Gå til innhold

– Denne generasjonen har vart for lenge (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok andelen som velger å småspille litt på plattformer som nettlesere og/eller nettbrett/mobil hadde vært den samme ganske uavhengig av om det var noen helt nye konsoller på markedet eller ikke.

 

Mange av dem som kjøpte en rimelig konsoll tidligere får nok i dag dekket mye av behovet sitt for casual gaming på nettbrett i stedet. Vi kjenner vel alle noen som har en konsoll men som bare har 3-4 spill og på ingen måte kan kalles gamere. Hoveddelen av disse får nok spillbehovet dekket på andre måter både i dag og i fremtiden og vil neppe kjøpe en konsoll uansett hvor heftig den er.

 

Den store utfordringen til to av de tre store konsollprodusentene, spesielt den siste generasjonen hvor spesifikasjonen har vært relativt heftige i forhold til tidligere konsoller, er jo at de selger konsollene til selvkost - eller tilogmed med tap - de første par årene og at det dermed tar flere år før de faktisk tjener ordentlige penger.

 

Terskelen for å lansere en ny konsoll som umiddelbart vil føre til tap eller dramatisk overskuddsreduksjon i minst et par år i forhold til å ha gått med godt overskudd de siste 2-3 årene er nok ganske høy. Spesielt for aktører der spilldivisjonen er en av de få i konsernet som virkelig gjør penger.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

når konsoler er det som holder spill tilbake og må degradere utsjåne og kvalitet på spill så er det eit tegn får nye tider

 

Jeg er faktisk enig med Cage at konsollene i dag er mer enn bra nok. Se bare på de fleste toppspillene som har kommet de siste årene. Grafisk blir de bedre og bedre, men gameplay blir bare verre og verre. Det burde være stikk motsatt. Om grafikken i dag er så bra som den kan bli på nåværende generasjon burde det i teorien bety at utviklere gir opp å lage bedre grafikk, men i stedet fokuserer på alt det andre som fysikk, gameplay, AI og alt det der, og ikke minst nyvinninger.

 

Husker du spillet The Experiment? Hele spillet gikk ut på å lede en dame gjennom en labyrint eller noe sånt, men det er ikke viktig. Det viktige er at vi ikke styrte damen i det hele tatt, men kun kunne åpne dører for henne og sånne småting. Tenk deg om de hadde kunnet utnyttet maskinvaren vi har i dag til å lage en virkelig bra AI? Da mener jeg ikke en AI som forstår hvor det er farlig å gå og hvilke knapper som kan trykkes på, men en AI som oppfører seg som et ekte menneske. Det kunne ha gått så langt at å se hun blir drept i spillet blir forstyrrende likt å se et virkelig menneske bli dept (eller skadet, i alle fall.) Det er fullt mulig med nåværende generasjons konsoller, men all maskinvaren blir spist opp av grafikkjaget.

 

Og hva med gode, gamle Creatures? Hele poenget der var å ale opp og trene små skapninger, men vi hadde fint liten kontroll på dem. Hele greia var i 2D, så tenk deg det i 2.5D i full HD, der det aller meste av maskinvaren gikk til AIen? Da snakker vi. Men siden utviklere kun tenker på bedre og bedre grafikk blir det nok fint lite sånt.

Lenke til kommentar

når konsoler er det som holder spill tilbake og må degradere utsjåne og kvalitet på spill så er det eit tegn får nye tider

 

Jeg er faktisk enig med Cage at konsollene i dag er mer enn bra nok. Se bare på de fleste toppspillene som har kommet de siste årene. Grafisk blir de bedre og bedre, men gameplay blir bare verre og verre. Det burde være stikk motsatt. Om grafikken i dag er så bra som den kan bli på nåværende generasjon burde det i teorien bety at utviklere gir opp å lage bedre grafikk, men i stedet fokuserer på alt det andre som fysikk, gameplay, AI og alt det der, og ikke minst nyvinninger.

 

 

Du sier jo selv at den teorien ikke stemmer med virkeligheten, om noe motsatt virker det som.

