Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H110


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varm luft i sirkulasjon er bedre enn helt stillestående luft for å fjerne varme fra komponenter.

Dessuten, den er ikke SÅ stor...

 

Har alltid hatt høyere hovedkort temperatur med D14 og tildligere vifte kjølere. Ofte 30(++). Med lukkede vannkjølere har det alltid vært mindre enn 30!

Nei....hvis du sammenligner den med jorda, så er den ikke så stor.

 

post-292564-0-33829600-1364947480_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei....hvis du sammenligner den med jorda, så er den ikke så stor.

Når sant skal sies er vel H100 mye større enn D14. Fordelen er ikke størrelsen, men plasseringen. De yter relativt likt, selv om H100 kan presses en del lengre (overklokking).

 

Personlig har jeg aldri likt disse lukkede greiene. De mangler fleksibiliteten (kjøle GPU'er, HK, RAM) og ytelsen til skikkelig vannkjøling samtidig som de innfører ulempene. Du innfører en ekstra greie som kan svikte (pumpa), risiko for lekkasje og mekanikk som kan skape ulyd. Luftkjøling kan ikke feile og har dermed økt driftssikkerhet.

 

Poenget med vannkjøling er bare delvis økt kjølekapasitet, mye av målet med vann er støyreduksjon. Det blir tilnærmest meningsløst på meg å innføre vann dersom det fortsatt finnes kjølevifter f.eks. på skjermkort eller HK. Alt eller ingenting. Med vannkjøling innstallert bør en ende opp med vifter (saktespinnende) kun på radiatorene.

 

Skikkelig vannkjøling er forøvrig ikke så dyrt som mange skal ha det til. Det varer nemlig svært lenge. Det eneste du bytter er slanger og pakninger, hvilket er de billigste komponentene. Etterhvert får du såpass med deler at full kjøling i nye maskiner blir koster deg kun nye blokker (dersom du trenger det).

Mer arbeid er det imidlertid, men noen av oss synes jo sånt er bare gøy...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Når sant skal sies er vel H100 mye større enn D14. Fordelen er ikke størrelsen, men plasseringen. De yter relativt likt, selv om H100 kan presses en del lengre (overklokking).

Som jeg har sagt før; D14 er STOR. Som du ser, så tar den nesten opp 50% av HK'et og da kan man ikke noe annet enn å spøke litt med den. Jo det er faktisk en fordel å ha en kompakt installasjon som H100 serien. Eller liker du å måtte skifte kjøler for å installere ny RAM? Eller å ha restriksjoner i form av størrelse på RAM pga kjøleren? Liker du at maskinen får ekstra tyngde når kan velge ett annet alternativ som er mye lettere? Liker du at den digre

klompen står å "svetter" slik at HK'et blir mer varmt enn med f.eks H100 serien? H100 serien er mye penere å se på, lettere å installere, den er lettere, har ikke RAM restriksjoner og den yter bedre i form av bedre kjøling. Særlig ved høyere klokkefrekvenser! Derfor er disse et alternativ/erstatter til viftekjøling.

Personlig har jeg aldri likt disse lukkede greiene. De mangler fleksibiliteten (kjøle GPU'er, HK, RAM) og ytelsen til skikkelig vannkjøling samtidig som de innfører ulempene. Du innfører en ekstra greie som kan svikte (pumpa) og mekanikk som kan skape ulyd. Luftkjøling kan ikke feile og har dermed økt driftssikkerhet.

Disse lukkede vannkjølerne ble aldri introdusert for å være å kjøle GPU, RAM eller HK så jeg skjønner ikke hva du snakker om. Alt til sitt bruk. Joda, viftekjøling kan svikte akkurat som lukket vannkjøling. Det fine med dem begge er at ved 80 - 90 grader så slår systemet seg av.

Poenget med vannkjøling er bare delvis økt kjølekapasitet, mye av målet med vann er støyreduksjon. Det blir tilnærmest meningsløst på meg å innføre vann dersom det fortsatt finnes kjølevifter f.eks. på skjermkort eller HK. Alt eller ingenting. Med vannkjøling innstallert bør en ende opp med vifter (saktespinnende) kun på radiatorene. Skikkelig vannkjøling er forøvrig ikke så dyrt som mange skal ha det til. Det varer nemlig svært lenge. Det eneste du bytter er slanger og pakninger, hvilket er de billigste

komponentene. Etterhvert får du såpass med deler at full kjøling i nye maskiner blir koster deg kun nye blokker (dersom du trenger det).

