Gå til innhold

Ingen bakoverkompatibilitet for Bulldozer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd, men det er forståelige grunner. Her er en kilde med sitat fra AMD.

 

"The existing G34 and C32 server infrastructure will support the new Bulldozer-based server products. In order for AMD’s desktop offering to fully leverage the capabilities of Bulldozer, an enhanced AM3+ socket will be introduced that supports Bulldozer and is backward-compatible with our existing AM3 CPU offerings."

 

 

"When we initially set out on the path to Bulldozer we were hoping for AM3 compatibility, but further along the process we realized that we had a choice to make based on some of the features that we wanted to bring with Bulldozer. We could either provide AM3 support and lose some of the capabilities of the new Bulldozer architecture or, we could choose the AM3+ socket which would allow the Bulldozer-base Zambezi to have greater performance and capability.

 

The majority of the computer buying public will not upgrade their processors, but enthusiasts do. When we did the analysis it was clear that the customers who were most likely to upgrade an AM3 motherboard to a Bulldozer would want the features and capability that would only be delivered in the new AM3+ sockets. A classic Catch-22.

 

Why not do both you ask? Just make a second model that only works in AM3? First, because that would greatly increase the cost and infrastructure of bringing the product to market, which would drive up the cost of the product (for both AMD and its partners). Secondly, adding an additional product would double the time involved in many of the development steps.

 

So in the end, delivering an AM3 capability would bring you a less featured product that was more expensive and later to market. Instead we chose the path of the AM3+ socket, which is a path that we hope will bring you a better priced product, with greater performance and more features - on time.

 

When we looked at the market for AM3 upgrades, it was clear that the folks most interested in an AM3-based product were the enthusiasts. This is one set of customers that we know are not willing to settle for second best when it comes to performance, so we definitely needed to ensure that our new architecture would meet their demanding needs, for both high performance and overclockability. We believe they will see that in AM3+.

Bulldozer blir altså litt bedre, på bekostning av bakoverkompatibilitet. Det tror jeg ikke er noe dumt valg selv om det er kjipt for alle med AM3 hovedkort som hadde håpet på kompatibilitet.

 

Forøvrig gleder jeg meg som en unge til jul, ikke på grunn av julenissen, men Bobcat/Zacate. Da skal Atom-sneglen jeg kjøpte tidligere i år byttes ut. Som Anandtec skriver:

Unlike Atom however, both the Bobcat cores and the DX11 GPU should be relatively high performance.
In CoH Zacate managed to reach frame rates around 2x of what we saw on the Core i5-M 520.
The actual gameplay was noticeably quicker on Zacate and the numbers show a 45% performance advantage. This is huge. To sanity check that data we fired up City of Heroes on both machines and played around with them. The frame rate varied depending on where you were in the scene and we saw peak frame rates close to the 2x advantage repeated in our second pass with updated Intel drivers.

 

Bobcat slår altså en Core i5 520M med IGP med stor margin. Samtidig må vi huske at Core i5 520M med IGP slår et hvert Atom-system med stor margin. Bobcat har ca halve TDP-en av core i5-prosessoren uten IGP. AMD-systemet hadde tidlige beta-drivere så det kan bli ennå bedre før lansering også.

 

Det er i hvert fall liten tvil om at Atom-riskokeren skal ut av huset. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hyppig skifte av sokkel er en naturlig konsekvens av den pågående integreringen av funksjonaltiet. Bare å venne seg til det først som sist. Kommer til å bli tilsvarende utfordringer for intel også. Kanskje det blir litt roligere med sokkel utskiftingen når Light peak er på plass og RAM er blitt integrert på sokkelen. Ca 3-5 år frem i tid..

Lenke til kommentar

Får bare håpe zacate komme i gode små elegante 10-12" løsninger så blir det nok å bytte ut 1101HA. Ventet en stund på 1201PN men droppe dern til fordel for Zacate tror jeg.

 

Har dog en ypperlig 13.3" Ci5-450M/HD5650 (TimelineX 3820TG) men den blir akkurat for stor for å skli ned i ytterlomme på "hotellweekend" sekken og akkurat litt for tung og upraktisk til å være helt super-portabel og noe man bare napper med seg til enhver tid. Bortsett fra det, den beste laptopen jeg noensinne har hatt om man ser bort fra kvaliteten og gjennomførbarheten på gamle thinkpads.

 

Men kanskje det kommer noen spennende, rimelige ultraportable Zacate løsninger som får 1101HA til å bli en kjøkkensurfer only. (gidder ikke selge noe slikt, får nok lite igjen for det).

 

Jeg har en lyst på en yltratynn 10" hvis de får tastaturet til å bli veldig godt, ellers vil jeg ha en ultraslank 12". Batteritiden bør være god.

 

EDIT:

Gjør meg ingenting at de nye CPUene krever AM3+, begynte å blir "latterlig" lang bakoverkompabilitet he he. Offrer det endelig gjerne for flere fremskritt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forøvrig gleder jeg meg som en unge til jul, ikke på grunn av julenissen, men Bobcat/Zacate.

Litt gammel post/tråd, men bumper likevel.

 

Vil det komme maskiner med Zacate til jul? Et googlesøk gav meg litt forskjellige resultat, men det som virket mest troverdig var produksjon Q4 og release Q1. Jeg liker bedre det du sier, Simen, for jeg har veldig lyst på en "Zacatemaskin" til jul.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kan se ut som om det blir bakoverkompatibilitet like vel, ihvertfall på noen Asus-kort? Fikk tips i F&H tråden og gjorde litt googling. Kom faktisk over et screenshot fra Asus support hvor det lå en beta bios med Bulldozer støtte. Selv har jeg et Crosshair IV Formula, og jeg leser meg til at det skal gå an å bruke Bulldozer forutsatt bios-oppgradering når tiden kommer.

 

Kan det tenkes at de første utgavene blir bakoverkompatible, mens neste ikke blir det? Noen som vet litt om dette?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe, men regner med at Bulldozer vil kjøre bedre på nye brikkesett/hovedkort enn nåværende. Mulig eksisterende hovedkort ikke kan tilby full hypertransport hastighet eller full minnehastighet uten å måtte overklokke. Dette er bare spekulasjoner fra min side i mangel av noe mer konkret info på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...