Gå til innhold

Apple fikk medhold i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå liker jeg personlig Samsung bedre enn Apple, selv om jeg har produkter fra begge leirer....

Selv om Apple virker å være den mest arrogante av disse to, så tviler jeg ikke på at Samsung også har sine svin på skogen.

Men at man skal kunne ta patent på slike ting som dette med informasjonssøking synes jeg virker ganske sprøtt. I mitt hode vil jo dette være noe de fleste produsenter av slikt utstyr tilstreber å gjøre på best mulig måte......

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er spent på å se hvordan Apple til slutt kommer ut av alt dette. Til og med trofaste "fanboys" viser nå at dette blir for mye. Noen ihvertfall. Jeg tror ikke et øyeblikk at noen av de store er uten svin på skogen, men at Apple sabler ned ethvert konkurrerende produkt fordi det bryter med et obskurt patent er for ille. At dagens patentsystem ikke fungerer er åpenbart.

 

Apple skyter seg selv i foten ved å operere på denne måten, men jeg er usikker på om horden av Apple brukere vil vise at de er villige til å prøve noe annet enn et Apple produkt neste gang. Neppe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Denne beskriver muligheten til å søke etter informasjon via flere kilder fra ett og samme grensesnitt"

 

What? Igjen er det utrolig hva man får tatt patent på.

 

I startmenyen på windows 7 kan jeg søke etter lokale filer, eller gjøre internettsøk direkte fra kjør/søkefeltet. Er det også i strid med denne patenten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje dere skjønner nå på hvorfor jeg ikke legger noen penger i et selskap som er her for å stoppe utviklingen til andre selskaper.

 

Dem som gir Apple penger er med på å støtte Apple i å gjøre produkter til andre selskaper dårligere. Med andre ord, Apple stopper opp utviklingen.

 

Jeg håper dere har en god følelse i dere med at dere støtter noe som dette i fra Apple.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det bedre å støtte selskap som tydeligvis åpenlyst stjeler andres patenterte arbeid?

Følelser hører egentlig ikke helt hjemme i slike saker, selv om man lett rives med.

 

Nå er det vel ilike åpenbart at Apple stjeler som at andre gjør det - og akkurat disse patentene er del vel ganske bred enighet blant menigmann at det aldri skulle vært mulig å patentert - lignende funksjonalitet fantes helt klart fra før.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å stoppe opp utviklingen, det handler om å stoppe tyver. Politi (Apple) mot tyven (Samsung).

 

Bare se på Crocs (gummi-skoene), de hadde et overskudd på 1 milliard første året og et underskudd på 1,4 milliarder andre året fordi mange produsenter lagde nesten like type sko. Det må ha vært utrolig frustrerende for Crocs !

 

Jeg har ikke vondt for å kjøpe Apple-produkter, bedre å støtte lovmannen enn skurken :)

Endret av Hunterra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bedre å støtte selskap som tydeligvis åpenlyst stjeler andres patenterte arbeid?

Følelser hører egentlig ikke helt hjemme i slike saker, selv om man lett rives med.

 

Jeg tror du burde sette deg inn i hva dette patentet faktisk går ut på før du hyler ut om at noen stjeler noe.

 

Bruker man sunn fornuft, så vet man med en gang at det nyttet lite om dette er et patent eller ikke. Det handler om hva patentet går ut på.

 

Det handler ikke om å stoppe opp utviklingen, det handler om å stoppe tyver. Politi (Apple) mot tyven (Samsung).

Bare se på Crocs (gummi-skoene), de hadde et overskudd på 1 milliard første året og et underskudd på 1,4 milliarder andre året fordi mange produsenter lagde nesten like type sko. Det må ha vært utrolig frustrerende for Crocs !

Jeg har ikke vondt for å kjøpe Apple-produkter, bedre å støtte lovmannen enn skurken :)

 

Les over det jeg sa til PL610.

 

Handler lite om hva patentet er når patentet er så dumt at man blir flau av Apple her.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at det som ikke er patentert, eller på andre måter at rettighetene eies av noen er fritt vilt der ute.

Straks noen eier patentene eller rettighetene til noe, kan ikke andre uten videre forsyne seg uten tillatelse.

Apple forsvarer bare sine patenterte ting, ville ikke du gjort det samme?

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at det som ikke er patentert, eller på andre måter at rettighetene eies av noen er fritt vilt der ute.

Straks noen eier patentene eller rettighetene til noe, kan ikke andre uten videre forsyne seg uten tillatelse.

Apple forsvarer bare sine patenterte ting, ville ikke du gjort det samme?

 

Det handler om at noen tar patent på noe som ALDRI skulle ha vært patentert fra første stund.

 

Dette skjønner ikke dere og bare babbler videre og tror at bare er fryd og gammen bare fordi Apple har patentert noe uten at dere i det hele tatt å satt dere inn i på hva patentet faktisk går ut på før dere går i forsvarsmodus over Apple her.

