Gå til innhold

Dommen mot Telenor-hackeren er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er helt drøyt. Han burde fått mildere straff - pga det at han hentet nøkkel basert på input fra brukerene. Hadde han lagt ut programvaren som gjorde matchen, slik at de måtte hente det selv, mener jeg at han burde gått fri.

 

..., men jeg mener også at telenor burde fått svi seriøst på pungen for at de ikke utbedret dette, og at tiltalte burde gått HELT fri dersom telenor også slipper ustraffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den Petter Smart @ Telenor som fant på å bruke MAC adressen til ruteren som trådløst passord burde fått 55 dager han også.. slike folk er farlige..

 

Helt enig.. Dette er svært farlig for Telenors kunder, da noen potensielt kan laste ned ulovlig innhold via linjen -- noe som faktisk kan få uskyldige kastet i fengsel. Jeg vil kalle det grov uaktsomhet fra Telenor sin side -- forhåpentligvis jobber ikke vedkommende der lengre.

Lenke til kommentar

Gar det ikke an å saksøke Telenor for å bevisst sende ut rutere med passord som kan regnes fram ut i fra en algometri som kan sette brukeren i fare? Mye mer logisk å saksøke Telenor i denne saken enn han som hadde prøvd å være good guy ved å si i fra til Zyxel og Telenor. Hvis ikke ranvik hadde lagd den forumtråden hadde ikke Telenor fått fingern ut og leve fortsatt glade dager med rutere som har usikre passord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

4K var en billig straff. Sånne folk burde vært tatt HARDT!

Å skylde på Telenor er bare tull. De har ikke gjort noe galt. Om du setter en pinne i hempa på uteboden din der hvor hengelåsen skal være så er pr. def. bua låst og uvedkommen adgang er å anse som innbrudd. Dessuten - det å bruke argumenter som "Han sa ifra ved å publisere" er for meg helt tullete. Hvorfor kunne han ikke bare gitt saken til ett eller annet offentlig media selskap? Ingen TV kanal ville publisert listen, men de hadde garantert gjort en stor sak av det og effekten ville vært den samme uten at uskyldige kanskje får frastjålet private ting. Det virker som folk tror at "Kan jeg gjøre det så har jeg lov!" Idiotisk og respektløs holdning!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

4K var en billig straff. Sånne folk burde vært tatt HARDT!Å skylde på Telenor er bare tull. De har ikke gjort noe galt. Om du setter en pinne i hempa på uteboden din der hvor hengelåsen skal være så er pr. def. bua låst og uvedkommen adgang er å anse som innbrudd. Dessuten - det å bruke argumenter som "Han sa ifra ved å publisere" er for meg helt tullete. Hvorfor kunne han ikke bare gitt saken til ett eller annet offentlig media selskap? Ingen TV kanal ville publisert listen, men de hadde garantert gjort en stor sak av det og effekten ville vært den samme uten at uskyldige kanskje får frastjålet private ting. Det virker som folk tror at "Kan jeg gjøre det så har jeg lov!" Idiotisk og respektløs holdning!

 

Takk!

 

En god del skremmende holdninger ellers i tråden her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
"Retten mente at de her måtte reagere strengt""I Sandefjord tingrett ble mannen dømt til 55 dagers betinget fengsel."Wow, hele 55 dager.
Jo men nå var det betinget da. Så da svir det nok ekstra hardt tenker jeg /ironi

 

Det er jo helt forkastelig at han i det hele tatt skal bli dømt for dette, når han først kontaktet telenor for å informere om sikkerhetshullet og de ikke gjorde noen ting for å fikse det... Det skjedde ikke noe før han la ut nøklene på freakforum og media fikk høre om det, da ble det fart hos telenor og de skulle fikse sikkerhetshullet. De bryr seg ikke om sikkerheten til kundene hvis de ikke får dårlig PR først. Det at de i det heletatt anmeldte han som sørget for at ruteren til folk ble tryggere er jo helt hårreisende.

 

Ja og foresten hvis du tror det var veldig avansert hacking inn i bildet så tar du feil, alt han trengte var SSID(navnet på nettverket) for en type nettverk og MAC+SSID på den andre typen (MAC-adressen kan leses av med en androidtelefon med rett app...)

Lenke til kommentar

Stakkars Ranvik, rart de ikke gikk mot de andre "pådriverene" i trådene :p

Forøvrig må jeg si meg enig, han var kun en whistle blower.

 

Retten skal videre bemerke at det er funnet bevist ut over enhver rimelig tvil at tiltalte har vært i kontakt med Zyxel før han opprettet diskusjonstråden på freak.no. Dette er heller ikke trukket i tvil. Zyxel er det selskap som har levert de aktuelle routerne til Telenor. I dialogen med Zyxel har tiltalte blant annet påpekt svakheter ved de aktuelle routerne. Han har spesifikt gitt opplysninger om at det er mulig å generere standard WPA-key på bakgrunn av macadresse og standard nettverksnavn. På et tidspunkt var det også aktuelt at tiltalte skulle fungere som en betatester for Zyxel. Retten viser her til tiltaltes forklaring og fremlagt dokumentasjon som epostkorrespondanse mellom tiltalte og representanter fra Zyxel.

 

A, født *.*.1980, dømmes for overtredelse av straffeloven § 145b annet ledd jf. første ledd, til fengsel i 55 - femtifem – dager.

Fullbyrdelsen av straffen utsettes i medhold av straffeloven §§ 52-54 med en prøvetid på to år.

A dømmes videre til å betale saksomkostninger til det offentlige med 4.000 – firetusen – kroner."

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Å skylde på Telenor er bare tull. De har ikke gjort noe galt. Om du setter en pinne i hempa på uteboden din der hvor hengelåsen skal være så er pr. def. bua låst og uvedkommen adgang er å anse som innbrudd.

Bruker man din analogi tilsvarer det han har gjort å fortelle noen at de har låst boden sin med en pinne. Han har selv ikke gjort noen innbrudd.

 

Jeg sier ikke at han ikke har gjort noe galt, som du påpeker burde han gått til media istedet for å tilgjengeligjøre alt. Men Telenor er heller ikke uten skyld. Først for å ha dårlig sikkerhet, og så får ikke å ville rette det opp når det blir påpekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...