Gå til innhold

Guide: Bruk mobilen som modem i påskefjellet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare legge til en liten ting:

 

Hvis en PC først er på nett via telefon og USB-kabel, eller vanlig nettverkskabel,

kan du opprette et nytt trådløst nettverk med PCens trådløse nettverkskort.

 

Dette kan familiens øvrige datamaskiner koble seg til.

 

Altså blir PCen en router.

 

Dette er svært lett i Linux. Ikke testet det i Windows eller Mac, men tipper det funker der også.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har Windows Mobile 6.1 på telefonen, og når jeg koblet den til laptopen, fikk jeg 3G uten drivere eller noe annet kluss(Ubuntu 10.10)

Ja, erfaringsmessig er Ubuntu veldig greit med sånt som det der (som med det meste annet).

 

Jeg bruker stadig vekk en gammel Nokia 6600 Slide (series 40 eller noe sånt - en skikkelig dumtelefon) som modem via blåtann på laptoppen. Har fått det til å funke med mange kombinasjoner av maskinvare uten problem :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Dette har jeg kunnet gjøre med N95 ganske lenge! Det funker den faktisk veldig bra til, så jeg er glad jeg ikke har kastet den! Er greit å bruke den gamle mobilen til dette, for den nye skal du jo skrive meldinger, ta bilder med, snakke i, m.m. Det går sikkert an å gjøre alt samtidig, men det blir lett litt upraktisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, nei ..... Fin artikkel, men de færreste har en mobil hvor man ikke kan bruke den som modem på PCen!

Artikelen burde tatt mede at det å bruke mobilen som modem for mobilt nett har man kunne gjøre på mange (de fleste?) mobiler fra de siste 3-5 år, selv de billige modeller (noen med kun vanlig 3G hvis den er mer en et par år). Blant annet SonyEricsson telefoner har hatt dette som standard siden 2006. Man har brukt USB kabelen til telefonen rett i PCen (da holder mobilbatteriet seg også) og kunne surfe på mobilt nett.

 

Det som er viktig er at Telenor og sikkert andre fram til nå har tatt andre datapriser når mobilen er modem til PC. Dvs. at man ikke kan surfe fritt på PCen med standard pristak på mobilsurfing per døgn, eller innenfor prisen for mobilsurfing.

 

Har noen sjekker ut om det fortsatt er slik? Det overrasker meg om Telenor og andre tillater å surfe på PC med mobilt 3g abonnement som tilhører telefonen, uten ekstra betaling.

Telenor har hittil skilt på datatrafikk fra telefon som har makspris på 10 kr døgnet og datatrafikk fra tilkoblet PC via mobil. På sistnevnte har det vært langt høyere priser.

 

Det er mulig dette skillet på "håndholdt netttrafikk" og PC har endret seg. Det betyr i så fall at man kan kutte ut eget 3g abonnement til PCen og bruke abonnementet på telefonen, for å spare penger..

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...