Gå til innhold

Kommentar: Får vi en ny spillrevolusjon? (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom igjen da, headshot bør være headshot, uansett som det er RPG eller skytespill.

 

Det er vel motsatt av et av poengene med RPG. Dvs, selv om du som spiller kan holde siktet over hodet til en motstander og skyte så betyr det ikke at karakteren du styrer kan treffe, som du godt vet. Jeg antar hovedproblemet ditt er at en 'headshot' bom i AP kanskje ikke representeres ulikt et treff når det gjelder tilbakemelding til spilleren (animasjoner/lyder etc)? Er nok der fantasien må gjøre sin inntreden fremfor å 'bare' få med deg alt som er på skjermen. (Er vel ikke akkurat noen fin log å se på som i BG2...)

 

Ganske likt folkene som klaget på at når de slo mot noen i Morrowind med sverdet sitt så kunne de fortsatt bomme, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Kom igjen da, headshot bør være headshot, uansett som det er RPG eller skytespill.
Det er vel motsatt av et av poengene med RPG. Dvs, selv om du som spiller kan holde siktet over hodet til en motstander og skyte så betyr det ikke at karakteren du styrer kan treffe, som du godt vet. Jeg antar hovedproblemet ditt er at en 'headshot' bom i AP kanskje ikke representeres ulikt et treff når det gjelder tilbakemelding til spilleren (animasjoner/lyder etc)? Er nok der fantasien må gjøre sin inntreden fremfor å 'bare' få med deg alt som er på skjermen. (Er vel ikke akkurat noen fin log å se på som i BG2...)Ganske likt folkene som klaget på at når de slo mot noen i Morrowind med sverdet sitt så kunne de fortsatt bomme, vil jeg tro.

 

Men hvorfor skal det være sånn? Hvorfor skal dataspill fortsatt plages av begrensninger som først og fremst er knyttet til penn & papir-rollespill?

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar
Kom igjen da, headshot bør være headshot, uansett som det er RPG eller skytespill.
Det er vel motsatt av et av poengene med RPG. Dvs, selv om du som spiller kan holde siktet over hodet til en motstander og skyte så betyr det ikke at karakteren du styrer kan treffe, som du godt vet. Jeg antar hovedproblemet ditt er at en 'headshot' bom i AP kanskje ikke representeres ulikt et treff når det gjelder tilbakemelding til spilleren (animasjoner/lyder etc)? Er nok der fantasien må gjøre sin inntreden fremfor å 'bare' få med deg alt som er på skjermen. (Er vel ikke akkurat noen fin log å se på som i BG2...)Ganske likt folkene som klaget på at når de slo mot noen i Morrowind med sverdet sitt så kunne de fortsatt bomme, vil jeg tro.
Men hvorfor skal det være sånn? Hvorfor skal dataspill fortsatt plages av begrensninger som først og fremst er knyttet til penn & papir-rollespill?

 

Fordi, tro det eller ei, det er mange spillere ute der som liker den gamle rollespill modellen. Inkludert meg. Er nok av boom-headshot action RPG's der ute for de som liker den type spill, også dette inkudert meg, men hadde vært digg met et nytt klassiskt Baldurs Gate spill.

Endret av AndersKarlsen
Lenke til kommentar
]Men hvorfor skal det være sånn? Hvorfor skal dataspill fortsatt plages av begrensninger som først og fremst er knyttet til penn & papir-rollespill?

 

Dette er ikke noe som er knyttet til penn og papir spill, kanskje de gamle fra midten av 80 tallet. Et headshot i Gurps har betraktelig større realisme enn i de fleste FPS for eksempel. Penn og Papir rpg har derimot ingen begrensninger, som tv/pc-spill har derimot....

Lenke til kommentar

Alpha Protocol er vurdert akkurat som det bør. Et særdeles middelmådig spill på alle måter. Kom igjen da, headshot bør være headshot, uansett som det er RPG eller skytespill.

 

Det er ganske tydelig at du la fra deg spillet etter en time. Spillet byr på en særdeles dyp historie hvor du absolutt kan være med å endre retning opptil flere ganger. Karakterene er interessante, og dialog-hjulet får alt Bioware noen sinne har laget til å se ut som et verk av en apekatt.

