Gå til innhold

Siv Jensen så dum at det ryker av henne.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Er det viktig at Norge står på egne ben? Er det viktig at Norge er uavhengig av resten av verden? Både ja og nei, men i denne sammenhengen så mener jeg at det er viktig at Norge klarer seg selv. Hovedsaklig fordi Norge skal bli eid av Norge, og det kan Norge kun være hvis Norge er uavhengig.

Jeg sier ikke at vi skal isolere oss fra resten av verden, men akkurat her er det viktig at vi klarer å stå på egne ben, nettopp fordi den globale mat industrien har ingen garanti for å være stabil, og mye tyder på at den kommer til å bli ustabil i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Avreguler og legg ned. FrP hvorfor ansetter der ikke en fjortis til å argumentere for dere?
Du er både tendensiøs og useriøs her. Bønder er private næringsdrivende. Kan du nevne en eneste annen gruppe private næringsdrivende som får subsidier og forhandler med staten om hvor mye de skal tjene? Selvsagt ikke. Betyr det at vi har "lagt ned" alle andre næringsområder? Selvsagt ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Finnes det noen statesikk på korrelsasjonen mellom økonomiutdannelse og positivitet til landbruksstudier? Det skulle i så fall være fullstendig motsatt av personlige erfaringer.

 

Korrelasjon sier intet om årsakssammenheng. Det sier noe om lineær samvariasjon. Det meste i denne verden er ulineært.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

God kveld SF. Deg ventet jeg ikke her inne så tidelig.

 

Tja det er vel riktigere å si at landbrukes blir hold oppe av å få lov til å ri på bekostning av befolkningen, sammen med Staten.

 

Og du satser på ei hoppe som taper på oppløpet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I forhold til forskningen jeg har sett på effekten av genmainpulering av mat har på mennesker så er jeg veldig imot å at dette kommer direkte og indirekte i norsk matforsyning. Industrien gjør hva de kan for å forhindre at genmanipulert mat skal merkes fordi de mener det vil "forvirre forbrukerene".

 

Ja og det er vel nært relatert til miljøvern som en Venstre mann burde være tilhenger av eller er det bare i Tv debattene man er interessert i miljøvern. Nå venter jeg spent på Venstres program for norsk landbruk og om det settes i sammenheng med miljø og natur.

Lenke til kommentar
Man kaller partiet fremskrittepartiet og Siv Jensen er leder for dette partiet. Partiet er et hån mot bønder og lønnsmottakere og de rettigheter de har opparbeidet gjennom generasjoner.
Hva skjer så om man deregulerer landbruket slik at kun de som klarer konkurrere fortsetter med matproduksjon?

-Mange bønder får en lettere og bedre betalt jobb, vi hører jo stadig hvordan de nesten jobber seg ihjel for sultelønn.

-Norsk arbeidsliv får tak i mere arbeidskraft som de skriker etter.

-Norske forbrukere får billigere og bedre mat med bedre utvalg.

-Norge støtter økonomien i kriselammede land ved å kjøpe mat av dem.

 

Er det noe av dette du mener ikke er fremskritt?

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og bondeorganisasjonene har en viss innflytelse selv om den er betydelig redusert. De arbeider for best mulig betingelser for bøndene på samme måte som arbeidstagerorganisasjonene gjennom tariffavtaler etc. arbeider for de beste betingelesen for organiserte lønnsmottakere.

 

Det er ikke så veldig store forskjeller på tariffavtaler og den pris bonden oppnår på sine produkter gjennom landbruksoppgjøret.

 

Man kaller partiet fremskrittepartiet og Siv Jensen er leder for dette partiet. Partiet er et hån mot bønder og lønnsmottakere og de rettigheter de har opparbeidet gjennom generasjoner.

Partiet er et hån mot bøndene, faktisk! :D hahaha.... Tipper det er mange bønder der ute som er uenig med deg ;P hehehe
Lenke til kommentar

Litt galskap å avskaffe jordbruket her til lands. Den viktigste ressursen i verden er mat (og vann for den saks skyld). Å skulle være helt avhengig av at resten av verden produserer maten for oss kan gå til helvete ganske kjapt. Om man vil være naiv og kanskje spare et par kroner kan man jo alltids argumentere for avskaffelse av landbruken...

Det er ikke det at man vil ønske å avskaffe det. Men dersom ikke staten lønner disse bøndene, så vil de ikke klare å konkurrere mot produsenter i utlandet. Det er dyrere å produsere i Norge, på grunn av lønningene her til lands..

 

Dersom det er mangel, eller blir mangel på mat derimot, så ville disse bøndene ikke hatt noe behov for noen statlig pengestøtte....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du er både tendensiøs og useriøs her. Bønder er private næringsdrivende. Kan du nevne en eneste annen gruppe private næringsdrivende som får subsidier og forhandler med staten om hvor mye de skal tjene? Selvsagt ikke. Betyr det at vi har "lagt ned" alle andre næringsområder? Selvsagt ikke.

