Gå til innhold

Del 3 ? Oppskarping


Anbefalte innlegg

Det er et godt og høyst betimelig spørsmål - men trøsten din er at man behøver ikke photoshop for å redigere bilder. Det finnes mange gode billige alternativer som ofte og gjør samme jobben på en mye enklere måte.

 

Tor

 

Joda, har selv kjøpt meg Paint Shop Pro til en 500 lapp, men det er jo visse funksjoner som er helt digge i photshop da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo mye enklere å skarpe opp et bilde i Photoshop enn å bruke denne metoden som ble demonstrert her, som jeg mener er en ganske avleggs og unøyaktig metode som oppstod rundt CS3/CS4.

Ble ganske forundret at bare denne metoden ble demonstrert når det faktisk finnes fem forskjellige dedikerte oppskarpings verktøy i CS, som nybegynnere burde lære seg før de begynner å eksperimentere med higpass skjerping.

Det er ikke uten grunn jeg spør hvem disse videoene er beregnet på - og om vedkommende som presenter selv har bestemt seg hvem målgruppen er.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hei, jeg bruker Chrome 25.0.1364.97 m på 64bits Windows 7, og har lik oppførsel på to maskiner.

Progressbaren forsvinner når jeg drar musa ut på skjerm 2, ...

Hei.

 

Jeg ser så at den ikke forsvinner så lenge du holder musa over vinduet, ja. Selv om du holder den helt stille. Da jeg testa dro jeg den nok bort til skjerm nr. 2 uten å tenke over det.

Jeg skal se om det er noe vi kan gjøre der :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er prisverdig at akam også fokuserer på bildebehandling som er en viktig del av helheten, men hvor mye nytte noen har av fokuset på photoshop kan nok diskuteres. Personlig mener jeg fremdeles at man heller burde satset på generell bildebehandling og vist ved bruk av enkle program, det er stort sett fellesnevnere mellom mange program som kan nyttes. Men photoshop er en tung elefant - og for de som ikke er studenter eller får programmet servert via jobben koster det flere tusen å anskaffe seg photoshop.Jeg håper inderlig ingen ferske som ser denne serien tror at de må ha photoshop for å redigere/behandle bilder.Tor

Synes det er utrolig flott at Akam gir oss slike videoer helt gratis - på norsk! Dette burde applauderes og ikke kritiseres. Photoshop kan man for øvrig også abonnere på, og det til en overkommelig pris for de aller fleste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

High pass-teknikken er veldig god, og det er bra han tar den opp (sammen med det geniale maskeverktøyet), men at han fremdeles maser om 72 dpi, er uforståelig. En lærer burde rett og slett vite bedre. Er bildet 800 piksler * 533 piksler så er dette oppløsning/størrelsen til bildet HELT uavhengig av hva han nå har skrevet inn i dpi-feltet...Noen skjermer har en dpi på rundt 72, noen helt oppi 90 eller nesten 300 på f.eks. retina-skjermene på enkelte Apple-produkter. Det dpi gjør er å fortelle HVOR stort rent fysisk, målt i lengde (meter, centimeter) bildet vil være på denne skjermen (hvis vist i 100%). Jo større dpi på skjermen, dess mindre rent fysisk vil være.Dpi er altså et svært nyttig verktøy for de som skal printe, fordi de gjerne vil ha at oppløsningen på utskriften skal være høy nok til at det er detaljert og fint. Da må vi sette et minstekrav til hvor mange piksler vi vil ha per lengdeenhet (f.eks inch). 240 dpi er ofte mer enn godt nok, og 300 er definitivt godt nok til vanlig utskrifter, men dette er altså bare et krav vi setter og har ingenting med oppløsningen på bildet som fremdeles er X * Y piksler. Gitt et bilde på 3000*2000 piklser så forteller photoshop at med et krav på 300 dpi til utskrift, at jeg kan printe i 25.4 cm * 17 cm. Printer jeg mindre bruker jeg effektivt en høyere dpi og får mer detaljert utskrift, såfremt printeren kan printe så smått. Vil jeg printe bildet en meter i bredden så må jeg ta meg til takke med en dpi på 76.2.

 

Bra, jeg reagerte også på dpi. Det dukker opp med jevne mellomrom også blant "eksperter":) Men ja, det er piksler x piksler som er størrelsen uavhengig om bilde er 1dpi eller 1millDpi. Ikke engang som grafikker tar jeg hensyn til dpi instillinger på bilder så lenge jeg ser at effektiv dpi er høyt nok i infopanelet til Indesign :)

 

Det er dog noen programmer som tar hensyn til dpi. Dersom man endrer et bilde i photoshop til 300 dpi (uten å endre pikselstørrelse) og velger å se bildet i "print size" under view fanen så vil bildet gi en grov forhåndsvisning av hvor stort bilde blir på trykk ved 300dpi (grov fordi pikseltettheten er forskjellig på ulike skjermer).

 

Så kommer trikset:) Dersom man lagrer dette bildet som er angitt i 300 dpi og drar det eksempelvis inn i en wordfil så vil størrelsen på bildet bli lik som printsize i PS:) Så hva er logikken med dette? Jo, bedre kontroll over størrelse og resultat på print:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...