Gå til innhold

Halvparten av Telenor-kundene får raskere nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bullshit! Dette har Broadnet/Ventelo gjort i årevis. Så dette er langt i fra en ny teknologi. Muligens ikke automagisk, men tilpasset etter linjekvalitet/støy/lengde osv. Først nå har Telenor fått fingeren ut av en vis plass og gjør det de burde har gjort for lenge siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Håper mamma er en de heldige. Ho sitter med 0,8 ned og 0,2 opphastighet i dag. Synes ikke Telenor skulle ha tatt betalt for en så elendig linje.

 

Sitter på Telenor infrastruktur (men som Broadnet kunde) og får max er 12 / 0,7 som også er det jeg får opp som teoretisk max hvis jeg forsøker å bestille hos Telenor - og dette i en by bare 3 mil utenfor Oslo. Håper jeg snart kan få råd til å flytte.

Lenke til kommentar

Bullshit! Dette har Broadnet/Ventelo gjort i årevis. Så dette er langt i fra en ny teknologi. Muligens ikke automagisk, men tilpasset etter linjekvalitet/støy/lengde osv. Først nå har Telenor fått fingeren ut av en vis plass og gjør det de burde har gjort for lenge siden.

 

Telenor har tilpasset etter linjekvalitet/støy/lengde i flere år enn Broadnet og Ventelo har levert ADSL. Poenget er jo automatisk justering, så på tross av at om linjelengden er veldig lang kan det være den klarer å levere mer enn man beregner seg fram til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter på Telenor infrastruktur (men som Broadnet kunde) og får max er 12 / 0,7 som også er det jeg får opp som teoretisk max hvis jeg forsøker å bestille hos Telenor - og dette i en by bare 3 mil utenfor Oslo. Håper jeg snart kan få råd til å flytte.

Bor i Oslo selv, 20 min med kollektivt fra sentrum. 5/0,5 er makshastighet. FML.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller grine. Sitter med en Telenor "Turbo" ADSL som skal være 16Mbit ned. På 5 året er den strupet ned til 10Mbit på grunn av at det ikke er fiber fra sentralen til mer. (dette siden Telenor beregnet at mange bestilte laveste hastighet men istedet bestilte "alle" høyeste)

 

Men er imponert over naboene mine, svært få har peiling på "data" og mange er relativt "eldre" folk, og likevel bestilte de den beste linja som var tilgjengelig, og ikke den billigste ! :)

Lenke til kommentar

Av folk som har bestilt ADSL i det siste vet jeg at Telenor for "sikkerhets skyld" bare tilbyr 3Mbit når linja er over et par kilometer. På samme linja tilbyr for eksempel Nextgentel at en får den hastigheten linja klarer. Så da sitter folk med 100% stabil 10Mbit fra NGT mens Telenor nektet å gi dem mer enn 3Mbit....

Dette er politikk og ikke ny teknologi etter min mening.

Lenke til kommentar

Har Telenor ADSL nå. Sjekket nextgentel og fant ut følgende:

Telenor: 13/07 mbit, pris første år: 5800

Nextgentel: 20/1 mbit, pris første år: 4800

 

Nesten dobbelt så høy nedlastningshastighet! Takk for tipset. Skal bytte leverandør nå!

 

Jeg gikk i samme fella selv og endte opp med å skifte tilbake så fort jeg kunne pga dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Har Telenor ADSL nå. Sjekket nextgentel og fant ut følgende:

Telenor: 13/07 mbit, pris første år: 5800

Nextgentel: 20/1 mbit, pris første år: 4800

 

Nesten dobbelt så høy nedlastningshastighet! Takk for tipset. Skal bytte leverandør nå!

Og det har ikke slått deg at den ene her oppgir realistisk hastighet, mens den andre oppgir en teoretisk opptil hastighet?

 

Det er som regel en fordel å bruke det man er utdelt mellom øra :)

Lenke til kommentar

Bullshit! Dette har Broadnet/Ventelo gjort i årevis. Så dette er langt i fra en ny teknologi. Muligens ikke automagisk, men tilpasset etter linjekvalitet/støy/lengde osv. Først nå har Telenor fått fingeren ut av en vis plass og gjør det de burde har gjort for lenge siden.