Mer arbeid er det imidlertid, men noen av oss synes jo sånt er bare gøy...

Har egentlig aldri brydd meg nevneverdig om støyreduksjon, men jeg skal inrømme at quad 7970 på luft ble litt for mye. Uansett syntes jeg det ser utrolig flott ut med et skikkelig custom vannkjøling; hvis det blitt brukt spenstig hardware, at det er stilrent med gjennomgående lilla, sort etc farge som står i stil til annen hardware installert.

Lenke til kommentar

Selv Corsair forbedrer sine modeller, og har selv nylig installert en Corsair H60, og den er ganske stille, - spesielt i forhold til tradisjonell kjøling.

 

Det eneste problemet jeg hadde var at både viftekabelen og slangene nesten var i korteste laget for en stor kasse, men fikk det da til tilslutt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har selv H110 og var overrasket over hvor stor den egentlig var når jeg pakken den ut.

Men har aldri hatt en bedre CPU-kjøler før, men jer har alltid hatt vanlig luft-kjøling på CPU.

Men vurderer sterkt nye vifter, for de bråker hinsides om jeg skrur opp hastigheten for å spille tyngre spill mens det streames.

Skal da sies at jeg har min 3930k på "bare" 4.7ghz per kjerne.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vet ikke om jeg burde bumpe denne, men skitt. Jeg har testet denne saken, og jeg noterer meg at bakplaten har støtte for 775, mens ikke selge kjøleren har det. Er dette en vits? Det er jo verdens enkleste sak å legge til en sokkel, det er jo bare å utvide hullet skruene skal gjennom et hakk - eventuelt kjøre med samme hullsystem som bakplaten, noe som også ville gjort alle de smådelene på begge sidene av braketten overflødige.

 

Når det gjelder bakplaten burde man her gjort de små skruehulltingene noe lengre, og lagt ved noen små gummiringer eller lignende, slik at bakplaten holder seg på plass - eventuelt gjort noe annet fancy slik at den ikke trenger å bli holdt på plass manuelt. Dette gjør det ufattelig mye mer knotete å bytte prosessor (jeg tester gjerne noen om gangen på testbenken min), da jeg må skru hovedkortet av benchebordet hver bidige gang.

 

Monteringen er knotete, det har jeg kommentert. Det jeg også savner er en avinstalleringsdel i manualen. Når du omsider har fått alt dilldallet på braketten sitter ting bom fast, da plastgreiene bruker mothakesystemet for å holde ting på plass. Når ting skal av er det naturlige (for meg, hvertfall) å hente en kniv eller lignende for å vippe de litt inn, slik at man kan presse skruen og det andre småtteriet ut. Da knakk jammen et par av mothakegreiene av, det har til nå aldri hendt meg før. Forsøk nummer to var å presse skruene så hardt jeg kunne ned mot skrivebordsplaten - popp sa det, og ut kom skruene, en etter en. Intet knakk av nå, hurra! Tydeligvis er det slik man gjør dette, gjerne på en skive av granitt. Manualen gir meg intet svar.

 

Kjøleevnen får en kvart tommel opp her. At vannkjøling med en 2x140mm radiator ikke gruser det som fins av luftkjøling er tragisk, men den lå der jeg ville forventet at min gode, gamle TRUE 120 skulle havne under lignende belastninger. Radiatoren og viftene er greie nok, så jeg spekulerer i om blokken i seg selv yter det den burde. Pumpen bør være en no-brainer, med en blokk og en radiator + halvmeter slange KAN ikke problemet ligge der. Jeg er skuffet her, men det er ikke helt krise.

 

Jeg kjøpte min som demovare, og finner man den til 500-550 kroner og skal montere den en gang for alle vil jeg si at man får OK valuta for pengene. Til 800 kroner vil jeg aldri i livet anbefale denne. Kjøpes KUN hvis man skal montere den og la den stå til hardwaren er moden for skraphaugen.

 

Nå får jeg bare finne ut hva jeg skal bruke denne saken til, har egentlig ingen gode ideer foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...