Gå til innhold

Tiden renner ut for IPv4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av de ikke helt usannsynlige løsningene er at man gjør som i Kina, altså at sluttbrukerne tvinges over på IPv6, mens tjenestetilbyderne fortsetter å være på IPv4.

 

Denne hybridløsningen forutsetter en form for NAT kombinert med viderekobling av porter, og kan utsette en stor overgang i mange år til.

 

Hva effekten blir for norske nettbrukere er litt vanskelig å si uten en oversikt over de norske nettleverandørenes IP-nett, men det virker som en rimelig antakelse at fastlinjenettet i Norge ikke trenger å bekymre seg nevneverdig.

 

Det er mer spennende hvordan mobilnettverk blir håndtert, og der kan det jo tenkes at man kan gjøre noe Lurt™.

Lenke til kommentar

Problmet er ikke oss ISP/kjernenettet men oss sluttbrukeren. ytterst få av oss har utstyr som støtter IPv6. (router/modem/wlan/....)

 

Det er en god del utstyr i kjernettet som ikke støtter ipv6, eller ikke støtter det med en viss hastighet også, og slikt utstyr er stress å bytte ut, sluttbrukerene er ganske greit å tvinge over uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er:

 

Det skal gjøres en jobb. Jobb kan vi oversette til antall timer. Timelønn til ansatte som skal gjøre noe.

 

Denne kostnaden er svært mange ikke villig til å ta. Internett tjenester, og nettverk, er ofte i skarp konkurranse på pris etc. Da er det ikke smart å pøse på penger.

 

Dessuten gjelder den gode gamle.

"If its not broken, don't fix it".

 

Det er ingen problem idag. Internet funker. Alt funker. Skulle det oppstå et problem i fremtiden, så tar man det når den tid kommer. Ingen sjefer i en bedrift får penger til å fikse fremtidige utfordringer - fordi da får man et underskudd på nåværende budsjett, og kun et potensielt overskudd på et annet. Men disse tallene lar seg ikke linke sammen i regnskapet.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem i dag? Ting kan fint være et probelm uten at det medfører internetts totale kollaps. Det har vært et problem lenge.

 

AtW

Du må jo sette problemene opp mot hverandre.

 

Hva er problemet idag da? Hva koster det å vedlikeholde dette problemet VS sette igang et stort prosjekt som skal migrere til ipv6.

Hvor mye utstyr må byttes? Hvor mye pes i media får man fordi brukere er idioter? Hvor mange personer x timer trengs?

 

Det er ikke bare å flippe en bryter. Det kan også hende at komponenter i nettverket (og de er som regel forferdelig kostbare) er så gamle at de også må byttes.

 

Hva er problemet idag?

svar: Det er ingen problemer. Problemene du eventuelt kommer med kan puttes i kategorien "normale driftsmessige utfordringer som er en del av dagens budsjett". Og hva gjør man da? Ingenting.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem i dag? Ting kan fint være et probelm uten at det medfører internetts totale kollaps. Det har vært et problem lenge.

 

AtW

Du må jo sette problemene opp mot hverandre.

 

Hva er problemet idag da? Hva koster det å vedlikeholde dette problemet VS sette igang et stort prosjekt som skal migrere til ipv6.

Hvor mye utstyr må byttes? Hvor mye pes i media får man fordi brukere er idioter? Hvor mange personer x timer trengs?

 

Det er ikke bare å flippe en bryter. Det kan også hende at komponenter i nettverket (og de er som regel forferdelig kostbare) er så gamle at de også må byttes.

 

Hva er problemet idag?

svar: Det er ingen problemer. Problemene du eventuelt kommer med kan puttes i kategorien "normale driftsmessige utfordringer som er en del av dagens budsjett". Og hva gjør man da? Ingenting.

