Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H110


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan jo undre på hvilket nivå HW.no har:

 

For entusiaster, som dette settet retter seg mot

 

Når slike uttalelser kommer frem i en test av lukket vannkjøling. Slike sett er vel knapt mer "entusiast" enn boxed-kjøler.

Har egentlig aldri skjønt vitsen med slike lukkede sett, annet enn at produsentene skal finne opp noe for å tjene penger. Det kan jo selvsagt ha sine bruksområder, men entuasiast blir det aldri.

Den testede H110 ligger akkurat på nivå med D14, en av de bedre luftkjølerne.

Ordentlig vannkjøling har jeg tro på, men når valget står mellom high-end luft og fattigmanns vannkjøling er jeg ikke særlig i tvil.

Bra at HW.no kjører tester, men nivået er ikke særlig høyt når det eneste dere sammenligner med er andre lukkede vannkjølingssett.

 

post-92763-0-33395900-1364584718_thumb.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc

Hvordan er denne i forhold til Kraken x60? Jeg vurderer den til min nye rig

 

jeg vet ikke med X60, men jeg har hatt X40 en stund og har ingen ting å legge fingeren på. (jeg byttet riktig nok ut den vifta som fulgte med mot to Noctua NF-A14 uten å prøve den som fulgte med) har 28 grader ca på idle og 59-67 under load. så den er hvertfall å anbefale :)

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc

Enig med wattnizzen over (y)Eneste grunn for at jeg bruker "fakevann" er at det blir mer plass rundt CPU.Til mine 3 SR2 valgte jeg D14 og støy og temp er i en helt annen klasse.

 

mest derfor jeg kjører X40 Kraken også, Arctic kjøleren var alt for stor til å få plass til 4 ram brikker :p

 

Lenke til kommentar

Min 3960x m/H100(i) kjører på 30C' idle ved default CPU speed i BIOS. Core Temp viser 29C'+ og 24C'- @ambient 22C'. Når jeg klokker den til 4.2GHz ligger den på 40C'. Core Temp viser også her lavere temperatur.

 

Hvorfor testes ikke H110 med push/pull konfig? Når 4 vifter kan brukes så føles det litt som en våt finger i øret når det ikke blir brukt.

 

Vi har vel langt ifra sett potensiale til disse lukkede kjølerne. Husk at rene luftkjølere har eksistert leeenge. I 800D som jeg bruker mest av for tiden kunne jeg ha brukt en 15-20 cm lengre å mye dypere radiator'er enn H110. Så man har fremdeles mye å gå på.

 

FunFact 1: Hvis man tar med seg kabinettet på kjøkkenet eller ett sted med en høy spring, så kan man sette kabinettet tett ved siden av springen, sette en høy bøtte under, fjerne viftene på H80/100 /110 og stappe den ned i bøtta mens vannet fyller bøtta å står kontinuerlig å renner litt over. Vannet holder 7+/- grader så det er nok mulig at du kan få litt lavere CPU temperaturer :) Pass bare på at vannet renner "riktig" vei; å ikke ned i din PSU. Ta også forbehold om evt jording.

 

 

Lenke til kommentar
http://www.guru3d.co..._review,13.html

Her ser du hvordan den yter i overklokket tilstand mot Noctua og Kraken.

Der ja. En slik test skulle vært med i denne artikkelen, og alle andre tester av "high-end" kjølere.

 

Sitter å tenker på det samme ^^

Byttet ut min 1200W med 1200Wi ^^

 

 

Define XL R2 er femi jalla

http://www.caselabs-...m/magnum-sth10/

 

STH10 kan man gjøre mye kult med.

Jeg har siklet litt på CaseLabs kabinetter (og tanken på custom vannkjøling samtidig), men det blir nok å vente med til jeg kommer i jobb. Som dataingeniør student liker jeg det modulære designet og minimalistiske utseendet.

