Gå til innhold

Se hvor realistisk vann kan se ut i fremtidige PC-spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som imponerer meg her er ytelsen. Jeg har drevet med FEM fluidmekanikkberegninger selv og det gikk definitivt ikke i sanntid. Disse beregningene basert på "kuler" ser temmelig detaljerte ut (flere kuler enn celler jeg brukte i mine beregninger) men de bærer også preg av forenklet fysikk. Det vil si at detaljer som dråper og kilekanter mellom væske og luft ikke ser særlig realistisk ut. Jeg regner med de har gjort forenklinger som at luft = vakuum, væske = inkompressibelt, newtonsk viskositet (eller ingen viskositet), interpolert/glattet overflate, binært materiale (væske/ikkevæske), hardkodet for vann ved STP (ikke mulig å regne på olje eller andre væsker) med mer.

 

Men for all del, det er ytterst imponerende å få til i sanntid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først tenkte jeg "Woah, helt utrolig!", men så viste dem at "vannet" var bygd opp av kuler. Så la jeg merke til at disse kulene ikke var "magnetiske", når dem la seg utover gulvet. Hadde man fått inn at dem var en smule magnetiske, at dem satt seg fast i hverandre litt mer, og at ting som ikke er vann er enda mer magnetiske enn vannkule mot vannkule tror jeg dette blir seende ut svært likt som vann :)

 

Jeg har faktisk aldri tenkt over hvordan man programmerer vann før :)

Lenke til kommentar

Imponerende. De som spikker fliser her ser vel at dette er væskesimulering kun for visuelle formål? Det skal se fett ut, det er alt som teller i denne sammenhengen. Da kan det tilogmed hende de beveger seg bort fra realisme for å få det til å se enda bedre ut. Hvor stilig blir en hollywoodfilm om de skal ha med realistisk fysikk?

 

Det er ikke snakk om korrekt fysikkberegning slik man finner i f.eks programmer for å beregne væskestrøm gjennom CAD-modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende. De som spikker fliser her ser vel at dette er væskesimulering kun for visuelle formål? Det skal se fett ut, det er alt som teller i denne sammenhengen. Da kan det tilogmed hende de beveger seg bort fra realisme for å få det til å se enda bedre ut. Hvor stilig blir en hollywoodfilm om de skal ha med realistisk fysikk?Det er ikke snakk om korrekt fysikkberegning slik man finner i f.eks programmer for å beregne væskestrøm gjennom CAD-modeller.

 

Spillgrafikk skal se overbevisende ut. Det trenger ikke være, og er ikke, nøyaktig eller perfekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Er nok en stund før vi får se slikt i spill, at det kjører godt i en tech demo uten alt annet som inngår i et spill sier ikke mye i den forstand. Når det er sagt syns jeg disse demoene var skikkelig stilige.

 

En annen demo jeg har sansen for er Brigade-motoren som benytter ray tracing for å tegne omgivelsene slik at man får realistisk depth of field. Sannsynligvis ikke noe man vil se i spill på en stund enda det heller.

https://icelaglace.wordpress.com/2012/09/22/what-is-brigade-engine/

Lenke til kommentar

Er nok en stund før vi får se slikt i spill, at det kjører godt i en tech demo uten alt annet som inngår i et spill sier ikke mye i den forstand. Når det er sagt syns jeg disse demoene var skikkelig stilige.

 

En annen demo jeg har sansen for er Brigade-motoren som benytter ray tracing for å tegne omgivelsene slik at man får realistisk depth of field. Sannsynligvis ikke noe man vil se i spill på en stund enda det heller.

https://icelaglace.w...brigade-engine/

 

Realistisk i forhold til hva? Film og bilder? Den oppfattelsen man har har av synet er ikke at men har tynn depth of field.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og alle andre materialer. En betongvegg med stålarmering så ville betongen smuldre og gå i biter helt avhengig av hva slags kraft som treffer den hvor. Alle elementer i spill som kan deformeres kan nyte godt av dette. Men foreløpig så koster det for mye, man må effektivisere det samtidig som man får kraftigere prosessorer (inkludert GPU)

Lenke til kommentar

Imponerende. De som spikker fliser her ser vel at dette er væskesimulering kun for visuelle formål? Det skal se fett ut, det er alt som teller i denne sammenhengen. Da kan det tilogmed hende de beveger seg bort fra realisme for å få det til å se enda bedre ut. Hvor stilig blir en hollywoodfilm om de skal ha med realistisk fysikk?

 

Det er ikke snakk om korrekt fysikkberegning slik man finner i f.eks programmer for å beregne væskestrøm gjennom CAD-modeller.

Gir deg et poeng for at det kun er for visuelle formål.

 

Jeg har alltid syntes at eksplosjoner og flammer i Hollywood-filmer er svært svært overdrevet fra virkelig fysikk. Laste en bil full av lettantennelige og eksplosive saker er ofte så langt i fra virkeligheten man kan komme.

 

Av og til tenker jeg at de også legger til flammer for å slippe å simulere, eller slippe å provosere fram ekte kollisjoner hvor ting deformeres og splintres til pinneved. Spesiellt blir dette aktuellt i dagens CGI-effecter, hvor det ville tatt ekstra mye innsats å simulere virkeligheten for å spare penger på f.eks. det å måtte droppe en bil utefor en klippe.

 

Men, som du allerede har nevnt, så er jo det viktigste i film og spill at ting ser fett nok ut. Det blir litt vel sleipt det fettet for min smak noen ganger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...