Gå til innhold

Apple fikk medhold i retten


Anbefalte innlegg

@XmasB

Ingen har vel sagt at det er ulovelig å bruke andres ideer?

Er disse ideene patenterte er det noe helt annet.

 

Apple er et av de mest saksøkte selskapene i verden, om ikke det mest saksøkte.

Andre aktører har flere ganger forsøkt å bruke såkalte FRAND-patenter mot Apple, er det rettferdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler om at noen tar patent på noe som ALDRI skulle ha vært patentert fra første stund.

Jepp, og da er det patentsystemet det er noe galt med, det tror jeg de fleste her er enig i.

 

I motsetning til deg så velger jeg å kritisere systemet isteden for å kritisere de spillerene jeg ikke liker.

 

Blir like ille at selskaper (som Apple) utnytter patentsystemet da.

 

Både Apple (med tanke på hva Apple patenterer og hvordan dem saksøker andre) og patentsystemet her er ødelagt.

 

Er veldig lett å bare feie skylden i fra Apple her. Men desverre så er begge parter med i denne suppa.

Jepp... begge parter er til de grader med i denne suppa... Google/Motorola jobber ganske hard med å prøve å forby alt salg av xbox 360 i USA fordi de mener at Microsoft krenker demmes software patenter.

 

Dessverre er nok den eneste måten dette kan løses på at det blir fullstendig "lockdown" i systemet slik at politikere i USA/EU må gripe inn.

Lenke til kommentar

Skylden bør vel heller legges på den parten som med viten og vilje valgte å forsyne seg av den andre partens patenter. Hvis slikt ikke får følger er ethvert patentsystem helt verdiløst.

 

Jeg ville personlig tro at Google hadde et sånt patent, og at det er grunnen til at den er på Galaxy Nexus.

Greit nok at det må få følger, men når Apple saksøker i hytt og pine, og mye av det ser ut til å være rettet mot Samsung, og at noen av patentene som Samsung blir beskyldt for å ha brukt uten lov virker så idiotiske, så virker det som om Apple rett og slett prøver å bli kvitt Samsung fra mobilmarkedet, fordi de rett og slett har blitt så store som de har blitt. Men så er det det jeg tror Apple vil, og det er nok bare noen få personer som sikkert vet grunnen til at Apple saksøker Samsung i hytt og pine, men jeg står fortsatt fast på mitt.

 

En gang i tiden var jeg stor fan av Apple, men så begynte søksmålene å renne inn hos Samsung, og jeg mistet men respekt for Apple.

Og nå virker det som om det er du som er fanboy'en her, siden du på hver artikkel du har skrevet på, har du beskyttet Apple.

Og jeg kan innrømme at jeg har hatt to Samsung telefoner, men er ikke fanboy av den grunn, for min neste telefon skal mest sannsynlig bli en WP 8.

 

Jeg har ett åpent syn på telefoner og andre produkter, og hver gang jeg skal kjøpe f.eks en telefon, så leser jeg tester, prøver i butikker, og forhører meg blant folk hva som er best, før jeg ender opp med et kjøp. Nå er jeg på min andre Samsung telefon, og min andre Android telefon, men som sagt vil jeg gå over til WP 8 når jeg kjøper telefon neste gang pga sammenkoblingen mellom PC om WP 8.

Lenke til kommentar

Ingen har vel sagt at det er ulovelig å bruke andres ideer?

Er disse ideene patenterte er det noe helt annet.

“Good artists copy. Great artists steal.” Pfft.

 

Selv om noe ikke er ulovlig, er det ikke nødvendigvis riktig. Apple fremstår som et firma blottet for moral og etikk slik de holder på nå. Eller, det har de egentlig gjort så lenge jeg kan huske.

 

Forøvrig søkte Google patent på sin "notification bar" i 2009. Skulle de få rettighetene til denne kan de saksøke Apple og andre for bruk i en haug av produkter, inkludert de mest populære produktene til Apple og OS X. Men ettersom de enda ikke eier patentet bryr ikke Apple seg om dette, da Google ikke kan bruke det til noe. Så de putter tilsvarende funksjonalitet i alt de kan, og presenterer det på sitt sedvanlige vis som nye nytt og unikt de geniale ingeniørene hos Apple har funnet på.

 

Det blir spennende å se hva Google bruker patetentet til skulle de få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingen har vel sagt at det er ulovelig å bruke andres ideer? Er disse ideene patenterte er det noe helt annet.
“Good artists copy. Great artists steal.” Pfft.Selv om noe ikke er ulovlig, er det ikke nødvendigvis riktig. Apple fremstår som et firma blottet for moral og etikk slik de holder på nå. Eller, det har de egentlig gjort så lenge jeg kan huske.Forøvrig søkte Google patent på sin "notification bar" i 2009. Skulle de få rettighetene til denne kan de saksøke Apple og andre for bruk i en haug av produkter, inkludert de mest populære produktene til Apple og OS X. Men ettersom de enda ikke eier patentet bryr ikke Apple seg om dette, da Google ikke kan bruke det til noe. Så de putter tilsvarende funksjonalitet i alt de kan, og presenterer det på sitt sedvanlige vis som nye nytt og unikt de geniale ingeniørene hos Apple har funnet på.Det blir spennende å se hva Google bruker patetentet til skulle de få det.

 

Dersom Google får et slikt patent antar jeg akronymet MAD fra den kalde krigen igjen får en mening. MAD betyr mutual assured destruction, og henviste til mentaliteten der tanken er at et atomangrep besvares med et atomangrep.

 

Et slikt patent kan nyttes slik. En slags patentbasert idiotisk terrorbalanse mellom større teknologifirma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av de seneste patentene til apple US D660873 S;

runapplerun.png

Det blir jo spennende å se hvem de skal tyne penger ut av med denne, patentet beskriver kun bruk på skjerm, så det er sikkert greit å kjøre den på trykk?

 

Dette var mest for å vise hvor absurde noen av patentene er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

enda en god grunn til og ikke velge apple de tør ikke ta konkurere med samsung. Jeg som mobilselger fraråder folk apple frem til de endrer holdning ihvertfall :)

 

Eh, du anbefaler kunder som kommer og ber deg om råd om å frastå fra et produkt fordi du er uenig med lovgivningen i USA? Make-sense-much? Du må gjerne la være å kjøpe et produkt for hvilken som helst grunn, men du burde være upartisk når du har en rådgivende rolle på jobb.

Lenke til kommentar

Et annet genialt patent fra apple;

"REMOTE ACCESS TO ADVANCED PLAYLIST FEATURES OF A MEDIA PLAYER"

enda en:

"Portable computer" viser flere tegninger av noe som ligner på 98% av alle bærbare på markedet i dag.

 

Og det er sikkert menge fler gullkorn blant deres tusenvis av patenter.

Lenke til kommentar

enda en god grunn til og ikke velge apple de tør ikke ta konkurere med samsung. Jeg som mobilselger fraråder folk apple frem til de endrer holdning ihvertfall :)

 

Om jeg var sjefen din skulle du faatt sparken paa dagen. Du har aa holde deg til produktet og gi faen i hvilken holdning Apple har til sine konkurenter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.bloomberg...judge-says.html

 

Og det der kom jo ikke som en bombe at Apples søksmål bare var tull og bortkastet mot HTC.

 

Hadde Apple brukt mere tid og penger på å saksøke for noe som er noe å saksøke over, så hadde Apple ikke blitt sett på som noen idioter.

 

EDIT: Nokia har muligens en sak mot Google Nexus 7 tablet'en som dere kan se her. Men legg merke til hvordan Nokia går frem her i motsetning til Apple.

 

Bare for å sitere det jeg snakker om: However, Nokia won't have as aggressive approach as Apple and is unlikely to file a case against Asus. Instead, the company has kindly invited Asus and Google to sign up for a license.

