Gå til innhold

Krysser virkelighet og egne tjenester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig det nye her? At de bruker en GPS, kompass og akselerometer... pluss at de skal bruke enda mer batteri på å filme det rundt deg?

 

Dette er typisk teknologidrevet utvikling. Ikke underbygget med brukerens behov og etterspørsel overhode. Ordet relevans blir nevnt, men brukerrelevans blir ikke oppnådd, kun stedrelevans. Jeg er lei av mobile tjenester som kun gir en fiffig engangsopplevelse.

 

Hvorfor oppsøke informasjon om noe man allerede er i synlig avstand til stedet? Hvorfor ringe noe som ligger et steinkast unna deg? Blir ikke denne filmingen mens man går veldig vimsete og fjerner brukerens mobilitet? Altså en mobiltelefon som fjerner brukerens mobilitet.

 

Er det ikke høy risiko å holde en mobil enhet framfor deg, som inneholder sms, epost, dokumenter, personlige bilder, osv? Det er jo bare å nappe den ut av hånda. Er det hensiktsmessig å løpe etter piler om man har dårlig tid?

 

Er det kun butikker som vil bli synlig? Eller vil parker og naturopplevelser også være synlig? Benyttes dette til brukerens beste eller Gule sider sine betalende kunders beste?

 

Hvordan er det relevant å vise Ahlens når brukeren ønsker noe for å øke blodsukkeret? Er ikke dette fullstendig irrelevant? Hva slags behov og etterspørsel fra brukerens side er denne tjenesten utviklet fra?

 

HVORDAN er brukeren egentlig tjent med dette her? Hvem er det som ønsker en slik tjeneste? Det er fancy og kult, men hvor lenge? Er brukeren komfortabel med å gå etter gule piler? Hva om man søker på et sted som er lengre unna?

 

Hva med å sette brukeren i fokus? Hva med å designe funksjonalitet som understøtter brukeren mer enn en tradisjonell oversiktlig gps ville gjort? Hva med å bruke mindre batteri istedenfor mer? Hva med å tilføre brukeren noe som synliggjør omgivelsene på en mer hensiktsmessig måte? Hva med å innføre økt grad av informasjonsrelevans framfor å kombinere enda et informasjonsmedium? Hva med å bruke den informasjonen man har om brukeren til å forme det som blir synliggjort for brukeren?

 

Hvem er det som styrer denne primitive teknologi-styrte utviklinga? For meg så blir dette som å legge julaften og påskeaften oppå hverandre, og tro at det blir en dobbelt så bra ferie.

 

Jeg blir utrolig skuffa over det enorme potensialet mobile enheter og tjenester har, når jeg ser hva vi som sluttbrukere ender opp med. Det er vondt å se på at istedenfor å tilføre brukeren en mer spennende og innholdsrik hverdag, så ender vi heller brukeren opp med å bruke all tid på asosiale sosiale medier.

 

Min nye HTC tok fra meg min mobilitet. Med min gamle mobil var jeg mer mobil enn jeg er p.t. Det gjør vondt å innse virkeligheten. Det blir som å ta fram stokken. Jeg skjønner godt at de eldre med stokk ikke ønsker å sitte i rullestol, og heller dropper mobiltelefonen.

 

Gi meg: Relevant informasjon, høy brukskvalitet, økt mobilitet i vanskelige omgivelser, synliggjør det som er relevant for meg i omgivelsene, sosialiser meg med mine venner på en måte som gjør at jeg treffer de oftere fysisk, gjør min daglige plan mer synlig så jeg får mer ut av tida, gi meg følelsen av at tjenesten oppleves som effektiv når jeg bruker den (percieved efficiency), gi meg følelsen av at tjenesten er lett å bruke (ease of use). Ikke spill på avhengighet mellom tjeneste og bruker. Er tjenesten god nok utformet og grunnlaget gjennomtenkt, så vil brukeren ta den i bruk. Hos meg skaper det mistillit når en tjeneste må spille på brukerens avhengighet for å oppnå en kontinuerlig bruk.

 

Tanken med tekst oppå virkeligheten er interessant. Men hvordan det blir benyttet er lite imponerende.

 

Kritikken i denne posten er ikke kun rettet mot denne tjenesten. Den er rettet mot mobile tjenester generelt.

Lenke til kommentar

Got2b og Vu-caN: Det er ikke snakk om filming. Like lite som man kan filme med en vanlig kikkert. Man bare bruker LCD-skjermen som søker. Går man rundt sin egen akse så får man info om ting i nærheten. Man må ikke nødvendigvis vite om det på forhånd. F.eks kan man ta opp mobilen og se om man tilfeldigvis finner en butikk som selger herreklær i nærheten. Dreier man rundt med kameraet finner man kanskje en H&M og en Gant og kan velge deretter. Kanskje finner man ikke noe, men får øye på en pizza-sjappe bordi veien og kommer på at det romler i magen.

 

Ganske genialt med andre ord, hvis det bare hadde kommet til noe annet enn epleskrottene.

Lenke til kommentar
Got2b og Vu-caN: Det er ikke snakk om filming. Like lite som man kan filme med en vanlig kikkert. Man bare bruker LCD-skjermen som søker. Går man rundt sin egen akse så får man info om ting i nærheten. Man må ikke nødvendigvis vite om det på forhånd. F.eks kan man ta opp mobilen og se om man tilfeldigvis finner en butikk som selger herreklær i nærheten. Dreier man rundt med kameraet finner man kanskje en H&M og en Gant og kan velge deretter. Kanskje finner man ikke noe, men får øye på en pizza-sjappe bordi veien og kommer på at det romler i magen.

 

Ganske genialt med andre ord, hvis det bare hadde kommet til noe annet enn epleskrottene.

 

Har aldri hatt problemer med å lese kart, så dette hørest mer ut som en særdeles ubrukelig ting i og med at man må se butikken en skal til. Den er nok Nirivana for folk med null retnings-/stedsans

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...