Gå til innhold

PC-produsenter mangler metall ? Apple får skylda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aluminium er ikke nødvendigvis det beste materialet for laptoper, så det er ingen krise akkurat. Magnesium alloy er lettere, billigere og avhengig av situasjon ofte også minst like sterkt. Du slipper også fingermerker, samt det etter min mening ser også ganske pent ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant utvikling. Hvor mange prosent av disse kabinettene (på verdensbasis) blir levert inn og gjenvunnet og hvor mange prosent blir dumpet på en fylling mon tro?

Nå er ikke problemet metal i seg selv men å lage kassene, Trodde de ble støpt jeg men de må etterbehandles uansett.

Nå har ikke disse maskinene vært på makeded lenge nok til at mange er kastet.

 

Lenke til kommentar

Er det noen som gjør apple til en syndebukk her? Apple er grunnen, men er det noen som kritiserer apple for å kjøpe det de trenger?

 

AtW

 

Jo visst er det Apple sin feil! De bruker jo ikke metall, de lager jo av organisk materiale, det er jo derfor du kan fermentere og lage sprit av Apple produkter.

/sarkasme og ironi av.

 

Annet problem er at alloys eller metallblandinger er ofte engangs og under resirkulering så kan de ikke brukes.

For eksempel kan man ikke resirkulere metallet i aluminiums bokser til bruk i fly, de gutta der er alt for kresen på blandingen med god grunn, antar det samme gjelder kabinetter.

Lenke til kommentar

Nå er ikke problemet metal i seg selv men å lage kassene, Trodde de ble støpt jeg men de må etterbehandles uansett.

Nå har ikke disse maskinene vært på makeded lenge nok til at mange er kastet.

 

Blir nok frest. Støping gir for mye etterbehandling, samt at man får grovere og på langt nær så pent resultat. Enklere og penere å skjære ut fra blokker av materialet man velger.

Lenke til kommentar

Annet problem er at alloys eller metallblandinger er ofte engangs og under resirkulering så kan de ikke brukes.

For eksempel kan man ikke resirkulere metallet i aluminiums bokser til bruk i fly, de gutta der er alt for kresen på blandingen med god grunn, antar det samme gjelder kabinetter.

 

Veldig trist om man baserer hele kabinettet på materialer som ikke kan gjenvinnes, samtidig som levetiden på produktene bare blir kortere. Nesten ingen av delene kan lenger byttes ut og selv batteriet er limt fast til kabinettet,

 

En ser jo det samme i tester av PC-er og mobiler, også på hw.no. All bruk av andre materialer "føles billig ut", mens ikke-fornybare materialer som ikke kan gjenvinnes er det eneste rette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nesten ingen av delene kan lenger byttes ut og selv batteriet er limt fast til kabinettet,

Dette gjelder veldig få modeller, og det er hovedsaklig snakk om Apple-produkter. De eneste kategoriene hvor det er vanlig med slikt hos andre produsenter enn Apple er ultrabooks, og de er veldig i mindretall.

Lenke til kommentar
Dette gjelder veldig få modeller, og det er hovedsaklig snakk om Apple-produkter. De eneste kategoriene hvor det er vanlig med slikt hos andre produsenter enn Apple er ultrabooks, og de er veldig i mindretall

 

Diskusjonen handler vel stort sett om Apple-produkter og ultrabooks...

Lenke til kommentar

Nå er ikke problemet metal i seg selv men å lage kassene, Trodde de ble støpt jeg men de må etterbehandles uansett.

Nå har ikke disse maskinene vært på makeded lenge nok til at mange er kastet.

 

Blir nok frest. Støping gir for mye etterbehandling, samt at man får grovere og på langt nær så pent resultat. Enklere og penere å skjære ut fra blokker av materialet man velger.

Trodde det tokk for lang tid, evt mulig de støper for stort og så freser ned til riktige dimensjoner, å frese fra en hel blokk høres tregt ut i denne sammenhengen, mange minutter pr kasse.

Lenke til kommentar

Håper ikke at trenden med bruk av aluminiumslegeringer til kabinetter blir altfor utbredt. Personlig foretrekker jeg plast eller tilsvarende til laptopen. Aluminium gir et eksklusivt preg og god kvalitetsfølelse, men samtidig synes jeg det er upraktisk i bruk. Når laptopen er kald er det ubehagelig å hvile hendene på den (føles kaldt), og når den må jobbe med noe prossesorhungrigt og blir varm blir det fort ubehagelig varmt å berøre. Hører mer hjemme i store varmevekslere/kjølere ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er behagelig at Macen min er litt varm.

Men det er en gammal holk jeg kjøpte brukt. Intel Core 2 Duo-prosessor.

Jeg vet ikke hvor varm den ville vært med Sandy Bridge i5 eller i7-prosessor.

 

Den er meget behagelig å hvile hånda på når den er varm, men ikke når den er kald.

Men denne maskinen er nesten aldri avslått, da jeg bruker den til tallknusing hele døgnet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...