Gå til innhold

Etterlengtet oppussing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig tingen med Leica? Til å være et kamera som er så dyrt og uten funksjoner, hvorfor er nærmest alle så giret for det?

 

Jeg har aldri eid noe Leica, men etter det jeg forstår er det ett ord som går igjen blant de som har; kvalitet.

 

Byggekvalitet

Optikkkvalitet

Filkvalitet

Opplevd kvalitet

 

 

Jeg har heller aldri eid Rolls Royce eller lignende biler, bare helt vanlige biler på meg. Men de er vel det samme prinsippet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig tingen med Leica? Til å være et kamera som er så dyrt og uten funksjoner, hvorfor er nærmest alle så giret for det?

som nevnt, den fantastiske optikken pluss vekt/størrelse.

Fortsatt er dette eneste speilløse system med 24x36 bildebrikke og utskiftbar optikk.

Spesielt optikken er mye mer kompakt enn SLR-optikk.

Lenke til kommentar

I følge mine noe grunne tanke, så er ikke Leica m9 noe særlig på høy ISO og er vel heller ikke værbeskyttet?

 

Men jeg skjønner jo også at dette med Leica blir en håpløs diskusjon, som mye annet :)

 

Høy ISO er altså målestokken på hvor bra et kamera er? Eller hvor mange som kjøper det?

 

Lenke til kommentar

I grunn ikke, men jeg mener et fullframe kamera til 50.000,- bør kunne måle seg med andre fullframe kameraer til halve prisen.

 

Men igjen, så skjønner jeg at dette er en umulig sak og diskutere (som nevnt ovenfor)

 

men dette er altså MIN mening. Hvis andre velger å betale 50.000,-+ for et slikt kamera så greit for meg :)

Lenke til kommentar

Sikkert flotte saker dette for Leica fans, men for 50.000,-++ så får man også veldig mye annet flott :)

Men jeg vet om folk som har gitt 17.000,- for en krukke med voks til bilen jeg, så jeg ser at det kan være et syltynt marked :)

Jeg kjøper nok Leica før jeg begynner å bruke slik voks ... Personlig synes jeg ikke at Leica er overpriset; det er dyrt, men det er også bra rent mekanisk. Mye håndlaget, laget i Tyskland, mange runder med kontroller, og lite plastikk drar prisen fort opp.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som blir oppgitt fra den norske importøren, men for de som syns M9, M9p og de nye M modellene blir for vanlig så kan man alltids gire opp og forsøke å skaffe seg en av dette settet:http://bresson.no/le...0000035963.aspxLikte detaljen at de har fjernet ett par av funksjonene ! på bekostning av design.

Herregud, for en drøy pris!!! 330.000!!! Da tror jeg heller jeg hadde kjøpt en full X-Pro1 pakke og D800 med 1.4 samling, og brukt de resterende 200.000 på å reise...

Lenke til kommentar

Ser man på hva f.eks. Sony RX-1 koster (halvparten av Leica M) så er det egentlig ikke så ille med tanke på pris. Rangefinder og materialer brukt i kamera i seg selv koster fort titals tussen kroner. Og det minimale verdig tapet av Leica produktene gjør investeringen så mye lettere.

 

Dette er ikke Canon 1DX som begynte på 50000,- og kommer til å ende på 15000,- om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette må vel kunne sies å være mer enn en oppussing vel?Synes den "nye" M-E modellen fortjener den betegnelsen i mye større grad.
Syns du? M-E er for meg bare en rebranding av M9, mens Leica M er for meg en renovasjon av M9.

 

Tja, jo... det var kanskje ikke så dårlige betegnelser det! :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...