Gå til innhold

Test: Intel Core i7 4960X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For mens Core i7 3960X er basert på den to år gamle arkitekturen kalt Sandy Bridge-E, har Intel både lansert Ivy Bridge for LGA1055 og den aller nyeste Haswell-arkitekturen for LGA1050."

 

det 1155 og 1150, ikkje det som står her ;)

Takk, takk - rettet nå! :-)

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Fortsatt skrivefeil på side 3, avsnitt:

 

"AIDA64 CPU AES måler hvor raskt systemet klarer å kryptere filer, og gir poeng etter ytelse. Her leverer Intel Core i7 4960X imponerende verdier med elleve prosent høyere enn Core i7 3960X, og nesten 40 prosent høyere enn LGA1050-plattformens toppmodell Core i7 4770K."

og avsnitt:

 

"Når vi måler responstiden ser vi 3,5 prosent raskere responstid enn Core i7 3960X. Vi ser at Intels LGA2011-plattform forøvrig har noe tregere responstid på minnet enn produsentens LGA1055- og LGA1050-plattform."

 

:)

Endret av Jenschr
Lenke til kommentar

Fortsatt skrivefeil på side 3, avsnitt:

 

"AIDA64 CPU AES måler hvor raskt systemet klarer å kryptere filer, og gir poeng etter ytelse. Her leverer Intel Core i7 4960X imponerende verdier med elleve prosent høyere enn Core i7 3960X, og nesten 40 prosent høyere enn LGA1050-plattformens toppmodell Core i7 4770K."

 

og avsnitt:

 

"Når vi måler responstiden ser vi 3,5 prosent raskere responstid enn Core i7 3960X. Vi ser at Intels LGA2011-plattform forøvrig har noe tregere responstid på minnet enn produsentens LGA1055- og LGA1050-plattform."

 

:)

 

Den var vist gjennomgående i hele testen, Nå skal det stå 1155/1150 hele veien - takk for at du sier i fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har lekt litt med 4960X her nå og jeg sliter med klokkingen, har en skikkelig vegg fra 4,6 GHz som går på 1,33 Vcore opp til 4,7 GHz som trenger 1,53 Vcore. Til sammenligning så klarer min 3960X 5,1 GHz på 1,52 vcore.

Mulig dette har noen med umoden bios og drivere. skal teste mer i syntetiske benchmarks og spill utover uken.

Temps er ikke noe problem for 4960X på mitt custom oppsett(360+280 radiator til kun CPU), load temps i Wprime 1024 ligger på 65 C selv med 1,53 Vcore.

 

 

 

 

9avw.jpg

 

 

 

zjjz.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nok en kalkulert oppgradering fra Intel sin side, de holder seg på 10-20% ytelsesøkning konsekvent. Stakkars ingeniørene hos intel som husker dagene hvor kun det råeste var godt nok fordi AMD lå helt i toppsjiktet. Nå sitter de der og får høre "vi har ikke budsjettert mere penger enn utvikling til 15% ytelsesøkning", eller "vi sparer ytelsesøkningen til når vi får konkurranse igjen". Møkkaselskap

Endret av Henrik2k
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Core i7-3970X EE 6 kjerner 12 tråder 3,5 GHz standard 4,0 GHz Turbo Ulåst, 6*32 kiB L1D, 6*32 kiB L1I 6*256 kiB L2 15 MiB L3 150 W LGA2011 DMI 2.0 MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4.1, SSE4.2, AVX, Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST), Intel 64, XD bit (NX bit), Intel VT-x, Intel VT-d, HyperThreading, Turbo boost 2.0, AES-NI, Smart Cache. DDR3-1600 990$

 

 

Core i7-4960X EE 6 kjerner 12 tråder 3,6 GHz standard 4,0 GHz Turbo Ulåst, 6*32 kiB L1D, 6*32 kiB L1I 6*256 kiB L2 15 MiB L3 130 W LGA2011 DMI 2.0 MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4.1, SSE4.2, AVX, F16C, Enhanced Intel SpeedStep Technology (EIST), Intel 64, XD bit (NX bit), Intel VT-x, Intel VT-d, HyperThreading, Turbo boost 2.0, AES-NI, Smart Cache. DDR3-1866 990$

 

Det er jo ikke akkurat noen voldsomme forskjeller. Det er ikke akkurat som i gamle dager der klokkefrekvensen kunne dobles, cachen kunne dobles og FSB kunne dobles på et år eller to. Jeg synes det går tregt fremover.

