Gå til innhold

Inkompatibelt Blu-ray-format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel verdt å skrive at 25- og 50 GB formate ikke kan spilles på de nye spillerne. :(

Det hadde vel vært verdt det om det hadde vært sant ...

Det er i hvert fall ingen automatikk i det, ifølge denne pressemeldingen (PDF) fra Blu-Ray Association.

 

"because the new media specifications are extensions of current Blu-ray Disc technology, future BDXL and IH-BD devices can be designed to support existing 25GB and 50GB Blu-ray Discs." (min uth.)

Lenke til kommentar

Bombe! Blu-ray har vert plaget av mangel på fremtidsrettet tenking siden dag en.

Har folk allerede glemt de ørten utgavene av HDMI?

Greit at man skal pushe på forbrukerene nye og bedre produkter og at utviklingen går raskt, men produsentene får faen meg vise samfunnsansvar ved å lage produkter som holder såpass lenge og er fremtidsrettet slik at utskiftningssyklusen ikke er for hyppig.

Slik det er nå med ny teknologi med alt for korte intervaller så tærer det unødvendig mye på naturressursene og er på ingen måte komaptibelt med bærekraftig industri.

Endret av wotg
Lenke til kommentar

Unntaket er pirater som sitter på 10Mbit+ linjer, de er miljøvennlige og har ingen bakdeler av høl i huet DRM, BD/HDMI surr, osv. Egentlig ganske ironisk om man tenker over det.

 

Se for dere overskriften "Piratene er mer miljøvennlige enn den lovlige industrien, og har mye bedre tilgjengelighet, utvalg, og kundeservice". Og de lurer på hvorfor folk piratkopierer...

 

BTW, jeg oppfordrer ikke til piratkopiering, jeg sier bare hva jeg ser.

Lenke til kommentar

Det er vel verdt å skrive at 25- og 50 GB formate ikke kan spilles på de nye spillerne. :(

Det hadde vel vært verdt det om det hadde vært sant ...

Det er i hvert fall ingen automatikk i det, ifølge denne pressemeldingen (PDF) fra Blu-Ray Association.

 

"because the new media specifications are extensions of current Blu-ray Disc technology, future BDXL and IH-BD devices can be designed to support existing 25GB and 50GB Blu-ray Discs." (min uth.)

 

Beklager, leste feil når jeg leste pressemeldingen :)

Lenke til kommentar

Har det noensinne skjedd at en slik ikke-kompatibel "refresh" av et media-format har fått fotfeste? Jeg kan ikke skjønne at dettekan bli noen suksess som filmmedium ihvertfall.

 

AtW

 

Enig!

Her gjør man den tabben at man introduserer en ny og spenstig feature flere år etter at blu-ray spillere ble lansert, noe som definitivt ikke vil hjelpe til for alle di som eier en litt eldre spesifikasjon.

 

Antar at dette uansett har litt med videreutviklingen av DRM og man ønsker å "binde" platen til spilleren, noe man fysisk ikke kan få til med mindre man har en hybrid plate.

Lenke til kommentar

Hvorfor jamre om filmbransjen og dens mange feil opp gjennom historien når disse nye Blu-Ray-formatene tilsynelatende ikke har noe med film å gjøre i det hele tatt?

 

"The BDXL specification, which is targeted primarily at commercial segments such as broadcasting, medical and document imaging enterprises with significant archiving needs ,... "

(Fra PDF-filen jeg linket til ovenfor.)

 

Move along, nothing interesting to see here, folks ...

Lenke til kommentar

Har det noensinne skjedd at en slik ikke-kompatibel "refresh" av et media-format har fått fotfeste? Jeg kan ikke skjønne at dettekan bli noen suksess som filmmedium ihvertfall.

 

AtW

 

Enig!

Her gjør man den tabben at man introduserer en ny og spenstig feature flere år etter at blu-ray spillere ble lansert, noe som definitivt ikke vil hjelpe til for alle di som eier en litt eldre spesifikasjon.

 

Antar at dette uansett har litt med videreutviklingen av DRM og man ønsker å "binde" platen til spilleren, noe man fysisk ikke kan få til med mindre man har en hybrid plate.

 

hvis jeg forstod deg rett så mener du at det kan bli slik at hvis spilleren går i stykker så må enten spillere repareres eller man må kjøpe seg en ny plate for at filmen skal kunne fungerer

 

hvis det blir på denne måten så sitter man med flere avspillere der det ikke går an å bytte om BD-platene

 

senarie:

- cd-en fungerer bare i cd spilleren

- dvd- platene fungerer bare i dvd spilleren

- man må bruke

--en bd spiller for filmer produsert før 2010

-- en bd spiller for plater produser mellom 210 og 2012.

-- en spiller for filmer laget etter 2012

i tillegg så blir det som under hd-krigen

en spiller for hver film-produsent

 

håper bare at det ikke skjer

Lenke til kommentar

 

 

 

hvis jeg forstod deg rett så mener du at det kan bli slik at hvis spilleren går i stykker så må enten spillere repareres eller man må kjøpe seg en ny plate for at filmen skal kunne fungerer

 

hvis det blir på denne måten så sitter man med flere avspillere der det ikke går an å bytte om BD-platene

 

senarie:

- cd-en fungerer bare i cd spilleren

- dvd- platene fungerer bare i dvd spilleren

- man må bruke

--en bd spiller for filmer produsert før 2010

-- en bd spiller for plater produser mellom 210 og 2012.

-- en spiller for filmer laget etter 2012

i tillegg så blir det som under hd-krigen

en spiller for hver film-produsent

 

håper bare at det ikke skjer

 

 

Nja, I og med platene kan skrives til flere ganger antar jeg at det blir fullt mulig å registrere en ny blu-ray spiller så lenge du er eieren av denne spilleren. Er bare noe jeg ser for meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...