Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H110


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare en kommentar til det som sto i artikkelen hvor man trakk frem det som corsair oppgav om hvor bra vannkjølerene sine var i forhold til luft: Det som har noe å si på kjøling er arealet på varmeveksleren og drivkreftene i kjøleren, altså varmekonveksjon, en liten miks av hovedsakelig temperaturforskjeller og luftstrøm. I prinsippet er det ingen grunn til at en vannkjøler skal være bedre enn en luftkjøler, det måtte i såfall være fordi det er lettere å få til et større areal på kjøleren og en plassering hvor temperaturen spiller bedre på lag enn hva man kan få til med en luftkjøler. En vannkjøler er bare en luftkjøler hvor varmen er flyttet til et annet sted via vann, den avkjøles fortsatt av luft!

 

Hvis man virkelig skal vinne frem må man begynne å sjonglere med aggregattilstandene til kjølemediumet. Måtte få det ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

D14 er jo på ingen måte en dårlig kjøler, men H100i er bare bedre på alle mulige måter, bortsett fra pris.

 

Min D14 ligger nå i skapet, og kommer nok til å bli liggende der :)

 

Jeg har kastet 2. De var godt brukt da! Tror jeg har et gammelt bilde hmm..

Lenke til kommentar

Bare en kommentar til det som sto i artikkelen hvor man trakk frem det som corsair oppgav om hvor bra vannkjølerene sine var i forhold til luft: Det som har noe å si på kjøling er arealet på varmeveksleren og drivkreftene i kjøleren, altså varmekonveksjon, en liten miks av hovedsakelig temperaturforskjeller og luftstrøm. I prinsippet er det ingen grunn til at en vannkjøler skal være bedre enn en luftkjøler, det måtte i såfall være fordi det er lettere å få til et større areal på kjøleren og en plassering hvor temperaturen spiller bedre på lag enn hva man kan få til med en luftkjøler. En vannkjøler er bare en luftkjøler hvor varmen er flyttet til et annet sted via vann, den avkjøles fortsatt av luft!

 

Hvis man virkelig skal vinne frem må man begynne å sjonglere med aggregattilstandene til kjølemediumet. Måtte få det ut.

 

I prinsippet er det ingen grunn til at en vannkjøler skal være bedre enn en luftkjøler..

 

Er veldig trøtt nå etter en laaaang dag, men skal gi deg et hint....I min push/pull konfigurasjon er alle 4 viftene satt til å blåse varmen UT av kabinettet. En luftkjøler som f.eks D14 vil stå å varme opp HK'et hele tiden noe som er veldig ugunstig. Jada, jeg er kjent med konveksjon. Et godt eksempel på dette er jo når man varmer opp vannet i en kjele, der vannet "går i sirkler".

Lenke til kommentar

Synd ikke artikkel forfatteren er litt mer oppdatert på det han driver med.

H110 er en rebranded Asetek kjøleblokk/pumpe (http://www.asetek.com/desktop/cpu-coolers/570lx.html)

 

Den samme som brukes av hauger av denne typen kjølere om dagen.

 

H110 er også identisk, forutenom logoen, med: http://www.nzxt.com/new/products/cpu_cooler/kraken_x60

 

Eneste forskjellen på disse enhetene er viftene som følger med. Skal man ha kjølere av denne typen, foruten Corsair H80i og H100i, så finn den absolutt billigste av dem, og kjøp med nye og bedre vifter.

 

Skulle jeg kjøp en av denne dobble typen (Har H80i selv), så skulle det vært Swiftech sin H220, og nye vifter. Viftene som følger med er ikke gode, samt at det har vært noe problemer med fyllingen av enhetene på pre-release enhetene som ble sendt ut til testere. Noe som er grunnen til den dårlige testen hos TinyTimLogan. Swiftechen yter bedre enn både H110 og X60, med en radiator som passer i flere kabinetter:

, og oppfølgings videoen:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Første batch'en med H220 har ganske stor % feilrate grunnet rusk i "vannet".

That's the problem we are finding in over 70% of the returns we've received to date. We've addressed the issue for the upcoming and all future productions batches, adding filters everywhere, flushing, extra precautions preparing coolant, etc etc...What happens is that when a debris gets stuck in the impeller cavity (in the bearing or in between magnet and impeller cavity walls), the impeller can't spin freely, and we have an electronic protection that tells the motor to shut down when impeller doesn't run freely. So you get a seemingly dead pump.. When we clean it up, it goes back to work. We don't think that this is a wide spread issue, and this is covered by our warranty anyways. But if you are expanding the loop, I'd say go ahead and flush it for 20 minutes with distilled, it's a safe procedure anyways.

 

Disse pumpene er ikke akkurat noen monstre og tåler lite annet enn perfekte forhold. Dette er vel forresten ganske typisk for Swiftec, de må som regel lage et par revisjoner før ting begynner å bli bra.

 

Her er forresten Anand's gjennomgang av de ulike closed loop alterntivene.

Lenke til kommentar

2 pumper - 10 pumper - Samme hastighet og trykk?

Setter du de etterhverandre eller random?

 

Setter de etterhverandre, gjøres mest for redundancy. Har ca 10 meter slanger, + en stor STOR radiator, gir en god del motstand, med 2 pumper luftes systemet nesten dobbelt så fort som med en, så jeg vet det har mye å si på flow, uten at jeg noengang har målt det.

Lenke til kommentar

Denne fungerer veldig bra! Min I7 porssesor på 4.10 ghz ligger på normaltemp med denne. Viftene kan bråke veldig når du kjører de på fult. Jeg kjører dem selv på laveste hastighet når jeg spiller og merker ikke noe problemer med tempraturen. Den holder seg bra uten støy.

i7 er ikke en prosessor men et markedsføringsuttrykk. For å illustrere er i7 920, i7 980X, i7 3770K, og i7 3960X alle i7 prosessorer men er alle forskjellige generasjoner eller tick/tock. Om det skal bety noe i sammenheng med klokk og temperaturer må du si hvilken modell, og gjerne hvilken vcore dersom du har forandret spenningene. :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

i7 er ikke en prosessor men et markedsføringsuttrykk. For å illustrere er i7 920, i7 980X, i7 3770K, og i7 3960X alle i7 prosessorer men er alle forskjellige generasjoner eller tick/tock. Om det skal bety noe i sammenheng med klokk og temperaturer må du si hvilken modell, og gjerne hvilken vcore dersom du har forandret spenningene. :)

 

Hvorfor er det aldri noen som nevner min prosessor I7 3970X :p

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Er veldig trøtt nå etter en laaaang dag, men skal gi deg et hint....I min push/pull konfigurasjon er alle 4 viftene satt til å blåse varmen UT av kabinettet. En luftkjøler som f.eks D14 vil stå å varme opp HK'et hele tiden noe som er veldig ugunstig. Jada, jeg er kjent med konveksjon. Et godt eksempel på dette er jo når man varmer opp vannet i en kjele, der vannet "går i sirkler".

 

Det faller under det jeg nevnte om at det er lettere å ordne de praktiske løsningene ved vannkjøing. Prinsippet er fortsatt ikke endret. Setter man opp luftstrømningen i kabinettet riktig vil ikke en luftkjøler varme opp omgivelsene noe mer enn f.eks vannkjøing (selv om det kanskje kan være vanskeligere å få til. Toms hardware mener at D14 vinner frem på system temp). Poenget mitt var vel fortsatt at vannkjøling i bunn og grunn er luftkjøling med et ekstra mellomledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...