Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye vil jeg få i erstatning?


Cooky

Anbefalte innlegg

Som sikkert noen har fått med seg her har jeg saksøkt barne og ungdomsskolen jeg gikk på for mobbing.

 

Mobbingen inkluderte "vanlig" mobbing som det å f.eks få kaste klærne sine i dusjen i gymmen, og voldelig mobbing som det å f.eks bli sparket, kvelt og slått gjentatte ganger.

 

Denne mobbingen på skolen jeg gikk på begynte å føre til psykiske problemer allerede i 9. Klasse (Agorafobi), for så å bli verre i 10. Klasse (Agorafobien forsvant og utviklet seg til Sosial Angst), og etter at jeg sluttet på skolen økte de psykiske problemene i rekordfart.

 

Blant annet har jeg, eller har hatt ganske sterk Sosial Angst, angst uten grunn, depresjon, suicidal som følge av depresjonen, isolasjon, OCD, alkoholavhengighet, benzodiazepinavhengighet, med mer.

 

For øyeblikket sitter jeg da som 19- åring (fyller 20 til Høsten) på grunn av psykiske problemer på Arbeidsavklaringspenger og hjelpestønad, og har ikke en inntekt på mer enn ca. 11.000,- i måneden.

 

Med disse opplysningene; Hvor mye bør jeg forvente, eller kreve å få minst i erstatning i søksmålet?

 

Selv forventer jeg å få minst 5.000.000,-

 

- Hvor mye får man vanligvis i erstatning i mobbesaker som ligner denne?

- Hva er minstebeløpet (om det er et), og hva er maksbeløpet man sannsynligvis kan få?

 

Jeg spør om dette, så jeg vet om jeg bør anke dersom jeg vinner søksmålet, og får det jeg mener er for lite i erstatning.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sikkert noen har fått med seg her har jeg saksøkt barne og ungdomsskolen jeg gikk på for mobbing.

 

(...)

 

Hvor mye bør jeg forvente, eller kreve å få minst i erstatning i søksmålet? Selv forventer jeg å få minst 5.000.000,- - Hvor mye får man vanligvis i erstatning i mobbesaker som ligner denne? - Hva er minstebeløpet (om det er et), og hva er maksbeløpet man sannsynligvis kan få? Jeg spør om dette, så jeg vet om jeg bør anke dersom jeg vinner søksmålet, og får det jeg mener er for lite i erstatning.

 

Du sier at du har saksøkt skolen. Jeg antar du har gjort dette via advokat. Har du ikke drøftet dette med advokaten din? Og har ikke advokaten skrevet noe om dette i stevningen?

 

Kr 5 mill høres unektelig mye ut. Hvis man kan fastsette en invaliditetsgrad, kan du få en standardisert erstatning iht. skadeserstatningsloven § 3-2a. Ved 100 % er dette ca. 3,3 mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvilket grunnlag har du for å forvente fem millioner, egentlig?

 

Før 2001 var det vanlig å få rundt 200.000,- i erstatning i slike saker, men nå kan man få flere millioner i erstatning i slike saker, var en som påsto her på forumet i en annen tråd.

 

Jeg synes samtidig at minst 5.000.000,- er et greit beløp å få i erstatning med tanke på alt det jeg i 10 skoleår har måtte oppleve både psykisk og fysisk av både medelever og lærere (psykisk).

 

Noen av de psykiske problemene/lidelsene dette har pådratt meg må jeg ifølge min fastlege høyst sannsynlig også leve med resten av livet, for ikke å snakke om alle utgifter til medisiner jeg har måtte gå på, fortsatt går på og vil måtte gå på i lang tid fremover (sannsynligvis livet ut).

 

Om jeg skal sette det er i et lite perspektiv så får jeg nå av NAV 11.000,- i måneden, og over 1-2000,- av disse pengene går til medisiner som jeg enten går fast på eller/og av og til.

 

Jeg kommer ikke til å kreve 5.000.000,- men 6-8.000.000 som jeg synes er et relativt greit beløp.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Du sier at du har saksøkt skolen. Jeg antar du har gjort dette via advokat. Har du ikke drøftet dette med advokaten din? Og har ikke advokaten skrevet noe om dette i stevningen?

