Gå til innhold

Openoffice.org løsriver seg fra Oracle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oracle har jo saktsøkt Google for bruk av Java på Android. Fremtiden til Linux kan også være litt usikker, det kan hende de velger å gå mer og mer over på den lukkede plattformen de har kjøpt opp. Og det ser ikke lyst ut for Open Solaris etter Oracle kjøpte opp SUN.

 

Kan godt skjønne at deler av miljøet viser skepsis til Oracle.

 

 

Ang. overskrift; det er ikke OpenOffice.org som løsriver seg fra Oracle, OO.o vil alltid bli et produkt Oracle eier med mindre de gir fra seg prosjektet. Det er vel heller deler av åpen kildekode-miljøet som vil løsrive seg fra OO.o og Oracle og lager en fork av OO.o som Oracle ikke har kontroll over.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Android, så kommer vel Google documents straks der. Burde dekke de enkleste behovene ihvertfall.

Snart?

Jeg har allerede GDocs, men jeg synes ikke den er noe bra. Dessuten takler den ikke odf uten konvertering via nettet, og da trenger jeg en PC først. Dvs, en workaround finnes, om man får tilsendt et dokument (på en ikke-gmail-konto), er å sende det til seg selv på gmail og åpne den via der. Usigelig tungvindt, synes nå jeg da.

Lenke til kommentar
Open Office blir gitt ut med lisens GPL v3, hvordan kan det bli åpnere enn det?

Oracle liker vist ikke den frie modellen og ønsker å putte inn ufrie tillegg. Det kan de gjøre lovlig, men frykten er at det gradvis vil forvitre åpenheten i prosjektet etter hvert som åpen kode eldes og det legges til stadig mer lukket kode.

 

I følge Richard Stallmann i Free Software Foundation skal slike ufrie tillegg være den største trusselen mot åpenhet og han støtter OOo-utviklernes fork.

 

Sentrale personer i Google skal også ha gitt sin støtte til OOo-utviklerne.

 

Jeg har inntrykk av at kuppet er en bra ting og håper Oracle gir fra seg OpenOffice-varemerket og fortsetter med bidrag til OOo, under The Document Foundation sin ledelse. Hvis ikke så vil OpenOffice-navnet forvitre raskt ettersom de fleste brukerne bytter til LibreOffice-forken.

 

Oracle eier forsåvidt også varemerket StarOffice som i praksis er OpenOffice + ufrie tillegg. Det mest ryddige ville vært om Oracle overlot OpenOffice.org-varemerket til The Document Foundation og (eventuelt) kalte sin egen variant med ufrie tillegg for StarOffice.

Lenke til kommentar

Det stemmer. The Document Foundation har spurt Oracle om å få overta OpenOffice.org varemerket og domenet. Det betyr at LibreOffice foreløbig er et arbeidsnavn, som enten kan bli fast om Oracle motsetter seg forslaget eller kan bli endret til OpenOffice.org dersom Oracle går med på det.

 

Uansett tror jeg ikke Oracle har noe særlig å vinne på å beholde varemerket. Dersom Oracle beholder varemerket selv så vil det råtne på rot. Både fordi nesten alle utviklerne kommer til å gå over til LibreOffice og fordi de fleste brukerne vil gå over til LibreOffice. OpenOffice.org kommer til å bli et spøkelseshus om Oracle beholder det.

 

Det blir spennende å høre hva Oracle svarer. Jeg har ingen formening om utfallet. Håper noen gamblingselskaper gjør det mulig å tippe med odds.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...