Gå til innhold

Siv Jensen så dum at det ryker av henne.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Unnskyld uttrykket i overskriften, men det er min konklusjon etter å ha hørt Merete Furuberg i Norsk Bonde- og Småbrukarlag i diskusjon med Siv Jensen i dagsnytt 18. Siv Jensen påpeker at 5 til 6 bruk nedlegges daglig med den rødgrønne regjeringen. Hun vil slippe bonden fri og lister i kjent liberalistisk stil alle reguleringer som sikrer norsk matvareproduksjon og landbruk som hun vil legge ned.

Med FrP vil bonden få det bedre og konkurrere på lik linje med bønder fra andre land. Furuberg spør hvilken frihet er det FrP vil ha for bonden? Frihet til å slippe bonden ut for stupet? Selvsagt er det det. På Blindern har vi et fag som heter næringsøkonomi, hvor forelesninger i landbruksøkonomi er viktig. BI utdannede Siv Jensen har intet annet å fare med enn avreguler. Det er så lett å argumentere på den måten at man kanskje forstår hva som har skjedd i kulissene når dette skjer samme dag som FrPs sjefsideolog på økonomi Ketil Solvik-Olsen ikke vil ta gjenvalg på stortinget. Jeg var nylig på et seminar om moderne IT løsninger og satt ved siden av en professor fra landbrukshøgskolen på Ås. Den professoren hadde perspektiver på IT, helse og landbruk.

Jeg glemmer heller ikke at en økonom med doktorgrad fra landbrukshøgskolen sa at de ikke tok analyser fra BI seriøst. Nå begynner jeg og fatte hvorfor. Avreguler og legg ned. FrP hvorfor ansetter dere ikke en fjortis til å argumentere for dere? Norsk landbruk er selvsagt holdt oppe av et sikkerhetsnett. Vi har også tariffavtaler her i landet. Når vil FrP fjerne dem? Siv Jensen mener at den norske bonden skal turne under taket i sirkusteltet uten sikkerhetsnett. Hvorfor ikke avregulere FrP og ansette en fjortis som hoveddebattant.

Merete Furuberg sier at FrP med sin (manglende) landbrukspolitikk legger opp til det motsatte av et fremtidig norsk landbruk i global sammenheng. Alle land har reguleringer for sitt landbruk.

Viktig relatert tråd:
Ekstremvær, matvarepriser og norsk landbruk.

som ble søkt kapret av en av liberalistene på dette forumet. Nå får vi håpe han ikke også viser seg i denne tråden, men det gjør han nok. Jeg venter ikke noen fruktbar diskusjon med liberalistene på dette forumet. Forhåpentligvis er det mulig å få til en sivilisert fruktbar diskusjon om norsk landbruk. Les gjerne ovenfor lenkede tråd først.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, det spørs jo hvor bærekraftig og fremtidsrettet en veldig ulønnsom landbrukspolitikk som kun holdes oppe av massive subsidier og høye tollmurer er. Det vil jo si at den dagen vi ikke har store overskudd å ta av vil vi ikke heller ha råd til å sponse ulønnsomme bønder. På meg virker det mer fornuftig å ikke kaste penger på ulønnsomt landbruk men heller treffe tiltak for å gjøre driften mer effektiv, eventuelt åpne for å handle fra de som klarer å drive gården sin lønnsomt, om det så er utenlands.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Lurer på å begynne med risproduksjon i Norge. Vet det ikke er lønnsomt, men med subsidier og støtteordninger går det vel greit....

 

Ikke bediftsøkonomisk, men det kan være samfunnsøkonomisk :hm: lønnsomt. Der finnes risarter som er levedyktige i kaldt klima, så man skal aldri si aldri :hmm: Det er jo også vist at poteten som kan brukes til alt ikke er så sunn som man en gang trodde. Der er for mye stivelse i poteten, så bønder begynn gjerne med produksjon av ris eller .... :omg:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg ser ikke helt poenget med å subsidiere det. Man får jo billigere fra utlandet. Kan man ikke utdanne disse bøndene slik at de kan legge veier istedet? :p Så kan man jo "subsidiere" det arbeidet... Bare dumt å subsidiere en næring som ikke ville fungert i et fritt marked.

