Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vanskelig system om man er EU borger


huttetuu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er EU land, men er ikke bare å reise tilbake da det koster penger. Men om det går ann å ta med seg resept fra Hellas å bruke i Norge så skal vi klart se om vi får fikset det når vi drar til Hellas om 3 måneder.

Han er ikke registrert hær pga. at han ikke har forsikring av sine grunner, men ifølge utlending kontoret så har han fortsatt krav på resept.

Å sefølgelig er det ikke snakk om sterke smertestillende siden dette er en medisin han har brukt daglig siden 2004. Han har en sykdom som han har hatt siden han var 3 år gammel, å gått igjennom en haug av undersøkelser siden da. men i 2004 så fant dem endelig ut av hva slaks medisin som hjelper å hvor mye medisin han må ha.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er trygdesystemet et produkt av ideen om generell velferd for befolkningen. Herunder er også ordningen om at vi bare betaler egenandel på visse medisiner gjennom "blåresept". En må huske på at dette er en norsk ordning, som gjelder i Norge. Siden har vi gjennom diverse samarbeid med våre nordiske naboland og andre europeiske land, en ordning som skal sørge for at europeiske statsborgere, kan bli syke hvor som helst i Europa, og få påtrengende nødvendig helsehjelp, uten at det skal koste noe for den hjelpetrengende.

Det å ta med seg en diagnosebeskrivelse, eller resept på legemidler fra utlandet, og forvente at en kan få ut medisiner fra norsk trygdesystem, er naivt. Den som er avhengig av lang tids medisinering, må selv ta med seg medisiner fra hjemlandet. Alternativt bli en del av norsk trygdesystem gjennom å folkeregistrere seg midlertidig i Norge for å få et D-nummer, få en fastlege og siden få norske resepter for behandlingen.

 

Disse reglene kom jo til for å beskytte norske skattebetalere.

Lenke til kommentar

Hvis noen i det hele tatt leser av hva jeg skriver, så er det ingen som har sakt at vi BER om å FÅ medisin te han. Vi ordner en legetime som vi for øvrig betaler for. For å be om en resept på en medisin, som vi igjen vil KJØPE å BETALE for. så lenge han ikke er knyttet norsk folketrygd så får han ikke blåresept, å dette har vi heller ikke bedt om. Vi betaler faktisk FULL pris for hannes nødvendige medisiner. alt vi trenger er RESEPTEN for å ha LOV å kjøpe medisinen ut fra apoteket. Å det er DET legene ikke har lyst å gjøre. Noe som for øvrig strider mot hva kjæresten min faktisk har KRAV på ifølge regelverket!

Lenke til kommentar

Dette er strengt tatt misbruk av legevaktordningen. Legevaktordningen er en del av kommunens ansvar for å sørge for at man får hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, jfr. helse- og omsorgstjenesteloven pgf 3-2 (1) (3).

 

Du trenger rettslig bistand. Såvidt jeg vet er det ikke krav om at man er forsikret på noe vis for å få registreringsbevis som EØS-arbeidssøker. D-nummer kan rekvireres av HELFO for at fastlege skal tildeles.

Lenke til kommentar

om han får jobb så kommer han automatisk under Norsk system på alle måter! som EU borger så har han lov å fritt prøve å finne seg jobb i norge å bosette seg her.

Så lenge han IKKE har en jobb, så har han fortsatt KRAV på legehjelp, som igjen MÅ gå igjennom legevakt.. Å dette har jeg fått opplyst igjennom pasientombudet, fylkesmannen, utlending kontoret og politiet (politiet da æ ringte å høre om regler for om hans mor kunne sende medisin fra hellas til norge)

 

Å det å være fri for nødvendig medisin vil jeg påstå å si er ganske akutt eller?