 

Nei aboslutt ikke. Det er fordi populisme er overfladisk retorikk. Det passer med markedsliberalisme som hånd i hanske. Argumentasjonen er så overfladisk at en fjortis kunne utført den.

 

Som et minimum, kan de av dere som er interessert i dette skaffe dere et memorandum fra økonomisk institutt på Blindern.

 

Jan Serck Hanssen: "Strategiske typer i norsk næringsliv".

 

Du finner en del interessant stoff om du googler:

 

Jan Serck Hanssen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva skjer så om man deregulerer landbruket slik at kun de som klarer konkurrere fortsetter med matproduksjon?

-Mange bønder får en lettere og bedre betalt jobb, vi hører jo stadig hvordan de nesten jobber seg ihjel for sultelønn.

-Norsk arbeidsliv får tak i mere arbeidskraft som de skriker etter.

-Norske forbrukere får billigere og bedre mat med bedre utvalg.

-Norge støtter økonomien i kriselammede land ved å kjøpe mat av dem.

 

Er det noe av dette du mener ikke er fremskritt?

 

Jo hvorfor ikke ta steget fullt ut, åpne grensene for fri arbeidsinnvandring. Det ville redusert prisen på de fleste varer og tjenester her i landet.

Lenke til kommentar

Klart det er viktig å beholde nasjonal matproduksjon

Nei. Det er ikke det. Ikke når ingen er villige til å betale så mye for det at bøndene kan leve av dette UTEN å bli subsidiert av staten.

 

Det å legge ned dette er direkte tåpelig,

Det er akkurat det det ikke er. Det som er tåpelig er at alle andre blir tvunget til å finansiere dette gjennom skatten, av Staten... De vil ikke få igjen noe for pengene, annet enn mat de kunne fått billigere fra utlandet!

 

spesielt fremtidsprognosene ang. matvaresituasjonen. Et land er mest uavhengig når det kan stå mest mulig på egne ben.

Er ikke noe vits. Land samarbeider, og det er bra. Er man derimot et kommunist-diktatur, uten venner, da er det vel i høyeste grad nødvendig "å stå på egne ben" .. Nord-korea for eksempel...

 

Det å selge arvesølvet og å privatisere gjør bare at internasjonale krefter til slutt eier Norge

Det er bare tull... Om det blir problemer senere, så er det bare å begynne å subsidiere det igjen....

 

 

, og deres hovedinteresser har aldri vært dine.

Jo. Så lenge vi er interessert i å kjøpe det: Jo...

 

 

Jeg ser med gru hvordan genmanipuleringen utvikler seg og den ekstreme internasjonale matvareindustrien opererer.

Kan du komme med eksempler? Hva snakker du om?

 

Siv Jensen går ærend for selskaper jeg helst hadde sett ikke fikk noe som helst av svineriet sitt inn i Norge, men dyrefor matet til norsk storfe inneholder allerede dette. Folk trenger å våkne opp og se det politiske bedrag som går mot norske interesser.

Hva slags svineri er det du snakker om? Hvorfor er det svineri?

 

Ser vi er fundamentalt uenige på så mange ting at jeg ikke se noe poeng i å diskutere videre.

Så du er en person som bare diskuterer ting med folk du er enige med? Det høres i alle fall rart ut for meg. Jeg er en person som diskuterer med folk jeg er uenig med. på den måten føler jeg at jeg får mer ut av diskusjonen.

 

Hvis du ser på storindustrien og hva den gjør med land så er det sjelden noe bra.

Hvor skal jeg se? Hvorfor er det sjelden noe bra? Det ser jo ut til at det er så bra at det ville ha utkonkurert de norske bønnene, så da er det jo ikke såå dårlig da? Det kan det jo ikke være? Og om du har rett, så trenger ikke norske bønder å bli subsidiert. Da kan de stå på egne bein. Da vil vi nordmenn betale dyrere for den norske maten enn den utenlandske....

 

Det er forbrukerne som burde velge dette, ikke staten. Hvis ikke forbrukerne velger de norske varene, men velger de utenlandske. Da syntes jeg ikke staten skal tvinge det på oss heller...

 

Norge er på god vei å bli amerikansiert med alt det negative det bærer med seg. Det å kvitte seg med realverdier er den greieste måten å rote det til for seg selv.

Nei, absolutt ikke. Nå er alle partier, på vei mot venstre, ikke motsatt... Det kommer en liten høyrebølge nå, som sannsynligvis vil vare i fire år, og så blir det sosialdemokratisk i 17 år i strekk.. uten at jeg er noen profet eller noe sånt noe, så vil jeg si at jeg antar dette, fordi det ofte er slik med norsk politikk....

 

I forhold til forskningen jeg har sett på effekten av genmainpulering av mat har på mennesker så er jeg veldig imot å at dette kommer direkte og indirekte i norsk matforsyning. Industrien gjør hva de kan for å forhindre at genmanipulert mat skal merkes fordi de mener det vil "forvirre forbrukerene".

Hva er galt med genmanipulert mat? Og hva er problemet med det andre du nevner?

