Gå til innhold

Artikkel: Hva skjedde i 2009?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så må vi ikke glemme at Intel misbrukte kundene sine som var først ute med SSD og trakk tilbake løftet om TRIM til 1.gen. x25-M når de lanserte 2.gen.

 

Ellers har 2009 også vært året der geeks har begynt å kjøpe seg SSDer som systemdisker i større tall. 2010 kommer til å bli året der dette sniker seg inn mye mer i det øvre segmentet av forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Jaja dere... Bare to år igjen. Godt nyttår alle sammen!

To år til hva?.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke synst det har skjedd så mye spennende i år. Den største begivenheten må vel være Windows 7, som jeg forøvrig ikke har testet enda.

Ellers så har det vært mye papirlanseringer av teknologier. 2010 kan nok bli mer spennende, da kommer vel gjerne teknologiene som ble lansert i 2009 inn i produktene i større grad.

Lenke til kommentar
Jaja dere... Bare to år igjen. Godt nyttår alle sammen!

To år til hva?.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke synst det har skjedd så mye spennende i år. Den største begivenheten må vel være Windows 7, som jeg forøvrig ikke har testet enda.

Ellers så har det vært mye papirlanseringer av teknologier. 2010 kan nok bli mer spennende, da kommer vel gjerne teknologiene som ble lansert i 2009 inn i produktene i større grad.

 

Vel det ble spådd at verden skulle gå under i 2012. Så nyt tiden du har, kos deg med familien o.l. :)

Lenke til kommentar

Pluss i 2009: Skjermkort seriene til ATI. Mer modne SSD'er. Windows 7. Lav pris på spesielt laptoper.

 

Minus i 2009: Skuffende prosessorer fra AMD. Sen implementering av USB 3. Sakte utvikling av Nett-pc'er (Atom osv). Generell lav konkurranse til Intel slik at de bl.a. utsatte lansering av P55.

Lenke til kommentar
I løpet av 2009 har det midlertidig skjedd svært mye og mange entusiaster har kastet seg på SSD-bølgen.

 

En enkel sammenblanding av midlertidig/imidlertid, eller en syrlig kommentar til rykk-og-napp-utviklingen av SSD? Uansett veldig passende, og en god oppsummering av året!

 

Godt nyttår!

Endret av Novec
Lenke til kommentar

Prisene på billigere mellomklassebærbare gikk godt ned mot sommeren, men etter sommeren begynte man å få mindre for prisen; før var det vanlig med Ati HD4650, etter gikk man over til HD4570. HD4650 ble mer vanlig på bærbare i prisklassen kr. 8000-9000 istedenfor kr. 6000.

Asus kom med W90VP, en bærbar jeg forhåndsbestilte, men aldri fikk fordi den ble satt ut av produksjon. Flott bærbar med omtrent alt det beste som fantes da.

 

SSD har hatt en liten revolusjon ja. Koster fortsatt flesk.

 

Skjermkort: Nvidia har så å si ikke gjort no, bare gått ned i til mindre GPU-arkitektur, satt sammen 2 GPU'er og kommet med et par-tre nye.. Ati kom med 5-serien DX11.

 

Synes ikke det har vært en noe særlig hardware-år, bare en passiv fremgang

:ermm:

 

Godt nyttår og måtte dette bli et bedre år! :D

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med B-real at det har skjedde lite i 2009. Innen prosessorer, ram, hovedkort og nettverk har det skjedd fint lite spennende. Kun noen nye produkter med marginale forskjeller fra 2008-produktene. Noen marginale ytelseøkninger og prisnedsettelser, samt at 802.11n gikk fra draft til ferdig spec. Både Intel og AMD har lansert 6-kjerner prosessorer for servere.

 

Innen de samme grenene vil det nok dessverre ikke skje særlig mye i 2010 heller. Kun en liten spennende ting jeg kommer på: Sokkel LGA1156-prosessorer får tatt i bruk GPU-delen. Atom/minibærbare kommer til å suge nesten like mye som før og ram får ikke noen nevneverdige hastighetsøkninger. Men ganske heftige prisreduksjoner kan vi nok vente utover året.

 

2011 vil derimot bli et spennende år. Da kommer AMD med Bulldozer og Bobcat. Det er helt nye prosessorer med mange store forskjeller fra tidligere serier.