 

Skal man kaste en haug av spenn ut vinduet så ville jeg heller ha kjøpt Cosmos 2:)

Det er et kabinett for gamere og folk som skal mye på LAN (bærehåndtak).

Om du er en bygger/modder som liker å sette alt opp akkurat slik du vil ha det, og fikle i kabinettet oftere enn en gang i året kan det ikke måle seg med kabinetter som STH10.

 

Akkurat det med å fikle i kabinettet ofte er også der den største fordelen med lukkede vannkjølinger kommer over store luftkjølere.

Jeg hadde NH-D14 før (nå står den på en "naken" sekundær pc på bokhylla som folder), og det var en massiv plage å bygge i kabinettet når den var montert pga dårlig plass. Med H100 er det eneste som kommer i veien skjermkortet, men det går lett å jobbe rundt, og er ikke så mye stress å ta ut heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hrmf.... Har 2 stk eheim 1048 pumper og ca 4.5 ganger større raddis en det der, i naborommet, inni selve pc'n er alt vannkjølt, med unntak av 2 140mm vifter, en i front som drar inn kald luft, og en i hekken som blåser ut den varme luften for å få sirkulasjon, totalt er det ca 5 liter vann i systemet...

 

Ellers er harddisker, strømforsyning, cpu og gpu vannkjølt.

 

cpu temp kommer opp i 66c på max load på alle kjerner, Idle er tempen ca 43 men det er trossalt en Icore7 3790 Extreme, som er overklokka kraftig, 150 watt stock, blir en god del mer med 1.1 Ghz overklokking....

 

Skjermkortet er et HD 6990, som er kraftig overklokket, og trekker heftige 370w

 

+ 3 x 7200rpm vannkjølte hdd'er, lager rimelig med varme de og.

 

Strømforsyninga er en vannkjølt 1000w Koolance modell, og med ca 80% effektivitet, så er det endel watt som går over i varme....

 

 

Vanntemp er normalt 1-2 grader over rom temp...

 

Pc'n er så å si helt stille bortsett fra lit hvining fra skjermkortet, og svak lyd fra hdd... Uendelig mye bedre en det corsair systemet.

Lenke til kommentar

Ser folk kjøle 3 titaner og 2 cpuer og 15 harddisker i en loop.

Vil det være flest fordeler eller bakdeler med eget sett / radiator for for eks gpu og cpu?

En for hver gpu?

Varmt vann kjøler neste blokk hvor varmere vann kjøler neste blokk og kokende vann kjøler cpu osv.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er lukkede vannkjølings løsninger oppskrytt.Det er ikke mer lydløst enn tradisjonelle luftkjølere og løsningen kjøler dårligere enn billigere luftkjølere (i mitt tilfelle 850 VS 500 kr).

 

Corsair H80:

Temperatur: 40-45 idle, 70 Load

Støy: Lavt

 

Noctua NH-D14:

Temperatur: 30-35 idle, 60 Load

Støy: Meget lavt

 

Det er forskjell på single og double rad, om du ikke visste det.

Dobbel rad er bedre, men luftkjølerne er billigere.

 

single rad < bra luftkjølere (D14 feks) < dual rad

 

Det vil og lønne seg å redusere pumpe og viftehastighet for å få ned støy, noe som også bør gjøres på D14 (til 900 rpm).

Lenke til kommentar

Ser folk kjøle 3 titaner og 2 cpuer og 15 harddisker i en loop.

Vil det være flest fordeler eller bakdeler med eget sett / radiator for for eks gpu og cpu?

En for hver gpu?

Varmt vann kjøler neste blokk hvor varmere vann kjøler neste blokk og kokende vann kjøler cpu osv.

Egen cpu loop er lurt om man kjører full load på cpu og gpuer. Cpu har liten kjøleflate og trenger kaldere vann for å holde temp nede.

Eksempel hos meg med 3x680 +3930k alt oc i en loop. Med prime på cpu og tortur på 3gpu kom cpu opp i 75 grader mens gpuene bare ble 62-65 grader. Alt dette med en radiator 480xtx.