 

Men ja, bugs og dårlige kontroller trekker kraftig ned. Noe som får de fleste til å gi opp i løpet av de første få minuttene.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Nok en interessant artikkel. Bra gjort Joachim.

 

Tror nok det er en stor fordel med et stort navn for å lykkes med slik form for finansiering, og det er nok også en stor fordel å være tidlig ute. Om dette tar av blir det mye å velge mellom, og det er tross alt ikke SÅ mange spillere der ute med millioner på bok, så det blir skrøpelig med penger for folk uten et navn når det er 100 forskjellige prosjekter å velge mellom.

 

Men det kan gi litt mer mangfold, og det er jo bra. Virkelig trist at så mange sjangere er de facto døde, og nesten alt handler om skytespill av forskjellig art nå. Militærindustrien er sikkert strålende fornøyd strategien har fungert, men det er synd for oss som er interessert i andre typer spill. Håpet er selvsagt at dette kan åpne noen lukkede skaller i de store selskapene så det satses penger på skikkelige rollespill igjen, og eventyrspill osv. Spill har blitt altfor homogene nå, og sammen med bruk av DRM og opphakking av spill ved Day 1 DLC, så skader det industrien på litt lenger sikt. Salgene vil avta og det vil ikke alltid fungere å skylde på pirater.

 

På ett eller annet tidspunkt må de seg sannheten i øynene og begynne å lage kvalitetsspill igjen der bunnlinja og å nå mest mulig folk ikke er alfa og omega. Det ville vært litt kjedelig med bare en type ost i butikken, en type sjokolade, eller bare en type bil eksisterte. Mangfold er bra, og det er på tide spillindustrien gjenfinner til prinsipper som legger til rette for en slik utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Håper virkelig at flere av gamlekara som lagde spill da det faktisk handlet om å lage spill og ikke tjene så mye penger som mulig hopper på bølgen. (Hadde lett gitt penger til et nytt Tex Murphy-spill jeg også....)

 

Men hvorfor skal det være sånn? Hvorfor skal dataspill fortsatt plages av begrensninger som først og fremst er knyttet til penn & papir-rollespill?

 

Hvorfor er det så merkelig at noen liker regler i spill?

 

Hvorfor kan man ikke ta dronningen på første trekk i sjakk som hvit selv om jeg fint klarer å klubbe ned kongen fysisk når jeg prøver?

 

Hvorfor kan jeg ikke flytte brikken min til Rådhusplassen i Monopol i første runde selv om jeg lett kan gjøre det?

 

Hvorfor kan man ikke bare slå terningen så fort man kan til man er på toppen i stigespill? (Hvorfor slå terningen i det hele tatt? Kan man ikke bare se hvem som er raskest til å flytte til toppen?)

 

Hva er poenget med turbaserte spill når jeg ikke trenger å fysisk vente?

 

Kom igjen da, headshot bør være headshot, uansett som det er RPG eller skytespill.

 

Haha, tidenes morsomste kommentar. :p Ser Godsaker allerede har kommet meg i forkjøpet angående svar til denne.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ja, bugs og dårlige kontroller trekker kraftig ned. Noe som får de fleste til å gi opp i løpet av de første få minuttene.

 

Med klausulen at eg berre har spelt det på PC - kva er galt med kontrollene? Er jo heilt standard styring.

 

Fint at spelpressa omsider har byrja forstå kor undervurdert Alpha Protocol er. Makan til kritikklaus dogpile som det eit samla pressekorps gjorde med det spelet skal ein leite lenge etter.

 

Men hvorfor skal det være sånn? Hvorfor skal dataspill fortsatt plages av begrensninger som først og fremst er knyttet til penn & papir-rollespill?

 

For det første har det ikkje så mykje med å vere knytta til penn og papir å gjere, vidare er det tale om designval snarare enn begrensingar. Katastrofal misforståing å tru at det å vere turbasert eller stat-avhengig snarare enn basert utelukkande på spelardugleik er resultat av tekniske begrensingar.

 

Med høve til sjølve artikkelen: Eg trur ikkje det er mange andre som kan gjere om igjen det Double Fine gjorde. Industrien vert kanskje litt mindre skeptisk til sjangre som er "just not contemporary" (alt anna enn FPS/TPS på skinnar), og eg lev i håpet om at til dømes Obsidian kan klare å stable eit eller anna på beina. Men dei enorme omveltingane trur eg ikkje vi får sjå.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Kom igjen da, headshot bør være headshot, uansett som det er RPG eller skytespill.

