Gå til innhold

Kontorpakken Joeffice ble lagd på bare 30 dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig godt initiativ. Flere konkurrenter til de store er bra for nytenkingen og utviklingstakten.

 

Java er ikke helt min smak og programvaren ser noe primitiv ut, (omtrent der Windows notepad burde vært nå etter 28 år på markedet), men med denne hastigheten håper jeg det blir en reell konkurrent til de store etter hvert. Stå på Anthony Goubard! :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Største problemet med Java i dag etter min mening er at Java applikasjoner og Java selv er ikke optimalisert for strømbruk. Java-maskinen er egentlig ikke designet for strømgjerrighet. Bruk av mobile enheter går opp, i det folk bruker datamaskiner i farta, så dette vil spille større og større rolle. Egentlig utrolig at dette ikke har større fokus i dag, dette rett under nesa for all debatt om batterilevetid til telefoner og bærbare. Det har lite å si om bærbaren din holder i 30 dager i dvale, det som teller er hvor lenge den holder VED BRUK, og bruker du Java mye, kan du forvente en brøkdel av tiltrodde kapasitet.

Lenke til kommentar

Største problemet med Java i dag etter min mening er at Java applikasjoner og Java selv er ikke optimalisert for strømbruk. Java-maskinen er egentlig ikke designet for strømgjerrighet. Bruk av mobile enheter går opp, i det folk bruker datamaskiner i farta, så dette vil spille større og større rolle. Egentlig utrolig at dette ikke har større fokus i dag, dette rett under nesa for all debatt om batterilevetid til telefoner og bærbare. Det har lite å si om bærbaren din holder i 30 dager i dvale, det som teller er hvor lenge den holder VED BRUK, og bruker du Java mye, kan du forvente en brøkdel av tiltrodde kapasitet.

 

Dette var jammen noe du hadde peiling på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Morre er det at folk gjør slike ting ! Men jeg har store motforestillinger mot Java, og etter at Oracle kjører det løpet er de ikke blitt mindre akkurat. Vil vel helst ha færrest mulig Java programmer på PCen.

 

Tja javaprogrammer kan oppleves litt tregere, men utifra et sikkerhetsmessig perspektiv er de veldig mye sikrere enn alle de andre programmene du har på PC'en. Du skal nok lete veldig lenge for å finne bare ett eksempel på at et java program som pga en feil i java vm'en har gitt utenforstående tilgang til maskinen. Jeg kan ikke i farten komme på et eneste eksempel. Det eneste som har skjedd er at folk selv laster ned ondsindet programvare som kjører i nettleseren som ikke har skjermet systemet ordentlig. Det er selvfølgelig ille, men har egentlig ikke noe med java som sådan at gjøre.

 

Applets derimot, og tilsvarende møkk som Flash, skulle aldri vært laget.

Lenke til kommentar

Tja javaprogrammer kan oppleves litt tregere, men utifra et sikkerhetsmessig perspektiv er de veldig mye sikrere enn alle de andre programmene du har på PC'en. Du skal nok lete veldig lenge for å finne bare ett eksempel på at et java program som pga en feil i java vm'en har gitt utenforstående tilgang til maskinen.

Hva? Java sandbox exploits er jo akkurat det vi hører om annenhver uke.

Lenke til kommentar

Er dette kunnskapsnivået her på hw.no idag?

 

Java som ein serverteneste er noko heilt anna enn Java applet. Det er ein av dei mest produktive utviklingsplattformane, er ekstremt raskt(ein stor Java appplikasjon vil også yte tilsvarande like godt som om det var skreve i C, som f.eks Lucene som gjer reint bord) og sikkerheita i Java kode er like bra som komptetansenivået til den utviklaren som skriver koden.

 

Java som GUI har også kome seg ein heil del og er heller ikkje lenger treigt. Swing er gamalt, men gjer framleis ein god jobb og JavaFX ser ut til å bli den nye moderne måten å lage GUI på med Java.

 

Men det at denne karen har laga alt dette på 30 dagar er det eg finner mest imponerande og seier mykje om kor kraftig Java er i hendene på gode folk. Det er synd at det er knapt Java jobbar utanfor Oslo er i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

(ein stor Java appplikasjon vil også yte tilsvarande like godt som om det var skreve i C, som f.eks Lucene som gjer reint bord)

Nåvel, akkurat det er avhengig av hva du har tenkt å gjøre og hvilke maskinressurser du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Nåvel, akkurat det er avhengig av hva du har tenkt å gjøre og hvilke maskinressurser du har tilgjengelig.

 

Sant nok, men ein enklare måte å si det på er om du skal skrive kode som ligger nært hardwaren eller generell applikasjonslogikk. Lucene er jo eigentleg noko som skulle ha vore mykje raskare om det var skreve i C, men eg tipper kompleksiteten der gjer det svært tungt og vanskeleg å skrive i C. Men kanskje Apache Lucy blir eit betre alternativ om 10 år?

Lenke til kommentar

Største problemet med Java i dag etter min mening er at Java applikasjoner og Java selv er ikke optimalisert for strømbruk. Java-maskinen er egentlig ikke designet for strømgjerrighet. Bruk av mobile enheter går opp, i det folk bruker datamaskiner i farta, så dette vil spille større og større rolle. Egentlig utrolig at dette ikke har større fokus i dag, dette rett under nesa for all debatt om batterilevetid til telefoner og bærbare. Det har lite å si om bærbaren din holder i 30 dager i dvale, det som teller er hvor lenge den holder VED BRUK, og bruker du Java mye, kan du forvente en brøkdel av tiltrodde kapasitet.

 

Alt bruker strøm. C++ også.

Lenke til kommentar

Dette var jammen noe du hadde peiling på.

 

Kun ut i fra min erfaring med Eclipse, ltsatool (http://www.doc.ic.ac.uk/ltsa), Astah Community Edition, Violet UML Editor og et par-tre andre Java programmer jeg må bruke fra tid til annen. Selv om JVM optimiserer aggressivt, og kompilerer kildekoden til instruksjoner for CPUen, ser det ut at under kjøretiden skjer det noe bak kulissene som bruker mer energi enn nødvendig. Må sies at det er ingenting i Java som skal kreve høyere energiforbruk enn programmer skrevet og utført på en annen måte (Spotify f.e. vet heller ikke mye om hva idle vil bety for brukere), men godt mulig Oracle/Sun har bare ikke tenkt over dette særlig mye. Den tid den sorg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...