Gå til innhold

Derfor havarerte Netshops gigantkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komplett har enda et av de bedre supportsentrene jeg vet om, og prisene er kanskje litt dyrere, men jeg velger Komplett grunnet service.

Jeg tenker likedan som du og foretrekker veletablerte norske selskaper. Men dersom du roter bort kvitteringer, kan jeg fortelle at blant annet CDon og NetonNet faktisk sender deg ny kvittering dersom du må returnere noe. Kanskje gjør komplett det også, det vet jeg ikke. Men Elkjøp gjør det ikke, de nekter retur om du mangler kvittering.
Lenke til kommentar

Jeg tenker likedan som du og foretrekker veletablerte norske selskaper. Men dersom du roter bort kvitteringer, kan jeg fortelle at blant annet CDon og NetonNet faktisk sender deg ny kvittering dersom du må returnere noe. Kanskje gjør komplett det også, det vet jeg ikke. Men Elkjøp gjør det ikke, de nekter retur om du mangler kvittering.

 

Har fått gjennom flere returer/reklamasjoner uten kvittering hos elkjøp. Man kommer langt med et smil :)

Lenke til kommentar

Har fått gjennom flere returer/reklamasjoner uten kvittering hos elkjøp. Man kommer langt med et smil :)

Ja jeg har prøvd det, men de påstår at de ikke greier å finne kjøpet i datasystemet sitt, med mindre jeg husker hvilken dag jeg kjøpte produktet. De begrunner det med at de har så mange kjøp per dag at de må vite dato. Dette er jo bare tull da hver kunde har sitt eget kundenummer og alle kjøp er registrert på hver kunde. Men sånn er altså Elkjøp på nordvestlandet nord for bergen ;) Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja jeg har prøvd det, men de påstår at de ikke greier å finne kjøpet i datasystemet sitt, med mindre jeg husker hvilken dag jeg kjøpte produktet.

Hmmm, du har ikke kvittering, ei heller husker du når kjøpte produktet... og du mener butikken har mangler ?

Lenke til kommentar

Hmmm, du har ikke kvittering, ei heller husker du når kjøpte produktet... og du mener butikken har mangler ?

Nettopp. Derfor lønner det seg å handle hos butikker som innrømmer kjøpet dersom du er uheldig og har rotet bort kvitteringen. Som jeg skrev over, for surrehuer som meg lønner det seg å handle hos CDon og NetOnNet. De sender ny kvittering i posten uten problemer ;)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ang. NetShop. Jeg synes de har stått på stedet hvil altfor lenge. Riktignok har de gjeninnført gratis henting (Takk!), men nettsia er etterhvert blitt gammal og grå og produktene likeså. De er ofte treige med nytt.

Jeg savner også mulighet til å kunne bestille "betales ved henting" på nettet (hentebu oslo).

 

Oppussing behøves!

Lenke til kommentar
Komplett har enda et av de bedre supportsentrene jeg vet om, og prisene er kanskje litt dyrere, men jeg velger Komplett grunnet service.
Jeg tenker likedan som du og foretrekker veletablerte norske selskaper. Men dersom du roter bort kvitteringer, kan jeg fortelle at blant annet CDon og NetonNet faktisk sender deg ny kvittering dersom du må returnere noe. Kanskje gjør komplett det også, det vet jeg ikke. Men Elkjøp gjør det ikke, de nekter retur om du mangler kvittering.

 

Jeg må si du må være en av de fra den gamle skolen :p

 

Hos komplett/dustin/netshop kan du bare gå inn i din konto/ordrehistorikk og printe ut en kvittering. Trenger ikke å be om å sende en kvittering via posten. Bortkastet porto penger :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si du må være en av de fra den gamle skolen :p

 

Hos komplett/dustin/netshop kan du bare gå inn i din konto/ordrehistorikk og printe ut en kvittering. Trenger ikke å be om å sende en kvittering via posten. Bortkastet porto penger :p

Ja jeg sitter nok fast i gammel tankegang. Begynner å bli middelaldrende og innrømmer det, forhåpentligvis er det flere gamle snegler her inne :p
Lenke til kommentar

Ja jeg har prøvd det, men de påstår at de ikke greier å finne kjøpet i datasystemet sitt, med mindre jeg husker hvilken dag jeg kjøpte produktet. De begrunner det med at de har så mange kjøp per dag at de må vite dato. Dette er jo bare tull da hver kunde har sitt eget kundenummer og alle kjøp er registrert på hver kunde. Men sånn er altså Elkjøp på nordvestlandet nord for bergen ;)

Elkjøp og flere av de andre store elektrovarehusene her til lands benytter det samme systemet (Elguide), og dette er ikke basert på kundenummer - muligens bakenforliggende kundenummer (database-referanser), men ikke noe verken kunden eller betjeningen ser.

 

Salg registreres derimot på navn, adresse, telefonnummer, og/eller epostadresse. Og ikke alle salg heller, om du f.eks. kjøper en brødrister til 299 og ingenting annet vil de neppe registrere navnet ditt med mindre du ber eksplisitt om det. Det er tidkrevende både for butikken og kunden. I tillegg kan man ikke søke etter tekststrenger som ligner det man skriver inn. Om du heter Johansen og selger har skrevet "Johannessen" da du kjøpte produktet, vil man ikke finne det om man søker på "Johansen". Man kan søke på produktnavn, serienummer (i noen tilfeller), tidsintervall, butikk, selger og en rekke andre parametre, men det fordrer at kunden har en viss idé om ihvertfall noen av disse parametrene.

 

I tillegg finnes det ofte flere oppføringer registrert på samme person, f.eks. når man har byttet navn, telefonnummer, adresse, eller rett og slett dersom en selger har funnet ut at "Ola Nordmann, Byveien 3, 98765432" ikke er den samme som en annen "Ola Nordmann, Byveien 3, 98765432", og laget en ny oppføring. Dette gjør ikke nødvendigvis noe for søkingen etter kvittering, men kan bidra til forvirring i tillegg til at noen av oppføringene kan være feilstavet.

 

Alt dette er svakheter ved systemet som benyttes, ikke en generell motvilje mot å hjelpe deg i din sak. I så måte er nettbutikker bedre, der kunden selv oppretter en konto med epostadresse, passord og et tilhørende, ensbetydende kundenummer, og selv kan finne hele sin ordrehistorikk siden tidenes morgen. Dette lar seg åpenbart ikke gjennomføre på Elkjøp. "God dag kjære kunde, du skal gjerne få kjøpe TV hos oss, jeg trenger bare ditt kundenummer først..."

 

Forøvrig kan dette systemet nå sende kvittering på epost til en kunde hver gang h*n handler (be om dette i kassen). Sist men ikke minst er strengt tatt alt som kreves av deg ved en reklamasjon at du kan sannsynliggjøre kjøpet, du må ikke nødvendigvis ha en kvittering. F.eks. en kontoutskrift skal kunne gjøre jobben.

http://www.dinside.n...-som-kvittering

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en ps3 som tok kvelden. Den hadde jeg kjøpt hos Elkjøp på Karihaugen. Jeg fant jo selvsagt ikke igjen kvitteringen, men jeg ringte bare bort. Husker ikke om de brukte navn eller telefonnummer for å finne meg, men han jeg snakket med fant kvitteringen min i løpet av 1 minutt og sendte den til meg på mail. Fungerte bra :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...