 

Ved spill så ligger gpuene på ca 52 grader og cpu kanskje opp mot 60.

Men for varmt blir det aldri med normal bruk. ikkje normalt med tortur på gpuene og prime på cpu :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Varmt vann kjøler neste blokk hvor varmere vann kjøler neste blokk og kokende vann kjøler cpu osv.

Vannet går (eller bør gå) altfor fort gjennom loopen til at du får den effekten. Vannet varmes litt på hver runde inntil det når temp hvor det ikke lenger øker, hvor høy temp det får er avhengig av størrelsen på rediator flatene.

Jeg vil alltid kjøre en loop, men evt med to pumper (får da også redundanse) om det blir mange nok blokker. Regner det som bedre enn flere looper hvor du mangler den ekstra sikkerheten som flere pumper gir.

 

Noen av "moteslavene" kjører flere looper for å kunne ha ulike farger i vannet (duh!)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hrmf.... Har 2 stk eheim 1048 pumper og ca 4.5 ganger større raddis en det der, i naborommet, inni selve pc'n er alt vannkjølt, med unntak av 2 140mm vifter, en i front som drar inn kald luft, og en i hekken som blåser ut den varme luften for å få sirkulasjon, totalt er det ca 5 liter vann i systemet...

 

Ellers er harddisker, strømforsyning, cpu og gpu vannkjølt.

 

cpu temp kommer opp i 66c på max load på alle kjerner, Idle er tempen ca 43 men det er trossalt en Icore7 3790 Extreme, som er overklokka kraftig, 150 watt stock, blir en god del mer med 1.1 Ghz overklokking....

 

Skjermkortet er et HD 6990, som er kraftig overklokket, og trekker heftige 370w

 

+ 3 x 7200rpm vannkjølte hdd'er, lager rimelig med varme de og.

 

Strømforsyninga er en vannkjølt 1000w Koolance modell, og med ca 80% effektivitet, så er det endel watt som går over i varme....

 

 

Vanntemp er normalt 1-2 grader over rom temp...

 

Pc'n er så å si helt stille bortsett fra lit hvining fra skjermkortet, og svak lyd fra hdd... Uendelig mye bedre en det corsair systemet.

Hva med noen bilder av riggen din :)

Post dem i den Den kalde kaféen :thumbup:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1217312&st=8500

Lenke til kommentar

2 pumper - 10 pumper - Samme hastighet og trykk?

Setter du de etterhverandre eller random?

 

Hver gang jeg kjøper ny hardware er hardwaren så ny at det ikke finnes blokker til det , så da har det bare blitt juksevann.

 

Men all hardwaren kjører på 90C 24/7 så burde vel bytte ut til blokk 3-4 år etterpå når blokkene er i butikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

2 pumper - 10 pumper - Samme hastighet og trykk?

Setter du de etterhverandre eller random?

Det er fysisk ofte lettere å plassere de ved siden av hverandre, gjerne med dual top. Du har jo ofte bare en tank og pumpa skal/bør være lavere enn denne. Det er imidlertid ingenting i veien for å spre dem dersom det skulle passe bedre (men det blir vanskelig å fylle uten å tørrkjøre den ene pumpa).

Bruker like pumper i tandem (med samme konfig), har ikke prøvd (eller hatt behov for) mer enn 2. Det øker vanntrykket med ca 30% sammenlignet med 1 pumpe. Ulike pumper er litt meningsløst de den svakeste egentlig ikke tilfører noenting (bortsett fra sikkerhet om den andre skulle stoppe). Du får ingen (eller minimal) trykkøkning med bruk av ulike pumper. I ekstreme tilfeller kan til og med den sterke pumpa kjøre i stykker den svakeste (har jeg hørt).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Ser folk kjøle 3 titaner og 2 cpuer og 15 harddisker i en loop.

