Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Bedriftene sine tråder
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Film
    2. TV-serier og -programmer
    3. Musikk
    4. Litteratur
    5. Tegneserier
    6. Anime og manga
    7. Språk
    8. Egenprodusert kultur
    9. Humor (snarvei)
    10. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

En guide til maling


72 svar i denne tråden

#1 ilpostino

ilpostino

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 13 798 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 5. januar 2011 - 09:25

*
POPULÆR POST!

Denne tråden er opprettet i august 2011 og oppdatert i august 2012 og oktober 2013.

I denne tråden skal jeg skrive litt om maling. Jeg kommer primært til å skrive om utemaling (husvegger, grunnmurer og plattinger) og innemaling (tak, vegger og gulv) men det er også en liten del om maling av metall, spraymaling og lakkering. i tillegg har en skipsmaling og båtmaling men de to malingtypene faller litt utenfor denne delen av forumet så de vil jeg ikke ta for meg i denne guiden. Det er også visse typer innendørsprodukter, som spritbasert beis, jeg heller ikke vil omtale så mye da det ikke er så mye brukt.

Litt om de forskjellige glansgradene.
og hva slags type maling som ligger innenfor disse. Det kan hende det er noen glansgrader jeg har hoppet over men det håper jeg går greit. Glansgraden angir hvor mye av lyset som reflekteres av malingen. Glansen er angitt i parentes i avsnittet nedenfor. 02 er helt matt mens 90 er helblank og ganske "glossy" maling. En kan ha som tommelfinger-regel at dess blankere malingen er des enklere er den å male. 

  • Helmatt og silkematt (02,03,05, 07) maling er vanlig å ha i taket på oppholdsrom.
  • Silkematt (07,10, 15) maling er vanlig på veggflater i oppholdsrom.
  • Halvblank (20, 25) er vanlig på veggflater i våtrom (kjøkken og bad)
  • Halvblank (40 og over) og helblank maling på lister, dør- og vinduskarmer og andre, lignende detaljer.

02, 03, 05, 07. Disse glansgradene er matt maling og er lateksmaling. Lateksmaling legger seg på mange måter som et plastbelegg på veggen og det egner seg best som grunning og på toppstrøk på vegger (IKKE trevegger) hvor det er lite slitasje, som for eksempel i stuer og lignende.

10, 25. Dette er akrylat og vannbasert maling. Denne malingstypen er mye sterkere enn overnevnte og kan brukes på stort sett alle veggflater hvor det er stor slitasje. Vegg i gang og lignende hvor det hender folk lener seg mot veggen og lignende. 25 er våtromsmaling og inneholder soppdrepende midler. 

15, 20, 40, 90. Dette er oljebasert maling. Grovt sett er dette den mest slitesterke malingen og er den som er best egnet til treverk. Det finnes mer slitersker maling som brukes til industrigulv og skip men de ligger litt over nivået i denne tråden. De matteste malingene brukes på veggflater mens de blankeste brukes på listeverk og lignende.

Utendørsmaling ligger i hovedsak mellom silkematt og halvblank litt avhengig av hvor du bruker den.

 

Så litt om farger og måten disse angis på
For maling er det tre måter som er vanlig å angi farger på i Norge. Dette er ved navn (feks Egghvit), Natural Color System (NCS)-kode (feks 0502-Y) og Standardnummer (STD) (feks 1001). Det er vanlig å bruke alle tre om hverandre på de samme farvene men disse kan også brukes hver for seg. I alle eksemplene er de forskjellige kodene til Egghvit brukt. Både navn og Standardnummer blir tildelt av produsenten så det er vanlig at flere farger har samme navn og Standardnummer. Det er lurt å ha enten Standardnummeret og/eller NCS-koden i tilleg til navnet på fargen for å være sikker på at du får riktig. Det er tilnærmet ingen begrensninger på hvilke malingsmerker en kan få de forskjellige farvene i. Ser du en farge du liker i et farvekart fra Jotun er det mulig å få laget denne fargen i en maling fra Scanox.

I tilleg til overnevnte er det et farvesystem som heter RAL som oftes brukes innen lakkering. Innen spraymaling brukes stort sett kun farger fra fargekartet til RAL. Hvis du vil ha friheten til å velge farge selv på spraymalingen bær du kontakte Billakkspesialisten St Hanshaugens Farvehandel.

NCS-systemet er en Norsk Standard og en standard innen fargegiving innen Europa. Det er et fargesystem som bygger på hvordan mennesker ser farger. Alle overflatefarger kan beskrives med en NCS kode som er entydig. Kodene er basert på en farges mer eller mindre slektskap til fire kulørte farger (gult, rødt, blått og grønt) og to ukulørte farger (sort og hvitt). En NCS kode kan være S3040-Y60R. 3040 er nyansen, det vil si slektskapet til sort og fargetettheten. Jeg har aldri sett noen farge ha mer enn 90 i fargetetthet. I eksempelet er sortheten 30% og kulørtheten er 40%. Y60R forteller at fargen er gul med 60% rødhet. Farger uten kulør, altså rene gråfarger, benevnes med bokstaven N etter nyansen, for eksempel S2500N. Dette er en farge med 25% sorthet. NCS-systemet finnes i to utgaver og S'ene sier at dette er Secound edition av fargesystemet. Secound edition er en mer nøyaktig fargeangivelse.