Og om det er galt med genmanipulert mat, kan ikke kunden selv velge hva kunden vil ha? Må man bruke staten til å tvinge på kundene mat de ikke vil betale for ellers ved å beskatte dem? Alle vet at skatten er ufrivillig, og at den blir tvunget på alle... Hvorfor skal man subsidiere i hytt og gevær på alt mulig rart?

Lenke til kommentar

Ja enda mere innvandring, det vil jo løse problemene i landbruksindustrien :nei2:

 

Det som jeg også syns er idiotisk er hvor mye subsidiene blir misbrukt. Jeg har to naboer som har sauer. Begge har mye penger, han ene er også millionær og deleier av en bedrift urelatert til sauebruk. Han andre har kuttet ned på jordbruket, men har akkurat nok sauer til å få subsidier (har du for få dyr, blir de husdyr å regne, dermed ingen penger fra staten).

 

Man kan sjekke på nettet hvor mye bøndene får i subsidier, og de har begge oppunder 60 000 i året på å ha småbruk. Disse tjener veldig lite på å ha sauer, men tjener på å få subsidier.

Blir litt som trygdede som kan jobbe, men som velger å forbli trygdet fordi det går så bra med pengene de får fra staten.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det viktig at Norge står på egne ben? Er det viktig at Norge er uavhengig av resten av verden? Både ja og nei, men i denne sammenhengen så mener jeg at det er viktig at Norge klarer seg selv. Hovedsaklig fordi Norge skal bli eid av Norge, og det kan Norge kun være hvis Norge er uavhengig.

Det syntes jeg var dårlig argumentasjon. Norge må klare seg selv, fordi Norge må eie Norge (...)

Klart Norge eier Norge selv om Norge ikke driver med landbruk, eller driver lite med landbruk....

Lenke til kommentar

Ja enda mere innvandring, det vil jo løse problemene i landbruksindustrien :nei2:

 

Det som jeg også syns er idiotisk er hvor mye subsidiene blir misbrukt. Jeg har to naboer som har sauer. Begge har mye penger, han ene er også millionær og deleier av en bedrift urelatert til sauebruk. Han andre har kuttet ned på jordbruket, men har akkurat nok sauer til å få subsidier (har du for få dyr, blir de husdyr å regne, dermed ingen penger fra staten).

 

Man kan sjekke på nettet hvor mye bøndene får i subsidier, og de har begge oppunder 60 000 i året på å ha småbruk. Disse tjener veldig lite på å ha sauer, men tjener på å få subsidier.

Blir litt som trygdede som kan jobbe, men som velger å forbli trygdet fordi det går så bra med pengene de får fra staten.

Ett sinnsykt godt argument mot statlig subsidiering av bøndene spør du meg!!!
Lenke til kommentar

Finnes det noen statesikk på korrelsasjonen mellom økonomiutdannelse og positivitet til landbruksstudier? Det skulle i så fall være fullstendig motsatt av personlige erfaringer.

 

Korrelasjon sier intet om årsakssammenheng. Det sier noe om lineær samvariasjon. Det meste i denne verden er ulineært.

Ja, jeg vet det. Kan du svare på spørsmålet mitt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det som jeg også syns er idiotisk er hvor mye subsidiene blir misbrukt. Jeg har to naboer som har sauer. Begge har mye penger, han ene er også millionær og deleier av en bedrift urelatert til sauebruk. Han andre har kuttet ned på jordbruket, men har akkurat nok sauer til å få subsidier (har du for få dyr, blir de husdyr å regne, dermed ingen penger fra staten).

 

Man kan sjekke på nettet hvor mye bøndene får i subsidier, og de har begge oppunder 60 000 i året på å ha småbruk. Disse tjener veldig lite på å ha sauer, men tjener på å få subsidier.

Blir litt som trygdede som kan jobbe, men som velger å forbli trygdet fordi det går så bra med pengene de får fra staten.

 

Og liberalisten Trygve Hegnar mottar vel som medeier i Hurtigruten flere millioner årlig i subsidier. Skaff dere et eksemplar av det omtalte memoet, "Strategiske typer i norsk næringsliv."

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, jeg vet det. Kan du svare på spørsmålet mitt?

 

Hvorfor skal jeg svare på spørsmålet:

 

Finnes det noen statesikk på korrelsasjonen mellom økonomiutdannelse og positivitet til landbruksstudier?

 

når der ikke er noen årsakssammenheng? Der er også povist korrelasjon mellom skjørtelengden hos kvinner og økonomiske kriser.

 

Så mitt svar er. Hva skulle formålet med en slik korrelasjonstudie være?

Lenke til kommentar

At Hurtigruten får subsidier er også en diskusjon, men det er en annen diskusjon. Ang. subsidiene til bøndene, så er det bønder som får over millionen i subsidier, og da sier det seg selv at det er en næring som kun holdes i livet av staten. Og dyr mat resulterer det også i, å velge norsk mat er dyrt. Kanskje derfor så mange reiser til Sverige for å handle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...