Gå til innhold

Del 3 ? Oppskarping


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fine snutter, men dere burde få fikset spilleren deres slik at den ikke går fra starten igjen hvis du svitsjer over til fullskjerm.

Det hadde vært flott om progressbaren gjemte seg av seg selv i fullskjerm og.

Hei.

 

Hvilken nettleser bruker dere? Jeg opplever ingen av disse problemene hos meg. Har testa i Internet Explorer 9 og Chrome på Windows 7

Lenke til kommentar

Jeg synes denne videoen viser tydelig et av problemene med photoshop, en uendelighets kompleksitet i salig blanding med snarveier trykk ditt og datt og dattus og dittus, man behøver nesten både langvarig kursing, skole eller selvstudier for å lære seg det tunggrodde programmet. Og i dette tilfellet: Så mye styr bare for å skarpe opp et bilde - noe som gjøres med etpar museklikk i de fleste normale programmer.

 

Personen i videoene synes og å ikke klare å bestemme seg for hvem målgruppen er, det er en salig blanding av selvsagtheter og kjappe snarveier noviser og ferske fotospirer aner null og niks av. Hvem er egentlig målgruppen?

 

Det er prisverdig at akam også fokuserer på bildebehandling som er en viktig del av helheten, men hvor mye nytte noen har av fokuset på photoshop kan nok diskuteres. Personlig mener jeg fremdeles at man heller burde satset på generell bildebehandling og vist ved bruk av enkle program, det er stort sett fellesnevnere mellom mange program som kan nyttes. Men photoshop er en tung elefant - og for de som ikke er studenter eller får programmet servert via jobben koster det flere tusen å anskaffe seg photoshop.

 

Jeg håper inderlig ingen ferske som ser denne serien tror at de må ha photoshop for å redigere/behandle bilder.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er vel Photoshop CS også ment for profesjonelle brukere som har litt andre krav til funksjoner med mer, og som er villig til å sette seg inn i noe mere komplisert grensesnitt enn hva som er nødvendig for folk flest.

 

Men så er det også slik her i Norge at vi vasser i penger og gjerne liker å tro vi er eksperter på det meste bare vi kan vise til at vi har fullverdig PS CS enten lovlig kjøpt eller fra piratbukta, på lik linje med alle de som vasser rundt med fete kamerahus og tar bilder på nivå førstegangsbruker med engangskamera :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er vel Photoshop CS også ment for profesjonelle brukere som har litt andre krav til funksjoner med mer, og som er villig til å sette seg inn i noe mere komplisert grensesnitt enn hva som er nødvendig for folk flest.

Vel, jeg tror at den gruppen vet selv hvordan de skarper opp bilder i photoshop og behøver neppe å se videoene her for å lære seg det.

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, jeg tror at den gruppen vet selv hvordan de skarper opp bilder i photoshop og behøver neppe å se videoene her for å lære seg det.

 

Det er jeg enig i.

 

Men så er det besøks-teller-effekten dvs trekkplasteret / reklame effekten av å ha slike video kurs gratis tilgjengelig for alle de som kjører piratbukt CS, dem er det nemlig svært mange av. Mange av disse vil nok foretrekke Norsk video fremfor Engelsk (som det finnes bøttevis av på nettet).

Lenke til kommentar

High pass-teknikken er veldig god, og det er bra han tar den opp (sammen med det geniale maskeverktøyet), men at han fremdeles maser om 72 dpi, er uforståelig. En lærer burde rett og slett vite bedre. Er bildet 800 piksler * 533 piksler så er dette oppløsning/størrelsen til bildet HELT uavhengig av hva han nå har skrevet inn i dpi-feltet...Noen skjermer har en dpi på rundt 72, noen helt oppi 90 eller nesten 300 på f.eks. retina-skjermene på enkelte Apple-produkter. Det dpi gjør er å fortelle HVOR stort rent fysisk, målt i lengde (meter, centimeter) bildet vil være på denne skjermen (hvis vist i 100%). Jo større dpi på skjermen, dess mindre rent fysisk vil være.

 

Dpi er altså et svært nyttig verktøy for de som skal printe, fordi de gjerne vil ha at oppløsningen på utskriften skal være høy nok til at det er detaljert og fint. Da må vi sette et minstekrav til hvor mange piksler vi vil ha per lengdeenhet (f.eks inch). 240 dpi er ofte mer enn godt nok, og 300 er definitivt godt nok til vanlig utskrifter, men dette er altså bare et krav vi setter og har ingenting med oppløsningen på bildet som fremdeles er X * Y piksler. Gitt et bilde på 3000*2000 piklser så forteller photoshop at med et krav på 300 dpi til utskrift, at jeg kan printe i 25.4 cm * 17 cm. Printer jeg mindre bruker jeg effektivt en høyere dpi og får mer detaljert utskrift, såfremt printeren kan printe så smått. Vil jeg printe bildet en meter i bredden så må jeg ta meg til takke med en dpi på 76.2.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes denne videoen viser tydelig et av problemene med photoshop, en uendelighets kompleksitet i salig blanding med snarveier trykk ditt og datt og dattus og dittus, man behøver nesten både langvarig kursing, skole eller selvstudier for å lære seg det tunggrodde programmet. Og i dette tilfellet: Så mye styr bare for å skarpe opp et bilde - noe som gjøres med etpar museklikk i de fleste normale programmer.

Tor

Jeg regner med at du er klar over det jeg forklarer under her, men allikevel for de som ikke kjenner Photoshop så godt.........

 

Det er jo mye enklere å skarpe opp et bilde i Photoshop enn å bruke denne metoden som ble demonstrert her, som jeg mener er en ganske avleggs og unøyaktig metode som oppstod rundt CS3/CS4.

Ble ganske forundret at bare denne metoden ble demonstrert når det faktisk finnes fem forskjellige dedikerte oppskarpings verktøy i CS, som nybegynnere burde lære seg før de begynner å eksperimentere med higpass skjerping.

 

Jeg er også litt kritisk til å bruke et bilde av en person med så mørkt hud, selv om det kanskje er politisk korrekt i dagens samfunns kultur å gjøre det og politisk ukorrekt å påpeke dette.

 

Men mye av problematikken i oppskarping er å unngå å aksentuere hudens overflaten for mye, og der kommer negative effekter veldig mye lettere til syne på lys hud, selv under en vanlig oppskarping hvor også fargefeil kan oppstå.

I tillegg så er det med lys hudfarge mye vanskeligere å få til naturlig hudtone enn mørk hud.

Dette er problemstillinger som de fleste her må forholde seg til siden de fleste av oss tar vesentlig flere bilder av lyshudete mennesker enn mørkhudete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvilken nettleser bruker dere? Jeg opplever ingen av disse problemene hos meg. Har testa i Internet Explorer 9 og Chrome på Windows 7

Hei, jeg bruker Chrome 25.0.1364.97 m på 64bits Windows 7, og har lik oppførsel på to maskiner.

Progressbaren forsvinner når jeg drar musa ut på skjerm 2, mens på laptopen der jeg bare har en skjerm blir den værende uansett hvor jeg plasserer musa, og selv om musa står i ro. Kobler jeg på en ekstra skjerm på laptopen så forsvinner progressbaren når jeg trekker musa utenfor skjermen som videoen er i fullskjerm på. Vanligvis har jeg ikke koblet på to skjermer på laptopen, så det er der jeg oppdaget problemet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...