Ting å huske på før du maler
Det er en del ting du bør huske på å gjøre før du maler. Dess mer nøyaktig du er med disse punktene dess bedre resultat kan du få. Får du bra resultat kan du vente lenger før du må behandle flaten på nytt. Hvis flaten er malt fra før av bør du pusse av gammel, løs maling først. Dette kan enten gjøres med stålbørste (utendørs og mur), sandpapir (tre), sandblåsing (brukes meg bekjent kun på metallkonstruksjoner) eller ved hjelp av kjemikalier. Skal du bruke kjemikalier anbefaler jeg et produkt som heter Duxola. Dette produktet er svært etsende så det er viktig du dekker til deg selv og eventuelt underlagg (feks gulv hvis du skal bruke produktet på vegger) for å unngå skader. Les bruksanvisningen/pakkningsvedlegget for sikker bruk.

Etter du er sikker på å få av løs maling bør du vaske flaten skikkelig. Dette må du gjøre for at malingen du maler oppå skal sitte best mulig. Skal du vaske kan du bruke Kraftvask, Aceton eller teknisk sprit litt avhengig av flaten du skal male. Når det gjelder bruk av teknisk sprit er rødsprit mest vanlig selv om det går fint med blant annet blå isopropanol. Det er mange som er usikre på når de skal bruke Kraftvaskog Husvask. Kraftvask er basert på lut mens Husvask er grønnsåpebasert. Forskjellen ligger i at Kraftvask vasker ned flaten helt mens Husvask vasker og legger igjen en liten beskyttende hinne på overflaten. Bruk derfor Husvask i de tilfeller du skal vaske for vaskingens skyld ikke som vask før du skal male. Merk at Kraftvask er ganske etsende så det kan matte ned blandt annet vinduer. Vis forsiktighet ved bruk av dette produktet innendørs (ha gode utluftingsmuligheter hvis du bruker det inne) og les bruksanvisningen. Innendørs kan du eventuelt bruke et svakere, salmiakkbasert vaskemiddel. Hinnen Husvask legger igjen kan gjøre at malingen og/eller grunningen du senere påfører ikke sitter så bra som den kan hvis du bruker Kraftvask. Når du er ferdig med dette er det på tide å grunne. Skal du male utenførs er Visir grunning den mest brukte grunningen. Det finnes forskjellige utgaver av Visir avhengig av om den skal brukes på dør (herunder vindu, vindskier og andre utsatte steder) eller vegg. Skal du grunne metall finnes det egen grunning til dette og det gjør det for innendørs vegger også. Det er forskjellige typer avhengig av hva slags flate du skal grunne.

For grunning for innendørs vegger finnes det er par forskjellige utgaver avhengig av om du skal grunne treverk, metall eller andre. På innendørs mur, gipsplater og lignende kan du bruke vannbasert maling med glans 02, 03 eller 07 istedenfor vanlig grunning. Denne malingen er vanligvis takmaling (glans 02 og 03) eller veggmaling (glans 07) men denne malingen er laget av latex og er veldig billig. Gips og strie suger veldig mye maling på de første strøkene så det kan være greit å bruke noe billig som uansett trekker rett inn i veggen. Det viktigste er uansett hva du puter oppå grunningen som toppstrøk. Grunningen skal i praksis mette underlaget og gjøre at malingen du bruker sitter best mulig. Vanlig grunning og takmaling (02 og 03-maling) kommer vanligvis kun i hvit mens 07-maling og blankere kan lages i så å si alle farger som finnes. Skal du ha en annen farge enn hvit som toppfarge kan det være en idé å bruke 07 som grunning og få laget denne tilnærmet lik den du skal male med på toppen. Skal du grunne metall er Arcanol et bra valg. Før du maler innendørs trevegger for første gang vil jeg på det skerkeste anbefale deg å påføre kvistlakk. Hvis du ikke gjør dette kan du med tiden få problemer med kvistene i treerket. jeg har omtalt gruning av metall mer i punktet Maling av metall.


Utstyr du bør bruke når du maler
Avhengig av hva slags flate du skal male finnes det forskjellige produkter du kan bruke. Det mest vanlige er rulle eller pensel. Rulle er raskest å bruke rulle på store flater mens en bruker pensler der en trenger å gjøre litt detaljert arbeid. Rulle finnes i forskjellig finhetsgrader fra veldig grov, som passer til grove murvegger og lignende, til veldig fine ruller som passer til høvlet treverk eller glatte gipsplater. For maling av vinduskarmer eller andre steder hvor høy grad av nøyaktighet kreves vil jeg anbefale deg å bruke en rund eller oval pensel. Disse penselene blir spisse når de blir dyppet i malingen og er dermed enkle å male nøyaktig med. Ovale pensler suger til seg mer maling enn runde så de kan være bedre å bruke.

Skal du male tak eller vegger er det lurt å dekke til gulvet med enten plastikk eller papir. Du kan kjøpe ruller med pappir og plast de fleste steder de selger maling. Jeg vil anbefale at du bruker papir eller papp fremfor plastikk. Søler du på papp eller papir vil dette absorbere malingen mens den vil ligge våt oppå plastikken. Hvis du da tråkker i den vil du drasse med deg malingen rundt omkring, noe som medfører ganske mye merarbeide. Skal du male lister eller lignende steder hvor du er avhengig av å male nøyaktig anbefaler jeg å bruke maskeringstape. Ikke bruk den vanlige gule maskeringstapen da denne kan dra med seg malingen den er limt til hvis den sitter for lenge. Det er godt mulig malingen kan "krype" litt under kanten på denne malingen og dette kan gjøre at du får et dårligere resultat. Kjøp heller den bå maskeringstapen. Den er dyrere men mye bedre.

