Gå til innhold

Musikksalget faller fremdeles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de sluttet å saksøke bestemødre og alenemødre så hadde de kanskje hatt litt mer forsåelse blant folkemengdene der ute. Disse selskapene som EMI, Sony BMG osv er ikke akkurat noen småaktører. Hvis de kan komme med noe nytt ogspennende som kan konkurrere med fildeling, slik som Spotify har begynt med, så hadde de fått mer respekt og hadde tjent mere penger. Så tror nok Lady Gaga skal få råd til en pakke melk og litt brød til neste uke også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt nok å kjøpe musikk på nett. Mange av stedene insisterer også på å ikke selge, men leie ut musikk, enten per tidsperiode eller per gang man hører en låt, som regel med redusert kvalitet i forhold til CD. Teknisk utvikling siden CDen ble introdusert i 1982 burde sørget for bedre kvalitet, ikke dårligere. De fleste som selger musikk via nettet fraskriver seg alt ansvar dersom harddisken ryker. Det er ingen muligehter for å bare hente tilbake de sangene man allerede har betalt for. Mange av aktørene plager kundene sine med DRM som hindrer fleksibel personlig bruk. CDer er for store og sårbare og passer ikke i dagens mobile hverdag (små spillere i buskelumma, med eller uten ringefunksjonalitet). Hyllemetere med grelle plast-covre passer ikke for dagens rene og minimalistiske stil.

 

Musikkbransjen forsøker ikke godt nok. Det er alt for mange motvillige grinebitere der som ødelegger for det musikkmarkedet vi kunne hatt. Dermed lever piratkopieringen i beste velgående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Frihetene Regn der og boykotter ALLE selskaper som har med de verste aktørene å gjøre. Det er jo tafatt å se hvordan de bruker sine resurser MOT sin egen interesse i saken, og det rammer jo oss forbrukere.

Og det er ikke første gang hele bransjer innhentes av tekniske endringer. En av de første var vel Urmakerlauget - og de har ingenting lært av dem........

Lenke til kommentar

At folk piratkopierer fordi platebransjen er slem mot Anne B. Ragde er nok bare et vikarierende argument. Folk piratkopierte musikk lenge før platebransjen begynte med mottiltak. Jeg piratkopierer fordi det er enklere enn å kjøpe. Jeg hører på en del gammel musikk som er vanskelig å finne i tapsfritt format på nettet og da kjøper jeg plata. Jeg kjøper også plater som jeg allerede har lastet ned fordi jeg liker musikken og vil støtte artist og plateselskap.

 

Jeg stiller meg 100% bak det Simen1 skriver. Jeg som forbruker ønsker å betale for tilgang til nedlastbare filer i et tapsfritt, åpent format med meta-data.

 

Når jeg nå skal ha meg et nytt album har jeg to alternativer:

 

Kjøpe en CD til ca kr 100, vente på å få plata i posten, rippe plata og av og til skrive inn meta-data manuelt. Først når det er gjort kan jeg høre på musikken slik jeg ønsker. CD-plata blir så lagt i en diger pappeske i kjellerboden.

 

Alternativ to er å piratkopiere over nettet og høre på plata etter 10 minutter.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

*sukk*

 

Hva skal til før de lærer? Bytte ut lederne i bedriftene med folk som har vokst opp senere? _Noen_ må da ha matet dem realiteten med teskje, jeg ser den hver eneste gang jeg ser en slik sak.

 

Det kan da vel ikke være slik at absolutt _alle_ i styrene til store selskaper tenker tanker fra 1950-tallet? Er det bare et flertall?

 

Jeg tipper de ikke har nok tro på at folk vil betale for å laste ned når de kan laste ned gratis. Om du som leser dette er i en stilling til å gjøre noe med saken: folk laster allerede ned uten å betale. Hva har du å miste på å lansere et flott, lovlig tilbud der folk kan betale, og få dét de vil. Med én gang?

Lenke til kommentar

Sist eg såg var TBP framleis oppe. Om dei skulle gå ned finnes det sjøvlsagt hundrevis av liknande nettsider. Einaste måten ein kan skremme folk til å slutte med piratkopiering er ved å dømme og gje bøter til privatpersonar som har lasta ned noko. Gjerne i utstrakt skala, ikkje at ein person i Nederland får 600 000 i bot.

 

Uansett kjem det alltid nye metodar til, piratkopiering er kome for å bli. Det musikkbransjen bør gjere er å forbetre nettbutikkane som sel musikk.

 

Spotify har sjølvsagt ein stor betydning her, skal ein samanlikne tall må nesten det tas med. Spotify er jo ein måte å betale for musikken på, men sjølvsagt er vanskeleg å måle opp mot antal solgte plater og låter.

Lenke til kommentar
[...]med det sviktende salget av CD-er som den sterkeste bidragsgivende faktoren. Dette forekommer til tross for [...] en oppsving i lovlig nedlasting av musikk på nett.

 

hmm ... så til tross for at fler og fler kjøper digitale kopier av enkeltsanger lovlig , så synker tallet på antall CDer.

 

[ironi]ja de var jo virkelig merkelig[/ironi]

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke gitt mer f..

 

Musikkindustrien i dag er en spøk. Lady Gaga 1, 2 og 3. Eminem og lille eminem. "Gangster rap". De melker de alle artistene med samme oppskrift og musikken som er populær i dag er bare kjedelig og latterlig dårlig spør du meg. De artistene som fortjener platekontrakt og musikkvideoer blir bare skyvet unna.

 

Men så er det masse bra musikk som blir gitt ut på skive og som spiller på konserter verden over og tjener feite penger. Så den musikken som er verdt å kjøpe, den kjøper man selvfølgelig for å få best lyd på anlegget. Mens de som ikke har råd eller ikke har behov for å kjøpe musikken laster det ned gratis på nettet og heller kjøper merchandise og drar på konserter for å støtte artistene.

 

At Sony osv ikke tjener like mye på Michael Jackson Greatest Hits, Absoultt Musikk, Justin Bieber osv som de kunne gjort for 20 år siden, bryr meg midt på ryggen.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke gitt mer f..

 

Musikkindustrien i dag er en spøk. Lady Gaga 1, 2 og 3. Eminem og lille eminem. "Gangster rap". De melker de alle artistene med samme oppskrift og musikken som er populær i dag er bare kjedelig og latterlig dårlig spør du meg. De artistene som fortjener platekontrakt og musikkvideoer blir bare skyvet unna.

 

Men så er det masse bra musikk som blir gitt ut på skive og som spiller på konserter verden over og tjener feite penger. Så den musikken som er verdt å kjøpe, den kjøper man selvfølgelig for å få best lyd på anlegget. Mens de som ikke har råd eller ikke har behov for å kjøpe musikken laster det ned gratis på nettet og heller kjøper merchandise og drar på konserter for å støtte artistene.

 

At Sony osv ikke tjener like mye på Michael Jackson Greatest Hits, Absoultt Musikk, Justin Bieber osv som de kunne gjort for 20 år siden, bryr meg midt på ryggen.

 

Forskere har bevist at det er midt på ryggen man bryr seg mest.

Lenke til kommentar

Problemet i dag er at markedet (det gjelder alle typer firmaer og varer) hele tiden forutsetter vekst. Det er i seg selv en umulighet. Et økonomisk marked kan ikke vokse uendelig. Dessverre nekter det "frie marked" å innse dette og hyler etter konstant vekst. Dersom dette ikke oppnås legger de skylden på eksterne faktorer, og i musikkbransjen er dette piratene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...