 

AtW

Lenke til kommentar

PS3 lå jo langt fremme på grafikk da den kom ut. Men det er klart at de sakker akterut etter 5-6 år. Tipper vi ser både ny X-box og Playstation i løpet av 2013.

 

Det var i fortiden hvorav utviklingen av hardware for PCer var langt tregere enn nå. Men andre ord så kommer PS4 til å inneholde allerede dårlig hardware når den lanseres. Det er umulig for Sony å lage en konsoll som har bedre ytelse enn dagens PC-hardware.. De som er spesielt interessert i PC-hardware skjønner nok hva jeg forsøker å konstatere.

 

Med mindre de produserer konsoller som fritt kan oppgraderes ved bruken av selvvalgte komponenter så holder de tilbake spillutviklingen. Hvorfor kan de ikke gi oss muligheten til å oppgradere konsoller slik vi selv ønsker - slik som å bytte ut CPUer, GPUer og lignende?

 

Den dagen jeg begynte med PC-gaming og bygging av PCer så har jeg aldri vært fornøyd med grafikken og lydkvaliteten til konsollene. Det ødelegger spillopplevelsen helt for meg..

 

Ps3 har aldri vist noe muskler mot x360 Morrro at x360 klarer å skalere 3D spill til 1080p men ps3 kun klarer 720p

 

Det hjelper fint lite at Xbox 360 kan skalere 3D spill til 1080p når det ikke er 'ekte HD' hvorav den generelle grafikken er kvalmende dårlig - noe som gjelder alle spillkonsoller..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
når konsoler er det som holder spill tilbake og må degradere utsjåne og kvalitet på spill så er det eit tegn får nye tider
Jeg er faktisk enig med Cage at konsollene i dag er mer enn bra nok. Se bare på de fleste toppspillene som har kommet de siste årene. Grafisk blir de bedre og bedre, men gameplay blir bare verre og verre. Det burde være stikk motsatt. Om grafikken i dag er så bra som den kan bli på nåværende generasjon burde det i teorien bety at utviklere gir opp å lage bedre grafikk, men i stedet fokuserer på alt det andre som fysikk, gameplay, AI og alt det der, og ikke minst nyvinninger.
Du sier jo selv at den teorien ikke stemmer med virkeligheten, om noe motsatt virker det som.AtW

problemet er at grafikk selger, dvs du selger bedre med god grafikk.

Så du har et gradikk minstekrav, reslultatet er at nesten alt minne og kraften går med til grafikk og det blir lite igjen til annet. Minne er et betydelig større problem en cpu og gpu.

Resultatet er veldig linjære spill, de er lette å lage med god grafikk da du har kontroll over hvor mye du viser på skjermen samtidig som de er enkele å lage.

ja mesteparten av alle spill til altid være dårlige, dette gjelder også andre steder som film og tv.

 

En ny konsoll ville løse mesteparten av dette problemet. 4-8GB minne vil la deg holde mer texture i minnet og fortsatt ha mye til overs.

Du kan si at grafikken spiser opp alt igjen, men det er mindre trolig, kvaliteten du får med neste generasjon vil ikke tjene så mye på å forbedre grafikken 25%,

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man ikke fornøyd med "statiske" konsoller, så er det jo bare å bruke PC.

 

Når det gjelder utvikling, så går den nok rimelig lineært om man se over tid.

Moores lov om dobling av CPU-transistorer pr 2 år er nok temmelig nær grafen for PC-ytelse sett under ett.

 

Jeg spiller på PC fordi jeg foretrekker tastaturets gode kontroll, og at jeg har bedre hardware.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Er man ikke fornøyd med "statiske" konsoller, så er det jo bare å bruke PC.

 

Når det gjelder utvikling, så går den nok rimelig lineært om man se over tid.

Moores lov om dobling av CPU-kraft er nok temmelig nær grafen for PC-ytelse sett under ett.

 

Jeg spiller på PC fordi jeg foretrekker tastaturets gode kontroll, og at jeg har bedre hardware.