Når du maler start "øverst i rommet" (det vil si i taket) mens du arbeider deg nedover og avslutter med å male gulvet og listverket. Dette for å hindre at du må tørke malingssøl på steder som er nymalte.


Utemaling
På utendørs maling har du tre forskjellige grader av dekkning/fyllingsgrad. Dette er maling, dekkbeis og (olje)beis. Forskjellen i disse ligger i hvordan de trekker inn i materiale de påføres og hvor transparency (jeg tror gjennomsiktighet er den beste norske oversettelsen jeg kommer på i farten) produktet er. Maling er som du sikkert vet helt glatt og legger seg mer eller mindre som en hinne utenpå overflaten selv om det til en viss grad trekker inn i underlaget. Det finnes maling til både treverk, metall, mur og lignende mens dekkbeis og oljebeis brukes på treverk. Siden maling primært legger seg utenpå underlaget må en gå over med en skrape før en maler på nytt da maling flasser. Oljebeis, som også kun kalles beis, er så å si helt gjennomsiktig og kan minne mye om lasur innen innendørsmaling. På oljebeis skinner underlaget igjennom og det er lett å se tidligere farger som er brukt i tilleg til konturen på underlaget. Har du malt en del lag med oljebeis kan teksturen på mange måter ligne på dekkbeis. Dekkbeis er mellom barken og veden mellom maing og oljebeis. Det trekker såpass langt inn i treverket at en kan se konturen og strukturen på underlaget mens den dekker såpass bra at en ikke kan se fargen på underlaget. Selv om dekkbeis er heldekkene slipper en det å måtte skrape flatene før en skal male de på nytt.

Malingen på huset slites forskjellig avhenig av hvor bygget er plassert og hvilken himmelrettning veggen peker i. Som en tommelregel kan en si at syd- og vestvegger slites mest og dess lavere bygget er plassert (målt i høydemeter over havet) dess mer slites den.

Utendørsmaling finnes i litt forskjellige typer. Du har linoljemaling, tretjære, oljebaserte produkter og vanntynnet maling. Linoljemaling er ikke så mye brukt i Norge lenger men det er et av de malingsproduktene som er best på å gi treverket fuktighet og gjør at treverket kan holde på fuktigheten bedre over tid enn mye annen maling. Tretjære er laget av tretjære eller tyri og har mange av de samme egentkapene som linoljemaling. Selv om tretjære og linoljemaling er best for treverket holder det dårlig på farvestoffer og glansmidler så det har en tendens til å falme ganske fort sammenlignet med andre typer malinger. Linoljemaling og tretjære brukes derfor mest på fjellet. Har du først brukt disse typene av maling må du holde deg til disse. Du kan for eksempel ikke bruke linoljemaling først for så å ta på oljemaling eller vanntynnet maling uten først at flaten utsettes for kjemisk rensing og dette kan vær en ganske omstendig prosess.

Ulempen med oljebasert maling er at den med tiden er mer utsatt for blandt annet svartsopp enn for eksempel vanntynnet maling. Det er soppdrepende midler i alle utendørsmalinger (og innendørs våtromsmaling) men på grunn av strengere miljøkrav er det ikke like mye som i "gamle dager" det er derfor godt mulig du kan se eldre malere helle ekstra soppdrepende midler i malingen før de bruker den.

De siste årene har det skjedd ganske mye innen utendørs maling. Det har kommet noe som heter vanntynnet maling som har en helt annen sammensettning enn den tradisjonelle alkydoljemalingen (oljemaling). I dag er det ikke noe problem å legge vanntynnede produkter utenpå alkydoljeprodukter, eller omvendt, selv om dette kunne være ganske problematisk for en del år siden. Det er ikke så uvanlig at de forskjellige produsentene av vanntynnet maling gir garantier for hvor lenge glansen skal holde på malingen. Vanntynnet utendørs maling, vanlig oljebasert maling, dekkbeis og oljebeis kan en bruke om hverandre uten å være redd for at det skal skje noen kjemiske reaksjoner. Oljebeis fester dårlig på vanlig maling og dekkbeis så det er ikke noe lurt på ha denne som toppstrøk på noen av de andre malingstypene.

For vedlikehold av plattinger og terrasser i tre har du i praksis to valg. Dette er terrasseolje og terrassebeis. Terrassebeis er som regel dyrere men har bedre holdbarhet enn terrasseolje. Du kan slippe unna med å olje terrassen hvert andre eller tredje år ved å bruke en slik løsning. Er den oljet fra før av vil jeg anbefale at du vasker eller renser den litt avhengig av hvor møkkete den er. Er den ikke renset på et par år vil jeg anefale deg å gjøre dette. Terrasserens er veldig mye sterkere enn for eksempel Husvask og får dermed bort en del gammel olje og dritt saom har satt seg skikkelig godt fast. Du vil kunne se stor forskjell på plattingen før og etter bruk av terrasserens. Visse typer terrasserens ineholder Oxalsyre som er det samme som er i teakrens så du kan slå to fluer med et smekk hvis du for eksempel terrassemøbler i teak. For maling av utendørs møbler anbefaler jeg deg å bruke utendørs dør og vindusmaling da denne er mer slitesterk enn annen utendørsmaling.

Når det gjelder maling av grunnmur er det litt forskejllig fremgangsmåte avhengig av hva grunnmuren er laget av. Felles for alle fremgangsmåtene er at du først fjerner det som måtte være av løs maling, vasker den med Kraftvask og grunner (seiser) underlaget før det males toppstrøk med utendørs murmaling.