 

Joda, man kan patentere noe, men det betyr ikke automatisk at Apple i denne sammenhengen har rett selv om patentet er der. For det handler i all hovedsak om hva patentet går ut på og hva den gjør.

 

Dere gjør dere jo selv til latter med å forsvare Apple i denne saken her. Rett og slett fordi patentet er latterlig.

Endret av Vindicator
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å stoppe opp utviklingen, det handler om å stoppe tyver. Politi (Apple) mot tyven (Samsung).

Bare se på Crocs (gummi-skoene), de hadde et overskudd på 1 milliard første året og et underskudd på 1,4 milliarder andre året fordi mange produsenter lagde nesten like type sko. Det må ha vært utrolig frustrerende for Crocs !

Jeg har ikke vondt for å kjøpe Apple-produkter, bedre å støtte lovmannen enn skurken :)

 

Les over det jeg sa til PL610.

 

Handler lite om hva patentet er når patentet er så dumt at man blir flau av Apple her.

 

Patentet er helt på trynet, det er jeg enig i. Sånn sett kunne jeg tenkt meg at kun de litt større teknologiske funnene kunne patenteres, som berøringskjermen, minnebrikke og 3G antenne osv. Uansett, liten eller stor patent, så burde de kjøpe rettigheter for bruk av patent, så får heller patent-kontoret passe på at patentet ikke er helt på jordet.

 

Det er ikke forskjell på å stjele en liten sjokolade eller et lammelår fra Rimi, det er ulovlig begge deler.

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Den første tjenesten jeg kjenner til, som lot meg søke gjennom flere forskjellige kilder fra ett sted kalles "Bibliotek", og har eksistert siden lenge før apples advokater tok lønnet arbeid. I nyere tid har google, MS, 1881 og en hel del andre aktører endret tilgjengeligheten, og funksjonaliteten i disse tjenestene. At de ikke har tatt patent på, eller hevdet rett over disse patentene viser vel at det finnes en allmenn aksept for at såpass basale funksjoner ikke hører hjemme i hos det ene eller andre selskapet, men er nødvendig for at hverdagen ikke skal bli vanskelig for forbrukerne. SIRI har en indeks over telefonens innhold, søkemotor for internettsøk, og mulighet for stemmestyring. Alt dette finnes fra før, alt dette er allerede tilgjengelig fra før. Det skal ikke kunne hevdes rett over noe av dette fordi Apple fant det for godt å nevne alt dette i det samme dokumentet. Dette er bare enda et eksempel på absurd tankegang, og advokaters evne til å formulere seg i vage ordelag.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at det som ikke er patentert, eller på andre måter at rettighetene eies av noen er fritt vilt der ute.

Straks noen eier patentene eller rettighetene til noe, kan ikke andre uten videre forsyne seg uten tillatelse.

Apple forsvarer bare sine patenterte ting, ville ikke du gjort det samme?

Nå er du rett og slett bare vanskelig. Apple velger å saksøke alle som bryter patentene deres dersom de er konkurrenter. Samtidig lar de sin hær av advokater forsvare dem mot søksmål fra andre selskaper som stiller samme krav til Apple. For den som gidder å lese mer enn overskriften på epleavisen burde to ting være klart: Apple (og andre) saksøker for å fjerne konkurranse basert på brudd av de tåpeligste patenter. Patentsystemer er ikke et godt system slik det fungerer i dag.

 

Apple "stjeler" jo like mye av design og funksjonalitet fra andre, men kommer stort sett greit ut av det, fordi de er et av verdens største selskap med en armé av advokater til å kjempe sin sak. Jeg gidder ikke engang finne frem eksempler.

 

Å ta patent på de mest idiotiske ting, som en skjerm med svart ramme rundt, swiping, søk fra flere lokasjoner (som altså finnes i utallige andre tjenester fra før).

 

Foreøvrig har du kanskje sett filmen 2001: A Space Odyssey?

http://www.youtube.com/watch?v=JQ8pQVDyaLo

Ser kjent ut det der? iPad var ikke Apples idé, men heller et logisk skritt i utviklingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler om at noen tar patent på noe som ALDRI skulle ha vært patentert fra første stund.

Jepp, og da er det patentsystemet det er noe galt med, det tror jeg de fleste her er enig i.

 

I motsetning til deg så velger jeg å kritisere systemet isteden for å kritisere de spillerene jeg ikke liker.

Lenke til kommentar

Det handler om at noen tar patent på noe som ALDRI skulle ha vært patentert fra første stund.

Jepp, og da er det patentsystemet det er noe galt med, det tror jeg de fleste her er enig i.

 

I motsetning til deg så velger jeg å kritisere systemet isteden for å kritisere de spillerene jeg ikke liker.

 

Blir like ille at selskaper (som Apple) utnytter patentsystemet da.

 

Både Apple (med tanke på hva Apple patenterer og hvordan dem saksøker andre) og patentsystemet her er ødelagt.

 

Er veldig lett å bare feie skylden i fra Apple her. Men desverre så er begge parter med i denne suppa.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...