 

Det er vel motsatt av et av poengene med RPG. Dvs, selv om du som spiller kan holde siktet over hodet til en motstander og skyte så betyr det ikke at karakteren du styrer kan treffe, som du godt vet. Jeg antar hovedproblemet ditt er at en 'headshot' bom i AP kanskje ikke representeres ulikt et treff når det gjelder tilbakemelding til spilleren (animasjoner/lyder etc)? Er nok der fantasien må gjøre sin inntreden fremfor å 'bare' få med deg alt som er på skjermen. (Er vel ikke akkurat noen fin log å se på som i BG2...)

 

Ganske likt folkene som klaget på at når de slo mot noen i Morrowind med sverdet sitt så kunne de fortsatt bomme, vil jeg tro.

 

Eksakt min gode mann. Det bryter fullstendig illusjonen for meg hvis karakteren min bommer når siktet er helt perfekt stilt inn. Hvis man skal lage et spill på den måten, måtte det nesten vært på gamlemåten og laget et isometrisk spill. Men som jeg nevner i en annen diskusjon her på siden, så er nok ikke isometriske spill levedyktige lengre, i hvertfall ikke med større budsjett. Så da er nok det eneste valget mitt å styre unna. Jeg skulle i grunn ønske AP hadde gjort det samme som ME2, det føles som en naturlig evolusjon, akkurat som Morrowind til Oblivion og Skyrim.

Lenke til kommentar

Bra artikkel ja. Flott at Gamer-skribentene har begynt å våkne i det siste :-)

 

Jeg har ikke spilt nevnte spill, der det diskuteres headshot. Men jeg har erfart at det er ulike forventninger til RPGs og hvordan ting fungerer. For min egen del er systemet til Gothic-spillene og Risen det som fungerer skikkelig og er inspirerende og involverende. Der har både evnene til den enkelte spiller og karakterens evner på det gitte tidspunkt betydning for om du klarer det du prøver på. For eksempel kan karakteren være for svak til å benytte en viss bue til å treffe fienden i hodet på en viss avstand. Han kan kanskje evne det så vidt ved at du må sikte langt over med en svakere bue, og da er problemet at pilen ikke har tilstrekkelig kraft til å gjøre stor skade selv om det er headshot, dvs går vel ikke gjennom kraniet. Det samme gjelder også med sverd, er karakteren ikke sterk nok eller dyktig nok teknisk gjør slagene med sverdet mindre skade til tross for treff. Dette er realistisk og stemmer godt med virkeligheten.

 

I tillegg kommer spillerens evne til å lese fienden (forskjellige fiender bør ha ulik taktikk, hurtighet, styrker og svakheter), og evne til å bruke taktikk og ha god timing, Dette er også realistisk som i kamp i virkeligheten. Hvis noen her har prøvd å bokse mot noen uten å prøve å lese motstanderen, vil de nok ha fått seg en real knock-out rimelig kjapt. I spill som har MYE kamp, som f.eks. Skyrim, Oblivion, The Witcher 2, Gothic-spillene og Risen, med flere - synes jeg det er essensielt at kampsystemet er godt. Av nevnte spill er det kun Gothic-spillene og Risen som har et godt kampsystem. I Skyrim f.eks., kan du sitte med ryggen til pc-skjermen og klikke manisk med musa samtidig som du ser kona di inn i øynene og lover å legge fra deg spillet om fem minutter (og du vinner denne fighten, der du ikke har hatt et øye på skjermen). Dette er direkte pinlig og kjedelig og gir ikke utfordringer. Hadde du gjort det samme i Risen hadde du vært stein dau på få sekunder (takk og lov).

 

I pek og klikk-spill, eller RPGs der det er lite kamp og forhåpentligvis lagt mye mer vekt på annet, er ikke kampsystem så viktig. Men da bør virkelig alt annet i spillet være j.. bra. Ellers blir hele opplevelsen en kjedelig affære.