 

Problemet derimot kan relateres til det faktum at vi PC-gamere blir ekskludert fra å kunne spille diverse eksklusive konsollspill med dets fulle potensiale - noe som derav indirekte fører til at vi må spille på konsoller. I tillegg så må Windows publisere eksklusive spill for Xbox 360 for å konkurrere mot PS3 noe som er skuffende med tanke på at Windows derav ekskluderer et stor segment som er PC-gamere..

Lenke til kommentar

Grafisk blir de bedre og bedre, men gameplay blir bare verre og verre.

Pga. denne grafikken kommer på bekostning av ekstremt mange arbeidstimer brukt til optimalisering av kode for hardware som er helt på tryne balansert. Dette igjen fører til at ressurser blir dratt fra andre områder for at budsjettet ikke skal se så jævlig ut. For la oss ha det på det rene, grafikk selger mer enn gameplay i dag.

Endret av Vizla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grafisk blir de bedre og bedre, men gameplay blir bare verre og verre.

 

Irrelevant.

 

Det at spillutviklerne fokuserer mer på grafikk har absolutt ingen relasjon med at gameplay blir verre. Selve årsaken kan skyldes av andre dårlige beslutninger i utviklingsperioden. Den enorme mengden med resurser som store spillutviklere har tilgjengelig henviser nemlig til det faktum at utviklingen av god grafikk og gameplay skal kunne gå hånd i hånd uten noen som helst problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PS3 lå jo langt fremme på grafikk da den kom ut. Men det er klart at de sakker akterut etter 5-6 år. Tipper vi ser både ny X-box og Playstation i løpet av 2013.
Det var i fortiden hvorav utviklingen av hardware for PCer var langt tregere enn nå. Men andre ord så kommer PS4 til å inneholde allerede dårlig hardware når den lanseres. Det er umulig for Sony å lage en konsoll som har bedre ytelse enn dagens PC-hardware.. De som er spesielt interessert i PC-hardware skjønner nok hva jeg forsøker å konstatere.Med mindre de produserer konsoller som fritt kan oppgraderes ved bruken av selvvalgte komponenter så holder de tilbake spillutviklingen. Hvorfor kan de ikke gi oss muligheten til å oppgradere konsoller slik vi selv ønsker - slik som å bytte ut CPUer, GPUer og lignende?Den dagen jeg begynte med PC-gaming og bygging av PCer så har jeg aldri vært fornøyd med grafikken og lydkvaliteten til konsollene. Det ødelegger spillopplevelsen helt for meg..

De kan lage det men det vil ikke være økonomisk, Xbox360 var ytelsemessig som en kraftig spill pc når den ble sluppet.

PS3 kom senere, litt kraftigere og en dyr blueray spiller som dro opp prisen.

 

Etter det jeg forstår vil grafikken ligge på HD7770-7850 nivå dvs midels spill pc. Dette lar dem lage en billig konsol,

Å gå for en topp prosessor som HD7970-GTX680 ville gjort den mye dyrere en det smaker for ytelse forbedringen.

 

Lenke til kommentar

De kan lage det men det vil ikke være økonomisk, Xbox360 var ytelsemessig som en kraftig spill pc når den ble sluppet.

PS3 kom senere, litt kraftigere og en dyr blueray spiller som dro opp prisen.

 

Etter det jeg forstår vil grafikken ligge på HD7770-7850 nivå dvs midels spill pc. Dette lar dem lage en billig konsol,

Å gå for en topp prosessor som HD7970-GTX680 ville gjort den mye dyrere en det smaker for ytelse forbedringen.

 

Det jeg mener er at de kan lage en billig konsoll som er utgangspunktet deres men at de i tillegg gir muligheten for at forbrukerne kan kjøpe nyere hardware fra Nvidia, AMD og Intel som ikke koster konsoll-utviklerne noe som helst som forbrukerne derav kan bruke til å oppgradere konsollen selv. Det er valgfritt og ingen taper noe som helst på dette.

Lenke til kommentar

Grafisk blir de bedre og bedre, men gameplay blir bare verre og verre.

 

Irrelevant.