 

Det har virkelig blitt fart på SSD i år. Fra i januar da OCZ Vertex 30 GB solgte som varmt hvetebrød for ~2000 kr til i desember når Kingston 40 GB med mye bedre ytelse gikk for ~700 kr.

 

2010 er året SSD kommer til å bli standard i bærbare PCer fra ca 8000 kr og opp. Ytelsemessig regner jeg med at tilnærmet alle produsenter hever seg til nivået som Intel har hatt med X25-M serien. Noen vil også passere X25-M ganske tydelig (~+50% eller mer).

 

Harddisker lever i beste velgående selv om 1" og 1,8" er utkonkurrert, og 2,5" begynner å svette litt på grunn av SSD-konkurransen. 3,5" vil få 3 TB disker i løpet av 2010 og 2 TB vil bikke under 1000-lappen. SSD kommer ikke i nærheten av denne GB-prisen før om flere år. 2,5" (9,5mm) vil nå 1 TB i 2010. 500 GB blir standard på rimelige bærbare PCer.

 

Skjermkortmarkedet har gått i rykk og napp. Nvidia leder an på "GPGPU"-prosessering, men AMD har nylig tatt et stort steg fremover med 5xxx-serien sin. I 2010 kommer vi til å se mer av det samme. Flere shadere, raskere minne, bedre "GPGPU"-egenskaper, mer ytelse per watt osv.

 

Innen operativsystemer har det skjedd mange rykk og napp, med Win7 som det mest markante. Men ikke glem at det har kommet ny OSX og en rekke nye Linux-distroer i 2009. Dette markedet vil fortsette i rykk og napp i 2010, 2011 osv. En litt markant ting som kommer i 2010 er Google Chrome OS. Det vil garantert bli mye hatet, mye elsket og skape mye debatt.

 

Nettleserkrigen vil fortsette og IE vil fortsette å tape terreng. IE6-kampanjen ruller videre. Opera vil vinne terreng på grunn av merkevarebyggingen fra Opera mobile/mini. Firefox hviler på lauvbærene og får fortsatt en svak økning. Chrome vil øke mye kraftigere enn Firefox. Safari får en liten økning.

 

USB 3.0 og SATA 6 Gbps kommer ikke til å lage mye oppstyr i 2010. Det kommer til å bli en relativt stillegående versjonsoppgradering. Noe helt annet enn da USB 2.0 og SATA 1,5 Gbps kom.

 

PC-skjermer: 16:9-formatet vil dessverre ta helt over i 2010. (I 2009 har det i hvert fall vært mulig å få tak i en del 16:10-skjermer). Også får jeg spå om 2010 som jeg gjorde om 2009 for et år siden: Trykkfølsomme skjermer blir langt vanligere.

 

TV-skjermer: 21:9 vil bli tilgjengelig for hvermansen og 55 tommer LED-LCD vil falle under 12 000 kr og 55" plasma vil falle under 8000 kr.

 

I 2010 blir det stadig flere frittstående mediespillere som tar i bruk stadig flere internett-ressurser. Prisene går ned og egenskaper/kvalitet opp.

 

I 2009 har vi blitt underholdt av en rekke tullete antipirat-forsøk, internett-sensur og forsøk på å redusere nettnøytraliteten. Dette vil fortsette i 2010.

Lenke til kommentar
Så langt ser det ut til at Windows 7 har fått en langt bedre mottakelse enn sin forgjenger, så dette ser absolutt lyst ut.

 

Vært ledsaget av en langt bedre markedsføringskampanje gjennom hele utviklingen mener dere vel. Noe forskjell i brukergrensesnittet (stort sett mer dritt som plager deg når du prøver å gjøre det du skal) er vel knapt noe å hoppe i taket for. Windows 7 burde heller vært kåret til årets scam!

Lenke til kommentar

Win7 er IMO mye greiere å ha å gjøre med enn Vista.

UAC skrur du enkelt av fra kontrollpanelet og hører ikke noe mer fra.

TRIM støtte.

Krever mye mindre ressusjer.

Godt forbedret oppgavelinje.

Biblioteker som er lett modifiserbare.

Og en del bedre oppsett for hjemmenettverk.

Jeg er også godt fornøyd med microsofts antivirus (som ikke er begrenset til w7 da), og klistrelappene.

 

Når det gjelder diverse fancy effekter og menyer som glir inn osv er jo det bare å skru av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...