Maling innendørs (maling av tak, vegger og gulv)
På tak er det vanlig å bruke så matt maling som mulig. På tretak kan du bruke helt matt eller silkematt maling og på alle andre tak er det vanligst med helmatt vannbasert maling med glansgrad 02, 03 eller 07. Dess mattere malingen er dess vannskligere er den å vaske/rengjøre og det er mye av grunnen til at halvblank maling er vanligere der. På vegger i oppholdsrom er det vanlig å bruke silkematt maling mens det er vanlig å bruke halvblank maling på gulv. Merk at i våtrom, som kjøkken og bad, er det vanlig å bruke halvblank maling på veggene. Det finnes egen våtromsmaling og denne skiller seg fra annen innendørs maling ved at den er tilsatt soppdrepende midler.

Et alternativ til maling av trevegger er panellakk. Du kan også bruke lasering men hvis det er store flater kan dette bli et langt dyrere alternativ. Dessuten er panellakk mer slitesterkt og dermed mer holdbart enn lasuronlje. Det er mulig å få panellakk i forskjellige farger. Hvis du har panelvegger som er gulnet er det vanlig å ha på hvit panellakk som gir de et litt kalket og lysere preg. Du kan godt bruke flere strøk med panellakk for å forsterke effekten. du kan bruke panellakk på gulv men da bør du lakkere opå med klar lakk.

Skal du male gulv er malingstypen du skal bruke avhening av hva slags gulv det er. Er det vanlig gulv av tre eller mur kan du bruke en helt vanlig gulvmaling, for eksempel Oxan. Merk at det finnes forskjellige utgaver Oxan til de forskjellige gulvene. Hvis du skal male gulvet i våtrom (bad, vaskerom, plattinger ute eller lignende steder) bør du bruke epoxy gulvmaling, som for eksempel Sigural. Dette merke er egentlig en maling som ble utviklet til bruk basseng men det har blitt ganske vanlig å bruke det på alt fra industrigulv til rom i hjemmet hvor det stilles svært høye krav til malingen. Siden dette er en epoxymaling er det begrenset med hvilke farger den finnes i. Bruker du Oxan i rom med mye fuktighet kan du risikere at malingen begynner å flasse etter relativt kort tid.

Når vi først er inen på gulv er det verdt å nevne lakk. Lakk er vanlig å bruke på tregulv hvor en ønsker å se strukturen i treverket og blir liggende som et beskyttende lag på toppen av treverket. Lakk finnes i både oljebasert og vannbaserte utgaver og forskjellen i disse ligger hovedsakelig i hvor raskt de tørker. Det skal ikke være noe særlig forskjell i slitestyrken på disse typene. Du har også en tredje type lakk, som er spritbasert lakk, men denne lakktypen brukes primært til møbler og lignende. Hvis du ønsker å få farve på treverket før du lakkerer det kan en tips være å bruke panellakk eller beis før du lakkerer. Dess flere strøk du påfører med dette dess sterkere inntrykk vil fargen gjøre. Skal du lakkere bør du gjøre dette tre ganger for å gjøre det mest mulig slitesterkt. Da treverket kan reise seg litt etter første strøk bør du gå over med veldig fint sandpapir første gangen. husk å fjerne slipestøvet før du tar på strøk numer to. det er vanlig å bruke klar lakk som ikke endrer på endrer på treets farve.

Det finnes gulvolje som trekker inn i treverket og beskytter det innenfra men dette alternativet kan være litt mindre slitesterkt enn lakk. Skal du olje et tidligere lakkert gulv må lakken først slipes helt ned og flaten rengjøres. Er flaten oljet fra før av holder det å rengjøre flaten skikkelig. Det må ikke ligge igjen noe overskuddsolje igjen på treverket. Hvis det gjør det betyr det at treverket er mettet og overskuddsoljen må tørkes bort. Gulvolje pleier å gjøre at gulvet får et silkematt preg og fremhever strukturen i treverket. Det er mulig å få olje i flere forskjellige farger.

 

Maling av fliser
Skal du male fliser må du være nøye med grunnarbeidet. Vask først med klorin og salmiakk. Det er meget viktig at du skylder godt med vann mellom vaskemidlene for å unngå at det dannes farlige gasser. Grunn deretter med grunning (husk våtromsgrunning hvis du skal male på kjøkken eller bad) og påfør toppstrøk. Skal du male på et område hvor det kommer rennende vann fra feks dusj rett på flaten bør du bruke Sigural eller MPS Skipsmaling for mest mulig slitesterkt resultat.


Maling av metall
En gjenganger hos folk som skal male metall er rust. har du rust på en metallflate som du skal male før du fjerne dette så godt det lar seg gjøre med en metallbørste eller lignende. et produkt som er veldig bra til å motvikre rust er Owatrol rustolje. Selv om det er mange malingsprodusenter som lover gull og grønne skoger når det gjelder hvor bra malingen deres er mot rust er det det svært få som er så bra som de lover. Særlig i maritime områder er metall veldig utsatt for å ruste. Skal du male metall i maritime miljøer vil jeg først anbefale deg å påføre den tidligere nevnte onlen fra Owatrol og deretter bruke Arcanol som grunning og Arcanol eller Bengalakk som toppstrøk. Arcanol kan brukes både til grunning og toppstrøk men finnes i begrenset utvalg av farger og er silkematt. Bengalakk er helblank og er en av de malingene som kan blandes i flest farger. bengalakk er også en av de mest slitesterke malingene som finnes.