 

Dersom du melder deg inn i FrP, er du kandidat til å overta jobben etter Ketil Solvik-Olsen. Han ble vel for mye makro / samfunns økonom for Jensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde det vært totalt matkrise i landet og verden for øvrig, ...

 

Det blir det vel i år, med sviktende avlinger i USA og Russland på grunn av ekstemvær. Har du ikke fått med deg at de globale matvareprisene kommer til å stige kraftig i 2013?

 

Fortsetter ekstermværet å herje som det gjør nå på global basis, kan man oppleve prisstigninger på mat som gjør at lokal produskjon blir svært lønnsomt og det er fremtidsrettet. Lokal produksjon er også miljøvennlig, ettersom markedene ligger nær forbrukeren.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med å subsidiere det. Man får jo billigere fra utlandet. Kan man ikke utdanne disse bøndene slik at de kan legge veier istedet? :p Så kan man jo "subsidiere" det arbeidet... Bare dumt å subsidiere en næring som ikke ville fungert i et fritt marked.

 

Dersom du melder deg inn i FrP, er du kandidat til å overta jobben etter Ketil Solvik-Olsen. Han ble vel for mye makro / samfunns økonom for Jensen.

FrP er ikke noe for meg. De har alt for dårlig politikk, selv om jeg selvsagt kan si meg enig i noe av det. Det finnes ikke noe annet alternativ enn Venstre for meg. Unge Venstres politikk, er den Venstrepolitikken jeg er mest enig i, og det er jo den som kommer til å overta Venstres politikk i fremtiden. :)

 

Men akkurat dette med subsidiere landbruket det ser jeg på som sløsing av folks penger... Man burde heller få dem til å gjøre noe mer produktivt lønnsomt. Kanskje man burde få dem til å utdanne seg til snekkere, rørleggere, murere og så videre? Da kan vi jo få en byggeboom som hjelper de unge inn på boligmarkedet!

 

Ærlig talt! Det finnes da viktigere ting enn et udugelig landbruk som ville vært utkonkurrert om det ikke var for høye tollmurer, statlig subsidiering og liknende.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ta deg et kurs i næringsøkonomi på UIO, så endrer du kanskje syn. Som Venstre tilhenger burde du vel også være opptatt at lokal matvareproduksjon er langt mer miljøvennlig.

 

Du stemmer Venstre men snakker som en FrP tilhenger. Eller kan du konkret opplyse meg om Venstres syn på landbruket? Det kan jo være interessant å få det svart på hvitt.

Lenke til kommentar

Klart det er viktig å beholde nasjonal matproduksjon. Det å legge ned dette er direkte tåpelig, spesielt fremtidsprognosene ang. matvaresituasjonen. Et land er mest uavhengig når det kan stå mest mulig på egne ben. Det å selge arvesølvet og å privatisere gjør bare at internasjonale krefter til slutt eier Norge, og deres hovedinteresser har aldri vært dine.

 

Jeg ser med gru hvordan genmanipuleringen utvikler seg og den ekstreme internasjonale matvareindustrien opererer. Siv Jensen går ærend for selskaper jeg helst hadde sett ikke fikk noe som helst av svineriet sitt inn i Norge, men dyrefor matet til norsk storfe inneholder allerede dette. Folk trenger å våkne opp og se det politiske bedrag som går mot norske interesser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ta deg et kurs i næringsøkonomi på UIO, så endrer du kanskje syn.

Gidder ikke. Har mer lyst til å spille pc-spill og sove så lenge jeg vil om morgenen.

