Gå til innhold

Verdens største OLED-TV til Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Verdens største OLED-TV til Europa

Den største er nok større, mye større enn denne her.

Jepp, svære saker, utvilsomt, men den er satt sammen av flere mindre paneler på ca 10x10 cm.

 

Det er heller ingen TV, men mer et "digitalt reklameskilt".

 

I tillegg er den ikke kommersielt tilgjengelig (altså i salg), slik LGs modell er.

 

:)

Lenke til kommentar

Uansett hvor god bildekvalitet denne til LG måtte ha, så er den uansett ikke verdt prisen. Dette er mer et PR-stunt spør du meg. 10 000 000:1 kontrast....yeah right.

10.000.000 i kontrast stemmer nok ca det. Når lysutslippet kan gå mot 0, går kontrasten mot uendelig. Mattematisk blir det tilsvarende å dele på noe som er svært nærme 0. Har ikke sett denne skjermen, men har sett Sony sin, og den er i stand til å vise noe jeg må kalle perfekt sort, samtidig som det er hvitt et annet sted i bildet.

Lenke til kommentar

Greit nok at den slår av pixler, men det mennesklige øyet kan bare oppfatte så så mye. Tviler ikke på at denne OLED skjermen (og andre) har sortere sort enn noen LCD og plasma, men det jeg reagerte på var dette høye tallet. Jeg vil gjerne se uavhengige tester som tester hva den reelle kontrast verdien er.

Lenke til kommentar

Greit nok at den slår av pixler, men det mennesklige øyet kan bare oppfatte så så mye. Tviler ikke på at denne OLED skjermen (og andre) har sortere sort enn noen LCD og plasma, men det jeg reagerte på var dette høye tallet. Jeg vil gjerne se uavhengige tester som tester hva den reelle kontrast verdien er.

 

Er det noe vi virkelig kan så er det så skille når det blir mørkt. Og ja denne slakter Plasma og LCD på sortnivå og det vil du kunne se veldig lett i mørke scener. Ikke bare er sort = helt sort, men det er også super jevnt.

Lenke til kommentar

Tallet for kontrast er nok for å sammenligne med andre TV-er, og sortnivået er nok basert på det som utstyret klarer å måle. Men hvis panelet virkelig slår pikseler helt av og andre ikke lyser inn fra siden så skal det blir helt mørkt, og matematisk sett skal dette da bli divisjon med 0.

 

Det har vært snakk om at det skal komme en OLED-TV på 31" til slutten av året, og det håper jeg virkelig på, men prisen vil være ekstremt høy uten tvil.

Lenke til kommentar

Som med alt annet i elektronikkbransjen som blir hypet. La oss snurre en film på det og se hvordan det ser ut, først da ser man hvor bra det er.

 

Har en pioneer plasma som har veldig bra bilde. Er det dog for lyst i rommet så må jeg øke kontrasten for å se detaljer i det mørke. Det som blir litt "artig" med OLED er at hvis man øker i kontrasten i et dårlig opplyst rom vil sort fortsatt være sort. Dvs at hvis det mørkegrå er økt pga dårlig kontrast vil skjermen gå fra sebart grått til totalt sort som blir en voldsom kontrastforskjell. Tror dette vil se ganske merkelig ut. Ser vel nesten ut som det er noe feil på skjermen når det skrur av pixlene som er sorte.

 

Det er de færresten som kan nyte sitt fjernsyn i et totalt mørkelagt rom og skru kontrasten så mye ned at sort nesten er sort. I et slikt miljø vil det å skru av pixlene fungere bra. Har man sol, lamper, vinduer og annet som skaper strølys og reflekser så vil nok dette se merkelig ut.

 

Blir det samme som å øke gammaverdien i oppsettet på et PS3 spill, der grå/sortnivået økes i kontrast for å kunne se detaljer. Sort vil fortsatt være sort og bli ekstremt forskjellig i forhold til siste "sebare" gråverdi med høy gamma. Denne kontrastforskjellen vil jo bli helt enorm, og skikkelig se teit ut.

Som sagt i et perfekt mørkelagt rom som tillater max sortnivå vil ikke dette være noe problem, men det er ikke der verdens TV'er står. Her kan produsentene love så mye de vil, så dette får vi ikke verifisert før vi får testet produktene der de normalt brukes, dvs i en stue med vinduer, dagslys og lamper.

 

 

Noen andre som har tanker om det samme?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

OLED som var lovet å bli så.. så.. mye rimeligere å produsere. For å få en fortgang i sakene;

 

Kan ikke produsentene pøse på med billige OLED en stund, for så å heve prisen de nødvendige 100-lappene som skal til for å dekke utviklingskostnadene? Være litt snille mot forbruker, få volum på produksjonen, og om noen år så kan de hente inn litt fortjeneste på OLED-teknologien. Gå litt motsatt av det normale slipp-mønsteret i bransjen. Sikkert sunt også å gå litt i den retning etter harde måneder med finanskrise.

 

Åhh.., disse produsentene tenker gammeldags altså.. :tease:

 

(har de ordnet god holdbarhet på varene (fargene) nå?)

Endret av G
Lenke til kommentar

Melking er en strategi det også.

 

Problemet med OLED-satsningen blir vel heller faren for at en annen teknologi skal få fotfeste lenge før det "kunne ha blitt mainstream med OLED".

 

Om en snur på tall, så blir jo spørsmålet om det virkelig er verdt å bruke melkestrategi, når annen type strategi kanskje kan gi gevinst ikke bare i form av å betale ned investeringene i forskningen, men også at en kommer konkurrerende teknikker i forkjøpet.

 

OLED har helt klart en del åpenbare fordeler som kundene kunne hatt lyst å kjøpe. Men snart vil en nok se andre teknologier som prøver å nå kundens lommebok først. Jeg kan ikke spå framtiden, men ..

Endret av G
Lenke til kommentar

Greit nok at den slår av pixler, men det mennesklige øyet kan bare oppfatte så så mye. Tviler ikke på at denne OLED skjermen (og andre) har sortere sort enn noen LCD og plasma, men det jeg reagerte på var dette høye tallet. Jeg vil gjerne se uavhengige tester som tester hva den reelle kontrast verdien er.

 

Hva det menneskelige øyet kan oppfatte og ikke gjør jo ikke kontrasten til skjermen annerledes?

 

AtW

 

 

Det er de færresten som kan nyte sitt fjernsyn i et totalt mørkelagt rom og skru kontrasten så mye ned at sort nesten er sort. I et slikt miljø vil det å skru av pixlene fungere bra. Har man sol, lamper, vinduer og annet som skaper strølys og reflekser så vil nok dette se merkelig ut.

 

Blir det samme som å øke gammaverdien i oppsettet på et PS3 spill, der grå/sortnivået økes i kontrast for å kunne se detaljer. Sort vil fortsatt være sort og bli ekstremt forskjellig i forhold til siste "sebare" gråverdi med høy gamma. Denne kontrastforskjellen vil jo bli helt enorm, og skikkelig se teit ut.

Som sagt i et perfekt mørkelagt rom som tillater max sortnivå vil ikke dette være noe problem, men det er ikke der verdens TV'er står. Her kan produsentene love så mye de vil, så dette får vi ikke verifisert før vi får testet produktene der de normalt brukes, dvs i en stue med vinduer, dagslys og lamper.

 

 

Noen andre som har tanker om det samme?

 

Hvorfor skal det se rart ut? Sorte ting ser da ikke utpreget merkelig ut i lys?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...