Gå til innhold

Fra i dag er det utrygt å piratkopiere i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom lova trer i kraft 1. juli er det vel ikkje lovleg å registrere at 1.2.3.4 (IP-adressa mi) har delt eit åndsverk før 1. juli (så lenge ein ikkje har konsesjon som er kravet i gjeldande lovverk)? Om eg delar noko i dag, og avsluttar delinga før 1. juli, kvifor er det lovleg å registrere at eg delte dette før 1. juli?

 

Eg forstår at opplysningane om kven adressa høyrer til framleis er lagra om eg gjer noko i dag, men eg ser ikkje kvifor det er lovleg å registrere aktiviteten mi IP-adresse tek del i før 1. juli, og dermed forstår eg ikkje poenget i artikkelen heller.

Endret av enixitan
  • Liker 5
Lenke til kommentar

følte dette var skrevet vanskelig, og med vilje. Måtte lese både opp og ned fleire ganger.

 

basically:

Firmaer og privatpersonaer som jobber for rettighetsinnehavere (de som eige rettighetene til filmer, TV-serier, Spill, etc.) Kan nå gi beskjed til Datatilsynet at de nå vil overvåke ein mistenkt IP-adresse.

 

Datatilsynet må bare passe på at overvåkinga går riktig for seg.

 

Om de finner Bevis for piratvirksomhet, kan person informasjon bli overlevert til disse firma-ene/personene/politiet.

 

Etter 1 mnd med overvåking, vil personen som står til ansvar(?) for IP-adressa bli kontaktet (per brev?) at de har blitt overvåket under mistanke av piratvirksomhet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

Kan noen (helst stortinget) definere "piratkopiering"?

Er det sånn at jeg må pause alle nedlastingen mine, eller er det opplasting du havner under hammeren for? Eller er jeg allerede "dømt" fordi IPen min har spor av torrent ned- og opplastingen fra i dag?

Lenke til kommentar

Gjør at jeg ikke har lyst til å bo her lenger. Hva skjedde med demokrati? Det er ingen som har spurt meg om jeg ønsker en slik lov. Det som skjer i Norge er at vi velger hvem som skal være diktator.Er det noen i-land der man ikke blir overvåket i stor grad?

 

Demokratiet lever i beste velgående. Hvis det norske folk generelt er imot dette forslaget og vil tilbakestille loven er det helt mulig. Vi har allerede partier som piratpartiet som har dette som hjertesak. Det er stortingsvalg til høsten og hvis dette er en hjertesak i Norge, så blir det et brakvalg for PP.

 

Synes det er veldig rart at man ser på denne anti piratvirksomheten som en veldig ille ting. Ja typen overvåking er langt over streken og burde ikke blitt satt ut til private virksomheter. På en annen siden, så er det rart å se for seg at å dele digitalt innhold som man ikke har rett på som noe det burde ligge til rette for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...