Gå til innhold

Test: Microsoft Security Essentials


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjørt BETA varianten en god stund på en del maskiner. Ikke hørt et knyst fra de brukerne om at programvaren er vanskelig eller ikke tar skadelig kode.

 

Selv opplevde jeg etter en clean install hvor jeg skulle føre tilbake brukerfiler fra lagringsområde, at programvaren "tok" flere ondsinnede filer og la de i karantene.

 

Smart programvare, gode funksjoner og ikke minst en solid løsning for å holde seg oppdatert. Jeg liker dette programmet og mener MS har gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Gratis for de som betaler = Oxymoron.

 

Ser at det er motsigende, men for å trykke et eksempel inn i hodet ditt:

 

Du kjøper en ny bil. Ingen bil leverandører gir nybil eierne gratis ekstra programvare som kontinuerlig går over bilen og sjekker at det ser greit ut. Denne programvaren kan f.eks sjekke dekktrykk, olje osv. Dette er ekstrautstyr.

 

Du får altså ekstrautstyr gratis av microsoft siden du har betalt for bilen.

Endret av pralinaen
Lenke til kommentar
[...]

Du får altså ekstrautstyr gratis av microsoft siden du har betalt for bilen.

 

Jeg forstår godt hva du mener, men eksempelet ditt belyser ikke saken annerledes. Det du beskriver er helt analogt med å kjøpe Windows og "få" programvare igjennom validerte Windows-oppdateringer bortsett fra en ting; jeg vil mene at Windows gjør en grundigere og i mangel av et bedre ord, krenkende sjekk av din maskin og programvare enn hva bilforhandleren ville gjort med kjøperen og bilen.

 

Personlig synes jeg det er helt greit, men jeg kan forstå at enkelte vil ha innvendinger mot denne praksisen, og dét uten å beskylde disse for piratkopiering og hva som verre er.

 

Tilbake til saken: Jeg kommer definitivt til å prøve MS AV på én eller flere maskiner, selv om det siste minuset bekymrer meg litt.

Endret av lch
Lenke til kommentar

Not available in your country or region

You appear to be in a country or region where Microsoft Security Essentials is not available. Thank you for your interest in Microsoft Security Essentials.

 

Løste det ved å legge til "English / US" under "Languages" i IE.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Du får altså ekstrautstyr gratis av microsoft siden du har betalt for bilen.

Prisen for dette er altså inkludert i bilen. På samme måte som IE ikke er gratis, men har prisen inkludert som en del av windows. Det kan kalles bundling, alle er med å betale for noe som ikke alle nødvendigvis bruker.

Det kan regnes som "stjeling" av nye markedsområder dersom du har monopol på en av varene i slik pakke.

 

Mange måter å se ting på, det å tro at MSE "er gratis" må beste fall regnes som noe naivt.

Lenke til kommentar
Dette er et gratis antivirus fra Microsoft, og det skulle vel bare mangle at det gjelder kun dem som i utgangspunktet har betalt for varen.

Man kan også argumentere med at det ville ha vært en fordel for "alle" om også "piratene" hadde fått fjernet en del malware fra maskinene sine.

 

 

Og til dette med scanning-tiden; skyldes det "bare" at programmet er mer tungrodd, eller kjører det med lavere prioritet e.n.s.?

Lenke til kommentar

Wow, foreløpig ingen hets mot Arsæll Benediktsson artikkel. Det er jo en sjeldenhet.

Takk for artikkelen.

 

Jeg kunne likt å lese litt mer om hvor bra slike programmer klarer å fjerne de uhumskhetene som de også oppdager. Av egen erfaring så er ofte slike programmer ikke alltid like flinke på selve oppryddingsjobben.

Lenke til kommentar

Det kunne vært greit om noen skrev litt mer om kompatibilitet mellom forskjellige kombinasjoner av sikkerhetsprogramvare. Nå har vi jo i årevis lest om hvor dårlig antivirus fungerer sammen av forskjellig "fabrikat", men jeg har også lest innlegg fra brukere som roser ymse kombinasjoner av slike antivirusprogrammer.

Lenke til kommentar
Det kunne vært greit om noen skrev litt mer om kompatibilitet mellom forskjellige kombinasjoner av sikkerhetsprogramvare. Nå har vi jo i årevis lest om hvor dårlig antivirus fungerer sammen av forskjellig "fabrikat", men jeg har også lest innlegg fra brukere som roser ymse kombinasjoner av slike antivirusprogrammer.

Enig. Eller rettere sagt, gått mer i dybden på hvordan disse programmene griper inn i windows.

 

Ta brannmur i WinXP. Man kan "hooke" seg inn før tcp/ip, i tcp/ip, eller etter tcp/ip. De fleste holder seg til før og etter tcp/ip - fordi tcp/ip i winxp har dårlig api for å gjøre noe fornuftig.

Filter før tcp/ip jobber med filtrering på ip nivå, porter, pakkesjekk etc.

Filter ettter tcp/ip kan se hvilke applikasjoner som står for trafikk og filtrere etter det.

 

Installerer du 2 brannmurer i winxp så får du et problem. Du kan nemlig ikke dikterer rekkefølgen på filtrene i stacken. Så i en oppstart så ligger brannmur1 først, og kanskje i neste så ligger den sist. Blir du litt kreativ med filtrering så kan du få morsomme utfall på dette.

 

Så i winxp så kan jeg hvertfall si at det ikke er lurt med flere brannmurer. I Vista/W7 hakke jeg peil, for jeg har ikke sjekka det opp.

 

PS: I winxp så har man mulighet for å be brannmur om å "skru seg av". Har du kødd med brannmur så husk at du heller bør avinstallere siden en slik funksjon ikke fjerner brannmuren fra stacken, men heller setter den i en modus om å la alt passere.

 

Åssen det er med AV vet jeg ikke. Men slike programmer er avhengig av å installerer komponenter i kernel for å få kontroll, og det er ikke utenkelig at visse ting kan blokkere for hverandre, eller forstyrre hverandre når de ligger i samme stack.

 

Sikkerhetsprogrammer endrer seg også såpass ofte at en generell regel med at "AV1 passer fint med AV2" ikke altid er sant etter en tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...