Gå til innhold

Test: Chieftec CTM-1322s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har man i grunnen et behov for dette???

 

Altså:

 

Behov for mer plass er altid til stede. I en stasjonær så kan man kjøpe nye 3,5" disker billig og montere dem i 3,5" brønner eller andre steder.

 

Hvorfor 2,5"?

 

Erfaring med å ha mange disker er at det blir fort rot, og ting ligger dobbelt opp i tid og utide. Slik var det med disketter, tape, perioden vi delte harddisker i flere partisjoner, og idag eksterne disker.

 

Behovet er vel å ha mer plass, mer sikkerhet, men mindre rot, for en billig penge vil jeg påstå.

 

Man trenger en primærdisk, og et sekundert lagerplass - og backup av det hele.

 

Alternativene slik jeg ser det er enten nas eller "windows home server type ting". Så kan man stappe i disker i dem. Men selv der burde jo 3,5" rule.

 

Men for dem som er glad i 2,5" eller jobber mye med disker i laptop - så er dette genialt. Men det er for de færreste av oss vil nå jeg si.

Lenke til kommentar
Har man i grunnen et behov for dette???

Mange benytter rimeligere monteringssett, strikk, tape, borrelås, kun skruer på den ene siden eller andre metoder. Dette er bare ennå en valgmulighet. Den koster litt mer enn de andre løsningene, uten å være dyr, men den er stilig og ryddig.

 

Hvorfor 2,5"?

På grunn av SSD. SSD produseres ikke i 3,5" format fordi det ikke er behov for større kapasitet (først og fremst begrenset av pris) og fordi det er billigere å produsere SSDer til bærbare og stasjonære PCer i en og samme produksjonslinje.

 

PS. Dette må være et glimrende produkt å kjøpe fra utlandet. Under 200 kr-grensa = ingen moms. Ofte er også frakt fra utlandet billigere enn frakt fra norske nettbutikker.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg ville montert systemdisken min i en slik. Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg liker ikke helt at disken bare kan fjernes sånn helt uten videre.

 

På den andre siden så er det jo et veldig greit sikkerthetsaspekt, bare å ta med seg disken når en skal avgårde.

 

 

 

 

-T

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
En 3in2 enhet, fjerne frontvifta og så 3 slike så har man jo godt med plass. Supert :)

 

Trenger ikke engang fjerne frontvifta for å få plass til denne, har den selv og jeg kan bekrefte at den er nøyaktig like stor som en vanlig 3,5" HDD. En kan også bruke denne i hot-swap diskrammer for 3,5" disker, men vil da kun få brukt en disk i denne ramma.

Lenke til kommentar
Noen som har funnet denne til en god pris i utlandet? Ikke så verst pris i Norge, men fraktkostnader ødelegger fullstendig.

Jeg har lett, men ikke funnet denne med bedre priser i utlandet ennå. PS og Multicom er faktisk svært gode på pris når man tar med i betraktning at det er inkludert norske forbrukerrettigheter.

 

Jeg fant derimot noen lignende produkter til omtrent samme pris, men det er trolig langt dårligere kvalitet og uten forbrukerrettigheter. Dere kan kikke her og her om dere er nysgjerrige på hva jeg prater om.

 

Mulig Chieftec CTM-1322s er et såpass nytt produkt at det ikke er så lett å finne det ennå.

 

Det står på hjemmesidene deres at den støtter SATA I og II (eller 3Gbs) -hva med SATA 6Gbs?

Det er neppe noen aktiv elektronikk mellom diskene og der man kobler til kabelen. Dvs. at den støtter det som enhetene på begge sider støtter. F.eks SATA 6 Gbps dersom det er det man kobler til på begge sider.

Lenke til kommentar

Søk på harddisk system på netshop. Det er det samme produktet uten brandingen. Kan bekrefte det da jeg fikk min i går. Bruker den da sammen med mine to ssd disker. Ganske genial, men hadde vært smooth med litt støydemping (ikke det at ssd bråker så mye).

På netshop har du ihvertfall muligheten til å hente tingene dine dagen etterpå i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...