Gå til innhold

Nå kan du kjøpe og leie film med iTunes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal du kjøpe de nyeste HD-filmene, koster disse deg 169 kroner per stykk. Dette er ikke spesielt billig etter vår mening.

Deler den meningen der jeg også. Du får jo mange helt nye utgivelser til lavere beløp enn det der.

 

I tillegg antar jeg at slike tjenester har flere begrensinger, med tanke på DRM og at filmene sikkert må spilles av i iTunes ... til tross for at slike løsninger har sine store fordeler også.

 

Synd jeg har litt imot piratkopiering. De har det beste tilbudet: Ikke DRM, kan lastes ned i flere formater, kompatibel med mange mediaavspillere og operativsystemer, +++.

 

Holder jeg meg til plastikk litt til.

Lenke til kommentar

Hvis en enkelt film (Bluray) koster stort mer enn hundre kroner kjøper jeg ikke. Har et par ganger strukket meg så langt som til 129, men de gangene kan telles på ei amputert hånd.

 

Så for å si det sånn, så kommer jeg IKKE til å kjøpe en digital film for 169. Ikke for 129 kroner heller. Eller 99 for den saks skyld... Når jeg betaler 99 kroner får jeg med cover, plate og ofte en DVD-kopi (ikke at noen trenger slike lengre?), så digitale filmer må nok en god del lengre ned i pris før i hvertfall jeg kommer til å engang vurdere å bruke penger på det.

 

Men then again, jeg kan tenke med at bak dette ligger noe ala det med priser på digitale spill. Du kan ikke selge det for lave priser pga. prisnivået som fysiske forhandlere må holde for å ha fortjeneste.

Lenke til kommentar

Disse filmene er jo også DRM-beskyttet så de må spilles av i QuickTime/iTunes. Du kan ikke kopiere filen til en annen PC, f.eks. Du kan vel overføre den til iDevices knyttet til samme iTunes-konto.

 

Leter fortsatt etter en lovlig måte å kjøpe film og TV-serier via nettet som ikke er DRM-beskyttet. De kan godt være fulle av watermarks, slik kjøpt DRM-fri musikk er, slik at hvis de havner på piratnettsteder så kan industrien se at det er mine filer som ligger der (siden jeg ikke kommer til å legge ut mine kjøpte filmer kommer ikke det til å skje).

 

Jeg vil kjøpe filmer fra nett og legge de over på mediaboksen min med XBMC. Per nå er den eneste lovlige måten jeg vet om å kjøpe filmene som DVD og rippe. Finnes det alternativer?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt det mange andre her ser jeg... Nye filmer i HD ligger stort sett på rundt 150 kr. Disse må man enten bestille på nett og legge til en god 30 kr i porto... for så å vente på filmene i 2 dager minimum før de dukker opp i posten. Alternativt kan du dra ned til butikken å kjøpe de... litt billigere og raskere.

 

Det siste alternativet er å betale 169 kr. Vente 30 minutt..... og så se filmen. Alternativt... 39/49 kr og se den streamet med en gang!

 

Enkle løsninger er verdt de små lusne kronene ekstra... men for de som må se 2 filmer om dagen så er vel dette dyrt i forhold til å piratkopiere :p

Lenke til kommentar

Nå mener jeg at disse løsningene på ingen måte har samme verdi som en Blu-Ray film uansett og derfor mener jeg at eventuell argumentasjon rundt at "jaja det koster noen kroner ekstra, men du får det tross alt levert med engang" faller litt bort.

 

Med tanke på at en Blu-Ray film produsert etter 2010 stort sett er 1080P med en bitrate på 15mbps++ og har Dolby TrueHD eller DTS:HD Master Audio lydspor og gjerne koster fra 179 til 199kr for nylanseringer og alt fra 99 til 169kr for alt annet så blir 169kr for noe som distribueres digital, har langt lavere bitrate og aldri har noe bedre enn vanlig Dolby Digital eller DTS lydspor blir noe søkt.

 

 

Greit at Apple stort sett aldri er billig, men når det gjelder deres digitale distribuering så har de aldri priset seg ut på noen måte. Ser vi på filmleie mulighetene som Apple har levert via iTunes i USA så har disse faktisk holdt et bra prisnivå og det samme har vell stort sett gjeldt kjøp av filmer og serier permanent også? Derfor mistenker jeg at det er noen EU-greier som skyver avgiftene såpass høyt at prisene blir temmelig absurde sammenlignet med det å kjøpe en Blu-Ray film.

 

Hadde det som ble tilbudt hatt samme kvalitet som det jeg får via Blu-Ray så kunne jeg vurdert det om prisene var rettferdig med tanke på at vi snakker om digital distribusjon. Men når kvaliteten og prisene er sånn som det er per i dag så kan jeg jo likså greit bare laste det ned fra diverse nettsider, enda opp med samme eller bedre kvalitet og heller kjøpe Blu-Ray utgaven av de filmene jeg liker og verdsetter best som jeg gjør per i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så ikkje sei noko. Unødvendig kommentar. Nokon vil kanskje kalle det trolling.

 

Kjøpeprisane er stive. Men som har blitt kommentert, det kan nok vere avgifter som spelar ei rolle. Eg er faktisk ganske sikker på det. For nokre månader sidan justerte Apple prisane på Apps og sangar/album tilsvarande dollarkursen. Samtidig blei det her i Noreg innført MVA på digitale produkt, så prisane blei dyrare. (fra 8,- til 9,- og 10,- til 12,- for ein song).

 

39,-/49,- er ein heilt grei pris for leige. Det er ein kurant pris å betala for å sleppe å reise i ein videokiosk, leiga ein fysisk disk - om den er inne, og risikerer å ha riper i den. Sjølv om oppløysinga og bitraten er litt lågare.

Lenke til kommentar

Kjøpeprisane er stive. Men som har blitt kommentert, det kan nok vere avgifter som spelar ei rolle. Eg er faktisk ganske sikker på det.

er avgiftane for sal av digitale media høgare enn tilsvarande media på f.eks. DVD? I utgangspunktet burde det vel vere billigare å selje ein film via internett, enn den fysiske varianten. Så dette skulle tilseie at avgiftene er ein god del høgare om det du seier stemmer.

 

Personleg mistenker eg at kunstig høge prisar frå utgjevarane er ein vikig grunn til den (alt for) høge prisen.

Lenke til kommentar

Det at folk poster sin uenighet ser jeg på som likt de som stemmer blankt ved valg.

De sier klart ifra at de er misfornøyd med stillingen og at noe er galt.

 

Riktignok hører ikke HW.no eller redaksjonen på brukerne. (Audiovisuellt da disse ble underlagt HW.no, 95% ville ikke ha det der, men det kom uansett.)

Men at noen sier ifra er bra spør du meg, til og med om det er saker jeg brenner for, noe dette absolutt IKKE er.

Lenke til kommentar

Tror jeg holder meg til play.com jeg når det gjelder film...

 

Vil tro de fleste filmer er billigere der, men det tar jo noen få dager før den er i hus....

 

Holder på å kjøpe BD pakker med filmer i år....

Under 200kr for 3-5 filmer for det meste :D

Og eventuelt noen dobble pakker der det bare er laga to filmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...