 

IGN og enkelte andre simple spillsider påstod at kampsystemet i Risen var dårlig. Det blir som når en senil gammel tante født i 1909 påstår at en topp formel 1 bil har dårlige kjøreegenskaper på bane (bare fordi hun med sine skjøre og dårlig kontrollerte ben feilet ved å snurre rett av banen straks hun tråkket på gassen). Selvfølgelig burde den stakkars gamle damen bare forholdt seg til rullatoren sin som er bedre tilpasset både den fysiske og psykiske helsen. I tillegg burde hun hatt ved sin side en personlig assistent å holde i hånda :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alpha Protocol er vurdert akkurat som det bør. Et særdeles middelmådig spill på alle måter. Kom igjen da, headshot bør være headshot, uansett som det er RPG eller skytespill.

 

Det er ganske tydelig at du la fra deg spillet etter en time. Spillet byr på en særdeles dyp historie hvor du absolutt kan være med å endre retning opptil flere ganger. Karakterene er interessante, og dialog-hjulet får alt Bioware noen sinne har laget til å se ut som et verk av en apekatt.

 

Men ja, bugs og dårlige kontroller trekker kraftig ned. Noe som får de fleste til å gi opp i løpet av de første få minuttene.

 

Pløyet gjennom hele spillet. Dessvere appelerte ikke de sinnsykt overdrevne karakterene i det som virker som et megaschizofrent spill. Dialoghjulet synes jeg ikke noe særlig om. Ja, det er vel realistisk at man har en viss responstid, men samtidig endte det opp med at jeg ofte valgte noe jeg egentlig ikke ville si. Da foretrekker jeg heller å ha litt tid på å tenke gjennom valgene mine.

Lenke til kommentar

"Om en tilfeldig utvikler ber om støtte til å lage et tredjepersons skytespill i Gears of War-stil blir de ignorert."

 

Er enig i det der, men på den annen side må man være svært forsiktig med å forhåndsdømme spill basert på sjanger. Nå for tiden storkoser jeg meg med et spill kalt Binary Domain. For det første er det "bare" nettopp en Gears of War-klone. Og for det andre er det neppe så mange som har hørt om det, eller bryr seg. For det tredje vil det nok av samme grunn bli oversett av de fleste. Problemet er at etter demoen og det første kapitlet våger jeg å si det er noe av det beste jeg har spilt på veldig lenge. Faktisk overgår det Gears of War etter min mening. Og hva med Bulletstorm? På mange måter er det "bare et FPS", men det har nok nyvinninger til å være svært interessant. Ikke minst pga den Score Kill-greia. Ikke bare kan man sparke folk utfor stup, men nå kan man gjøre det med stil og få belønning for det. Dessverre solgte det fint lite, så det er tvilsomt det kommer en oppfølger - med mindre de benytter seg av Kickstarter, men siden det "bare er et FPS" vil de fleste ikke ta det seriøst.

 

Dette igjen gjør at Kickstarter på mange måter er en bra ting, og vi kan få alt mulig tull her vi kan kose oss med i lengden. Tim Schafer har jo prosjektet sitt, og folkene bak Kings Quest: The Silver Lining jobber med adventurespillet Cognition: An Erica Reed Thriller med Jane Jensen som story consultant. Ja, den Jane Jensen. ;) Problemet er bare at vanlige utviklere spyr ut standard FPSer og actionspill der det går tretten på dusinet, og Kickstarter vil nok brukes til litt mer sære ting. Men hva gjør man om man vil ha Binary Domain 2 eller Bulletstorm 2?

Lenke til kommentar

Oppstår det et stort nok behov, vil som regel markedet finne ut av det så lenge det er et åpent og demokratisk rammeverk.

 

Så får vi se hvordan kapitalismen vil forsøke å utnytte crowd funding. Spennende.

 

En positiv ting er jo om "100% pirater" (dvs. piratene som aldri legger igjen penger) bidrar her, som kan øke den økonomiske støtten.

 

Det blir som et privat alternativ til offentlig støtte (her hjemme har vi jo filmstøtte bl.a., som er noe omdiskutert)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt voldsomt å holde på med spill livet ut i mitt syn, håper jeg har slutta når jeg bikker 30 :) Etter 20 blir det sikkert bare litt fifa og kanskje en runde bf i ny og ne (men kan jo ikke se inn i fremtiden, så kanskje alle blir heavy gamere i 2020 ^^)

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...