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet... har du vært i kontakt med egen lege eller annen privat praktiserende lege og forhørt deg om det er anledning for h*n til å se på din kjæreste ? blir vel ikke bare egenandel å betale da men er jo en løsning muligens ? ser at du terper på at det er nødvendig medisin men uten å vite verken sykdom eller hva slags medikament(er) det er snakk om så blir det lite en kan uttale seg om for å være ærlig,men tviler sterkt på at du kan få utskrevet en langvarig resept fra legevakten,slik jeg forstår du gjerne vil

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Så lenge han IKKE har en jobb, så har han fortsatt KRAV på legehjelp,

 

So far so good.

 

som igjen MÅ gå igjennom legevakt..

 

Dette medfører ikke riktighet. Det kravet han har på helse- og omsorgstjenester fordi han oppholder seg i Norge går via kommunens fastlegeordning, ikke via kommunens legevaktordning - med mindre det er akutt eller ulykke.

 

Å dette har jeg fått opplyst igjennom pasientombudet, fylkesmannen, utlending kontoret og politiet (politiet da æ ringte å høre om regler for om hans mor kunne sende medisin fra hellas til norge)

 

Du har enten gitt dem misvisende opplysninger eller fått feil svar.

 

Å det å være fri for nødvendig medisin vil jeg påstå å si er ganske akutt eller?

 

Korrekt. Det å kontinuerlig sette seg selv i situasjoner der man må oppsøke legevakt for å få nødvendige medisiner er imidlertid misbruk av legevaktordningen.

 

Få rekvirert et D-nummer. HELFO og NAV rekvirerer D-nummer til personer som skal inn under fastlegeordningen.

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet... har du vært i kontakt med egen lege eller annen privat praktiserende lege og forhørt deg om det er anledning for h*n til å se på din kjæreste ? blir vel ikke bare egenandel å betale da men er jo en løsning muligens ? ser at du terper på at det er nødvendig medisin men uten å vite verken sykdom eller hva slags medikament(er) det er snakk om så blir det lite en kan uttale seg om for å være ærlig,men tviler sterkt på at du kan få utskrevet en langvarig resept fra legevakten,slik jeg forstår du gjerne vil

 

er ikke snakk om langvarig som i mange måneder. men en å en måned i slengen hadde passet seg bedre slik at vi ikke trenger å gå til legevakten en gang i uken :)

Å privat lege kan ikke gjøre dette da det må journal føres, å det skjer hos legevakt når det er snakk om andre EU borgere

Lenke til kommentar

So far so good.

 

 

 

Dette medfører ikke riktighet. Det kravet han har på helse- og omsorgstjenester fordi han oppholder seg i Norge går via kommunens fastlegeordning, ikke via kommunens legevaktordning - med mindre det er akutt eller ulykke.

 

 

 

Du har enten gitt dem misvisende opplysninger eller fått feil svar.

 

 

 

Korrekt. Det å kontinuerlig sette seg selv i situasjoner der man må oppsøke legevakt for å få nødvendige medisiner er imidlertid misbruk av legevaktordningen.

 

Få rekvirert et D-nummer. HELFO og NAV rekvirerer D-nummer til personer som skal inn under fastlegeordningen.

 

Tro meg, etter alle samtaler med alt av plasser som har med ting å tang å gjøre, så har dem fått halve livshistorien hannes, fått forklart hvorfor ting er som dem er osv. Å kjæresten min får IKKE D nummer i norge så lenge han ikke er registrert, å registrert blir han ikke fordi at han ikke har forsikring. Å forsikring har han ikke pga. situasjonen som er i hellas (Regner med du har hørt om det?)...

Vi har som sakt aldri bedt om å få noe gratis eller billigere. men bedt om å få resept slik at vi kan kjøpe han medisin for dem neste 2-3 månedene før vi drar til Hellas å¨kan bringe med oss mere når vi kommer tilbake til Norge!

Å etter sommeren så får han forhåpentligvis en jobb slik at han får samme rettigheter som alle andre. Å også SKATTER som alle andre som jobber i landet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...