 

Jeg har bare snakket en gang (for 2-3 dager siden) med advokaten, og siden han hadde lite tid så fikk jeg ikke sagt så mye.

Jeg kommer til å skrive ned psykiske lidelser/problemer jeg har blitt pådratt som følge av dette, og episoder jeg kan huske frem til advokaten tar kontakt med meg igjen (ca. 10 dager sannsynligvis), og da gi han notater av dette i papirform.

Lenke til kommentar
Selv forventer jeg å få minst 5.000.000,-

Tror du at dette er USA eller?

Hadde læreren skallet deg i hodet, slik at du fikk varige men, og ville trenge pleie resten av livet, da ville du muligens fått millionerstatninger.

 

Men jeg forstår at du har hatt det vanskelig. Uansett så er det nok mange andre som har fått opplevd lignende dessverre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner at du lider, men det er urealistisk med slike beløp. Du skal ha i bakhodet at du i tillegg til evt erstatning (hvis du i det hele tatt får det), så vil du fortsatt motta stønad hver mnd av nav. Du burde heller prøvd å melde deg ung ufør i stede pga din uførhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg alderen din men etter "språk og formuleringer" (ja, jeg vet det er på ett tynt grunnlag) og på grunn av saken antar jeg du er rundt 20 år, kanskje litt over.

 

Hadde du vært en del eldre og kunne vise til at disse episodene hadde ført til uførhet i over lengre tid (10-20 år) hadde nok en erstatning på 5 M vært innen rekkevidde.

Lenke til kommentar

Jeg har bare snakket en gang (for 2-3 dager siden) med advokaten, og siden han hadde lite tid så fikk jeg ikke sagt så mye.

Jeg kommer til å skrive ned psykiske lidelser/problemer jeg har blitt pådratt som følge av dette, og episoder jeg kan huske frem til advokaten tar kontakt med meg igjen (ca. 10 dager sannsynligvis), og da gi han notater av dette i papirform.

 

Du har bare hatt en kort prat med advokaten din? Da høres det ut som om det ligger et stykke frem i tid å saksøke skolen. Du bør ikke gjøre deg noen forhåpninger om å vinne noe som helst før advokaten har vurdert om du i det hele tatt bør reise sak.

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å kreve 5.000.000,- men 6-8.000.000 som jeg synes er et relativt greit beløp.

 

Det er ikke slik det fungerer: Det finnes regler og prinsipper som bestemmer hva man kan få i erstatning (såfremt det foreligger erstatningsansvar). Hovedprinsippet er at man skal få dekket sitt sannsynlige økonomiske tap. Det er ikke slik at dommeren bare kan utmåle en vilkårlig sum ut fra hans syn på hva som er rimelig. Som sagt vil standardisert erstatning etter skl. § 3-2a kunne være aktuelt i din sak, dersom kommunen er ansvarlig.

 

Hvis advokaten din råder deg til å gå til sak, vil han finne ut hvilke utmålingsregler som gjelder og estimere et erstatningskrav ut fra dette.

 

Fremsetter du et lite gjennomtenkt og oppblåst krav, risikerer du å fremstå som useriøs/grådig. I tillegg vil du - selv om du skulle vinne frem med f.eks. 1 mill - risikere å måtte betale advokatregningen din selv: Saken vil i et slikt tilfelle være dels vunnet, dels tapt for begge parter, og det normale er da at hver part dekker sine egne advokatkostnader.

Endret av frevild
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du skal ha i bakhodet at du i tillegg til evt erstatning (hvis du i det hele tatt får det), så vil du fortsatt motta stønad hver mnd av nav.

 

I 3 år til..

Man får dessverre vanligvis ikke AAP penger i mer enn maks 4 år.

Og hjelpestønaden er på bare rundt 1.000,- i måneden.

Lenke til kommentar
Du bør ikke gjøre deg noen forhåpninger om å vinne noe som helst før advokaten har vurdert om du i det hele tatt bør reise sak.

 

Han vil garantert reise sak, siden han i samtalen sa at han ville sende et anonymt brev til skolen jeg gikk på om at en elev kommer til å saksøke de for mobbing innen 1-2 dager, og ville innkalle til et møte med skolen.

 

Han mente også at alt for lite tidligere mobbeofre per dags dato får erstatning for mobbing på skole (at altfor lite personer faktisk vet om denne muligheten).

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...