Gå til innhold

Mener Telenor rapper tilbake kundene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at mange, inkludert denne artikkelen, og telenor selv sier at de har bedre dekning enn Tele2. Meg bekjent så roamer Tele 2 over Telenor sitt nett de neste 3 årene.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?

 

I tillegg så nevnes det i artikkelen 4G. Dette gjelder vel kun de store byene og der bygger Tele 2, meg bekjent, eget nett som er bedre enn det Telenor kan skilte med. (kinaware kontra ericsson)

 

Igjen.. noen som kan bekrefte/avkrefte ?

Lenke til kommentar

Jeg ser at mange, inkludert denne artikkelen, og telenor selv sier at de har bedre dekning enn Tele2. Meg bekjent så roamer Tele 2 over Telenor sitt nett de neste 3 årene.

Tele2 har i samarbeid med Network Norway bygd ut Norges tredje mobilnett de siste årene. Network Norway er et heleid selskap av Tele2 AB. Vi har startet med å bygge ut nettet vårt i de største byene og fortsetter gradvis i resten av landet. Vi leier fortsatt nett av NetCom slik at du har samme dekning som alltid i de områdene der nettet vårt ikke har blitt bygd ut ennå.

https://www.tele2.no/kundeservice/1384.aspx

Lenke til kommentar

Tele2 har i samarbeid med Network Norway bygd ut Norges tredje mobilnett de siste årene. Network Norway er et heleid selskap av Tele2 AB. Vi har startet med å bygge ut nettet vårt i de største byene og fortsetter gradvis i resten av landet. Vi leier fortsatt nett av NetCom slik at du har samme dekning som alltid i de områdene der nettet vårt ikke har blitt bygd ut ennå.

https://www.tele2.no/kundeservice/1384.aspx

 

Takk, da var mine kilder feil ang. dekning.

Lenke til kommentar

Netcom, som jeg har vært kunde hos i 10 år, tapte meg som kunde for litt siden - dade gjorde motsatt av det Telenor gjør: nemlig å ringe å tilby meg et dyrere abonnement enn det jeg hadde fra før hos dem. Og når jeg så hadde aktivert byttet mitt, så ringte de for å få meg til å ombestemme meg, og kom med tilbud om det samme de hadde gjort noen dager før - altså et dyrere abonnement enn konkurenten og det jeg allerede hadde hos Netcom. Imponerende. ^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at mange, inkludert denne artikkelen, og telenor selv sier at de har bedre dekning enn Tele2. Meg bekjent så roamer Tele 2 over Telenor sitt nett de neste 3 årene.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?

/quote]

 

One Call roamer til Telenor sitt nett, mens Tele2 roamer til NetCom sitt nett. Men en må skille mellom teoretisk dekning og kvalitet på tjenesten. One Call har sitt på det tørre når de sier at de har like god dekning som Telenor og til og med bedre i noen byer. På samme vis har Tele2 like god dekning som NetCom og kanskje også bedre i byene. Men problemet ligger i tjenesten de tilbyr og de problemene som oppstår når telefonen veksler mellom flere nett.

 

SIM kortet til One Call/Tele2 vil hele tiden prioritere sitt eget hjemmenett (Tele2/Mobile Norway nettet), og dette kan føre til problemer når du er i områder med god dekning fra Telenor/NetCom og dårlig dekning fra One Call/Tele2 sitt hjemmenett. Telefonene vil nemlig helst koble seg opp mot det nettet som har best dekning (les: best signalstyrke). Det kan føre til at telefonen blir stående å veksle (switcher nett) mellom Telenor/NetCom og Tele2 nettet. Denne vekslingen skal, i teorien, ikke føre til problemer for brukeren, men i praksis gjør den dessverre det i en del tilfeller. Det å bytte mellom nett er en prosess som tar fra 1 sek til 1 min, og da vil telefonen være uten forbindelse. I tillegg stjeler dette ekstra batterikapasitet. Det er rapportert flere tilfeller om opp i mot halvert batteritid. En kan selvsagt unngå dette ved å låse telefonen til Telenor/NetCom, men etter hva jeg har hørt har One Call/Tele2 funnet veier rundt dette også. De ønsker jo selvsagt å bruke eget nett pga kostnader.

 

En annen ting er de tjenestene som tilbys. NetCom og Telenor har HD Voice (internt i sitt nett). Telenor begrenser datatrafikk i sitt nettverk fra 3. part (One Call er begrenset til maks 8 mbps). Siden både NetCom og Telenor har flere 3G sendere i byene enn One Call/Tele2, vil det i snitt være lenger avstand fra mobilen til en One Call/Tele2 radiomast. Siden hastigheten på 3G (HSPA+) er avhengig av avstand, vil bruker i snitt få lavere hastighet når telefonen er oppkoblet mot sitt hjemmenett (Tele2/Mobile Norway nettet). Det siste er også blitt bekreftet i den testen som Dagens Næringsliv gjorde i vår.

 

Oppklarende ?

Lenke til kommentar

Byttet til Tele2 sitt XL abonnement og ble straks oppringt av min gamle leverandør, Talkmore. Vil gjerne være i Tele2, da kundeservicen til Talkmore ikke er noe særlig å skryte av! Men 4G og HD Voice frister. Er det stor forskjell i dekning på disse leverandørene? Hvilke hastigheter her Talkmore på 3G og 4G? Full telenor, eller justerte? Enn Tele2? Kan det tenkes at man i Tele2 har abonnementet på ubegrenset tid, men ikke hos Talkmore?

Lenke til kommentar

Jeg ser at mange, inkludert denne artikkelen, og telenor selv sier at de har bedre dekning enn Tele2. Meg bekjent så roamer Tele 2 over Telenor sitt nett de neste 3 årene.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?

 

I tillegg så nevnes det i artikkelen 4G. Dette gjelder vel kun de store byene og der bygger Tele 2, meg bekjent, eget nett som er bedre enn det Telenor kan skilte med. (kinaware kontra ericsson)

 

Igjen.. noen som kan bekrefte/avkrefte ?

Tele2 bruker Network Norways og Netcoms nett.

 

 

 

? Hvilke hastigheter her Talkmore på 3G og 4G? Full telenor, eller justerte?

 

De har justerte... Er begrenset til 6 (eller 8) mbit...

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...