Gå til innhold

Thunderbolt 2 kommer neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har ikke fått særlig fotfeste med første versjon og så lanserer de ny?

 

Bare bra det, men hva med å gjøre det litt mer utbredt? De har en veldig lang vei å gå skal de konkurrere med USB. Før du sier at Thunderbolt ikke kan sammenlignes med USB så vil det bli det i praksis.

 

Spør du meg kunne jeg tenkt meg en universal port med støtte for alt fra USB til PCI-E til SATA til DisplayPort (liker USB/eSATA-combo-portene, smart!). Det er trist at de ikke kan samle kreftene å lage det ultimate overføringsgrensesnittet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til Corning lanserer sine fiber slik at man kan få litt rekkevidde på disse thunderbolt-dingsene også.

 

Ellers er må jeg si at Thunderbolt begynner å nå akseptabel (kritisk) masse hva enheter angår.

 

Med dockingstasjoner som gir USB 3, 1GB Ethernet, Firewire, Displayport (og thunerbolt) samt forgrening av mic og headphones-utganger gjør det mulig å sette store beist av varmeovner i garasjen og bare ha en enkel thunderbolt kabel inn til arbeidsstasjonen etc.

 

Eksterne PCI-exspress bokser som lar deg kjøre ordentlige skjermkort i laptoper gir mange muligheter.

 

Men best av alt er mulighetene for debugging/klyngeløsninger som tilbys når man kjører DMA over en slik kabel. man kan da dele minne mellom maskiner.

 

Sikkerhetsmessig har denne standarden noen små utfordringer dog... ved å koble på en til synelatende harmløs liten plugg i en thunderbolt skjerm eller lignende, kan man ta kontroll over alle maskiner som kobler seg til skjermen etc.

 

Spennende teknologi i alle fall... gleder meg til den blir mer utbredt :-D

 

Lenke til kommentar
Terminalene, og standardene er dyrere20Gb/s vs 1Gb/s?
100 gigabit per sekund over fiber er hyllevare og raskere er på vei inn i hyllene.edit: http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/switches/ps9441/ps9402/data_sheet_c78-695859.html

Det er en ruter komponent for bruk i datasentere eller telekomunikasjon.

Usb er en generell overforings standard, ikke nok båndbredde for de tyngste oppgavene og for høy latency.

Tunderbolt er displayport+pci-e over kabel.

 

 

Lenke til kommentar

Gleder meg til Corning lanserer sine fiber slik at man kan få litt rekkevidde på disse thunderbolt-dingsene også.Ellers er må jeg si at Thunderbolt begynner å nå akseptabel (kritisk) masse hva enheter angår. Med dockingstasjoner som gir USB 3, 1GB Ethernet, Firewire, Displayport (og thunerbolt) samt forgrening av mic og headphones-utganger gjør det mulig å sette store beist av varmeovner i garasjen og bare ha en enkel thunderbolt kabel inn til arbeidsstasjonen etc.Eksterne PCI-exspress bokser som lar deg kjøre ordentlige skjermkort i laptoper gir mange muligheter.Men best av alt er mulighetene for debugging/klyngeløsninger som tilbys når man kjører DMA over en slik kabel. man kan da dele minne mellom maskiner.Sikkerhetsmessig har denne standarden noen små utfordringer dog... ved å koble på en til synelatende harmløs liten plugg i en thunderbolt skjerm eller lignende, kan man ta kontroll over alle maskiner som kobler seg til skjermen etc.Spennende teknologi i alle fall... gleder meg til den blir mer utbredt :-D

Jup, thunderbird er ikke beregnet for å ta over usb eller etenrnett. To bruksområder som du sier, ene er å splitte en pc i to, sette boksen på bakrommet og ha en liten boks du kan koble til usb, esata, skjerm osv.

 

Andre er en docking station for bærbare som inneholder skjermkort. I dette tilfelle bruker du all båndbredde til pci-e.

 

 

Lenke til kommentar

Jup, thunderbird er ikke beregnet for å ta over usb eller etenrnett. To bruksområder som du sier, ene er å splitte en pc i to, sette boksen på bakrommet og ha en liten boks du kan koble til usb, esata, skjerm osv.

 

Andre er en docking station for bærbare som inneholder skjermkort. I dette tilfelle bruker du all båndbredde til pci-e.

 

Finnes jo knapt produkter som støtter de bruksområdene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilken router har du som støtter nett over thunderbolt? Ingen nei, trodde ikke det... Jeg har riktognok en 1gbit router, men i motsetning til thunderbolt-routere, så finnes faktisk 10Gbit-rutere for TP-kabel.

 

AtW

Men du har kanskje en switch som støtter 10Gb/s? Sånn at du i det minste får innom-hus 10Gb/s?

Leste du det første jeg skrev? :S

La oss få Internett over disse! og få dem inn som defualt på alle routere!

Lenke til kommentar

Men du har kanskje en switch som støtter 10Gb/s? Sånn at du i det minste får innom-hus 10Gb/s?

Leste du det første jeg skrev? :S

Jeg leste hva du skrev, deretter leste jeg at du brukte noe som argument imot TP-basert nett som i mye større grad er ett argument imot thunderbolt.

 

AtW

Lenke til kommentar

@windsor...

Belkin og Matrox har sine docker...

http://www.belkin.com/us/p/P-F4U055

http://www.matrox.com/docking_station/en/ds1/

 

Sonnet har en hel haug med TB-bokser... Disse ser interessante ut:

http://www.sonnettech.com/product/echoexpresschassis.html

 

Ang. sikkerheten:

http://www.breaknenter.org/2012/02/adventures-with-daisy-in-thunderbolt-dma-land-hacking-macs-through-the-thunderbolt-interface/

(foreløpig basert på firewire, men etter hvert vil disse kunne benytte "rå DMA" over PCI-Express bussen direkte med 20Gbps+ hastighet)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...