 

Helt enig. I gamle dager var det virkelig spennende med lansering av en ny prosessor, men de siste årene syns jeg det omtrent har stått stille. Litt det samme på skjermkort-fronten også, savner den utviklingen vi hadde før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

nok en kalkulert oppgradering fra Intel sin side, de holder seg på 10-20% ytelsesøkning konsekvent. Stakkars ingeniørene hos intel som husker dagene hvor kun det råeste var godt nok fordi AMD lå helt i toppsjiktet. Nå sitter de der og får høre "vi har ikke budsjettert mere penger enn utvikling til 15% ytelsesøkning", eller "vi sparer ytelsesøkningen til når vi får konkurranse igjen". Møkkaselskap

Hva med: "vi klarer ikke komme med større ytelsesøkninger fordi vi er så nært maksimalt potensiale for x86," eller "det største markedet ønsker lavere strømforbruk og det er ingen grunn til å komme med ytelsesøkninger <1% av markedet drar nytte av hvis vi må øke prisene med 30% for å kompensere for de økte utgiftene," eller hva med "ARM vokser stadig fortere, vi kan ikke la det skje, og må derfor bruke mye av budsjettet vårt på å lage kompetetive produkter så vi ikke går konkurs."

 

Jeg er helt enig i at det burde gått fortere frem, men det er ikke et stort nok marked for å finansiere større ytelsesøkninger og dette markedet krymper hvert eneste år. Tror du ikke Intel hadde vært økonomisk tjent med å lansere kraftigere prosessorer om de kunne? Eller mener du at Intel har seks år med prosessorlanseringer klare på lager, og ingeniørene som jobber med å designe disse arkitekturene blir betalt for å primært lage ting som ikke blir tatt i bruk? Det høres nemlig ikke ut som fornuftig drift for et aksjeselskap.

Lenke til kommentar

En ltien ting: Har dere oppdatert Cinebench-resultatene av 3960X med de nye driverne eller har dere bare kopiert resultatene fra den nesten to år gamle testen? Tallene 10,5 og for overklokket til 4,6 GHz: 13,38 går jo igjen i begge testene. (De andre resultatene ser jeg er oppdatert)

 

AIDA responstid til 3960X har blitt dårligere siden den første testen (Fra 53,3 ns til 57,1 ns). 4960X scorer i mellom: 55,1 nm, altså dårligere enn det forgjengeren gjorde det for nesten to år siden. Hva tror dere årsaken til det er?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva med: "vi klarer ikke komme med større ytelsesøkninger fordi vi er så nært maksimalt potensiale for x86," eller "det største markedet ønsker lavere strømforbruk og det er ingen grunn til å komme med ytelsesøkninger <1% av markedet drar nytte av hvis vi må øke prisene med 30% for å kompensere for de økte utgiftene," eller hva med "ARM vokser stadig fortere, vi kan ikke la det skje, og må derfor bruke mye av budsjettet vårt på å lage kompetetive produkter så vi ikke går konkurs."

 

Jeg er helt enig i at det burde gått fortere frem, men det er ikke et stort nok marked for å finansiere større ytelsesøkninger og dette markedet krymper hvert eneste år. Tror du ikke Intel hadde vært økonomisk tjent med å lansere kraftigere prosessorer om de kunne? Eller mener du at Intel har seks år med prosessorlanseringer klare på lager, og ingeniørene som jobber med å designe disse arkitekturene blir betalt for å primært lage ting som ikke blir tatt i bruk? Det høres nemlig ikke ut som fornuftig drift for et aksjeselskap.

Ikke tro at jeg mener Intel gjør noe feil, for det gjør dem ikke. Jeg bare liker ikke at de ikke har konkurranse og skriver grinete usaklige innlegg på hw.no :)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat noen voldsomme forskjeller. Det er ikke akkurat som i gamle dager der klokkefrekvensen kunne dobles, cachen kunne dobles og FSB kunne dobles på et år eller to. Jeg synes det går tregt fremover.

 

Det går alt for tregt. Jeg ønsker nytt chipset og Haswell-E, ikke lanseringer som er utgått før de kommer ut. Jeg tror ikke de har tenkt å lansere Haswell-E før den også er gammel og når det endelig kommer nytt chipset får de nok timet det slik at nyvinningene på mainstream-chipsettene akkurat ikke blir med. Jeg tror det er langt bedre å gå for workstation med C226 chipset og Xeon E3-1200 v3. Da kommer hovedkort og prosessor tilsammen på 4k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Temps er ikke noe problem for 4960X på mitt custom oppsett(360+280 radiator til kun CPU), load temps i Wprime 1024 ligger på 65 C selv med 1,53 Vcore.

Hmm.. lav temp, godt tegn. Undrer på om det kommer av at 4960 er lodda mellom ihs og die istedenfor bruk av TIM (som Intel drivi på med de fleste andre cpu'er den siste tiden). Noen som vet ?

Lenke til kommentar

nok en kalkulert oppgradering fra Intel sin side, de holder seg på 10-20% ytelsesøkning konsekvent. Stakkars ingeniørene hos intel som husker dagene hvor kun det råeste var godt nok fordi AMD lå helt i toppsjiktet. Nå sitter de der og får høre "vi har ikke budsjettert mere penger enn utvikling til 15% ytelsesøkning", eller "vi sparer ytelsesøkningen til når vi får konkurranse igjen". Møkkaselskap

 

Møkkaselskapet er vel AMD som ikke klarer komme med en CPU som yter noe i nærheten av dette. Ingen vits for Intel å tyne ut alt de kan da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...