 

Selvsagt er det problemer, om du ikke skjønner at det er problemer i dag, så har du rett og slett ikke nok innsikt innen nettverk, at det er så få IPer fører til en mengde uønsket NATing, NATing mange ikke ville ha hatt. Problemet har vært kjent lenge, man kunne begynt migreringen for sikkert et tiår siden, og overgangen hadde vært noenlunde smertefri. Det er nettopp fordi man handler som om det bare er å flippe en bryter at man får trøbbel, det burde vært mye lengre på vei, og folk burde vært mer aktive på et langt tidligere tidspunkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

En kan få IPv6 støtte i Windows XP, men det er ikke installert som standard (du må legge det til selv i nettverksinstillingene)

 

Jeg synes at en bare burde sagt "BANG! 31 Des. 2011 er Internett IPv6. Dere har 16 måneder å innfinne dere."

Jeg tror programvare er et større problem enn maskinvare. Maskinvare er billig å erstatte i forhold til å vedlikeholde 20 år gammel programvare som må få støtte for IPv6.

Lenke til kommentar

Det virker som at ihvertfall ISP'ene burde begynne å informere kundene sine om IPv6, og sette i gang en lokal plan for hvordan kunder kan gå over..

Hvis kunder kunne bli gitt en v6 og en v4 samtdig i en periode, og kanskje et enkelt program for å deaktivere v4 fra system tray, samt at facebook, google, msn og alle de andre sidene implementerer en v6 klar service..

 

Hovedproblemet er at det virker som ingen ISP'er starter.. Lag en plan å gjør det ffs..

Lenke til kommentar

Hva er problemet idag?

svar: Det er ingen problemer. Problemene du eventuelt kommer med kan puttes i kategorien "normale driftsmessige utfordringer som er en del av dagens budsjett". Og hva gjør man da? Ingenting.

La oss ta problemet når det oppstår. Om det så tar fire uker å få til en total overgang til v6, so be it. Verden kan klare seg uten internett i fire uker.

 

Eller så kan problemet håndteres på forskudd, slik at vi slipper å oppleve denne totale kollapsen. Hele saken gir flashbacks til Y2K-problematikken, bortsett fra at konsekvensene i denne saken er høyst reelle.

Lenke til kommentar

Verden kan klare seg uten internett i fire uker.

 

det tror jeg ikke går .

4 uker er omtrent en måned .

 

klarer du deg uten nettbanken i en bestemt periode på 4 uker ?

alternativet er å gå skranken , vente i køen , betale regningen + et gebyr som ikke ligner på noe.

 

ip telefonen blir også borte da for dem som bruker det på hus telefonen

 

 

ting som er mindre viktig er nettavisen og nettbutikkene .

spørs jo om alle ville gå glip av tilbudet der i de 4 ukene.

 

for de ikke solgt noe i dise uken så går det hard ut over økonomien.

 

 

 

jeg er usikker på hvordan IP tv som Altibox påvirkes av dette.

 

 

nå har jeg heller ikke nevnt de som faktisk er avhengig av at nettet fungerer.

 

 

 

og så kommer alt som jeg ikke har rukket å tenke gjennom

Lenke til kommentar

Verden kan klare seg uten internett i fire uker.

 

det tror jeg ikke går .

4 uker er omtrent en måned .

 

klarer du deg uten nettbanken i en bestemt periode på 4 uker ?

alternativet er å gå skranken , vente i køen , betale regningen + et gebyr som ikke ligner på noe.

 

ip telefonen blir også borte da for dem som bruker det på hus telefonen

 

 

ting som er mindre viktig er nettavisen og nettbutikkene .

spørs jo om alle ville gå glip av tilbudet der i de 4 ukene.

 

for de ikke solgt noe i dise uken så går det hard ut over økonomien.

 

 

 

jeg er usikker på hvordan IP tv som Altibox påvirkes av dette.

 

 

nå har jeg heller ikke nevnt de som faktisk er avhengig av at nettet fungerer.

 

 

 

og så kommer alt som jeg ikke har rukket å tenke gjennom

 

Håper offentlige tjenester som sykehus ol. har alt lokalt, ellers kan det gå galt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...