Gå til innhold

Guide: Ting å tenke på... (del 1)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere kunne gjerne ha nevnt klassiske problemstilling som:

 

- billig speilrefleks vs dyrt kompaktkamera -> pluss / minus (vekt/størrelse i forhold til bildekvalitet)

- kan et kamera (speilrefleks/kompakt) brukes til "alt" eller bør man si ja takk begge deler

- hvilken betydning har sensorstørrelse for bildekvaliteten med normallinser i kombinasjon med amatørbruk.

 

og..

 

- bør det ikke advares mot kvaliteten på enkelte kitlinser (gjelder spesielt Sony) ?

- bør det ikke advares mot å bli lurt av enkelte elektronikkjeder som foretrekker å selge utvalgte merker av tvilsome grunner ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Dere kunne gjerne ha nevnt klassiske problemstilling som:

 

- billig speilrefleks vs dyrt kompaktkamera -> pluss / minus (vekt/størrelse i forhold til bildekvalitet)

- kan et kamera (speilrefleks/kompakt) brukes til "alt" eller bør man si ja takk begge deler

- hvilken betydning har sensorstørrelse for bildekvaliteten med normallinser i kombinasjon med amatørbruk.

 

og..

 

- bør det ikke advares mot kvaliteten på enkelte kitlinser (gjelder spesielt Sony) ?

- bør det ikke advares mot å bli lurt av enkelte elektronikkjeder som foretrekker å selge utvalgte merker av tvilsome grunner ?

Er helt enig med deg i de tre første punktene, og er ikke direkte uenig i de to siste.

MEN, siden dette skal være en mer generell guide (slik jeg forstår det) så er det ikke så lett å gå direkte på merker slik du vil.

Artikkelen sier klart og tydelig at noen kit-linser er dårlige og at kjøper bør søke opp informasjon før vedkommende kjøper utstyr. Å advare mot merke er jeg uenig i (og nei, jeg er ikke Sony-bruker).

Når det gjelder elektronikkbutikken (tror jeg vet hvilken du sikter til) så er det kanskje slik at dei pusher et enkelt merke, men er merket nødvendigvis dårlig? Det blir også en subjektiv mening, som ikke passer helt inn i denne guiden.

 

 

Ellers så ser guiden ut til å være en god rettesnor for nybegynnere, håper at del 2 forsetter slik.

Lenke til kommentar
Artikkelen sier klart og tydelig at noen kit-linser er dårlige og at kjøper bør søke opp informasjon før vedkommende kjøper utstyr. Å advare mot merke er jeg uenig i (og nei, jeg er ikke Sony-bruker).

Jeg er enig i at vi bør unngå å komme inn på merker i en slik artikkel. Det er fordi nytteverdien i denne artikkelen vil være like stor om 2-3 år; men vi vet ikke hva status er på de forskjellige merkene da. Det er bare å se på Sony, som er nevnt her. 18-70mm er kjent som et objektiv av variabel kvalitet, men er på vei ut av markedet. Arvtageren (18-55mm) ser ut til å være mye bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Spartan: Det står at del 2 skal inneholde mer spesifikke tekniske vurderinger.

 

Jeg gleder meg til del 2 for der tipper jeg vi får et forsøk på vekting av ulike teknologiers verdi. F.eks stabilisering vs lyssterk optikk og lyssterk optikk vs god ISO-ytelse osv.

 

Håper vi kan få en tabell over merke vs:

- stabiliseringsmetode

- åpent/lukket råformat

- innstegsprisen for værtetting

- hvilke sensorstørrelser/systemer produsenten tilbyr (crop/FF/MF)

- kompatibilitet mellom objektiver til de ulike formatene

- terningkast for kompatibilitet med eldre objektiver

- terningkast for objektivutvalg

- terningkast for bruktmarked

- osv

Lenke til kommentar
...men husk på at man ofte ikke får full funksjonalitet med eldre ekstrautstyr på nyere kamerahus, og jo eldre ekstrautstyret er jo større sjangse er det, grovt sett, for at det ikke vil ha noen særlig nytterverdi for deg.

EF

 

Ja, jeg er biased som bare det, men jeg elsker det faktum at man som Canon-bruker har 22 års backlog med utstyr det er mulig å kjøpe og benytte uten å tenke på hvorvidt fokusmotor skal sitte i kamera eller objektiv etc, etc.

 

 

Men over til saken;

Meget fin artikkel - er helt sikker på at den kommer godt til nytte for mange uinvidde :)

Meg er det for sent å redde :p

Lenke til kommentar
Ja, jeg er biased som bare det, men jeg elsker det faktum at man som Canon-bruker har 22 års backlog med utstyr det er mulig å kjøpe og benytte uten å tenke på hvorvidt fokusmotor skal sitte i kamera eller objektiv etc, etc.

Det varer vel ikke lenge før Nikon og Pentax brukerene kommer med sine backlog tall :p

 

Tom

Lenke til kommentar
Det varer vel ikke lenge før Nikon og Pentax brukerene kommer med sine backlog tall :p
Skal spare dere for det, men kan jo bare nevne at all optikk som du kan montere riktig (*) på et Pentax-hus gir deg samme funksjonalitet som da de kom på markedet i sin tid mtp lysmåling, AF etc. Dessuten får man bildestabilisering på all denne optikken i tillegg.

 

(*) Det skal visstnok være fysisk mulig å sette på Nikon-optikk på huset, men denne vil da være litt slarkete. I tillegg mister man naturligvis alle finesser i optikken som AF, VR etc. Men (nedblendet) lysmåling får man...

 

I know - men såvidt jeg har fått med meg må man da stresse med å finne ut om objektivet har innebygd AF-motor - jeg er for lat til slikt :p
Neida, det gjelder bare de billige husene til Nikon. Pentax har AF på alle AF-objektivene sine (det finnes rene MF-objektiver da, men det gjør det jo til Canon også, selv om antallet er litt mindre).
Lenke til kommentar

Okay :)

 

Skal lett inrømme at jeg egentlig kun hadde Nikon i tankene. Er tydeligvis et mye mindre problem enn jeg først fryktet :)

Fortsatt litt kjipt å ha ett billighus og ett objektiv man trodde hadde AF da. (Ja, jeg har noen i tankene ^^)

 

Jeg vil gjerne rette litt på deg også nå som du har rettet på meg :)

Alle EF-objektiver har autofokus. Dog er det noen objektiver som passer på EF-bajonettfatningen som ikke har AF. Disse har designasjonene TS-E (tilt-shift-objektiver) og MP-E (macro-photograpy).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...