Gå til innhold

Trøbbel med Windows 7-oppgradering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tell me something new" kunne jeg jo si (og være wise ass) Dette er jo bare slik det har vært alltid så hvorfor skulle det være annerledes nå ? Jeg har aldri hørt om noen som har oppgradert Windows til en ny versjon uten å få massevis av problemer etterpå.

Husker jeg oppgraderte W95 SE til W98, masse rot, ting forsvant, parametre endret seg og det hele toppet seg da de fleste programmer ikke kunne kjøres lenger på grunn av minnebehandlings-problemer.

Skal en ha Windows (7) tror jeg det bare er å ta backup av "alt" og installere på en (nyformatert) frisk partisjon om en skal en være "sikret" en frisk Windows (7).

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Anbefaler uansett alle til å ta en "clean install". Jeg har heller ikke oppgradert en Windows versjon siden W95 tiden.

Det drar med seg så mye rart, og når du skal oppgradere så er det nok uansett tid for en liten opprydding, og hva passer bedre enn å formatere og legge inn alt på nytt?

Men det krever jo at man har gode rutiner for å ta vare på viktig data og har alt av programmer og spill på CD/DVD plater.

 

Tror de som oppgraderer direkte, og ikke vil ta en clean install er de som ikke kan eller gidder å ta backup, de som har programmer og spill de ikke har CD/DVD platene til, eller de med veldig liten pc kunnskap.

Og den siste gruppen er jo den gruppen som absolutt ikke bør dra med seg problemer fra en installasjon til en ny.

 

Derfor "clean install" er beste alternativ uansett.

Lenke til kommentar
tullete å skylde på for rask brenning. jeg kjøpte retail fra amazon. oppgraderingen gikk rett i dass. ingen programmer ville starte å maskinen hengte seg hele tiden.
Brennehastighet var en god forklaring for 10 år siden. Den holder ikke nå lenger. Dette er rett og slett kjent Microsoft-kvalitet som vi ser her.

 

Seriøst? Hvis dere leste meldingen ser dere at teknikkeren til MS ikke skylder på drevet men har en teori om at det kan være enten være selve brenningen eller drevet som har problemer.

 

Og jeg har personlig brent såpass mange Dvd/er igjennom jobben at jeg faktisk er fullstendig klar over problemene man kan få ved å brenne for fort. Media som er vurdert til 12X bruker jeg konsekvent å brenne på 8x hastighet med den brenneren jeg har, nettop pga at platene er langt mer lesbare når jeg gjør det enn når man brenner ved full hastighet.

 

Men når det er sagt, så er det veldig lurt å ta backup først får man oppgraderer , så bør man sørge for å fjerne alt programvare som man ikke bruker (da tar oppgraderingen langt mindre tid). Personlig har jeg inntrykk av at det er like enkelt å ta en backup av alle filer man har behov for, og så ta en full re-install med w7.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt om noen som har oppgradert Windows til en ny versjon uten å få massevis av problemer etterpå.

Jeg har da hørt om folk som har hatt vellykkede oppgraderinger også - meg selv inkludert -, men det finnes knapt to PC'er her i verden med lik konfigurasjon, så det sier seg selv at det ikke er mulig å teste ut et in-place upgrade-program godt nok til å være noenlunde sikker på at det vil virke i alle tilfeller. (Hvis jeg blir spurt, så fraråder jeg folk i det lengste fra å kjøre en in-place upgrade.)

 

In-place upgrade er vel (delvis) beregnet på de som ikke er datakyndige nok til å foreta en 'Custom install', men når oppgraderingen feiler er de heller ikke datakyndige nok til å komme seg ut av uføret på egenhånd. Det blir sikkert rettssaker ut av dette, som vanlig.

Lenke til kommentar

For å bidra med en gladhistorie:

 

Jeg oppgraderte min Windows Vista helt smertefritt til Windows 7. Installasjonen sa tilogmed pent i fra om hvilke problem-programmer jeg burde fjerne før jeg oppgraderte (Daemon Tools) slik at oppgraderingen skulle gå så smertefritt som mulig.

 

Det er alltid noen som vil oppleve problemer ved oppgradering, enten det er på grunn av feilbrente disker eller av helt andre årsaker.

Lenke til kommentar

Brennehastighet er et generelt problem fordi produsentene av drev og plater ofte tyner marginene for hvor fort man kan brenne uten feil. På de høyeste hastighetene er feilprosenten litt høyere enn på litt lavere hastigheter. I følge mange år gamle tester hos cdfreak.com er 60~80% av maks hastighet ofte det som gir lavest feilprosent. Lavere hastigheter øker feilprosenten igjen. (Jeg vet ikke hvorfor.) Et generelt kjennetegn på feil som følge av brennehastighet er at de ofte ligger nær starten eller slutten på lagringsmediet og at de rammer ganske tilfeldig. Altså ikke noe mønster i hvilke filer og hvor i filene de oppstår. Slik problemet er beskrevet i artikkelen virker det ikke som det rammer tilfeldig. Det virker som det rammer samme sted hele tida, med samme symptomer for alle sammen. Det gir en kraftig indikasjon på at brennehastigheten ikke er problemet.

 

Redigert: Tre innlegg med personkarakteristikker eller helt ubegrunnede negative kommentarer er fjernet. Evt. reaksjoner tas på PM til meg. Vennligst bidra på en saklig måte.