Hos St. Hanshaugen fargehandel (kalles også Billakkspesialisten) ligger rett ved siden av Jernia og der kan du få laget sprayboksene dine i tilnærmet hvilken som helst farge.


Dette innlegget har blitt redigert av ilpostino: 30. oktober 2013 - 13:59

  • 12

#2 Resonate

Resonate

    Bruker

  • Medlemmer
  • 77 innlegg
  •   21. januar 2007

Skrevet 20. juni 2011 - 12:36

Hei. Tenkte jeg skulle male huset nå, men har ikke så mye erfaring.

Burde jeg male 2 strøk? Det er noen steder hvor malingen har detti av og man ser treverket. 3 strøk eller skal man grunne med noe annet?


Prosessen er vaske, skrape, male og male? :p

Må man ha høyttrykkspyler for å vaske eller kan man bare bruke en svamp?
  • 0
Fred & kjærlighet.

#3 Hightow3r

Hightow3r

    Bruker

  • Medlemmer
  • 318 innlegg
  •   13. september 2009

Skrevet 20. juni 2011 - 12:47

En høytrykksspyler er å anbefale. Du skal bare spyle av/få bort løse malings biter osv. En svamp vil ta veldig lang tid :) Bruk høytrykksspyler med full effekt fra ca 1-1,5meter i fra veggen. Da tar ikke tre-materiale så stor skade, men du får bort dritten.

Malinga får noen andre ta seg av :p
  • 0

#4 mongojarle

mongojarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 210 innlegg
  •   9. april 2004

Skrevet 20. juni 2011 - 12:54

Hva slags maling skal du male med?

Hvorfor ikke bruke produsentenes anbefaling?

Står mye bra her f.eks: http://www.jotun.no/

btw: Jeg hadde aldri bruke høytrykksspyler på mitt hus, skumsprøyte med kraftvask, kost og vannslange holder lenge!

Dette innlegget har blitt redigert av jale: 20. juni 2011 - 12:55

  • 0

#5 Friluftskar

Friluftskar

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 723 innlegg
  •   19. september 2008

Skrevet 20. juni 2011 - 12:56

Litt lite detaljer. Eks. Hvor gammelt huset er (eller panelen)? Hor lenge er det siden huset ble malt? Hvilke type maling, o.l. Og legg gjerne inn et nærbilde av veggen, som viser avflakkingen tydelig, hadde gjordt seg.

Det kan være forskjellige grunner til, at malingen "detter av", eller flakker av.

Så et foreløpig svar. Etter vask og skraping, må treverket tørke ut fukten etter vasken. Så kan du i beste fall, grunne områdene (flekkene) som har flakket av malingen, med to strøk grunning, av samme type basis som er brukt tidligere. Og så male et strøk over det hele, med samme farge og type som tidligere.

Du kan også bytte ut et strøk grunningsmaling, med et strøk "ferdigmaling" over flekkene, før du tar siste strøk over det hele.

Skal du skifte farge, kan du nøye deg med et strøk grunning. Men da må du benytte to strøk, for å dekke fargeskifte.

Dut trenger ikke høytrykks spyler. Men bruk kost, i steden for svamp og så kan du spyle over med en hageslange. Jotun har en bra kost, som er beregnet for dette. Hvis det ikke er "svartsopp" på huset, kan du benytte Husvask, fra bl.a. Jotun, som vaskemiddel.

Dette innlegget har blitt redigert av geco5: 20. juni 2011 - 13:00

  • 1

#6 Friluftskar

Friluftskar

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 723 innlegg
  •   19. september 2008

Skrevet 20. juni 2011 - 13:05

btw: Jeg hadde aldri bruke høytrykksspyler på mitt hus, skumsprøyte med kraftvask, kost og vannslange holder lenge!

En lite advarsel, hvis du skal bruke Kraftvask (beregnet for sopp, ikke for vanlig husvask) Vindusglasset må ikke tørke (med såpe fra Kraftvask), før du spyler av. Elles blir det skjolder i glasset, som aldri går vekk. Så IKKE bruk Kraftvask, hvis ikke det er nødvendig!
  • 1

#7 Resonate

Resonate

    Bruker

  • Medlemmer
  • 77 innlegg
  •   21. januar 2007

Skrevet 20. juni 2011 - 13:23

Huset er gammelt og det er nok mange år siden det ble malt sist.
Har ikke mulighet til å ta bilde, men det ser ikke så alt for ille ut. Det er noen steder, spesielt på rekkverket, hvor malinga har falt av.

Jeg har oljemaling fra Jotun. Har også kraftvask derifra.

Da tar jeg det fra begynnelsen. Vaske med husvask som jeg påfører med en kost(kan jeg bruke en vanlig kost?:p), så evt. skrape bort maling som sitter løst. Så fortsetter jeg med å grunne 2 strøk der hvor man ser treverket(trenger ikke og grunne resten av huset?), før jeg til slutt tar ett strøk med oljemaling. Ser alt korrekt ut? Internett er kjekke greier asså :)


Har også en murvegg jeg skulle malt. Det bruker man egen maling til, regner jeg med?
  • 0
Fred & kjærlighet.

#8 Lambern

Lambern

    Bruker

  • Medlemmer
  • 442 innlegg
  •   3. mars 2006

Skrevet 20. juni 2011 - 13:33

klippet fra byggforsk:

31
Rengjøring

Som ubehandlet kledning regner vi her også jernvitriolbehandlet og trykkimpregnert kledning uten overflatebehandling. Dersom slik kledning har stått uten overflatebehandling en tid, vil overflaten være mer eller mindre grå og værslitt, og ev. misfarget pga. smuss og overflatesopp.