:-P Det kan hende jeg foradrer mening, men det må bli dersom jeg blir overbevist om dette blir riktig. enten helt av meg selv, eller noen som overbeviser meg. Enten her inne, eller andre steder.

 

Som Venstre tilhenger burde du vel også være opptatt at lokal matvareproduksjon er langt mer miljøvennlig.

Tja. For miljøets skyld kanskje... Men jeg tror ikke miljøet vil ta så stor skade av det i det store og det hele.

 

Du stemmer Venstre men snakker som en FrP tilhenger.

Ja. I noen tilfeller gjør jeg det. Men jeg klarer ikke være et A4 Venstremenneske.

Jeg er et komplisert sammensatt menneske, med mange forskjellige meninger. Men det er Venstre som har alle de sakene jeg brenner mest for. Og det jeg brenner for mest, er rent demokratiske ting. Slik som spredning av makt, slik at lokaldemokratiet (kommunene) får mer makt på bekostning av Staten, og sånt.

Samt de fleste av partiets liberale verdier/politikk. Tankemåte. Måten de ønsker å hjelpe de fattige på, og så videre. Ingen ting av dette har FrP. FrP ønsker å ødelegge for de svakeste i samfunnet, er autoritære og ønsker å bruke statsmakten til å forby enkelte klesplagg, tigging og så videre.

 

ALT dette er jeg ekstremt (for å bruke et passende begrep) uenig i... Derfor er jeg ingen FrPer, og jeg går ikke som en, kvekker som en (...) som du pleier å si... Nei, jeg er bare en komplisert sammensatt person som har meninger som går utenfor det som er politisk korrekt innen Venstre...

 

Du har vel hørt det er blitt sagt: Du trenger ikke være enig i alt et parti har av politikk for å støtte det...

 

Eller kan du konkret opplyse meg om Venstres syn på landbruket? Det kan jo være interessant å få det svart på hvitt.

Ja, jeg skal finne det fram. Sannsynligvis ønsker Venstre å subsidiere det....
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og bondeorganisasjonene har en viss innflytelse selv om den er betydelig redusert. De arbeider for best mulig betingelser for bøndene på samme måte som arbeidstagerorganisasjonene gjennom tariffavtaler etc. arbeider for de beste betingelesen for organiserte lønnsmottakere.

 

Det er ikke så veldig store forskjeller på tariffavtaler og den pris bonden oppnår på sine produkter gjennom landbruksoppgjøret.

 

Man kaller partiet fremskrittepartiet og Siv Jensen er leder for dette partiet. Partiet er et hån mot bønder og lønnsmottakere og de rettigheter de har opparbeidet gjennom generasjoner.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ta deg et kurs i næringsøkonomi på UIO, så endrer du kanskje syn. Som Venstre tilhenger burde du vel også være opptatt at lokal matvareproduksjon er langt mer miljøvennlig.

 

Du stemmer Venstre men snakker som en FrP tilhenger. Eller kan du konkret opplyse meg om Venstres syn på landbruket? Det kan jo være interessant å få det svart på hvitt.

Finnes det noen statesikk på korrelsasjonen mellom økonomiutdannelse og positivitet til landbruksstudier? Det skulle i så fall være fullstendig motsatt av personlige erfaringer.

Lenke til kommentar

Klart det er viktig å beholde nasjonal matproduksjon

Nei. Det er ikke det. Ikke når ingen er villige til å betale så mye for det at bøndene kan leve av dette UTEN å bli subsidiert av staten.

 

Det å legge ned dette er direkte tåpelig,

Det er akkurat det det ikke er. Det som er tåpelig er at alle andre blir tvunget til å finansiere dette gjennom skatten, av Staten... De vil ikke få igjen noe for pengene, annet enn mat de kunne fått billigere fra utlandet!

 

spesielt fremtidsprognosene ang. matvaresituasjonen. Et land er mest uavhengig når det kan stå mest mulig på egne ben.

