Gå til innhold

Leserbrev: – Kan Apple redde oss fra NRK-lisensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Redde oss fra NRK-lisensen?Redd oss heller fra den store mengden reklame som de andre kanalene pusher på oss :thumbdown:Betaler lisensen med glede :new_woot:

 

Det handler om valgmuligheter. 250,- /mnd er et høyt, og ikke minst pålagt og flatt beløp (urettferdig for studenter) for å slippe reklame. Jeg foretrekker da reklame. 250,- er en høy andel av stipendet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har ikke TV.

Jeg betaler lisens med glede.

 

Ingen andre mediabedrifter i Norge lager på nært hold like mye kvalitet som NRK. Jeg leser nrk.no, hører på radio, laster podcaster og ser på arkivet.

 

Jeg vil ikke "reddes" fra noen lisens, innholdet må fortsatt lages, og det koster penger. Det er jeg gladelig med på.

 

Men er du enig i at alle som eier en TV skal være med på gildet? Dette til tross for at det analoge bakkenettet nå er slukket, og det bør være den enkleste sak i verden å heve abonnement-avgift på NRK som det gjøres på mange betal-kanaler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Fint for dere da at dere vil betale lisensen. Ikke fullt så fint for oss som må betale for noe som vi ikke vil ha, bare fordi vi gjerne vil ha en bra TV til å spille spill og se film på.

 

Jeg har altså ikke noe interesse for å betale lisens bare fordi dere skal få reklamefri TV-kanal og innholdet de lager.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har ikke TV.

Jeg betaler lisens med glede.

 

Ingen andre mediabedrifter i Norge lager på nært hold like mye kvalitet som NRK. Jeg leser nrk.no, hører på radio, laster podcaster og ser på arkivet.

 

Jeg vil ikke "reddes" fra noen lisens, innholdet må fortsatt lages, og det koster penger. Det er jeg gladelig med på.

Når du ikke har tv eller digital dekoder så slipper du og betale lisens.

NRK radio er gratis på grunn av, Vist du har bare radio og ikke tv så slipper du lisens.

 

Når du ikke tar i mot noe som er gratis og heller betaler for det.

Så synest du at det beste i livet ikke er Gratis. :tease:

Endret av Leseren
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har mange fine poeng, men jeg tror du overvurderer viktigheten av store NRK suksesser. Fellesreferanser får man i like stor grad gjennom nettaviser, sport og nyhetssendinger. Internasjonalisering er kanskje nettopp det vi trenger. En BI-foreleser hadde flere morsomme poeng (du vet kanskje hvem jeg mener?).

 

Den største fordelen med smarte tv-er er jo at dritt som såpeserier og farmer osv. kan velges lett bort. Det finnes utrolig mage fine programmer der ute, men vi går glipp av mye da det sendes til bestemte tider på bestemte kanaler. At NRK burde eksistere er jeg enig i, men treger vi lisensen? Den er jo kun en måte å holde kanalen reklamefri. De virker ikke som en god deal å betale 2500 for å slippe reklame på bare NRK. En kanal mange studenter ser veldig lite på.

Lenke til kommentar

NRK er mer enn en TV-kanal og har forpliktelser som statseid allmenkringkaster. Det er faktisk svært viktig for en nasjon å ha felles referanser, både hva gjelder språk og nyhetsformidling. TV3 trenger kun å tenke på overskuddet (seertallets reklameverdi) og kan kjøpe hva de ønsker av hyllevare fra USA. De trenger heller ikke ha distrikskontor. NRK må lage noe eget med en norsk forankring, selv om de også må spe på med andre ting for å møte konkurransen og for å holde kostnadene nede. Og sportsendinger må desverre delfinansieres av sponsorer.Norge er et lite land. Om vi ønsker å opprettholde språket og kulturen trenger vi en institusjon som NRK. Tenk deg en TV-hverdag uten NRK. Da blir lite annet enn amerikansk såpe og samt norske produsjoner som "Farmen" og TV2s Se og Hør-nyheter. Ikke noe galt med det, men vi trenger mer. Det er det kun NRK som tør satse på da de slipper å tenke på investorene. Trur dere TV2 ville tatt sjansen på "Der ingen skulle tru..", "Lille lørdag" eller "Typisk norsk"? Braksuksesser som ingen forventet.

 

Du har mange fine poeng, men jeg tror du overvurderer viktigheten av store NRK suksesser. Fellesreferanser får man i like stor grad gjennom nettaviser, sport og nyhetssendinger. Internasjonalisering er kanskje nettopp det vi trenger. En BI-foreleser hadde flere morsomme poeng (du vet kanskje hvem jeg mener?).

 

Den største fordelen med smarte tv-er er jo at dritt som såpeserier og farmer osv. kan velges lett bort. Det finnes utrolig mage fine programmer der ute, men vi går glipp av mye da det sendes til bestemte tider på bestemte kanaler. At NRK burde eksistere er jeg enig i, men treger vi lisensen? Den er jo kun en måte å holde kanalen reklamefri. De virker ikke som en god deal å betale 2500 for å slippe reklame på bare NRK. En kanal mange studenter ser veldig lite på.

Lenke til kommentar

NRK er mer enn en TV-kanal og har forpliktelser som statseid allmenkringkaster. Det er faktisk svært viktig for en nasjon å ha felles referanser, både hva gjelder språk og nyhetsformidling. TV3 trenger kun å tenke på overskuddet (seertallets reklameverdi) og kan kjøpe hva de ønsker av hyllevare fra USA. De trenger heller ikke ha distrikskontor. NRK må lage noe eget med en norsk forankring, selv om de også må spe på med andre ting for å møte konkurransen og for å holde kostnadene nede. Og sportsendinger må desverre delfinansieres av sponsorer.Norge er et lite land. Om vi ønsker å opprettholde språket og kulturen trenger vi en institusjon som NRK. Tenk deg en TV-hverdag uten NRK. Da blir lite annet enn amerikansk såpe og samt norske produsjoner som "Farmen" og TV2s Se og Hør-nyheter. Ikke noe galt med det, men vi trenger mer. Det er det kun NRK som tør satse på da de slipper å tenke på investorene. Trur dere TV2 ville tatt sjansen på "Der ingen skulle tru..", "Lille lørdag" eller "Typisk norsk"? Braksuksesser som ingen forventet.

 

mange gode argumenter, men hvorfor trenger vi det norske språk? engelsk er kan brukes i mange flere sammenhenger, og så langt jeg vet gjør det nytten i de landene der det er morsmål...

Lenke til kommentar

Er vel for skeptiker å regne jeg da, som vanskelig ser for meg hvordan dette skal kunne fungere tilfredsstillende i praksis.

 

-Brukerhistorikk og egenpreferanser avgjør hvilke tv-sendinger som blir valgt ut til akkurat deg. Om du sitter med hele familien finner algoritmene noe som passer alle.

Jeg tror det ikke før jeg får se deticon2.gif

på grunn av vist

 

Dette er overhodet ikke relatert til artikkelen, men jeg klarer ikke å la være. Jeg dør litt innvendig hver gang jeg ser språket vårt misbrukes på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...