Ønsker man å beholde kledningen ubehandlet, kan vedlikehold innskrenke seg til lett avskylling med hageslange og vask med sopp- og algedrepende middel.

... Grundigere rengjøring bør utføres med spyling, ev. med høytrykksspyler, der vannet er tilsatt egnet vaskemiddel. Flatene vil nemlig være såpass ru at skrubbing med kost eller svamp blir svært arbeidskrevende. Spyl parallelt med kledningsbordene, og sett ikke strålen mot fugene slik at vann blåses inn bak kledningen.

NB! Ved høytrykksspyling må man bruke moderat trykk og velge dyse slik at kledningen ikke blir skadet eller at større vannmengder ikke trenger inn i fuger og sprekker.

Forbehandling

Eventuelle skader og uheldige konstruksjonsdetaljer utbedres så langt det er mulig.

Fjern løs og slitt beis. Nedbrutt tre fjernes ned til friskt tre (skraping/sliping/børsting, høytrykksspyling). Reparer eventuelle skader, og erstatt råttent tre med trykkimpregnert. Rengjør og vask med sopp- og algedrepende middel.

Etter tørk påføres upigmentert trebeskyttelsesmiddel (Xylamon, Antiparasit e.l.) på særlig utsatte steder, f.eks. i skjøter og på vanskelig tilgjengelig endeved. Flekk deretter alt bart tre med oljebeis eller oljegrunning. All eksponert endeved må mettes godt. Husk å få alle skjøter og fuger behandlet.

... Kritting, smuss og misfarging pga. sopp og alger fjernes ved rengjøring, se pkt. 31. Rengjøring er viktig for at nybehandlingen skal få feste!


  • 0

#9 Friluftskar

Friluftskar

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 723 innlegg
  •   19. september 2008

Skrevet 20. juni 2011 - 16:41

klippet fra byggforsk:


31
Rengjøring

Som ubehandlet kledning regner vi her også jernvitriolbehandlet og trykkimpregnert kledning uten overflatebehandling. Dersom slik kledning har stått uten overflatebehandling en tid, vil overflaten være mer eller mindre grå og værslitt, og ev. misfarget pga. smuss og overflatesopp.

Ønsker man å beholde kledningen ubehandlet, kan vedlikehold innskrenke seg til lett avskylling med hageslange og vask med sopp- og algedrepende middel.

... Grundigere rengjøring bør utføres med spyling, ev. med høytrykksspyler, der vannet er tilsatt egnet vaskemiddel. Flatene vil nemlig være såpass ru at skrubbing med kost eller svamp blir svært arbeidskrevende. Spyl parallelt med kledningsbordene, og sett ikke strålen mot fugene slik at vann blåses inn bak kledningen.

NB! Ved høytrykksspyling må man bruke moderat trykk og velge dyse slik at kledningen ikke blir skadet eller at større vannmengder ikke trenger inn i fuger og sprekker.

Forbehandling

Eventuelle skader og uheldige konstruksjonsdetaljer utbedres så langt det er mulig.

Fjern løs og slitt beis. Nedbrutt tre fjernes ned til friskt tre (skraping/sliping/børsting, høytrykksspyling). Reparer eventuelle skader, og erstatt råttent tre med trykkimpregnert. Rengjør og vask med sopp- og algedrepende middel.

Etter tørk påføres upigmentert trebeskyttelsesmiddel (Xylamon, Antiparasit e.l.) på særlig utsatte steder, f.eks. i skjøter og på vanskelig tilgjengelig endeved. Flekk deretter alt bart tre med oljebeis eller oljegrunning. All eksponert endeved må mettes godt. Husk å få alle skjøter og fuger behandlet.

... Kritting, smuss og misfarging pga. sopp og alger fjernes ved rengjøring, se pkt. 31. Rengjøring er viktig for at nybehandlingen skal få feste!

Dette er tull! Huset er behandlet med maling og har ikke stått flere år uten maling. Så hvis du skal gi tips fra NBI, får du finne rett artikkel.
  • 0

#10 enden

enden

    Forumveileder

  • Forumveiledere
  • 11 962 innlegg
  •   4. april 2003

Skrevet 20. juni 2011 - 16:42

En lite advarsel, hvis du skal bruke Kraftvask (beregnet for sopp, ikke for vanlig husvask) Vindusglasset må ikke tørke (med såpe fra Kraftvask), før du spyler av. Elles blir det skjolder i glasset, som aldri går vekk. Så IKKE bruk Kraftvask, hvis ikke det er nødvendig!

Takk for tipset! Hadde jeg ikke lest dette så hadde jeg gått ukritisk til verks med kraftvask på en vegg i morgen :)
  • 0

#11 Friluftskar

Friluftskar

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 723 innlegg
  •   19. september 2008

Skrevet 20. juni 2011 - 17:23

Huset er gammelt og det er nok mange år siden det ble malt sist.
Har ikke mulighet til å ta bilde, men det ser ikke så alt for ille ut. Det er noen steder, spesielt på rekkverket, hvor malinga har falt av.

Jeg har oljemaling fra Jotun. Har også kraftvask derifra.

