Gå til innhold

Junifest 2010 - Evenseth - Fastoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pent! Veldig behagelig komposisjon, og synes du har fått inn sollyset på en glimrende måte -- kan lett ende opp med veldig hardt lys i slike tilfeller (det har i alle fall jeg en tendens til ...).

Tusen takk! :-)

(de andre bildene som jeg skryter av ligger på flickr gjør visst ikke det ennå... Men snart - Edit: Men nå gjør de det)

Edit: Tusen takk til deg også, carmelita :-)

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

2. juni: Biller som gjør det biller gjør

post-141583-1275507458,4288_thumb.jpg

Nikon D80, Sigma 105mm f/2.8 macro

 

Ved en inkurie ble bildet tatt på manuell, så jeg måtte dra opp eksponeringen +1 eV i etterbehandlingen. Men ble ikke så ille allikevel. De jeg tok etter at jeg oppdaget miseren ble totalt mislykket...

 

Edit (17. juni): Hm, dette er vel kanskje teger...

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

3. juni - Mitt første av marihøne :-)

4666970521_e5af818ac8.jpg

 

Av kanskje 30 forsøk var dette det eneste som var sånn høvelig. Litt for mye vind, litt for liten vilje til å skru opp ISO. Ikke helt skarpt, stygg skygge under hodet. Men det er mitt første av marihøne, og det kunne absolutt ha vært verre!

 

Det er mulig å skimte fotografen i panna på marihøna ;-)

 

Edit: Typo

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

Ååååå.... :no:

 

Nå MÅ jeg snart dra kort igjen og handle inn makro.

 

Meget fine bilder. Litt synd med høylysene på det siste.

Takk for kommentar! :) Det siste kunne definitivt ha vært bedre. Både det jeg nevnte, og høylysene som du nevnte. Men sånn er det. NESTE gang blir det sikkert bedre! :thumbup:

Lenke til kommentar

Helgen ble tilbragt i Trondheim på utdrikkingslag. Skallebanken er heldigvis på retur nå...

 

Etter en dag i den trønderske sola ved festningen, endte vi opp på Musikerlåfte på Studentersamfundet. Det er nok ingen som husker hvem som kom på denne gode ideen.

 

Bildet ble tatt en halvtime over midnatt, men vi lar det vel passere som 5. juni, saintja?

 

5. juni - Mikrofonens væskebalanse må også ivaretas

post-141583-1275863471,7904_thumb.jpg

Nikon D80, 35mm f/1.8, ISO 1600

 

Edit: Må også få nevne at jeg ble spurt om leg da jeg skulle kjøpe øl på Meny på Solsiden. Jeg er 35 år. Holdt på å le meg skakk :)

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

Likte marihøna - fine detaljer i skjoldet. ..Og ja, lystapet man jo får mot makronærgrensen, sammen med at man gjerne vil ha kort lukkertid og liten blender - gir ikke så mye lys tilsammen. Ofte skal man skremmende høyt i ISO..

 

Biebildet var jo et blinkskudd!:D

 

Og - dette er vel siste gang noen bestiller drinker fra mixebordet.. ;)

Lenke til kommentar

Likte marihøna - fine detaljer i skjoldet. ..Og ja, lystapet man jo får mot makronærgrensen, sammen med at man gjerne vil ha kort lukkertid og liten blender - gir ikke så mye lys tilsammen. Ofte skal man skremmende høyt i ISO..

Takk for kommentarer! Skulle ønske jeg hadde et kamera som var litt bedre på høy ISO. D80 er vel ikke spesielt bra på akkurat det.

 

Biebildet var jo et blinkskudd!:D

Takk :)

Lenke til kommentar

I dag dro jeg med meg kamera og stativ bak hagen for å se om det var noe der å ta bilde av. And lo and behold! Det var det! Både en merksnodig edderkopp som gjemte seg på et strå og noen fluer. På det kvarteret jeg var der fikk jeg faktisk med meg fire keepers, noe jeg må si meg nøgd med (keepers etter min standard, that is)

 

8. juni - Lita flue

4682818417_baa29c4335.jpg

Nikon D80, Sigma 105mm f/28 macro @ f/9, 1/25 sec, ISO 200

 

Vanskelig å vurdere hva som er bra og ikke fullt så bra synes jeg. I dag valgte jeg denne, fordi flua her er skarpest. Men jeg vurderte også meget sterkt denne[flickr], fordi formen på strået var litt kulere. Men der var ikke flua like skarp. Så hva skal man velge? Noen som kan øse av sin visdom? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...