Lenke til kommentar
tullete å skylde på for rask brenning. jeg kjøpte retail fra amazon. oppgraderingen gikk rett i dass. ingen programmer ville starte å maskinen hengte seg hele tiden.
Brennehastighet var en god forklaring for 10 år siden. Den holder ikke nå lenger. Dette er rett og slett kjent Microsoft-kvalitet som vi ser her.

 

Seriøst? Hvis dere leste meldingen ser dere at teknikkeren til MS ikke skylder på drevet men har en teori om at det kan være enten være selve brenningen eller drevet som har problemer.

 

Og jeg har personlig brent såpass mange Dvd/er igjennom jobben at jeg faktisk er fullstendig klar over problemene man kan få ved å brenne for fort. Media som er vurdert til 12X bruker jeg konsekvent å brenne på 8x hastighet med den brenneren jeg har, nettop pga at platene er langt mer lesbare når jeg gjør det enn når man brenner ved full hastighet.

 

Men når det er sagt, så er det veldig lurt å ta backup først får man oppgraderer , så bør man sørge for å fjerne alt programvare som man ikke bruker (da tar oppgraderingen langt mindre tid). Personlig har jeg inntrykk av at det er like enkelt å ta en backup av alle filer man har behov for, og så ta en full re-install med w7.

 

joa men tror du den samme teknikeren vil erkjenne at det er microsoft sin feil?

Lenke til kommentar
joa men tror du den samme teknikeren vil erkjenne at det er microsoft sin feil?

Jeg vet ikke om det er akkurat den samme teknikeren, men i hvert fall en fra MS support som (i forumet nevnt i artikkelen) sier at de sannsynligvis vil måtte gå for en clean install for noen av de som har opplevd en feilslått oppgraderingsprosess. Dette er vel å erkjenne at oppgraderingen feilet og at det da indirekte er Microsofts feil?

 

Hvis poenget ditt er at Microsoft nekter å erkjenne at oppgraderingen feiler for enkelte brukere, så tror jeg ikke du finner noe belegg for det.

Lenke til kommentar

Oppgradering er og blir noe herk. Samme hva slags OS det er snakk om. En har alltids godt av en formatering og få ryddet opp en gang i blant.

I og med at ingen har noe til felles er det veldig vanskelig å peke fingere å si f.eks at det er Microsoft sin feil.

Har selv opplevd at jeg måtte brenne den orginale Windows 7 RC isoen 2 ganger, fordi den første gangen på maks hastighet gjorde DVDen korrupt og installasjonsprogrammet fungerte ikke.

 

Og i dagens samfunn vil jeg gå så langt som å påstå at så og si alle disse dataukyndige kjenner en eller annen som har datakunnskapene i orden og som kan hjelpe med en slik clean install.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Det beste er vel å ta en Clean Install.. Kopier backup av filer, filmer, bilder, dokumenter, musikk og alt man vil ta backup av til en annen PC eller en extern harddisk, og deretter installer Windows 7 og formater disken Vista lå på og installer..

 

Merket selv at Windows 7 upgrade ikke var til å stole på første gangen jeg installerte, men heldigvis hadde jeg tatt backup av filene mine på min andre partisjon.

Skal man installere et nytt OS, så burde man alltid ta en Clean Install/full installasjon uten noen upgrade for å ikke få problemer med OSet etterpå..

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet når jeg skulle innstalere win 7 rc, problemet løste seg da jeg satte inn en gammel IDE-drev (i stedet for sata drevet som jeg brente platen med) til lesing, brukte samme plate til å lese, og vips så var det vist ikke noen brenne feil på platen jeg hadde brent alike vel.

 

Usikker på hvorfor da....

Lenke til kommentar
Hadde samme problemet når jeg skulle innstalere win 7 rc, problemet løste seg da jeg satte inn en gammel IDE-drev (i stedet for sata drevet som jeg brente platen med) til lesing, brukte samme plate til å lese, og vips så var det vist ikke noen brenne feil på platen jeg hadde brent alike vel.

 

Usikker på hvorfor da....

 

Sannsynligvis bedre Error correction algorytmer i leseren og kanskje bedre optisk drev.

Simen1 har sannsynligvis rett i at det ikke trenger å være feil i den brente platen men kan komme fra selve bildefila som er lastet ned. Her er det faktisk mye som kan gå galt og det er vel nok at en server har sendt litt feil data for at noe skal gå skjeivt , dvs en teknisk feil fra ms sin side.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også problemer med en laptop der jeg hadde brent DVD'en (nedlastet fra MSDN) på full hastighet (verify fant ikke feil). Skulle ta en clean install fra RC (bootet på DVD), men den stoppet med en feilmelding under kopiering av filer, før installasjonsprogrammet kom ordentlig i gang. Heldigvis hadde jeg ikke kommet så langt at disken var formattert, så jeg fikk brent den på nytt med 4x og da virket den fint. Tilfeldig? I think not!

Lenke til kommentar

Har også opplevd at en DVD plate funket på en pc, men ikke på den andre. Så det å brenne ut på lavere hastighet har jeg tro på.

 

Nedlastede .iso imager kan jo også bli korrupte, og har du problemer, lønner det seg å laste ned på nytt. Selvsagt ikke så lett om du allerede har formatert den eneste pcen du har da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...