Automatikk er det nye. Forskjellen på hvordan Telenor og Broadnet opererer per i dag på dette er at Telenor følger Kapaks-anbefalingene som regnes ut fra lengde og kvalitet på kabel. Broadnet setter 20/1 som målhastighet på sine DSLAMer, med SNR-mål på 6dB.

Dette fører til at de fleste vil oppleve raskere nett, men 6dB kan være i minste laget på enkelte linjer, noe som fører til at flere opplever ustabilitet ut av boksen på Broadnet. Selvfølgelig er dette noe som løses ved å justere litt når kunden tar kontakt.

 

Sitter på Telenor infrastruktur (men som Broadnet kunde) og får max er 12 / 0,7 som også er det jeg får opp som teoretisk max hvis jeg forsøker å bestille hos Telenor - og dette i en by bare 3 mil utenfor Oslo. Håper jeg snart kan få råd til å flytte.

På wholesale-linjer kan ikke Broadnet levere bedre enn Telenor, faktisk snarere dårligere da de ikke har direktetilgang til DSLAMen du er på, og må kontakte Jara for å få feilsøkt og endret. I tillegg kan man ikke spesifisere ønsket hastighet og SNR nøyaktig, men må heller legge seg på ett av produktene Jara (Telenor's infrastrukturavdeling) tilbyr.

 

 

Av folk som har bestilt ADSL i det siste vet jeg at Telenor for "sikkerhets skyld" bare tilbyr 3Mbit når linja er over et par kilometer. På samme linja tilbyr for eksempel Nextgentel at en får den hastigheten linja klarer. Så da sitter folk med 100% stabil 10Mbit fra NGT mens Telenor nektet å gi dem mer enn 3Mbit....

Dette er politikk og ikke ny teknologi etter min mening.

Helt korrekt! Telenor kjører langt mer standardisert enn de andre, og sier Kapaks nei, vil ikke telenor selge deg et annet produkt. Trolig fordi et svært høyt antall kunder blir forbannet når de blir solgt "Opp til 20mbps" og kablen ikke tåler mer enn 3. Fysiske lover er det dessverre ikke lett å gjøre noe med, men i det minste vil ikke kunden føle seg lurt om de på samme kablen blir solgt 2mbps selv om det er et dårligere tilbud.

 

Har Telenor ADSL nå. Sjekket nextgentel og fant ut følgende:

Telenor: 13/07 mbit, pris første år: 5800

Nextgentel: 20/1 mbit, pris første år: 4800

 

Nesten dobbelt så høy nedlastningshastighet! Takk for tipset. Skal bytte leverandør nå!

Ikke gjør dette uten å ha sjekket støymarginene på linjen din!

Send "KMF 2 <DITT SAMBANDSNUMMER>" (e.g. "KMF 2 81549300") til 05000. Om jeg ikke husker helt feil opererer Nextgentel med en målSNR på rundt 10 (om jeg tar feil her, korriger meg, folkens). Om du har lavere SNR enn dette, ikke bytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har Telenor ADSL nå. Sjekket nextgentel og fant ut følgende:

Telenor: 13/07 mbit, pris første år: 5800

Nextgentel: 20/1 mbit, pris første år: 4800

 

Nesten dobbelt så høy nedlastningshastighet! Takk for tipset. Skal bytte leverandør nå!

Og det har ikke slått deg at den ene her oppgir realistisk hastighet, mens den andre oppgir en teoretisk opptil hastighet?

 

Det er som regel en fordel å bruke det man er utdelt mellom øra :)

Nextgentel er billigere også ca. 1000 kr mindre per år (første året ihvertfall) + kanskje litt høyere hastighet. Synes det er et godt valg jeg. Hvis det mellom øra dine synes det er bra og betale mer for det samme (eller mindre) hastighet så har ikke jeg noe imot det. Kjør på!

Lenke til kommentar

 

Håper mamma er en de heldige. Ho sitter med 0,8 ned og 0,2 opphastighet i dag. Synes ikke Telenor skulle ha tatt betalt for en så elendig linje.

 

Avslutt abn da. Ingen tvinger henne

Tulling. Internet er i dag praktisk talt en nødvendighet for alle om du trenger å betale regninger eller ha kontakt med det offentlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...