Da tar jeg det fra begynnelsen. Vaske med husvask som jeg påfører med en kost(kan jeg bruke en vanlig kost?:p), så evt. skrape bort maling som sitter løst. Så fortsetter jeg med å grunne 2 strøk der hvor man ser treverket(trenger ikke og grunne resten av huset?), før jeg til slutt tar ett strøk med oljemaling. Ser alt korrekt ut? Internett er kjekke greier asså :)


Har også en murvegg jeg skulle malt. Det bruker man egen maling til, regner jeg med?

Rekkefølge og prosedyre er riktig. Men vask med "Husvask" og IKKE "Kraftvask". Se tidligere forklaring, om fare for skjolder i vindusglasset (grunnet etseskader).

Du kan bruke alle litt robuste koster, som er egnet for overflatene på huset. Men jeg anbefaler likevell kosten til Jotun, som er utviklet for dette. Det er mulig jeg missforstår deg noe, så jeg vil pressisere at du vasker hele huset, før du begynner å skrape vekk løs maling! Nei, du skal ikke grunne utenpå gammel maling. Det er bortkastet maling. Grunning brukes i prinsippet, bare på bart (eller nytt) treverk.

Hvis det er bare treverket, har stått så lenge bart (flere år), at det utenpå treverket er blitt noe løse (som minner om gråaktig ull) tynne tråder, så bruker du stålbørste på dette.

Et strøk mad oljemaling (eller oljedekkbeis), bør holde hvis du legger på tilstrekkelig, uten at det begynner å renne. Obs, ved varmt vær! Malingen blir tynnere, renner lettere. Vær også oppmerksom på, at med kun ET strøk med maling, setter det større krav til at det strøket dekker skikkelig. (Hvis ikke, trenger du to strøk).

Så et lite tips, enten du bruker rull eller kost. Kost eller rull, må ikke bli halvtørr og når du mener malingen dekker (på veggen), så dra over en gang til med kosten (med rull - frem og tilbake, en ekstra gang). "Maling" med basis i olje, sitter på alle typer utvendig gammel maling.

Gamle malte murvegger, vil jeg ikke uttale meg om. Det er det brukt mange forskjellige typer maling, bassert på olje, plast, akryl, m.m., på grunnmurer og andre utvendige murer. (Forutsetter nå, at det er en utvendig mur.) Og bruker du ikke rett type maling utenpå (den gamle malingen), vil det flakke av igjen. Det beste ville være å undersøke med den forige eieren, eller få tatt en malingsprøve.
  • 0

#12 McHalvorsen

McHalvorsen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 933 innlegg
  •   7. mai 2008

Skrevet 27. juni 2011 - 15:18

Jeg kjøpte slemming, heydi hvit til grunnmuren, og det ble veldig bra. Lett å dra ut med en murerkost og resultatet blir bra.

Flasser malingen som er på muren av nå? Hvis den sitter bra kan du bare prime og slemme over.
  • 0

Eg har simulert eit hjåsvæve medan eg hadde mitt skue over eit av dine fotografier


Priim

#13 C-angel

C-angel

    Bruker

  • Medlemmer
  • 923 innlegg
  •   24. juni 2005

Skrevet 28. juni 2011 - 10:45

Jeg registrerer at flere her anbefaler husvask fremfor kraftvask før maling. Jeg selv vil helt klart anbefale kraftvask, men sørg bare for at det ikke tørker inn som nevnt tidligere. Med mindre du står i direkte sollys så er dette faktisk ikke noe problem.

Grunnen til at jeg anbefaler kraftvask er rett og slett fordi den matter ned malingen, og dermed gjør kjangsene for avflassing på senere tidspunkt betydelig mindre (langt bedre vedheft). Husvask er et vaskemiddel som er betydelig mildere, og som anbefales/er beregnet brukt årlig for opprettholdelse av glans og holdbarhet.


  • 0
KAMERA: Nikon D80 OBJEKTIV: AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED, Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro, Nikkor AF 50mm f/1.8D
TILBEHØR: ML-L3, Nikon SB-22s,Sigma EF-530 DG SUPER, SB900, NN Stativ.

--DU LEVER SÅ LENGE DU LÆRER!--


#14 Friluftskar

Friluftskar

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 723 innlegg
  •   19. september 2008

Skrevet 28. juni 2011 - 14:01

Jeg registrerer at flere her anbefaler husvask fremfor kraftvask før maling. Jeg selv vil helt klart anbefale kraftvask, men sørg bare for at det ikke tørker inn som nevnt tidligere. Med mindre du står i direkte sollys så er dette faktisk ikke noe problem.

Grunnen til at jeg anbefaler kraftvask er rett og slett fordi den matter ned malingen, og dermed gjør kjangsene for avflassing på senere tidspunkt betydelig mindre (langt bedre vedheft). Husvask er et vaskemiddel som er betydelig mildere, og som anbefales/er beregnet brukt årlig for opprettholdelse av glans og holdbarhet.

Det er ikke noe problem med "vedheft", på en ren malingsflate. Så husvask holder lenge! Men det gjør ikke noe om en bruker sterkere "lut". Det er bare det at det er unødvendig og så kommer faren for etsing i vindusglasset, hvis en ikke følger godt med. Da spessielt i varmt vær.

I en varm solvegg, skal en uansett ikke vaske. Da såpen tørker for raskt, både på maling og vinduer, til å løse opp skitt, svovelpartikkler, o.l. Så personlig så anbefaler jeg ikke uerfarne, å bruke sterkere "lut" enn nødvendig. Og så vidt jeg vet, bruker de fleste proffe, kun husvask hvis det ikke er Svartsopp, i eksisterende maling.

