inn til avhør foran alle kollegene.

Endret av Lilac1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis kristoffer plutselig bestemmer seg for å overføre kontanter, si store mengder kontanter til en bankkonto i forbindelse med boligkjøp, vil banken varsle om dette jf. valutaregisterloven, da utbetalinger fra bitcoinbørsen vil være grensekryssende.

 

I verste fall vil kristoffer få samme behandling som en bekjent av meg som vant et par mill i nettpoker uten å føle at han trengte å involvere skattemyndighetene; politiet oppsøkte arbeidsgiveren hans og tauet ham inn til avhør foran alle kollegene.

Ja, og derfor skal han betale i dette tilfellet. e24-artikkelen handlet vel om de som ikke gjør det slik, men heller handler varer for bitcoins, evt. kjøper prepaid visa eller tilsvarende. Altså de som ikke henter gevinsten hjem til Norge på en sporbar måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...