Er ikke noe vits. Land samarbeider, og det er bra. Er man derimot et kommunist-diktatur, uten venner, da er det vel i høyeste grad nødvendig "å stå på egne ben" .. Nord-korea for eksempel...

 

Det å selge arvesølvet og å privatisere gjør bare at internasjonale krefter til slutt eier Norge

Det er bare tull... Om det blir problemer senere, så er det bare å begynne å subsidiere det igjen....

 

 

, og deres hovedinteresser har aldri vært dine.

Jo. Så lenge vi er interessert i å kjøpe det: Jo...

 

 

Jeg ser med gru hvordan genmanipuleringen utvikler seg og den ekstreme internasjonale matvareindustrien opererer.

Kan du komme med eksempler? Hva snakker du om?

 

Siv Jensen går ærend for selskaper jeg helst hadde sett ikke fikk noe som helst av svineriet sitt inn i Norge, men dyrefor matet til norsk storfe inneholder allerede dette. Folk trenger å våkne opp og se det politiske bedrag som går mot norske interesser.

Hva slags svineri er det du snakker om? Hvorfor er det svineri?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt galskap å avskaffe jordbruket her til lands. Den viktigste ressursen i verden er mat (og vann for den saks skyld). Å skulle være helt avhengig av at resten av verden produserer maten for oss kan gå til helvete ganske kjapt. Om man vil være naiv og kanskje spare et par kroner kan man jo alltids argumentere for avskaffelse av landbruken...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Klart det er viktig å beholde nasjonal matproduksjon

Nei. Det er ikke det. Ikke når ingen er villige til å betale så mye for det at bøndene kan leve av dette UTEN å bli subsidiert av staten.

 

Det å legge ned dette er direkte tåpelig,

Det er akkurat det det ikke er. Det som er tåpelig er at alle andre blir tvunget til å finansiere dette gjennom skatten, av Staten... De vil ikke få igjen noe for pengene, annet enn mat de kunne fått billigere fra utlandet!

 

spesielt fremtidsprognosene ang. matvaresituasjonen. Et land er mest uavhengig når det kan stå mest mulig på egne ben.

Er ikke noe vits. Land samarbeider, og det er bra. Er man derimot et kommunist-diktatur, uten venner, da er det vel i høyeste grad nødvendig "å stå på egne ben" .. Nord-korea for eksempel...

 

Det å selge arvesølvet og å privatisere gjør bare at internasjonale krefter til slutt eier Norge

Det er bare tull... Om det blir problemer senere, så er det bare å begynne å subsidiere det igjen....

 

 

, og deres hovedinteresser har aldri vært dine.

Jo. Så lenge vi er interessert i å kjøpe det: Jo...

 

 

Jeg ser med gru hvordan genmanipuleringen utvikler seg og den ekstreme internasjonale matvareindustrien opererer.

Kan du komme med eksempler? Hva snakker du om?

 

Siv Jensen går ærend for selskaper jeg helst hadde sett ikke fikk noe som helst av svineriet sitt inn i Norge, men dyrefor matet til norsk storfe inneholder allerede dette. Folk trenger å våkne opp og se det politiske bedrag som går mot norske interesser.

Hva slags svineri er det du snakker om? Hvorfor er det svineri?

 

Ser vi er fundamentalt uenige på så mange ting at jeg ikke se noe poeng i å diskutere videre.

Hvis du ser på storindustrien og hva den gjør med land så er det sjelden noe bra. Norge er på god vei å bli amerikansiert med alt det negative det bærer med seg. Det å kvitte seg med realverdier er den greieste måten å rote det til for seg selv.

 

I forhold til forskningen jeg har sett på effekten av genmainpulering av mat har på mennesker så er jeg veldig imot å at dette kommer direkte og indirekte i norsk matforsyning. Industrien gjør hva de kan for å forhindre at genmanipulert mat skal merkes fordi de mener det vil "forvirre forbrukerene".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...