Husvask er for vasking av, utvendige malte trevegger, enten de har stått uvasket i flere år, eller ikke. Det er likevell anbefalt at huset vaskes ned en gang i året, grunnet mer "sur" nedbør (alla svovel), som etser på malingen. Så Husvask er ikke KUN, for årlig husvask!

Vær nå klar over at midler som Husvask, har kun vært på markedet 20 - 30 års tid. Og hva gjorde folk før. Jo, de malte rett på de gamle overflatene, uten å vaske, eller ripe opp den gamle malingen, med anbefalt stålbørste (grunnet vedheft). Og malingen satt, forutsatt at det var tørrt på veggen.

Dette innlegget har blitt redigert av geco5: 28. juni 2011 - 14:12

  • 0

#15 Snobjorn

Snobjorn

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 3 740 innlegg
  •   14. juni 2004

Skrevet 15. juli 2011 - 14:02

*snip*


Ikke dårlig... Har ikke noen planer om å male noe på en stund, men når jeg skal, blir nok tråden nyttig ;)

Dette innlegget har blitt redigert av ilpostino waits for Alice: 1. oktober 2011 - 14:42

  • 0
Mvh. Snorre.

#16 Svinks

Svinks

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 087 innlegg
  •   24. september 2007

Skrevet 27. juli 2011 - 17:06

Etter du er sikker på å få av løs maling bør du vaske flaten skikkelig. Dette må du gjøre for at malingen du maler oppå skal sitte best mulig. Skal du vaske kan du bruke Kraftvask, Aceton eller teknisk sprit litt avhengig av flaten du skal male. [...] Det er mange som er usikre på når de skal bruke Kraftvask og Husvask. Kraftvask er salmiakkbasert mens Husvask er grønnsåpebasert.

Linken for Kraftvask går til Wipipedias artikkel om sandblåsing. Her er produktdatablad for Jotun Kraftvask. Og sikkerhets-datablad (HMS) er her.

Så vidt jeg kan se er Kraftvask ikke basert på salmiakk, men lut. Jeg er enig i det du sier om bruken av kraftvask før maling, men vær obs på at dette er ganske så etsende. I riktig blandingsforhold (1:20) vil det sannsynligvis utendørs være greit å bruke med alminnelig fornuft og forsiktighet og bekyttelsesutstyr som håndkrem + gummihansker, vernebriller og ellers alminnelig malerantrekk.
Vær også obs på at mange advarer mot at kraftvask kan etse glass så det blir matt og uklart, særlig hvis det blir sittende på for lenge i sterkt sollys. Dersom man påfører kraftvask med sprøyte, kan det være lurt å dekke til vinduene først, eller stå klar med svamp og mopp for å vaske vinduene straks etter at kraftvask er påført.

Vi stålbørstet sørveggen i går. Nå skal jeg snart ut og kraftvaske litt. Jeg har ikke gjort det før, kun brukt salmiakk ved innvendig maling, og kommer til å starte med et lite parti på den minst synlige siden av verandaen mens jeg tester ut ut om dette er et bra produkt, eller jævelskap på flaske...
  • 1
Favoritter blant "døde"(?) tråder: MacGyver quiz-tråd og Tatung 32" til 5000 kr

#17 ilpostino

ilpostino

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 13 798 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 4. august 2011 - 23:03

jeg har altid vært overbevist om at det var basert på salmiakk men jeg har rettet littp å førsteposten slik at den blir riktig.
  • 0

#18 Resonate

Resonate

    Bruker

  • Medlemmer
  • 77 innlegg
  •   21. januar 2007

Skrevet 28. september 2011 - 16:58

Hei. Nå har jeg endelig fått ut fingern, og skulle til å begynne å male nå nettopp. Men når jeg åpner malingspannet(som er gammelt og brukt fra før) ligger det masse olje øverst, sikkert et lag på 10 cm, helt utskilt. Jeg prøvde å røre med pinne, men den ser ikke fresh ut, for å si det sånn. Noen tips? Går maling "ut på dato"?. Må jeg kjøpe ny?
  • 0
Fred & kjærlighet.

#19 Svinks

Svinks

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 087 innlegg
  •   24. september 2007

Skrevet 28. september 2011 - 19:58

Hei. Nå har jeg endelig fått ut fingern, og skulle til å begynne å male nå nettopp. Men når jeg åpner malingspannet(som er gammelt og brukt fra før) ligger det masse olje øverst, sikkert et lag på 10 cm, helt utskilt. Jeg prøvde å røre med pinne, men den ser ikke fresh ut, for å si det sånn. Noen tips? Går maling "ut på dato"?. Må jeg kjøpe ny?


Rør mer. Får du ikke blandet den så den blir glatt og jevn? Er den på en måte kornete eller grøtete? Den kan være frostskadet. Eller begynt å tørke i tidligere åpna boks med endel luft i.

Men, om du skal male huset, og ikke bare en liten del av det, trenger du uansett mer enn en boks som har vært åpna før. Og det er lurt å kjøpe alle boksene samtidig, eller i alle fall samme sted og år og få dem blanda på samme maskin for å unngå forskjeller i fargenyanse.
  • 0
Favoritter blant "døde"(?) tråder: MacGyver quiz-tråd og Tatung 32" til 5000 kr

#20 ilpostino

ilpostino

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 13 798 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 1. oktober 2011 - 19:24

jeg har slått sammen noen tråder så det kan forekomme uregelmessigheter i postingen i denne tråden.
  • 0




1 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere