Gå til innhold

Test: Corsair Vengeance C70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dessverre en del innvendinger på hvordan testene av kabinetter blir utført og føler nesten at jeg må påpeke det her :

 

Valg av interne komponenter i forhold til kabinett-typen

 

Generelt har man valgt å kjøre et relativt standard oppsett basert på et M-Atx hovedkort , 1x 5830 (max 175W ) + Intel i5 760 ( 95W ) og en Harddisk. Dette passer selvsagt bra til et mini-atx kabinett , problemet er at man ikke får sett bra nok hvor effektivt et langt større kabinett er når man bruker flere komponenter i det.

Spesielt når man begynner å sette på plass flere harddisker så vil temperaturen øke en del og luft-flyten i kabinettet kan synke noe som igjen vil påvirke temperaturene.

Avhengig av størrelsen av hovedkortet og plasseringen av skjermkortet vil også luft-flyten på nytt kunne påvirkes , er skjermkortene av den typen som spytter ut lufta bak så vil dette også kunne påvirke temperaturene enten positivt eller negativt.

 

Kabinettet som testes er av typen "Gamer" og burde da fått et noe kraftigere oppsett ,Atx hovedkort , kanskje 2 skjermkort i SLI / Crossfire ,1 - 2 DVD / Bluray drev , 3 - 4 Hard-disker , og utnytting av både luft og vannkjøling med tanke på kabinettets design. Å fortsatt teste med et oppsett som langtifra er optimalt blir i mine øyne en "billig og kjapp løsning" som på mange måter ikke sier så mye om kvaliteten på kabinettet.

 

Jeg har forståelse for at man ønsker et sammenlignings grunnlag , men jeg mener at man heller deler opp kabinett testene i forhold til typen kabinett og bruksområde , de som ønsker seg et m-atx kabinett (typisk HTPC) vil sannsynligvis ikke ha behov for å sammenligne kjøle-egenskapene til et Midi og et Maxi tower kabinett og jeg mener absolutt at det er enklere og langt mer oversiktlig å kunne sammenligne kabinettene på denne måten (og man bør selvsagt bruke passende hovedkort i disse).

 

Man ser dette godt når man tester slike kabinetter der man faktisk ikke får testet grundig nok og ser på hvor gunstig kabinettet er tilpasset vannkjøling og hva resultatene blir av å bruke en slik løsning.

Min mening er at Hardware bør være litt flinkere til å tilpasse seg og testene litt i forhold til hva de faktisk tester , slik det er nå så føler jeg at det ofte er kjedelig å lese testene og man tar svært lite høyde for andre egenskaper kabinettene (og ikke minst annen hardware) har.

 

Edit : La til en avklaring på at man bør bruke riktig hovedkort i riktig kabinett under testing.

Endret av Malvado
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Digger utsende på dette kabinettet. Falt for dette kabinettet ved første øyekast. Har allerede bestilt ett i grønt, dette kommer til å se helt konge ut med Sabertooth P67 og 7970 DCUII TOP :)

Enig med deg, morsomt design, røft men fortsatt temmelig stilrent.

En ting jeg reagerte på var å ha viftene bak av hd brønnene og ikke forran som mest vanlig og som også vil virke bedre, ble også påpekt i artiklen.

 

Ellers er viftestyring for alle vifter ikke standard for kabinetter så uretferdig med trekk her. Burte kansje være det, hva med en innebygget 6 kanal viftestyring du styrer med usb?

 

Lenke til kommentar

Det beste valget er en fryseboks og da har man iallefall plass til å ekspandere MYE, noe som er kjekt i lengden. Bare bruke en vinkelsliper for å kutte ut cd brønner og alt det andre så er det gjort. Og kjølig blir det ganske godt om i en fryser om man utnytter det maksimalt. Olje bad i fryseren og alt nedi der så blir det bra:)

Lenke til kommentar

Når ble medfølgende viftestyring en del av testen? Jeg har lest titalls av tester av kabinetter her på HW.no og det er ingen andre som får trekk for det...

 

Helt enig - foretrekker alltid egen løsning her med tanke på kvalitet, antall vifter og funksjon - feks. en aquaero :)

Lenke til kommentar

Corsair har aldri vært kjent for å lage kabinetter som du får mye for pengene, hint hint 800D

Corsair har hatt rimelig stive priser, men at du ikkje får mykje for pengene er å tøye grensa imo; dei har vært særdeles flinke på ein god brukeropplevelse med å bygge i det. Dei har ligget etter i luftkjølinga derimot, som absolutt er eit reelt problem.

 

Vannkjøling i kabinettene deira er derimot mer gunstig på den andre siden...

Lenke til kommentar

til HW: Med den maskinvaren dere tester kabinetter med så burde dere bare holdt dere til mATX kabinetter. Dette er for dårlig.

Dere har vel flere harddisker og gjerne et skjermkort ekstra? Og hva med å montere ekstra USB braketter/Firewire og annet ekstra som folk flest?

Test kabinettet skikkelig. Ikke ta det med på en easy ride.

 

Lenke til kommentar

Jeg likte stilen på dette, nå har jeg et litt militært tema gående i man-caven min og dette kabinettet ved siden av noen av mine granat cover, ammunisjonsbelter og et par paintguns som ser ut som ekte våpen (i den grad det går an) kommer til å gjøre stilen komplett ;)

 

En annen ting jeg tenker på, er at dette må jo se rimelig bra ut med et MSI BigBang Xpower om kulene i hovedkortet blir synlig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...