Vil det være flest fordeler eller bakdeler med eget sett / radiator for for eks gpu og cpu?

En for hver gpu?

Varmt vann kjøler neste blokk hvor varmere vann kjøler neste blokk og kokende vann kjøler cpu osv.

Vannet går (eller bør gå) altfor fort gjennom loopen til at du får den effekten. Vannet varmes litt på hver runde inntil det når temp hvor det ikke lenger øker, hvor høy temp det får er avhengig av størrelsen på rediator flatene.<...>

Dette er akkurat hva jeg hadde tenkt å kommentere. For å utvidde litt: delta T over hver blokk (gitt grei flow) er <= 1C, så rekkefølgen eller antallet blokker har ikke så mye å si på vanntemperaturen forskjellige steder i loopen, men man må ha nok trykk til å overkomme motstanden i dem.

 

Vannet i loopen når en likevektstilstand når varmetilføringen fra alle kjøleblokkene er den samme som radiatoren klarer å flytte vekk. Dersom temperaturforskjellen mellom luft og vann er lav er det ikke noe i veien for å kjøre flere ting i en loop.

 

Om man vil kjøre viftene veldig lavt eller har begrenset radiatorareal og får høyere temperaturforskjell har det mer å si hvor mange W hver blokk må kvitte seg med. Da kan det være kjekkere å ha en loop for CPU med f.eks. 5C dT og en loop for resten av systemet med 10-15C dT.

 

Pga. størrelsen på kjøleblokkene får CPUer en større temperaturforskjell mellom vann og chip, og må ha kaldere vann (eller høyere flow) enn GPU trenger for å holde en fin temperatur. GPUer er også gladere i høye temperaturer enn en hardt overklokket CPU.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har egentlig aldri skjønt vitsen med slike lukkede sett, annet enn at produsentene skal finne opp noe for å tjene penger. Det kan jo selvsagt ha sine bruksområder, men entuasiast blir det aldri.

Den testede H110 ligger akkurat på nivå med D14, en av de bedre luftkjølerne.

Ordentlig vannkjøling har jeg tro på, men når valget står mellom high-end luft og fattigmanns vannkjøling er jeg ikke særlig i tvil.

post-92763-0-33395900-1364584718_thumb.png

 

Som nevnt, D14 er stygg og tar mye MYE plass, dessuten har jeg testet D14 mot H100i på en [email protected], og med H100i fikk jeg langt lavere temp. Jeg husker ikke helt i farta, men med D14 var jeg langt over 80c, mens med H100i ligger jeg på 77c ca, 100% load i prime95.

 

For min del, hvis man ikke orker å drive med custom vannkjøling, så er det ingen tvil om hva jeg ville valgt, med mindre man vil ha det billigst mulig.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Som nevnt, D14 er stygg og tar mye MYE plass, dessuten har jeg testet D14 mot H100i på en [email protected], og med H100i fikk jeg langt lavere temp. Jeg husker ikke helt i farta, men med D14 var jeg langt over 80c, mens med H100i ligger jeg på 77c ca, 100% load i prime95.

 

For min del, hvis man ikke orker å drive med custom vannkjøling, så er det ingen tvil om hva jeg ville valgt, med mindre man vil ha det billigst mulig.

 

Både på min 3960, 8320 og 8350 får/fikk jeg lavere temperaturer med H100i. Jeg er selvfølgelig 100% enig med deg. D14 er absolutt en bra kjøler, men H100i er mye bedre på mange måter.

Lenke til kommentar

Både på min 3960, 8320 og 8350 får/fikk jeg lavere temperaturer med H100i. Jeg er selvfølgelig 100% enig med deg. D14 er absolutt en bra kjøler, men H100i er mye bedre på mange måter.

 

D14 er jo på ingen måte en dårlig kjøler, men H100i er bare bedre på alle mulige måter, bortsett fra pris.

 

Min D14 ligger nå i skapet, og kommer nok til å bli liggende der :)

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...