 

Håper at noen ser at måten Apple går frem på her er helt på trynet.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig søkte Google patent på sin "notification bar" i 2009. Skulle de få rettighetene til denne kan de saksøke Apple og andre for bruk i en haug av produkter, inkludert de mest populære produktene til Apple og OS X. Men ettersom de enda ikke eier patentet bryr ikke Apple seg om dette, da Google ikke kan bruke det til noe. Så de putter tilsvarende funksjonalitet i alt de kan, og presenterer det på sitt sedvanlige vis som nye nytt og unikt de geniale ingeniørene hos Apple har funnet på.

 

Det blir spennende å se hva Google bruker patetentet til skulle de få det.

 

Og Apple søkte om et lignende patent i 2008:

http://www.appleinsider.com/articles/08/09/18/potential_iphone_usability_and_interface_improvements.html

 

Om disse og de i denne tråden er tullepatenter eller ikke er opp til rettsystemet å bestemme, ikke en gjeng mer eller mindre nerder på et internettforum.

Og i denne saken mener retten at patentene er gyldige nok til å stoppe salget.

 

Google er ikke noe bedre enn andre firmaer som forsyner seg av andres IP ;)

Lenke til kommentar

 

EDIT: Nokia har muligens en sak mot Google Nexus 7 tablet'en som dere kan se her. Men legg merke til hvordan Nokia går frem her i motsetning til Apple.

 

Bare for å sitere det jeg snakker om: However, Nokia won't have as aggressive approach as Apple and is unlikely to file a case against Asus. Instead, the company has kindly invited Asus and Google to sign up for a license.

 

Håper at noen ser at måten Apple går frem på her er helt på trynet.

 

Grunnen til det er at i den saken er det snakk om FRAND.patenter som Nokia plikter å lisensiere ut på rettferdige vilkår, og Nokia kan ikke saksøke på grunn av disse, med mindre den andre parten nekter å betale for seg.

Apple sine patenter omfattes ikke av FRAND.

Lenke til kommentar

Så skyld på rettsystemet, ikke Apple for at de følger loven.

 

Igjen, så legger dere skylden over på andre (Apple har alltid rett og gjør aldri feil sant?????). Hadde Apple kunne ha styrt seg for en HAUG med tullepatenter, så hadde vi sluppet alt dette tullet.

 

Bare fordi Apple kan patentere ting betyr ikke at det er rett gjort av dem, og dermed så er det MYE feil i det Apple gjør selv om ting er mulig på grunn av et ødelagt patentsystem.

 

Selv om patentsystemet er slikt det er, så trenger man ikke å gå bananas og leke idioter uansett. Er noe som heter å bruke fornuften (noe Apple ikke har).

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nei, salgstoppen er et resultat av at Samsung/Google har kopiert Apples funksjoner osv. ikke det at Apple saksøkte.

Hva skulle Apple gjort? Bare sagt at det var greit, og åpnet døren for enda flere "knock offs"?

Det er firmaer vi snakker om her, ikke naboer.

 

Edit: La til en bokstav :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Nei, salgstoppen er et resultat av at Samsung/Google har kopiert Apples funksjoner osv. ikke det at Apple saksøkte.

Hva skulle Apple gjort? Bare sagt at det var greit, og åpnet døren for enda flere "knock offs"?

Det er firmaer vi snakker om her, ikke naboer.

 

Edit: La til en bokstav :)

 

Og Apple har ikke kopiert Android (noe i fra Google)?

 

EDIT: Det Apple skulle ha gjort er det samme som Nokia gjør. Nokia spør først om man vil betale en lisens for å bruke et patent som Nokia eier. Eller at man kan betale en engangssum for å kjøpe rettighetene til den tingen.

 

Uansett hva patentet er, så er å stoppe andres salg umiddelbart bare på grunn av et lite tullepatent noe av det mest umoralske som finnes.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...