Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H110


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring er lukkede vannkjølings løsninger oppskrytt.

 

Det er ikke mer lydløst enn tradisjonelle luftkjølere og løsningen kjøler dårligere enn billigere luftkjølere (i mitt tilfelle 850 VS 500 kr).

 

Corsair H80:

Temperatur: 40-45 idle, 70 Load

Støy: Lavt

 

Noctua NH-D14:

Temperatur: 30-35 idle, 60 Load

Støy: Meget lavt

 

Dette er temperaturer målt i et rom som som holdt 23 grader.

 

Vannkjølingen er på ingen måte ubrukelig, men mer en gimmick enn revolusjonerende.

Min H80 tok dessuten kvelden lenge før pensjonstid fordi den ikke tålte en spenning på 12.2-12,3V

 

Edit: Korrigerte det i bold slik at det stemte med hva jeg skulle si.

Endret av Thor.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg har kommentert på flere tidligere kjølertester er dette en ufullstendig test. En stock 2600K har TDP på 95W, og det er langt under hva disse kjølerene er beregnet for. Det burde overklokkes så det er snakk om 150W+. For 2600K er det snakk om 4.5GHz+.

Om man kjører stock med slike kjølere er det som er mest relevant hva støynivået er når viftene tvinges til laveste mulige RPM, da det uansett vil kjøle bra nok til fullstendig trygge temperaturer selv ved full load.

Testprosessoren burde optimalt være en 39x0K overklokket til ca 4.5GHz, og testet høyere om kjøleren takler det.

 

Min 3930K kjørte benchmarks greit på 4.5GHz (og klarte også benchmarks på 4.6 med grei volt) med en H100 hvor jeg hadde byttet de medfølgende viftene ut med Noctua NF-P12 vifter (1300RPM), men for temperaturer jeg var komfortabel med for 24/7 Folding@Home senket jeg klokken til 4.4GHz, da er ikke 25C+ romtemp noe problem om det går så høyt på dagtid når sola steiker.

 

EDIT: Helt enig med Nizzen her, slike ferdige lukkede vannløsninger er noe annet enn custom vannkjølinger.

Endret av GullLars
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Etter min erfaring er vannkjøling er oppskrytt.

 

Det er ikke mer lydløst enn tradisjonelle luftkjølere og løsningen kjøler dårligere enn billigere luftkjølere (i mitt tilfelle 850 VS 500 kr).

 

Vannkjølingen er på ingen måte ubrukelig, men mer en gimmick enn revolusjonerende.

 

Skikkelig vannkjøling, ikke slik "liksom" vannkjøling som blir omtalt her, er absolutt ikke ikke oppskrytt :grin2:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter min erfaring er lukket vannkjøling er oppskrytt.

 

 

Sånn, fikset det for deg.

 

Dessuten ser det MYE penere ut med lukket vannkjøling enn å ha den drit stygge D14 kjøleren som blokkerer "alt som er"

 

Bare å skaffe et skikkelig kabinett uten vindu, det :)

Endret av Tan28
Lenke til kommentar

JEg har hatt 2 stk H100 i forskjellige systemer, og har vært veldig fornøyd. Dene ene brukte jeg mye i den ene bencheriggen for å teste cpuer med. Det gikk særdeles raskt å skru av og på kjøleren for å bytte cpu. Bare det alene gjør H100 og slike kjølere verdt det. Store luftkjølere er et ""#%&¤" å montere/demontere hvis man bare skal bytte cpu. Med ferdigvannkjøling trenger man ikkje ta ut hovedkortet fra et kabinett for å bytte cpu. Det er også ofte veldig lite plass til å komme til ting rundt cpusokkelen med store luftkjølere.

 

Store luftkjølere kan også komme i veien for høye minnebrikker på 1155 plattformen. Løsningen er da f.eks Thermalright Archon, men selv denne er litt jalla å montere.

 

Konklusjonen min er at ferdigvannkjøling er en veldig god løsning i et kabinett. Grei ytelse og bruker lite plass. Og for de "femie" folka her på forumet: Det ser bra ut igjennom et vindu :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ikkje bland vannkjøling med ferdigløsning som corsair sine. Coustom vannkjøling til 2k+ er ikkje oppskrytt :) Men prisen kan være litt mye for "the average girl"

 

Det var ikke meningen. Skikkelig vannkjøling har jeg ikke testet og har heller ingen rundt meg med noen slik kjøling i drift.

 

Og det Nizzen sier stemmer ikke helt. Etter at Noctua NH-D14 er montert en gang er det lite arbeid å ta av kjøleren for å komme til CPU sokkel. Da er det 2 skruer og 2 braketter som skal av og da er cpu en er lett tilgjengelig.

 

Men at det kan bli trangt for de som har "høyere enn normal" type minnebrikker er sant. Så det må tas med i beregningen før lutfkjølere av denne typen blir bestilt. PS, pinsett (helst i plast) for CPU viftekontaktene er en god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...