 

Det at spillutviklerne fokuserer mer på grafikk har absolutt ingen relasjon med at gameplay blir verre. Selve årsaken kan skyldes av andre dårlige beslutninger i utviklingsperioden. Den enorme mengden med resurser som store spillutviklere har tilgjengelig henviser nemlig til det faktum at utviklingen av god grafikk og gameplay skal kunne gå hånd i hånd uten noen som helst problem.

 

Ja, selvsagt kan de lage bra spill med bra grafikk. Noe anner har jeg ikke sagt, eller i alle fall mente jeg det ikke. Men du ser selv på utviklingen av spill de siste årene. Grafikken blir bedre og bedre, gameplay blir verre og verre. Vi har bilspill med slow-motion og rewind. Need For Speed har gått over til Need To Pimp My Ride. Vi har tonnevis med Quick Time Events i alle mulige spill, nettopp for å få "filmatiske action-scener" for å vise frem grafikken. Single-player FPSer er nesten døde. Skal det bli tatt seriøst må det ha en online-bit, men hva hjelper det når det er rene online-FPSer som gjør den biten langt bedre? Resultatet er at spill som Call of Duty ser bedre og bedre og fokuserer mer og mer på online-biten, mens single-player er mer eller mindre død. Jeg har hørt mange skryte av historien i Modern Warfare 1 - 3, men for ti, femten år siden ville det vært en kort historie selv om vi slo alle tre spillene sammen til ett. Kall det dårlige beslutninger om du vil, men når alle bare gjentar de samme dårlige beslutningene år etter år kan man begynne å lure.

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt kan de lage bra spill med bra grafikk. Noe anner har jeg ikke sagt, eller i alle fall mente jeg det ikke. Men du ser selv på utviklingen av spill de siste årene. Grafikken blir bedre og bedre, gameplay blir verre og verre. Vi har bilspill med slow-motion og rewind. Need For Speed har gått over til Need To Pimp My Ride. Vi har tonnevis med Quick Time Events i alle mulige spill, nettopp for å få "filmatiske action-scener" for å vise frem grafikken. Single-player FPSer er nesten døde. Skal det bli tatt seriøst må det ha en online-bit, men hva hjelper det når det er rene online-FPSer som gjør den biten langt bedre? Resultatet er at spill som Call of Duty ser bedre og bedre og fokuserer mer og mer på online-biten, mens single-player er mer eller mindre død. Jeg har hørt mange skryte av historien i Modern Warfare 1 - 3, men for ti, femten år siden ville det vært en kort historie selv om vi slo alle tre spillene sammen til ett. Kall det dårlige beslutninger om du vil, men når alle bare gjentar de samme dårlige beslutningene år etter år kan man begynne å lure.

 

Jeg forstår virkelig hva du mener og har selv ofte gjennomgått de samme tankene i noen situasjoner. Men spørsmålet blir dermed - Er det faktisk slik at gameplayen har blitt verre eller er det en illusjon?

 

For å videre problematisere dette spørsmålet så kan man blant annet ta utgangspunkt i det tradisjonelle RPG spillet hvorav den - i store deler av sitt livsløp - praktiserer eller har praktisert en statisk turn based gameplay. Men er det fortsatt slik? Ikke i like stor grad.

 

I dag så er det ikke mye turn-based gameplay igjen noe som fortsatt Square Enix blir kritisert for at de enda praktiserer som derav fører til at de forandrer dette med FF XIII-Versus. Med andre ord - har da ikke gameplay blitt forbedret med tiden? Kanskje.

 

Mitt inntrykk av spillevolusjonen (i løpet av mine 13 år som gamer) er at gameplayet har blitt forbedret i noen sjangere slik som RPGs og sloss-spill mens andre sjangere slik som FPS-spill opplever en stagnasjon som skyldes av at det virkelig ikke er mye mer innovasjonspotensiale med tanke på gameplay som kan utnyttes....

 

Eller er vi for kravstore? Kan problemet relateres til spilleren? Er det den eldre generasjonen gamere som lever i fortiden - eller er det et faktum at spillutviklingen er negativ?

 

Dette er en ganske omfattende diskusjon.. :hmm:

Endret av Symmetrical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...